Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego
Historia najważniejszych działań podejmowanych na rzecz romskiej mniejszości etnicznej w Polsce Pilotażowy program rządowy na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001 – 2003 2004 r. Program na rzecz społeczności romskiej w Polsce na lata 2004-2013 2005 r. ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym uwzględnienie w przepisach oświatowych dodatkowych działań podejmowanych przez szkołę na rzecz uczniów pochodzenia romskiego i tym samym objęcie tych uczniów zwiększoną subwencją oświatową 2007 r. utworzenie „komponentu romskiego” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2011 r. przeprowadzenie badania ewaluacyjnego „Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce” realizowanego w ramach projektu „Q jakości – poprawa jakości funkcjonowania Programu Romskiego”
Dziedziny, w których podejmowano działania w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce: Edukacja Sytuacja bytowa Przeciwdziałanie bezrobociu Kultura Zdrowie Bezpieczeństwo Romowie a społeczeństwo obywatelskie
Działania podejmowane na rzecz uczniów pochodzenia romskiego 2 306 uczniów pochodzenia romskiego objętych przez szkołę dodatkowymi działaniami w 2011 r. (SIO) ponad 2 000 uczniów wyposażonych w podręczniki i wyprawki szkolne, prawie 100 pracujących asystentów edukacji romskiej i podobna liczba nauczycieli wspomagających edukacje uczniów romskich, dofinansowanie działań podejmowanych na rzecz Romów w 57 świetlicach środowiskowych, szkolnych, romskich i integracyjnych, ponad 30 projektów dotyczących wsparcia działań na rzecz dzieci romskich w przedszkolach w 2011 r. ponad 60 uczniów szczególnie uzdolnionych nagrodzonych za swoje dokonania, 55 uczniów szkół ponadgimnazjalnych nagrodzonych stypendiami Ministra AiC, 160 studentów romskich zostało objętych pomocą stypendialną, Kolonie, zielone szkoły, wycieczki etc.
Beneficjenci Programu na terenie województwa lubuskiego . Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna w Gorzowie Wlkp. Urząd Miasta Nowa Sól Urząd Miasta i Gminy Sulechów Urząd Miasta i Gminy Witnica Urząd Miasta Kostrzyn nad Odrą Urząd Miasta i Gminy Dobiegniew Związek Romów Polskich Oddział w Gorzowie Wlkp. Niezależne Stowarzyszenie Romów w Polsce z siedzibą w Nowej Soli Stowarzyszenie Romów w Nowej Soli Stowarzyszenie „Graf&Group” w Słubicach
Zadania realizowane w ramach dziedziny edukacja: Wyprawki szkolne Utrzymanie i działalność świetlic Wypoczynek letni i zimowy Asystenci romscy Warsztaty edukacyjne dla nauczycieli Wydanie elementarza w j. romskim Utworzenie portalu internetowego www.elementaro.org
W ramach dziedziny edukacja przekazano w latach 2004-2011
Frekwencja i średnia ocen osiąganych przez uczniów pochodzenia romskiego Rok szkolny 2003-2004 2004-2005 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 Frekwencja 65,1% 70,7% 83,3% 81,1% 81% 82% 85,35% 86,57% Średnia ocen 2,5 3,0 3,2 3,65 3,6 3,89 3,74 3,61 Średnio 70 dzieci rokrocznie wyposażonych jest w wyprawki szkolne Średnio 50 dzieci uczestniczy w wypoczynku letnim i zimowym oraz wycieczkach organizowanych przez szkoły
Na terenie województwa lubuskiego działają 3 świetlice prowadzone przez organizacje romskie Świetlica w Gorzowie Wielkopolskim prowadzona przez Związek Romów Polskich Oddział w Gorzowie Wielkopolskim
Świetlica w Nowej Soli prowadzona przez Niezależne Stowarzyszenie Romów w Polsce z siedzibą w Nowej Soli
Świetlica w Nowej Soli prowadzona przez Stowarzyszenie Romów w Nowej Soli
Asystent edukacji romskiej wprowadzony do polskiego systemu szkolnego ramach Pilotażowego programu rządowego na rzecz społeczności romskiej w województwie małopolskim na lata 2001 – 2003, a usankcjonowany zapisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 265 poz. 2644, z późn. zm.), Celem wprowadzenia asystenta romskiego do szkół, w których uczą się dzieci romskie jest przede wszystkim podwyższenie niskiej frekwencji tych uczniów oraz pomoc w realizacji obowiązków szkolnych, Asystentami romskimi powinni zostać Romowie obdarzeni zaufaniem lokalnych społeczności romskich. Do obowiązków asystenta należy: budowa dobrego kontaktu między rodzicami uczniów a szkołą, informowanie rodziców o przebiegu nauki, a także kontrola frekwencji uczniów i postępów w nauce, zapewnienie dzieciom i uczącej się młodzieży wszechstronnej pomocy w szkole oraz poza nią, obowiązek współpracy z rodzicami uczniów romskich.
W województwie lubuskim zatrudniony jest jeden asystent edukacji romskiej oraz trzech asystentów ds. świetlicowych, którzy również pełnią rolę łączników między szkołami a społecznością romską
Kultura Działania podjęte w celu podtrzymania tradycji, kultury i tożsamości romskiej. Wspieranie zespołów romskich przynosi korzyści zarówno społeczności romskiej, jak i polskiej. Poprzez występy zespołów dziecięcych poznajemy tradycje romskie. W świetlicy prowadzonej przez Związek Romów Polskich Oddział w Gorzowie Wlkp. założono dziecięcy zespół „Romani Cierheń”, który coraz częściej uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych Gorzowa
Program integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014-2020 Obecnie trwają prace nad Programem integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014 - 2020
Program integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014-2020 Celem głównym Programu integracji społecznej Romów w Polsce na lata 2014-2020 jest zwiększenie poziomu integracji społecznej Romów w Polsce poprzez działania w obszarze edukacji, aktywizacji zawodowej, ochrony zdrowia oraz poprawy sytuacji mieszkaniowej.
Dziękuję za uwagę W prezentacji wykorzystano materiały Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji oraz zdjęcia pochodzące ze stron internetowych ZRP, Fundacji PROM, Stowarzyszenia Harangos oraz z projektu Romski Pstryk