INSTYTUT GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ I GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Centralny Okręg Przemysłowy - Sukces inwestycyjny dziś i jutro
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
NISZE AKTYWNOŚCI GOSPODARCZEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
PIONIER — zaproszenie do współpracy Małgorzata Kozłowska Podsekretarz Stanu w Komitecie Badań Naukowych
ROLA MIAST W POLITYCE SPÓJNOŚCI Sebastian Murawski Dyrektor Wydziału Funduszy Unijnych i Strategii Urzędu Miejskiego w Radomiu.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Res Publica Nowa Fundacja Res Publica im. H. Krzeczkowskiego Program DNA Miasta.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Poddziałanie 1.2 C: Usługi dla przedsiębiorców (Bon na innowacje)
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Problem wydajności przejmowanych wpływów z wybranych podatków w gminach wiejskich Dr Jarosław Olejniczak Katedra Finansów UE Wrocław.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
Przemysław Śleszyński
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Bezprawnym jest uzależnienie przyjęcia wniosku od uiszczenia opłaty
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
Zapis prezentacji:

ROLA ŚRODKÓW EUROPEJSKICH W ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM OŚRODKÓW REGIONALNYCH INSTYTUT GEOGRAFII SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ I GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ ZAKŁAD ANALIZY REGIONALNEJ Paweł Churski, chur@amu.edu.pl Robert Perdał, r.perdal@amu.edu.pl Tomasz Herodowicz, herod@amu.edu.pl

Plan prezentacji Absorpcja środków europejskich a proces rozwoju – cel, hipotezy badawcze, źródła Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce Analiza wielkości i struktury absorpcji środków europejskich w ośrodkach regionalnych Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno- gospodarczy ośrodków regionalnych

Absorpcja środków europejskich a proces rozwoju CEL, HIPOTEZY BADAWCZE, ŹRÓDŁA

Absorpcja środków europejskich a proces rozwoju – cel i hipotezy badawcze Ośrodki regionalne – miejsce w procesie polaryzacji rozwoju: duża skala koncentracji ludności i działalności gospodarczej przedmiot szczególnego zainteresowania polityki spójności, w tym polityki miejskiej: wymiar wewnętrzny, wymiar zewnętrzny, (Pakiet legislacyjny 2014-2020, 2013; Założenia Krajowej Polityki Miejskiej… 2013; Krajowa Polityka Miejska – projekt, 2015). Źródło: www.google.pl. Ośrodki regionalne a nowe podejście do polityki spójności: wyrównywanie  efektywność = uzasadnienie wzrostu koncentracji poziom zróżnicowania rozwoju akceptowalny politycznie i społecznie, reorientacja podstaw teoretycznych i praktyki polityki rozwoju, (Faludi 2006; Molle 2007, Gorzelak, 2009; Rodriguez-Pose, 2014, Sixth Report on Economic… 2014). Źródło: World Bank Reports.

Absorpcja środków europejskich a proces rozwoju – cel i hipotezy badawcze Ośrodek regionalny vs. region: Tworzenie i wzmacnianie czynników sprzyjających: rozprzestrzenianiu się efektów rozwojowych z obszarów ich polaryzacji na obszary otaczające (poprawa spójności terytorialnej) absorpcji rozwoju przez obszary otaczające (poziom i warunki życia, stopień otwarcia, możliwości adaptacyjne, posiadane zasoby endogeniczne (Villaverde 2006; Braghina i in. 2008; Spolaore i Wacziarg 2009, Romer 1986, 1990, 1994; Lucas 1988, Krugman 1991, 1995; Gaustella i Timpano 2010, Christofakis i Papadaskalopoulos 2011, Smętkowski 2011, Wójcik i Herbst 2011; Zaucha i inni, 2015). (Keeble 1999a, b; Asheim i in. 2011). peryferia wstępujące Źródło: T.Czyż, 2002. Brak skuteczności interwencji prowadzący do: zbyt dużej koncentracji absorpcji w ośrodkach regionalnych, niewłaściwego ukierunkowania inwestycji na obszarach peryferii (renta infrastruktury) uzależnienia technologicznego, drenażu kapitału ludzkiego, (Meijers i in. 2007, Coorado i in. 2009, Kamps i in. 2009). peryferia zstępujące Źródło: www.google.pl.

Absorpcja środków europejskich a proces rozwoju – cel i hipotezy badawcze place base policy + territorial cohesion economic and social convergence (space capitals) (Faludi, 2006; Barca, 2009; Barca et al., 2012; McCann and Varga, 2015; Partridge et al., 2015; Zaucha et. al, 2015). ”…space plays a significant role in the process of economic growth and convergence…” (J. Viillaverde, 2006, p. 131). Regional policies, should be significantly location-based. (Rodrigeus-Pose , 2013) Źródło: P.Churski et al, 2014. Efekty dotychczasowej interwencji rozwojowej wspieranej środkami europejskimi nie są satysfakcjonujące zwłaszcza w zakresie rezultatów i oddziaływania. (Spilanis et all., 2013; Maynou et al., 2014; Rodriguez-Pose and Garcilazo, 2015). Potrzeba obiektywnej analizy i ewaluacji podjętych działań zmierzająca do poszukiwania nowych lepszych rozwiązań programowych i operacyjnych. (Bachtler and Ferry, 2015; Brandsma and Kancs, 2015). Źródło: P.Churski, R.Perdał, A.Borowczak, 2014.

Absorpcja środków europejskich a proces rozwoju – cel i hipotezy badawcze CEL: Określenie roli absorpcji środków europejskich w rozwoju ośrodków regionalnych w Polsce HIPOTEZY: Absorpcja środków europejskich w istotny sposób kształtuje poziom rozwoju ośrodków regionalnych. Wykorzystanie europejskich środków publicznych ukierunkowane jest przede wszystkim na realizację dużych projektów infrastrukturalnych podnoszących poziom życia mieszkańców miasta (wymiar wewnętrzny polityki miejskiej). Proces absorpcji środków europejskich przez ośrodki regionalne determinuje ich sytuację budżetową. ŹRÓDŁA: Ogólnopolskie badanie ankietowe: Rola środków europejskich dla rozwoju miejskich ośrodków regionalnych i subregionalnych Polski – 10 lat członkostwa w Unii Europejskiej oraz dane BDL GUS i portalu MOJAPOLIS.pl.

Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno- gospodarczego w Polsce

Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce wyjściowy zbiór zmiennych  61 redukcja metodą wydzielania cech diagnostycznych Z. Hellwiga  15 zmiennych analiza stanu poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w 2004 i 2013 r. – metoda wzorca rozwoju analiza zmian poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w latach 2004- 2013 – wskaźniki dynamiki 15 zmiennych dla okresu 2004-2013 (2004=100%) analiza skupień metodą k-średnich (k=3) na wartości wskaźnika syntetycznego (odległość od wzorca rozwoju)

Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce metoda wzorca rozwoju (odległości od wzorca) zmienne standaryzowane wyznaczenie wzorca i antywzorca rozwoju

Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce wyznaczenie odległości każdego powiatu od wzorca rozwoju wyznaczenie dla każdego powiatu syntetycznego miernika poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego

Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów w Polsce Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów w Polsce źródło: opracowanie własne Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS, 2015.

Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego 18 miast w Polsce Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego 18 miast w Polsce Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS, 2015.

Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce Dynamika zmian poziom rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów w Polsce Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS, 2015

Pozycja ośrodków regionalnych na tle poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce Klasyfikacja ośrodków regionalnych w Polsce pod względem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego poziom rozwoju 2004 2013 2004-2013 379 powiatów 18 miast WYSOKI Białystok, Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra Warszawa Białystok, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław Gdańsk, Kraków, Lublin, Rzeszów, Toruń, Wrocław Lublin, Łódź, Wrocław PRZECIĘTNY Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Kielce, Lublin Gdańsk, Katowice, Kraków, Poznań, Wrocław Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Kielce Gdańsk, Katowice, Lublin, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Zielona Góra Białystok, Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Łódź, Opole, Poznań, Szczecin, Warszawa Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Kielce, Kraków, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa NISKI   Białystok, Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Kielce, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Zielona Góra Białystok, Bydgoszcz, Gorzów Wlkp., Kielce, Łódź Olsztyn, Zielona Góra Katowice, Olsztyn, Opole, Zielona Góra Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS, 2015.

Analiza wielkości i struktury absorpcji środków europejskich w ośrodkach regionalnych

Liczba projektów współfinansowanych ze środków europejskich w ośrodkach regionalnych w latach 2004-2013 na 10 000 mieszkańców wartości bezwzględne Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, 2015.

Wartość projektów współfinansowanych ze środków europejskich w ośrodkach regionalnych w latach 2004-2013 per capita wartości bezwzględne zł Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, 2015.

Struktura wartości projektów w układzie funduszy europejskich w ośrodkach regionalnych w latach 2004-2013 per capita wartości bezwzględne zł * UM w Kielcach nie udostępnił danych z tego zakresu * UM w Kielcach nie udostępnił danych z tego zakresu Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, 2015.

Struktura wartości projektów w układzie programów europejskich w ośrodkach regionalnych w latach 2004-2013 per capita wartości bezwzględne zł * UM w Kielcach udostępnił dane tylko dla okresu 2007-2014 * UM w Kielcach udostępnił dane tylko dla okresu 2007-2014 Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, 2015.

Struktura wartości projektów w układzie kategorii interwencji w ośrodkach regionalnych w latach 2004-2013 per capita zł wartości bezwzględne Miliardy zł * UM w Kielcach i Toruniu nie udostępniły danych z tego zakresu * UM w Kielcach i Toruniu nie udostępniły danych z tego zakresu Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, 2015.

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy ośrodków regionalnych

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy Analiza SWOT wpływu dostępu do środków europejskich na rozwój ośrodków regionalnych w świetle opinii samorządu terytorialnego SILNE STRONY I SZANSE MIASTO SŁABE STRONY I ZAGROŻENIA poprawa poziomu i warunków życia mieszkańców poprzez przede wszystkim realizację działań z zakresu polityki społecznej oraz poprawę warunków komunikacyjnych BYD; GDA; GOR; KIE; KRA; LUB; OLS; POZ; RZE; SZC; TOR; WAR; WRO; ZIE (14) wzrost zadłużenia budżetów lokalnych KRA; LUB; ŁÓD; OLS; POZ; RZE; WAR; WRO; ZIE (12) poprawa możliwości inwestycyjnych miasta i atrakcyjności inwestycyjnej jego obszaru BYD; GDA; KIE; KRA; LUB; ŁÓD; OLS; RZE; SZC; TOR; WRO; WAR nieefektywne i zmienne procedury administracyjne, w tym opóźnienia w rozpatrywaniu wniosków o płatność BYD; KRA; LUB; ŁÓD; OPO; POZ; RZE; TOR WRO (9) wzrost konkurencyjności GDA; GOR; KIE; LUB; OLS; OPO; POZ; SZC; WAR; WRO; ZIE (11) uzależnienie od środków europejskich i ukierunkowania ich interwencji GDA; GOR; LUB; OLS; WRO; SZC; ZIE (7) poszerzenie możliwości wzmacniania bazy ekonomicznej GDA; KRA; LUB; ŁÓD; OPO; POZ; RZE; (8) wzrost bezrobocia GDA (1) poprawa atrakcyjności turystycznej GDA; SZC; ZIE (3) obniżenie konkurencyjności gospodarki POZ Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, 2015.

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego a absorpcja środków UE przez samorząd w ośrodkach regionalnych w Polsce Wartość współczynników korelacji liniowej K. Pearsona (na czerwono oznaczono współzależność istotną statystycznie na poziomie p<0,05)  wartość środków UE pozyskanych przez samorząd miasta wojewódzkiego wartość ogółem per capita poziom rozwoju społeczno-gospodarczego w 2013 r. na tle 379 powiatów 0,849 0,166 p=0,000 p=0,524 na tle 18 miast 0,600 0,005 p=0,011 p=0,984 zmiany poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego w latach 2004-2013 -0,002 -0,031 p=0,993 p=0,905 0,270 0,107 p=0,295 p=0,682 Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, oraz BDL GUS, 2015.

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy Wpływ absorpcji środków UE na poziom rozwoju społeczno-gospodarczego równania regresji prostej dla wpływu wielkości absorpcji środków UE na poziom rozwoju społeczno-gospodarczego poziom rozwoju miast w układzie wszystkich powiatów PR2013 = 0,224 + 0,000*UE ± 0,455 R2 = 0,68 sR2 = 0,66 (p<0,000) poziom rozwoju miast w układzie 18 miast PR2013 = 0,274 + 0,000*UE ± 0,102 R2 = 0,36 sR2 = 0,32 (p<0,01)

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy Wpływ absorpcji środków UE na poziom rozwoju społeczno-gospodarczego standaryzowane reszty z regresji Wrocław, Poznań, Kraków, Katowice – poziom rozwoju wyższy niż oczekiwany ze względu na poziom pozyskanych środków UE, zatem miasta te pozyskały relatywnie za mało w stosunku do swojego poziomu rozwoju – zatem poziom rozwoju zależał w dużej mierze od innych czynników niż środki europejskie, Z kolei Bydgoszcz, Kielce, Łódź, Białystok – pozyskały stosunkowo dużo, ale nie ma to odzwierciedlenia w poziomie rozwoju, czyli „przejadły” środki i nie ma efektu rozwojowego… ale to należy bardzo ostrożnie opowiedzieć bo te reszty standaryzowane są naprawdę małe – na odstające jednostki wskazuje się głównie przy wartości reszt standaryzowanych na poziomie +/- 3 Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, oraz BDL GUS, 2015.

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy Klasyfikacja ośrodków regionalnych według poziomu rozwoju i wielkości absorpcji środków UE (wartość) OGÓŁEM POZIOM ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO W 2013 R. WYSOKI PRZECIĘTNY NISKI POZIOM ABSORPCJI ŚRODKÓW UE PRZEZ SAMORZĄD (2004-2013) Warszawa   Kraków, Poznań, Wrocław Gdańsk, Lublin, Toruń Białystok, Bydgoszcz, Łódź Katowice, Olsztyn, Opole, Rzeszów, Szczecin, Zielona Góra Gorzów Wlkp., Kielce Źródło: opracowanie własne na podstawie badania ankietowego Rola środków europejskich…, oraz BDL GUS, 2015.

Wpływ absorpcji środków europejskich na rozwój społeczno-gospodarczy Zmiana poziomu długu publicznego w latach 2006 – 2014 a absorpcja środków europejskich DŁUG PUBLICZNY WARTOŚĆ PROJEKTÓW Kraków r = 0,239 Zielona Góra Biały- stok Zielona Góra Kraków Katowice Katowice Białystok Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS i MOJAPOLIS.PL…, 2015.

Wnioski

Wnioski H1 Absorpcja środków europejskich w istotny sposób kształtuje poziom rozwoju ośrodków regionalnych. Proces absorpcji środków europejskich wykazuje istotny wpływ na kształtowanie rozwoju społeczno-gospodarczego ośrodków regionalnych w Polsce tylko w ujęciu wartości bezwzględnych. Wykorzystanie wskaźnika per capita skutkuje niedoszacowaniem faktycznego wpływu środków europejskich na efekty rozwojowe. PRZYKŁAD: Budowa odcinka 5 km drogi szybkiego ruchu na terenie Warszawy a realizacja takiej samej inwestycji w gminie Pikutkowo może mieć identyczną wartość, a zdecydowanie różną skalę oddziaływania mierzoną liczbą mieszkańców.

Wnioski H2 Wykorzystanie europejskich środków publicznych ukierunkowane jest przede wszystkim na realizację dużych projektów infrastrukturalnych podnoszących poziom życia mieszkańców miasta (wymiar wewnętrzny polityki miejskiej). Dostęp do środków UE w przeważającej części wykorzystywany jest przez samorząd ośrodków regionalnych do realizacji najbardziej kosztownych inwestycji z zakresu ochrony środowiska i transportu. Projekty te są wskazywane przez samorząd jako najważniejsze dla procesu rozwoju miasta. Dotyczą one głównie poprawy poziomu życia domykając się tym samym w zakresie wewnętrznego wymiaru polityki miejskiej. Aktywność samorządów badanych miast w ograniczonym stopniu dotyczy przedsięwzięć z zakresu zewnętrznego wymiaru polityki miejskiej co nie sprzyja kształtowaniu spójności wewnętrznej regionu. Należy jednak pamiętać, że ten zakres aktywności nie należy wprost do zadań własnych samorządu lokalnego i powinien stanowić obszar współpracy między samorządem: regionalnym, miast głównych i gmin je otaczających.

Wnioski H3 Proces absorpcji środków europejskich przez ośrodki regionalne determinuje ich sytuację budżetową. Wyniki przeprowadzonej analizy wskazują na brak istotnego związku między poziomem długu publicznego budżetów samorządów ośrodków regionalnych w Polsce, a wartością projektów realizowanych przy wsparciu środków europejskich. Zidentyfikowana sytuacja pozwala stwierdzić, że dostęp do środków europejskich należy traktować jedynie jako jeden z wielu czynników determinujących sytuację budżetową samorządów największych miast w Polsce, jak się okazuje nie najistotniejszym.

Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Analizy Regionalnej DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Rola środków europejskich w rozwoju społeczno-gospodarczym ośrodków regionalnych Paweł Churski, chur@amu.edu.pl Robert Perdał, r.perdal@amu.edu.pl Tomasz Herodowicz, herod@amu.edu.pl