PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu ogólne zasady przygotowania projektu definiowanie pomysłu/idei, sformułowanie projektu (analiza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Advertisements

Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Analiza ryzyka projektu
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Znaczenie podręcznika
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Zarządzanie projektami
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Microsoft Solution Framework
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Szkolenia, Coaching, PR.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Założenia projektu KONSERWATOR – program aktywizacji zawodowej osób pozostających bez zatrudnienia .
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
Model lokalnego partnerstwa na rzecz zarządzania kompetencjami młodzieży Bartosz Kosiński, 25 XI 2013 – Miechów, pierwsze spotkanie ekspertów.
Oś IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
„System przeciwdziałania powstawaniu bezrobocia na terenach słabo zurbanizowanych” Wykorzystanie metody PCM w planowaniu projektu e-Barometr Jan Andreasik.
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu przygotowanie strategii monitoringu w projekcie przygotowanie strategii rekrutacji/promocji/upowszechniania.
Przygotowanie projektów unijnych
Konkurs Katowice r..
Czas trwania projektu: 24 miesiące
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Wskaźniki.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Konkurs Katowice r..
Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL
Aleksandra Spychalska
Zapis prezentacji:

PROGRAM ĆWICZEŃ Część II - PRAKTYKA 5. Przygotowanie projektu ogólne zasady przygotowania projektu definiowanie pomysłu/idei, sformułowanie projektu (analiza SWOT pomysłu, analiza interesariuszy, problemów itd) definiowanie celów i zadań projektu (zasada SMART, matryca logiczna) definiowanie wskaźników produktów, rezultatów i oddziaływania projektu (matryca logiczna)

Czas trwania projektu: 24 miesiące Budżet: ok tysięcy Partner Ponadnarodowy: Firma XYZ, Niemcy- firma doradcza, produkt: innowacyjne e-kursy dla osób młodych pozostających bez pracy + program praktyk Partner II: Fundacja ‘Młodzi’, cel: wsparcie młodzieży na rynku pracy, doradztwo

POMYSŁ: Wprowadzenie na rynek polski innowacyjnego modelu wsparcia dla osób młodych pozostających bez pracy, na który skłądać się będą e-szkolenia oraz program praktyk Temat: Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób młodych bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET). Oczekiwane rozwiązania: wypracowanie i wdrożenie kompleksowych rozwiązań mających na celu aktywizację edukacyjno-zawodową osób młodych w wieku 15–29 lat, które spełniają łącznie trzy warunki, tj.: nie pracują (tj. są bezrobotne lub bierne zawodowo), nie kształcą się (tj. nie uczestniczą w kształceniu formalnym w trybie stacjonarnym) ani nie szkolą się (tj. nie uczestniczą w pozaszkolnych zajęciach mających na celu uzyskanie, uzupełnienie lub doskonalenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub ogólnych, potrzebnych do wykonywania pracy) Rodzaje działań w projekcie: transfer nowych rozwiązań i ich zaadoptowanie i wdrożenie wymiana doświadczeń i informacji

CZYNNIKI ZWIĄZANE Z PRZEDSIĘBIORSTWEM MOCNE STRONYSŁABE STRONY Korzyści z przedsięwzięcia? Możliwości? Przewaga konkurencyjna? Unikalne cechy, ważne dla odbiorcy, których nie ma konkurencja? Zasoby, aktywa, ludzie? Doświadczenie, wiedza? Marketing, świadomość? Wady przedsięwzięcia? Brak możliwości rozwoju? Własne, znane wrażliwe punkty? Aspekty finansowe? Brak siły konkurencyjnej? CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE SZANSEZAGROŻENIA Wydarzenia na rynku? Tendencje w branży lub stylach życia? Rozwój i nowe technologie? Rynki dla produktów niszowych? Zmiany w prawie? Zamiary konkurencji? Wielkość rynku, pojemność, podaż? Czynniki hamujące rozwój? Stan gospdarki-krajowej, zagranicznych? Bariery wejścia na rynek? ANALIZA SWOT

MATRYCA LOGICZNA Matryca logiczna projektu ma: pomóc w precyzyjnym zdefiniowaniu celów projektu zapewnić jego skuteczną realizację

CEL GŁÓWNYWSKAŹNIKI OSIĄGNIĘCIA CELU GŁÓWNEGO ŹRÓDŁA WERYFIKACJI cel szczegółowywskaźniki osiągnięcia celu szczegółowego źródła weryfikacjizałożenia/zagrożenia rezultatywskaźnik rezulatuźródło weryfikacjizałożenia/zagrożenia produktywskaźnik produktuźródło weryfikacjizałożenia/zagrożenia działaniazasobykosztyzałożenia/zagrożenia warunki wstępne MATRYCA LOGICZNA

Warunki wstępne: Jakie warunki muszą być spełnione żeby projekt mógł być zrealizowany? Działania: Określenie jakiego rodzaju działania muszą być podjęte aby osiągnąć cele szczegółowe przyczyniające się do celu głównego. Zasoby (materialne,niematerialne): Jakie zasoby musi posiadać wnioskodawca żeby zrealizować projekt? Jakie osoby z jakimi umiejętnościami są mu potrzebne ? Jaki usługi? Jakie zasoby materialne? Koszty: Jakie koszty poniesie projektodawca ? Z jakich źródeł będzie czerpał środki finansowe i w jakim procencie? Założenia/Zagrożenia: Jakie czynniki zewnętrzne muszą zaistnieć aby projektodawcy udało się zrealizować działania,zdobyć zasoby zgromadzić środki finansowe aby zrealizować projekt ? Produkty: Jakie bezpośrednie efekty przyniosą podjęte przez wnioskodawcę działania?

MATRYCA LOGICZNA Wskaźnik produktu: mierzalny efekt działań w projekcie Charakterystyka wskaźników : 1.Konkretne 2.Akceptowalne (koszt pomiaru nie jest wygórowany a badanie nieskomplikowane) 3.Mierzalne (wyrażone za pomocą liczb) 4.Możliwe do osiągnięcia 5.Wiarygodne (możliwe do zmierzenia przez wszystkich badaczy) 6.Określone w czasie Źródło weryfikacji: materiały (dokumenty) na podstawie,których można zweryfikować informacje o wskaźnikach Założenia/Zagrożenia: Jakie czynniki zewnętrzne muszą zaistnieć aby projektodawcy udało się osiągnąć założone wskaźniki?

MATRYCA LOGICZNA Rezultaty: bezpośrednie i natychmiastowe (mierzonym po zakończeniu wdrażania projektu lub jakiejś jego części) efekty wynikające z dostarczenia nowego produktu lub usługi Wskaźnik rezultatu: wyrażony liczbowo rezultat projektu Źródło weryfikacji: materiały (dokumenty) na podstawie,których można zweryfikować informacje o wskaźnikach Założenia/Zagrożenia: Jakie czynniki zewnętrzne muszą zaistnieć aby projektodawcy udało się osiągnąć założone wskaźniki?

CEL GŁÓWNY Zwiększenie możliwości zatrudnienia osób pow.50 r.ż pozostających bez pracy poprzez wypracowanie,przetest, upowszechnienie innowacyjnego modeu szkoleń i praktyk w okresie od I’16 do XII’16 WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘCIA CELU GŁÓWNEGO l.instytucji, które przetestują model- 20 l.instytucji, które zastosują model finalny- 50 ŹRÓDŁA WERYFIKACJI umowy z instytucjami- raport zbiorczy po testowaniu, pomiar: w trakcie testowania (III’16- V’16) wypełniona dokumentacja wdrożeniowa oddzielnie dla każdej instytucji; pomiar:w trakcie upowszechniania (IX’16-X’16) MATRYCA LOGICZNA- przykład casus: stworzenie innowacyjnego modelu szkoleń dla osób 50+, z którego korzystać będą instytucje rynku pracy

cel szczegółowy 1. Opracowanie przy współpracy z partnerem mdzn modelu inn.szkoleń dla os.50+ pozostających bez pracy, model wstępny: III’16, model końcowy: IX’16 2. Przetestowanie modelu wsr. 20 inst. 3.Upowszechnienie modelu.finalnego wsr.50inst 4. Dostoswanie rozwiązań partnera do specyfiki Polski wskaźniki osiągnięcia celu szczegółowego 1. Opracowany model: wersja papierowa 2. l. instyt., które przetestują model: l.instytucji, które wykorzystaja model finalny: l.opracowanych analiz: 1 źródła weryfikacji 1. Raporty zespołu projektowego dot.postępów w pracy, pomiar:1/mc 2. Umowy z instytucjami, dokumentacja wdrożeniowa, raport dot. test, pom:IX’16 3. Wypełniona dokumentacja wdrożeniowa, pomiar:XI’16 4. Raporty z postępu prac; pomiar:1raport/mc założenia/zagrożenia 1. Nowatorska forma wsparcia może rodzić ryzyko w opracownaiu modelu 2. Niechęć instytucji rynku pracy do korzystania z modelu 3. Niechęć przed stosowaniem narzędzia wynikająca z jego niezrozumienia MATRYCA LOGICZNA- przykład

rezultaty 1. opracowanie innowacyjnego modelu wspierającego os. 50+ na rynku pracy 2. wzrost skuteczności wsparcia os. 50+ na rynku pracy wskaźnik rezulatu 1. Opracowany model finalny:1 2. wzrost umiejętności i wiedzy w zakresie efektywnego wspierania osób 50+ na rynku pracy źródło weryfikacji 1. Raporty z postępu prac, pomiar: 1/mc 2. Ankiety wśród pracowników instyt.rynku, pomiar: 2xdla pracowników zaangazowanych w testowanie i upowszechnianie modelu założenia/zagrożenia 1. Niecheć przed stosowaniem modelu; niezrozumienie narzędzia 2. Niezrozumienie narzędzia MATRYCA LOGICZNA- przykład

produkty 1. analiza dot. możliwości wdrożenia modelu: 1 2. model innowacyjnych szkoleń etap testowania: 1 3. strona www projektu: 1 4. kampania promocyjna:1 5. Raport dot. testowania:1 6. Model finalny:1 7. Konf. Międzyn.:1 wskaźnik produktu 1. analiza dot. możliwości wdrożenia modelu: dokument 2. model innowacyjnych szkoleń: dokument pap. 3. strona www projektu 4. kampania promocyjna:raport +materiały 5. Raport dot. testowania:dokument 6. Model finalny:dokument papierowy 7. Konf. Międzyn źródło weryfikacji 1. dokumentacja projektowa 2. j.w 3. j.w 4.j.w. 5. j.w 6. j.w 7. j.w założenia/zagrożenia 1. Problemy we współpracy z partnerem zagranicznym 2. Niechęć instytucji rynku pracy do korzystania z modelu MATRYCA LOGICZNA- przykład

Działania 1) Przygotowanie modelu we współpracy z partnerem ponadn. 2) Testowanie wypracowanego modelu 3) Analiza efektów test. 4) Opracowanie ostatecznej wersji mod. 5) Wdrożenie rozwiązania do praktyki 6) Wypracowanie rekomendacji dla instytucji użytkownika Zasoby -personel merytoryczny (jest) -personel zarządzający: spec. ds. rozliczeń, spec. ds monitoringu- konieczna rekrutacja -biuro projektowe+ niezbędne sprzęty: są koszty Wkład własny: 3% Wsparcie UE założenia/zagrożenia 1. Nowatorska forma wsparcia może rodzić ryzyko w opracownaiu modelu 2. Niechęć instytucji rynku pracy do korzystania z modelu 3. Niechęć przed stosowaniem narzędzia wynikająca z jego niezrozumienia 4. Trudności na etapie realizacji projektu warunki wstępne -pozyskanie partnera zagranicznego -pozyskanie dofinansowania z UE -analiza prawna MATRYCA LOGICZNA- przykład

GRUPY DOCELOWE

Grupę docelową wsparcia stanowią: jako użytkownicy wypracowanego rozwiązania: podmioty działające na rzecz aktywizacji edukacyjno-zawodowej oraz w uzasadnionych przypadkach podmioty działające na rzecz integracji społecznej osób młodych w wieku 15–29 lat, bez pracy, nieuczestniczących w kształceniu i szkoleniu, które wdrożą i będą stosować wypracowane/zaadaptowane rozwiązania; osoby/podmioty niezbędne dla realizacji współpracy ponadnarodowej i/lub wdrożenia rozwiązania do praktyki; jako użytkownicy są również traktowani beneficjenci i partnerzy krajowi projektu działający na rzecz aktywizacji edukacyjno-zawodowej osób młodych, wskazani powyżej w pierwszym tirecie, którzy po wypracowaniu/zaadaptowaniu rozwiązania wdrożą je do praktyki w swoich instytucjach, zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie. GRUPY DOCELOWE