" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Advertisements

Program wychowawczy szkoły
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Pedagogika Marii Montessori
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
ZUCHY zarys metodyki.
Otwarte formy nauczania
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Dojrzałość szkolna dziecka
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Metodyka harcerska i starszoharcerska
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Jak pomagać dziecku w nauce?
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Edukacja chrześcijańska
opracowała Joanna Bojarska
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Pedagogika Marii Montessori
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Odkryjmy Montessori raz jeszcze...
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
„Pomóż mi zrobić to samodzielnie” „Pomóż mi zrobić to samodzielnie” to główna myśl koncepcji wychowania Mari Montessori Najważniejsze założenia Marii Montessori.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
MARIA MONTESSORI urodziła się 31 sierpnia w 1870 roku we Włoszech w miejscowości Chiaravalle. Naukę rozpoczęła w wieku 6 lat w publicznej szkole rzymskiej.
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

" Pomóż mi zrobić to samodzielnie " METODA MONTESSORI

Maria Montessori urodziła się 31 sierpnia 1870 roku we Włoszech. Między 1892-1896 studiowała medycynę. Była pierwszą kobietą-lekarzem we Włoszech, uzyskała doktorat z psychiatrii. Metoda Montessori wywodzi się od badań nad dziećmi z problemami psychicznymi, ale później została rozszerzona na badanie edukacji dla wszystkich dzieci. Stworzyła Case dei Bambini - Domy Dziecięce. Maria Montessori zmarła 6 maja 1952 roku w Holandii.

„Uczyłam się dziecka. Wzięłam to, co dziecko mi przekazało i wyraziłam to, i tak powstała metoda zwana metodą Montessori” ~ Dr Maria Montessori

Co wyróżnia Pedagogikę Montessori? Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego i duchowego oraz kulturowego i społecznego; wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.

Cele Pedagogiki Montessori Pedagogika Montessori pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania

Jest to realizowane poprzez pomoc dziecku w: · rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły, · wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy, · wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej, · osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem,

· wypracowaniu postaw posłuszeństwa opartego na samokontroli, a nie na zewnętrznym przymusie, · uniezależnieniu od nagrody, · formowaniu postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji, · szacunku dla pracy innych, · rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy, · osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa, umiłowaniu do rzeczywistości i otoczenia.

Główne zadania Pedagogiki Montessori - Uczenie przez działanie. Dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z Nauczycielami Montessori. - Samodzielność. Dzieci swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy (indywidualną lub z partnerem) przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i się uczą realnej oceny swoich umiejętności. - Koncentracja. Dzieci ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań.

- Lekcje ciszy. Uczą się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych. - Porządek. Zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu. - Społeczne reguły. Dzieci zróżnicowane wiekowo (trzy roczniki) są łączone w grupy, sprzyja to wymianie wzajemnych zdolności i umiejętności. Dzieci się uczą przestrzegać reguł: nie rań, nie niszcz, nie przeszkadzaj.

- Obserwacja. Jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka - Obserwacja. Jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem. - Indywidualny tok rozwoju każdego dziecka. Dziecko jest serdecznie przyjęte, znajduje uwagę i indywidualną opiekę nauczyciela. Pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowe.

Materiał rozwojowy Wykorzystywany jest oryginalny zestaw pomocy dydaktycznych zwany Materiałem Montessori. Jego cechy to: · prostota, precyzja i estetyka wykonania, · uwzględnienie zasady stopniowania trudności, · dostosowany do potrzeb rozwojowych dziecka, · logiczna spójność ogniw ciągów tematycznych, · konstrukcja umożliwiająca samodzielną kontrolę błędów, ograniczenie - dany rodzaj występuje tylko raz, w jednym egzemplarzu.

Można go podzielić na pięć kategorii: 1 Można go podzielić na pięć kategorii: 1. Materiał do ćwiczeń z praktycznego życia; związany z samoobsługą, troską o środowisko, zwyczajami i normami społecznymi. 2. Materiał sensoryczny; rozwijający poznanie zmysłowe, służy pobudzaniu aktywności umysłowej. 3. Materiały do nauki języka, matematyki, kultury i innych dziedzin wiedzy. 4. Materiały artystyczne związane z ekspresją muzyczną, plastyczną i zręcznościową dziecka. 5. Materiały religijne, np. przedstawiające przypowieści biblijne.

PRZYGOTOWANE OTOCZENIE. Wspomaga w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka - sprawia, iż ono się czuje szczęśliwe i radosne; szybko i chętnie się uczy. Respektuje kolejne fazy zainteresowań, związane z rozwojem dziecka. Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne - umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga dziecku samodzielnie odkrywać rzeczywistość.

ZASADY PEDAGOGICZNE 1. Zasada swobodnego wyboru materiału. 2. Zasada swobodnego wyboru miejsca pracy. 3. Zasada swobodnego wyboru czasu pracy. 4. Zasada swobodnego wyboru formy pracy. 5. Zasada porządku. 6. Zasada ograniczenia. 7. Zasada izolowania trudności. 8. Zasada transferu. 9. Zasada własnego działania i powtarzania. 10. Zasada samokontroli.

Rola nauczyciela • Według Marii Montesorii nauczyciel powinien "służyć" dzieciom. • Nauczyciel powinien być wzorem do naśladowania oraz pewną i konsekwentną osobą do której może zwrócić się dziecko. • Nauczyciel jest naturalnym autorytetem, który traktuje dzieci z szacunkiem. • Nauczyciel jest obserwatorem. Obserwuje pracę dzieci i tym samym zna ich potrzeby. • Zadaniem nauczyciela na podstawie poczynionych obserwacji, przygotowanie odpowiedniego otoczenia i wprowadzenie dziecka do pracy z materiałem Montessori. • Nauczyciel tworzy zewnętrzne struktury, które stanowią podstawę do uporządkowanej wewnętrznej struktury dziecka. • Nauczyciel omawia z dziećmi podczas porannego spotkania, problemy pytania i reguły.

Bibliografia Maria Montessori Institue –www.mariamontessori.org Pitamic M., Naucz mnie samodzielności, Wyd. Kropki Trzy, Warszawa 2010 Małgorzata Mikosza „Zrozumieć Montessori, czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka” Kraków 1998 http://docs9.chomikuj.pl/747283390,PL,0,0,Maria-Montessori.doc