Reforma Edukacji www.reformaedukacji.men.gov.pl
Nowy ustrój szkolny Typy szkół określa art. 18 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
Podstawa programowa Podstawa programowa określa obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania dla 8-letniej szkoły podstawowej. Dnia 1 września br. uczniowie, którzy obecnie są uczniami klasy VI rozpoczną naukę w klasie VII. Edukacja w szkole podstawowej kończyć się będzie obowiązkiem przystąpienia uczniów do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie klas VII, a następnie klas VIII będą realizować treści programowe, które są kontynuacją treści programowych zrealizowanych w klasach IV-VI. Zakres tych treści został tak opracowany, aby przygotować uczniów do podjęcia dalszej nauki w wybranym typie szkół ponadpodstawowych, począwszy od roku szkolnego 2019/2020. Eksperci pracujący nad podstawą programową biologii, chemii, geografii i fizyki (w klasach V- VIII) określili zakres treści nauczania, uwzględniając treści programowe przedmiotu przyroda realizowanego w klasach IV-VI.
Podstawa programowa Nowa podstawa programowa będzie obowiązywała od roku szkolnego 2017/2018 w: przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego; klasach: pierwszej, czwartej, siódmej szkoły podstawowej; szkołach podstawowych ‒ dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym; w branżowej szkole I stopnia; szkole specjalnej przysposabiającej do pracy; w pierwszych semestrach szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach tej szkoły.
Przedmioty obowiązkowe w szkole podstawowej W klasach I-III – obszary edukacji wczesnoszkolnej, w tym: edukacja polonistyczna, edukacja matematyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja plastyczna, edukacja techniczna, edukacja informatyczna, edukacja muzyczna, wychowanie fizyczne, edukacja językowa – język obcy nowożytny; klasa IV – język polski, język obcy nowożytny, muzyka, plastyka, historia, przyroda, matematyka, informatyka, technika, wychowanie fizyczne, zajęcia z wychowawcą; klasa V – język polski, język obcy nowożytny, muzyka, plastyka, historia, matematyka, informatyka, technika, wychowanie fizyczne, zajęcia z wychowawcą, a ponadto przedmioty: geografia i biologia; klasa VI – język polski, język obcy nowożytny, muzyka, plastyka, historia, matematyka, informatyka, technika, wychowanie fizyczne, zajęcia z wychowawcą, geografia, biologia; klasa VII – język polski, język obcy nowożytny, muzyka, plastyka, historia, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, zajęcia z wychowawcą, geografia, biologia, ponadto drugi język obcy nowożytny, chemia, fizyka, doradztwo zawodowe; klasa VIII – język polski, dwa języki obce nowożytne, muzyka naprzemiennie z plastyką, historia, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, zajęcia z wychowawcą, geografia, biologia, chemia, fizyka, doradztwo zawodowe, a ponadto wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa; - na zakończenie kształcenia w szkole podstawowej uczniowie przystąpią do egzaminu ósmoklasisty.
Organizacja szkół Zastosowanie art. 205 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (nie stosuje się art. 130 ustawy Prawo oświatowe) SP 1 3a 3b SP 2 powstała z przekształcenia G 4a Organ prowadzący – JST MOŻE WSKAZAĆ miejsce realizacji obowiązku szkolnego od klasy IV do VIII w latach szkolnych 2017/2018 – 2021/2022 np. z powodu dwuzmianowości Droga dziecka IV klasy przekracza 3 km – zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki
Organizacja szkół Zastosowanie art. 205 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (nie stosuje się art. 130 ustawy Prawo oświatowe) SP 1 3a 3b SP 2 powstała z przekształcenia G 4a NIEKTÓRZY UCZNIOWIE do klasy IV w latach szkolnych 2017/2018 – 2021/2022 na wniosek rodziców Droga dziecka IV klasy przekracza 3 km – możliwość zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki
Organizacja szkół Zastosowanie art. 205 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (nie stosuje się art. 130 ustawy Prawo oświatowe) SP 1 6a SP 2 powstała z przekształcenia G 7a Organ prowadzący – JST MOŻE WSKAZAĆ miejsce realizacji obowiązku szkolnego od klasy VII do VIII w latach szkolnych 2017/2018 – 2022/2023 np. z powodu dwuzmianowości Droga dziecka VII klasy przekracza 4 km – zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki
Organizacja szkół Zastosowanie art. 205 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (nie stosuje się art. 130 ustawy Prawo oświatowe) SP 1 6a 6b SP 2 powstała z przekształcenia G 7a NIEKTÓRZY UCZNIOWIE do klasy VII w latach szkolnych 2017/2018 – 2022/2023 na wniosek rodziców Droga dziecka VII klasy przekracza 4 km – możliwość zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki
Zmiany w roku szkolnym 2017/2018 Po staremu: 1) Funkcjonowanie klasy II i III G egzamin gimnazjalny 2) Funkcjonowanie 3 LO i 4T rekrutacja na dotychczasowych zasadach egzamin maturalny na dotychczasowych zasadach 3) Funkcjonowanie klasy II i III ZSZ 4) Stara podstawa programowa kształcenia ogólnego w klasach: II, III, V, VI SP; II i III G; I-III 3LO; I-IV 4T. Po nowemu: Powstaje 8 letnia SP brak sprawdzianu po 6-tej klasie możliwe tworzenie oddziałów dwujęzycznych w VII kl. SP obowiązek szkolny trwa do ukończenia szkoły podstawowej nowa podstawa programowa – I, IV, VII klasa SP II. Powstaje Branżowa Szkoła I stopnia Rekrutacja do I klasy BS – wg zasad obowiązujących dla 4T Nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach – I kl. BS, Ikl.4 T, I kl. S POL III. Prawo 3 latka do edukacji przedszkolnej IV. Obowiązkowa akredytacja – do 2019 r.
Wychowanie przedszkolne - 2017/2018 Od 1 września 2017 każde dziecko 3-letnie będzie miało zapewnione miejsce wychowania przedszkolnego. Rodzice dzieci 6-letnich korzystających z wychowania przedszkolnego nie ponoszą opłat z tego tytułu (płacą tylko za wyżywienie). Na każde dziecko 6-letnie (i starsze) korzystające z wychowania przedszkolnego gmina otrzymuje subwencję. Rekrutacja do przedszkoli w 2017 r. odbywa się na dotychczasowych zasadach. Oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych pozostają w systemie oświaty.
Egzamin ósmoklasisty Od roku szkolnego 2018/2019 w ostatniej klasie 8-letniej szkoły podstawowej będzie przeprowadzany egzamin ósmoklasisty. W latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 egzamin ósmoklasisty przeprowadzany będzie z języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki.
Od roku szkolnego 2021/2022 z przedmiotów: język polski, matematyka, język obcy nowożytny oraz jeden z przedmiotów do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii, historii. Egzamin będzie przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla ośmioletniej szkoły podstawowej. Wyniki egzaminu będą przedstawiane w procentach i na skali centylowej.
Przystąpienie do egzaminu będzie obowiązkowe, uzyskane wyniki nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły, natomiast będą stanowić jedno z kryteriów rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej. Zasady organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, dotyczące m.in. warunków zwalniania uczniów z obowiązku przystąpienia do egzaminu, dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu, możliwości wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej, będą analogiczne do rozwiązań funkcjonujących na obecnie przeprowadzanym egzaminie gimnazjalnym.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Nadzór kuratora oświaty nad organizacją pracy szkoły – opiniowanie arkuszy organizacyjnych Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Art. 55. 1. Nadzór pedagogiczny polega na: obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; udzielaniu pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów. 2. W zakresie wymienionym w ust. 1 pkt 1 i 2 nadzorowi podlega w szczególności: posiadanie przez nauczycieli wymaganych kwalifikacji do prowadzenia przydzielonych im zajęć; realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania; przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki; przestrzeganie statutu szkoły lub placówki; przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach; zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Doskonalenie nauczycieli do realizacji nowej podstawy programowej
Doskonalenie zawodowe nauczycieli. Działania Ośrodka Rozwoju Edukacji Ośrodek Rozwoju Edukacji: Zorganizuje i przeprowadzi - z udziałem ekspertów przygotowujących podstawę programową - szkolenia dla dyrektorów publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, nauczycieli - doradców metodycznych i konsultantów dotyczące nowej podstawy programowej (od połowy lutego 2017). Opracuje i udostępni materiały szkoleniowe (przygotowane z udziałem ekspertów uczestniczących w tworzeniu nowej podstawy programowej), do wykorzystania podczas szkoleń prowadzonych przez placówki doskonalenia oraz do udostępni je nauczycielom poszczególnych przedmiotów (luty 2017 r.).
Doskonalenie zawodowe nauczycieli. Działania publicznych placówek doskonalenia nauczycieli Wojewódzkie, powiatowe i gminne placówki doskonalenia nauczycieli zorganizują i przeprowadzą: szkolenia przygotowujące nauczycieli do realizacji nowej podstawy programowej (marzec – sierpień 2017), będą służyły konsultacjami i doradztwem dla nauczycieli w zakresie realizacji nowej podstawy programowej.
ODDZIAŁY DWUJĘZYCZNE
Oddziały dwujęzyczne Oddział dwujęzyczny - oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania, przy czym prowadzone w dwóch językach są co najmniej dwa zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski, w tym co najmniej jedne zajęcia edukacyjne wybrane spośród zajęć obejmujących: biologię, chemię, fizykę, część geografii odnoszącą się do geografii ogólnej, część historii odnoszącą się do historii powszechnej lub matematykę (art. 4 ustawy - Prawo oświatowe)
Oddziały dwujęzyczne W ustawie – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 59) wprowadzono przepisy, które umożliwiają tworzenie oddziałów dwujęzycznych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, a także tworzenie klas wstępnych w liceach ogólnokształcących i technikach, w których funkcjonują oddziały dwujęzyczne. W ustawie – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. , poz. 60) wprowadzono przepis umożliwiający utworzenie oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej – w VII i VIII klasie.
Oddziały dwujęzyczne Oddział dwujęzyczny będzie można utworzyć w każdej szkole podstawowej. Do oddziałów tych będą przyjmowani w pierwszej kolejności uczniowie tej szkoły. Warunkiem przyjęcia ucznia do oddziału dwujęzycznego będzie otrzymanie promocji do klasy VII oraz uzyskanie, tak jak w obecnym stanie prawnym, pozytywnego wyniku sprawdzianu predyspozycji językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną. W następnej kolejności, w przypadku wolnych miejsc, do oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej będą przyjmowani uczniowie innych szkół. Zostanie zachowana liczba lat edukacji dwujęzycznej - 6 lat - 2 lata w szkole podstawowej (kl. VII-VIII) oraz 4 lata w liceum ogólnokształcącym lub technikum dla dzieci i młodzieży.
Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2017/2018 Postępowanie rekrutacyjne na rok szkolny 2017/2018 do szkół dla absolwentów gimnazjów będzie przeprowadzane na dotychczasowych zasadach.
Organizacja oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego
Oddziały sportowe Szkoły sportowe, oddziały sportowe w szkołach ogólnodostępnych oraz szkoły mistrzostwa sportowego będą funkcjonować na podobnych zasadach, jak w dotychczasowym stanie prawnym. Nowe oddziały sportowe (szkoły sportowe, mistrzostwa sportowego) będą mogły być nadal tworzone w 8-letnich szkołach podstawowych oraz szkołach w ponadpodstawowych. Oddziały sportowe, szkoły sportowe, SMS w gimnazjach będą funkcjonowały do ich wygaśnięcia.
Rekrutacja do oddziałów sportowych W przepisach ustawy nie wprowadzono zmian dotyczących rekrutacji do publicznych szkół sportowych i oddziałów sportowych oraz publicznych szkół mistrzostwa sportowego/oddziałów mistrzostwa sportowego. Kandydat ubiegający się o przyjęcie do takich szkół i oddziałów, tak jak dotychczas, powinien posiadać: - zgodę rodziców, - orzeczenie lekarskie wydane przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, - uzyskać pozytywne wyniki prób sprawności fizycznej. W przypadku, jeśli kandydatów spełniających powyższe warunki byłoby więcej niż miejsc, rozpoczyna się postępowanie rekrutacyjne.
Odziały sportowe W roku szkolnym 2017/2018 będzie możliwe utworzenie w szkole podstawowej oddziału sportowego od klasy VII. Nowym rozwiązaniem jest umożliwienie tworzenia oddziałów mistrzostwa sportowego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodową trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego.
Kształcenie zawodowe dla rynku pracy Zmiany w kształceniu zawodowym od 1 września 2017 r. wynikające z przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe
Celem zmiany w edukacji zawodowej jest stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia - odpowiadającego potrzebom gospodarki - realizowanego we współpracy z przedsiębiorstwami stanowiącymi otoczenie gospodarcze szkoły
Nowy ustrój szkolny Zgodnie z art. 2 ustawy Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje: 2) lit b) szkoły ponadpodstawowe 4) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Typy szkół określa art. 18 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
Nowa struktura szkolnictwa zawodowego Od 1 września 2017 r. w systemie oświaty kształcenie w zawodach prowadzić będą następujące szkoły prowadzące kształcenie zawodowe: 4-letnie technikum dla młodzieży, 3-letnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży (w miejsce dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej), szkoła policealna. Od 1 września 2019 r. rozpocznie kształcenie 5-letnie technikum dla młodzieży Od 1 września 2020 r. rozpocznie działalność branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia
Branżowa szkoła I stopnia ograniczenie liczby kwalifikacji do jednej w branżowej szkole I stopnia, uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po ukończeniu szkoły oraz po zdaniu egzaminu zawodowego z jednej kwalifikacji, ukończenie branżowej szkoły I stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie zasadnicze branżowe oraz umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia, co najmniej 50% zajęć w branżowej szkole I stopnia będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe Realizacja kształcenia zawodowego u pracodawcy w dobrze wyposażonych warsztatach szkolnych w centrach kształcenia praktycznego ściśle współpracujących z pracodawcami uczeń pracodawcy CKP warsztaty w szkolne Kształcenie praktyczne Kształcenie teoretyczne lub Kwalifikacyjne kursy zawodowe szkoła lub ośrodek dokształcana i doskonalenia zawodowego (w przypadku pracowników młodocianych) rzemiosło
Zespół ds. wdrażania reformy oświaty w Warmińsko-Mazurskim Kuratorium Oświaty Wojciech Cybulski - Przewodniczący Wojewódzkiego Zespołu ds. wdrażania reformy oświaty Warmińsko-Mazurski Wicekurator Oświaty, e-mail: wicekurator@ko.olsztyn.pl, tel. 89/52 32 600 Wiesława Szafrańska-Bortkiewicz - Koordynator ds. wdrażania podstaw programowych dyrektor Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Olsztynie, e-mail: wbortkiewicz@ko.olsztyn.pl, tel. 89 523 23 14 Sylwester Kłodowski - Koordynator ds. wdrażania reformy edukacji specjalista, e-mail: sklodowski@ko.olsztyn.pl, tel. 89 523 23 75
Dziękujemy za uwagę