Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Doświadczenia ośrodków EURO INFO w upowszechnianiu wśród polskich przedsiębiorców informacji na temat oznakowania CE Anna Hutyra Centrum EURO INFO w Gdańsku.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Turek, r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
1 Szanse powrotu byłych osadzonych na otwarty rynek pracy w świetle doświadczeń z realizacji projektów finansowanych w ramach PIW EQUAL Wrocław, 30 stycznia.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Prawa kobiet w XXI wieku
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Warszawa, 10 czerwca 2016 Wydarzenie międzynarodowe w ramach LEADER/RLKS w Estonii „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fundusze unijne od podstaw II
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
- najlepsza inwestycja
Bądź częścią rozwiązania
Międzynarodowe inicjatywy Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Warszawa, 26 stycznia 2017 r. „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Podstawy prawne ochrony środowiska - regulacja prawna
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
(Nordic-Baltic Rural and Maritime Award 2018)
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Małopolski Festiwal Innowacji
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Zapis prezentacji:

Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich

Podstawy prawne Rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z 21 czerwca 1999 ustanawiające przepisy ogólne sprawie funduszy strukturalnych (artykuł 20 ust. 1 lit. c) ustanawia Inicjatywę Wspólnotową czyli program bezzwrotnej pomocy dla wsparcia rozwoju obszarów wiejskich o nazwie Leader+) Zawiadomienie Komisji Europejskiej skierowane do Państw Członkowskich z dnia 14 kwietnia 2000 r., ustanawiające wytyczne dla Inicjatywy Wspólnotowej na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Leader+) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z 17 maja 1999 r. w sprawie udzielania pomocy dla obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej

Historia programu LEADER LEADER I ( ) - sprawdzanie nowego modelu rozwoju obszarów wiejskich; zróżnicowanie gospodarki obszarów wiejskich LEADER II ( ) - upowszechnienie podejścia wg LEADER I; zaangażowanie 50% obszarów wiejskich; większa integracja działań LEADER+ ( ) - wspomaganie wdrażania nowoczesnych strategii rozwoju terenów wiejskich, współpracy międzynarodowej i tworzenia sieci współpracy

Cel Programu Celem Programu jest zachęcić i pomóc „aktorom” działającym na obszarach wiejskich do myślenia o długofalowych możliwościach tych obszarów poprzez zachęcenie ich do wdrożenia zintegrowanych, wysokich jakościowo, oryginalnych strategii dla zrównoważonego rozwoju, pozwalających na eksperymentowanie z nowymi sposobami: 1. wzmocnienia dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, 2. wzmocnienia środowiska gospodarczego, w celu udziału w tworzeniu miejsc pracy, 3. poprawienia zdolności organizacyjnych ich społeczności.

Sposób osiągnięcia celu - zasady Programu Leader+ (1) Lokalna Grupa Działania - współpraca partnerów w szerokim znaczeniu (partnerstwo międzysektorowe) nie więcej niż 50% sektora publicznego w ciele decyzyjnym udział kobiet i młodzieży (poniżej 25 roku życia) Innowacja - Program jest „laboratorium” dla pojawiania się i testowania nowych podejść do zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju

Sposób osiągnięcia celu - zasady Programu Leader+ (2) Podejście terytorialne: obszar spójny pod względem geograficznym, gospodarczym, historycznym, kulturowym, przyrodniczym nie mają znaczenia granice administracyjne (preferencje dla LAG ponad granicami w niektórych krajach) Oddolne podejście - inicjatywa powstania LAG powinna pojawić się lokalnie

Sposób osiągnięcia celu - zasady Programu Leader+ (3) Zintegrowane podejście - opracowanie przez LAG zintegrowanej strategii zrównoważonego rozwoju obszaru Tworzenie powiązań i współpraca pomiędzy LAG-ami - Działanie 2 i 3 Lokalne finansowanie i zarządzanie LAG otrzymuje „grant globalny” lokalne zarządzanie i kontrola środkami granty dla projektodawców z obszaru LAG

Działania w Programie Leader+ Działanie I: wsparcie dla zintegrowanych obszarowych strategii rozwoju, innowacyjnych, oddolnych i opartych o partnerstwo lokalne - 86,75% Działanie II: wsparcie dla międzyobszarowej i międzynarodowej współpracy - 10,00% Działanie III: budowanie sieci wszystkich obszarów wiejskich w Unii, zarówno będących beneficjentami Programu, jak i nie oraz wszystkich „aktorów” działających na rzecz ich rozwoju- 1,36% Pomoc techniczna: 1,89%

Beneficjenci LEADER + Z inicjatywy LEADER+ mogą korzystać wszystkie tereny wiejskie Unii Europejskiej Beneficjentami pomocy są przede wszystkim “Lokalne Grupy Działania” związane z rozwojem obszarów wiejskich o liczbie ludności pomiędzy – mieszkańców (wyjątkowo poniżej ) oraz gęstości zaludnienia poniżej 120 mieszkańców/km 2 Ostatecznymi beneficjentami są władze lokalne, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, którzy otrzymują pomoc w związku ze zgłaszanymi przez nie projektami rozwoju na obszarach wiejskich

Finansowanie Programu 5 046,5 mln Euro na lata Wsparcie ze środków europejskich ,1 mln Euro z Sekcji Orientacji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Resztę stanowią środki krajowe i środki prywatne - bardzo różnie w poszczególnych krajach - środki publiczne np. w Szwecji - 8,4 mln Euro/LAG, a w Luksemburgu - 1,4 Euro/LAG

Leader+ w Europie w 2003 r. 73 niezależne Programy (56 w 2001 r. i 17 w 2002 r.): 9 krajowych 61 regionalnych (Niemcy, Hiszpania, Włochy, Wielka Brytania, Belgia, Holandia) 3 sieci krajowe (Niemcy, Hiszpania, Włochy) Max. 938 Lokalnych Grup Działania wg zaaprobowanych programów Najwięcej środków: Hiszpania mln Euro, Włochy mln Euro Największy procent ludności kraju: Irlandia - 38,2 % (cały kraj), Portugalia - 32,8 %

Zagadnienia strategii Zastosowanie nowych informacji know-how i nowych technologii - 11% Poprawa jakości życia na obszarach wiejskich - 26% Dodanie wartości produktom lokalnych - 19% Jak najlepsze wykorzystanie zasobów przyrodniczych i kulturowych - 34% Inne - 10%