Kpt. ż.ś dr Krzysztof Woś Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T Szczecin 13 – 15 czerwca 2013r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
TECHNICZNE, EKONOMICZNO-SPOŁECZNE I ŚRODOWISKOWE
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycji modyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczących rozwoju Transeuropejskiej Sieci.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Transport śródlądowy Wykonali: Piotr Czyż Bartłomiej Szewczyk
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Gospodarka morska jako sektor innowacyjny
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
II KRAJOWE FORUM WODNE moderacja: Krzysztof Szoszkiewicz GRUPA TEMATYCZNA 2 B MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Odry wraz.
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
TRANSPORT I ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
LOCJA.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Perspektywy rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce
Prawo wodne oraz Program Operacyjny
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki wstępne (ex ante) stan
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

kpt. ż.ś dr Krzysztof Woś Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T Szczecin 13 – 15 czerwca 2013r.

Jednym z głównych kierunków polityki transportowej UE jest zmniejszenie degradacyjnego wpływu na środowisko naturalne, m. in. poprzez wspieranie przyjaznych dla środowiska gałęzi i technologii przewozów, w tym transportu wodnego śródlądowego. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Planuje się utworzenie: do 2030r. ogólnounijnej sieci bazowej TEN-T, która do 2050r. powinna cechować się wysoką jakością i przepustowością wraz z odpowiednimi usługami informacyjnymi, do 2050r. najważniejsze porty mają uzyskać dobre powiązania kolejowe oraz tam gdzie jest to możliwe wodne śródlądowe.

Sieć transportowa (TEN-T) musi spełniać wysokie kryteria techniczne m Sieć transportowa (TEN-T) musi spełniać wysokie kryteria techniczne m. in. wszystkie śródlądowe drogi wodne ujęte w sieci TEN-T muszą posiadać co najmniej IV klasę żeglugowości. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Polska klasyfikacja śródlądowych dróg wodnych Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Drogi wodne śródlądowe żeglowne w 2011 roku WYSZCZEGÓLNIENIE Ogółem Drogi wodne o znaczeniu Drogi wodne eksploatowane regionalnym międzynarodowym Ia Ib II III IV Va Vb w km Stru-ktura w % w % do ogółem Ogółem: 3 659 100,0 1 085 893 1 071 396 38 55 121 3 347 91,5 Rzeki żeglowne uregulowane 2 413 65,9 754 756 691 115 - 97 2 147 89,5 Skanalizowane odcinki rzek 644 17,6 101 137 106 207 607 94,3 Kanały 344 9,4 176 47 15 334 97,1 Jeziora żeglowne 258 7,1 54 168 28 9 259 100,4 Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

VI Białej Księdze z 2011 roku; Komisja Europejska zapowiada „renesans” żeglugi śródlądowej, jako najczystszej ekologicznie gałęzi transportu lądowego i zaleca aby tam gdzie może funkcjonować, tworzono warunki jej rozwoju, m.in. w: VI Białej Księdze z 2011 roku; Zintegrowanym Europejskim Programie Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej (NAIADES) z 2006r; Dyrektywie 2005/44/WE w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych z 2005r. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

systemów informacji rzecznej Zharmonizowane usługi informacji rzecznej na śródlądowych drogach wodnych Parlament Europejski i Rada w dniu 07 września 2005 r. uchwaliły Dyrektywę 2005/44/WE w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie, zapewniając w ten sposób kompatybilność i interoperacyjność istniejących i nowych systemów informacji rzecznej

poprawy oddziaływania na środowisko naturalne. Zharmonizowane usługi informacji rzecznej na śródlądowych drogach wodnych Dyrektywa RIS ustanawia warunki rozmieszczenia i korzystania ze zharmonizowanych usług informacji rzecznej we Wspólnocie dla wsparcia transportu wodnego śródlądowego, mając na uwadze zwiększenie jego: - bezpieczeństwa, - wydajności, poprawy oddziaływania na środowisko naturalne.

Informacje związane z procesem transportowym: Zharmonizowane usługi informacji rzecznej na śródlądowych drogach wodnych Usługi RIS Informacje związane z ruchem żeglugowym: o szlaku żeglugowym, o ruchu żeglugowym (taktycznie i strategicznie) dla zarządzania ruchem żeglugowym, dla wspomagania łagodzenia skutków katastrof. Informacje związane z procesem transportowym: wspierające zarządzanie łańcuchem dostaw, statystyczne, wspierające usługi celne, wspierające uiszczanie opłat żeglugowych i portowych.

Konstruując usługę informacji rzecznej niezbędne są: Zharmonizowane usługi informacji rzecznej na śródlądowych drogach wodnych Konstruując usługę informacji rzecznej niezbędne są: Funkcje systemu: np. dla informacji o szlaku żeglownym, obecne i prognozowane stany wody, głębokości tranzytowe, ograniczenia szlaku żeglownego, przeszkody nawigacyjne, itp. np. dla informacji taktycznej o ruchu żeglugowym: prezentacja pozycji własnego statku, prezentacja pozycji innych statków, itp. Systemy techniczne: - radiotelefon UKF, radar (na statku, na brzegu), elektroniczne mapy nawigacyjne, - automatyczna identyfikacja statków, - elektroniczne raportowanie statków, systemy pozycjonowania statków, komputer i internet, kamery telewizyjne, itp.

W Polsce założenia Dyrektywy RIS implementowano poprzez Ustawę z dnia 4 września 2008r zmieniającą ustawę o żegludze śródlądowej. W celu realizacji zadań RIS ustawa ta wskazuje konieczność utworzenia Centrum RIS, nad którym kontrolę sprawować będzie minister właściwy do spraw transportu.

Zharmonizowane usługi informacji rzecznej na śródlądowych drogach wodnych

Schemat głównych dróg wodnych Europy kat. E Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Poprawy parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych; Możliwość aktywizacji działalności żeglugi śródlądowej w Polsce uzależniona jest od: Poprawy parametrów eksploatacyjnych dróg wodnych; Przystosowania taboru wodnego śródlądowego do udziału we współczesnych zintegrowanych łańcuchach transportowych. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Do inwestycji priorytetowych na śródlądowych drogach wodnych należy zaliczyć : Konsekwentną realizację „Programu dla Odry – 2006”, który już dzisiaj wymaga aktualizacji; Opracowanie programu i realizacja modernizacji zabudowy dolnego odcinka Wisły oraz drogi wodnej Wisła – Odra. Po wykonaniu priorytetowych inwestycji określona powinna zostać kolejność zagospodarowywania pozostałych dróg wodnych. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Chcąc pogodzić funkcje gospodarcze wody z jej funkcjami przyrodniczymi należy dążyć do „równowagi dynamicznej” środowiska, w sposób gwarantujący utrzymanie prawidłowej struktury układu ekologicznego, a nie do zachowania „równowagi naturalnej”, rozumianej jako pewien ustalony i niezmienny stan środowiska, dla którego należałoby zrezygnować z dalszego rozwoju demograficznego i gospodarczego a nawet ten rozwój cofnąć. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Właściwe utrzymanie rzek i kanałów determinuje nie tylko możliwości funkcjonowania żeglugi śródlądowej, ale także prawidłowe działanie wszystkich podstawowych funkcji gospodarki wodnej. Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T

Dziękuje za uwagę! Kpt.ż.ś. dr Krzysztof Woś k.wos@am.szczecin.pl k.wos@szczecin.uzs.gov.pl