DYSLEKSJA. Co to jest dysleksja? Termin implikujący w zasadzie trudności w czytaniu, rozumiany jest w literaturze obcojęzycznej w szerszym znaczeniu,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dysleksja i dysortografia
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA W SANOKU
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Metoda kierowanego nauczania
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Co to jest dysleksja?.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
to trudności w nauce czytania i pisania
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

DYSLEKSJA

Co to jest dysleksja? Termin implikujący w zasadzie trudności w czytaniu, rozumiany jest w literaturze obcojęzycznej w szerszym znaczeniu, łączy się z trudnościami w pisaniu w sensie ortograficznym (dysortografia), jak i graficznym (dysgrafia). Często oba te zaburzenia współwystępują z trudnościami w czytaniu. Współcześnie pojęcie to stosowane jest zwykle do zespołu specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania występujących wśród dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, a także podlegających właściwym oddziaływaniom dydaktycznym i działaniom stymulującym ich rozwój.

Dysleksja stanowi syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, warunkowanych parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego, funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Manifestuje się trudnościami w zakresie różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w czytaniu, dodatkowo pojawiają się poważne trudności w opanowaniu czynności pisania i poprawnej pisowni.

Dysgrafia jest zaburzeniem czynności pisania, które zwykle utrzymuje się długo i nie ustępuje poprzez stereotypowe działania, perswazję i zalecenia, stąd wymaga stosowania odpowiednich, indywidualnych form pomocy, obejmujących sprawność manualno-wzrokową, kierunkowo przestrzenną i lateralizację dziecka. O dysgrafii mówi się, gdy jednocześnie występuje kilka symptomów: -nieadekwatna struktura liter -zmienny kierunek pisma -niewłaściwe zagęszczenie liter w wyrazie -zachwianie proporcji liter -dowolny sposób ich łączenia -skreślanie i poprawianie liter

Dysortografia jest zjawiskiem patologicznym, polegającym na niemożności opanowania w określonym czasie umiejętności ortograficznego pisania. Utrzymuje się długo, zaś popełniane przez dziecko błędy ortograficzne nie dają się usunąć tradycyjnymi metodami (np. wielokrotne przepisywanie tego samego wyrazu), ale muszą być zastąpione specjalnym programem działania, które uwzględnia rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowo-manualnej.

DYSLEKSJA ROZWOJOWA Dysleksja dysleksja integracyjna dysleksja słuchowa dysleksja wzrokowa dysleksja mieszana dys- ortografia dysgrafia wąskie ujęcie: trudności w nauce czytania szerokie ujęcie: dysleksja właściwa dysortografia rozwojowa (na początku nauki szkolnej) dysgrafia nabyta (utrata opanowanej czynności)

PRZYCZYNY -koncepcja genetyczna: przyjmuje, że dziecko dziedziczy zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym-stanowi najwcześniejszy sposób wyjaśnienia zaburzeń dyslektycznych. -koncepcja organiczna: przyczyny upatruje w organicznych uszkodzeniach mózgowia zlokalizowanych w okolicy lewego płata skroniowego. -koncepcja hormonalna: dysleksję powoduje nadprodukcja testosteronu w okresie prenatalnym, co powoduje spowolnienie rozwoju lewej półkuli mózgowej. -koncepcja opóźnionego rozwoju OUN: wskazuje na wolniejsze tworzenie się połączeń synaptycznych i migrację komórek, co powoduje wrodzoną niedojrzałość układu nerwowego.

PRZYCZYNY c.d. -koncepcja psychodysleksji (emocjonalna): przyczyną mogą być poważne zaburzenia emocjonalne w postaci urazów psychicznych czy długotrwałego stresu. Urazy i konflikty powstające w środowisku rodzinnym lub szkolnym powodować mogą zahamowania w pisaniu lub czytaniu, które kojarzą się jednostce z przykrymi doświadczeniami. -koncepcja wieloprzyczynowości: jest pochodną wcześniejszej, zakłada, iż o powstaniu dysleksji decyduje splot niekorzystnych oddziaływań dydaktyczno- wychowawczych i kulturalno-społecznych, stąd wskazuje się tu czynniki wtórne, egzogennne, takie jak: metody wychowawcze, struktura i atmosfera rodziny, reakcje rodziców/nauczycieli na trudności dziecka i sposoby ich usuwania, metody nauki czytania i pisania.

TYPY DYSLEKSJI -ze względu na funkcje półkul mózgowych (D.J. Bakker) dysleksja typu „P”- percepcyjna dysleksja typu „L”- lingwistyczna -ze względu na różnice jakościowe w sposobie czytania i pisania (E. Boder) dysejdetyków dysfonetyków typ mieszany -ze względu na sposób czytania i charakter błędów (A.W. Ellis) głęboką powierzchniową fonologiczną „litera po literze” hiperleksję

SYNDROM DYSLEKSJI OBJAWY OSIOWE Wyraźna rozbieżność między poziomem czytania a rezultatami w nauce innych przedmiotów Wyraźna rozbieżność między poziomem rozwoju umysłowego a poziomem czytania Często występujące błędy w czytaniu, obniżony poziom graficzny pisma Obniżona zdolność analizy i syntezy wzrokowej/słuchowej Zaburzenia orientacji czasowo- przestrzennej Zaburzenia rozwoju ruchowego i sprawności manualnej Zaburzenia procesu lateralizacji Brak uszkodzenia narządu wzroku, słuchu oraz poważnego uszkodzenia mózgu Dziedziczne występowanie trudności w czytaniu i pisaniu Normalna lub wyższa niż przeciętna inteligencja OBJAWY DODATKOWE Trudności w opanowaniu języków obcych Zaburzenia w rozwoju mowy, artykulacji Częściej występujące trudności w czytaniu i pisaniu u chłopców niż dziewcząt Współwystępujące z trudnościami w czytaniu i pisaniu objawy nerwowości i zaburzenia zachowania Dość częste mikrouszkodzenia tkanki mózgowej w okresie okołoporodowym Niepowodzenia w uczeniu się pomimo odpowiedniej motywacji Trudności w nauczeniu się działań matematycznych Trudności z nazywaniem Trudności w wyszukiwaniu najistotniejszej myśli z danego tekstu

ZASADY PRACY Z DZIEĆMI DYSLEKTYCZNYMI Wielozmysłowość angażować wszystkie zmysły ucznia Kolejność proces nauczania dzielić na małe kroki występujące po sobie w kolejności

Powtarzanie wielokrotnie powtarzać zdobyte informacje za pomocą ciekawych ćwiczeń i materiałów Przyswajanie wiedzy łączyć nowe fakty z dotychczasową wiedzą, analizować poznaną wiedzę

Tok postępowania diagnostycznego przy badaniu pedagogicznym: - interpretacja "skierowania" ze szkoły - wywiad z rodzicami ucznia - rozmowa z uczniem - zbadanie znajomości zasad ortograficznych - analiza wytworów szkolnych z bieżącego roku szkolnego i z młodszego okresu życia - analiza samodzielnych wypowiedzi pisemnych na podany temat, pisanych w poradni - ocena umiejętności pisania na podstawie kilku dyktand pisanych w poradni - ocena graficzna pisma - obserwacja pamięci słuchowej bezpośredniej - pomiary szybkości czytania (w miarę potrzeby) - sprawdzenie słuchu fonematycznego. Diagnoza, aby była efektywna musi wskazywać na mocne strony ucznia - jego potencjał, na którym można kompensować trudności i tworzyć sprzyjające warunki do odnoszenia sukcesu w różnych dziedzinach życia.

Model kompleksowej pomocy tworzy 5 poziomów: I - pomoc udzielana jednostce przez rodziców pod ukierunkowaniem nauczyciela; Często pomoc już na tym poziomie jest zaburzona, ponieważ nauczyciele, pomimo zainteresowania ze strony rodziców, nie zawsze są w stanie opracować odpowiednie zalecenia, albo zdarza się, że to rodzice są niewydolni, zaniedbują swoje obowiązki. II - zespół korekcyjno - kompensacyjny prowadzony przez nauczyciela terapeutę posiadającego specjalistyczne przygotowanie; W większości szkół nie ma specjalistów, którzy mogliby prowadzić terapię pedagogiczną. III - terapia indywidualna w poradni psychologiczno - pedagogicznej; Często specjaliści nie są w stanie zapewnić wszystkim potrzebującym pomocy i swoim działaniem wspierają tylko część potrzebujących. IV - klasy terapeutyczne; Często funkcjonujące w złych warunkach lokalowych, bez odpowiedniej liczby specjalistów. V - oddziały terapeutyczne stałego pobytu, kolonie i turnusy terapeutyczne dla dzieci dyslektycznych.

Przeciwwskazania, zabrania się: - Nie kpij, nie ośmieszaj i nie bądź uszczypliwy, nie stosuj sarkazmu („Nie, ty znowu! Ty znowu swoje!”). - Nie zmuszaj dziecka z dysleksją do czytania na głos, jeśli nie jest chętne. - W pisemnej pracy oznaczaj tylko ilość błędów na marginesie, nie podkreślaj ich czerwonym długopisem, ponieważ błędy się utrwalają, a ponadto jest to szczególnie zniechęcające i deprymujące dla ucznia. - Nie zmuszaj dziecka z dysleksją do przepisywać pracy jeszcze raz. - Nie porównuj dziecka z dysleksją z innymi uczniami lub jego rodzeństwem. - Nie mów zbyt szybko – uczeń z dysleksją ma trudności z zapamiętaniem i zrozumieniem szybkiej mowy. - Nie ignoruj sygnałów, że dziecko traci koncentracje uwagi albo nie rozumie. - Nie pracuj z dzieckiem przez długi czas bez przerw. - Nie oczekuj zawsze natychmiastowej odpowiedzi, daj dziecku czas na zastanowienie i zebranie myśli.

Dyslektykami są niejednokrotnie ludzie wybitnie zdolni i inteligentni m.in. Hans Christian Andersen, który z powodu swojej dysleksji musiał dyktować swoje baśnie, Winston Churchill, Leonardo Da Vinci, Albert Einstein, Agata Christie.

BIBLIOGRAFIA: Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa, wyd. Żak. Bogdanowicz M.(1990) Specjalne trudności w nauce czytania i pisania. Gdańsk, wyd. „TOPOS”.