Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej 2014- 2020 Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Spójność logiczna projektu.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Szkolenia, Coaching, PR.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Ocena wsparcia dla MŚP w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, XVI posiedzenie Grupy roboczej ds. MŚP przy KK NSRO Warszawa,
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Doświadczenia i wyzwania w zakresie ewaluacji Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.

Wprowadzenie Co wynika z około 100 projektów ewaluacyjnych/doradczych wspierających programowanie programów na lata ? Które rozwiązania się sprawdziły, a nad którymi warto jeszcze raz się zastanowić? Co warto kontynuować w tej i w kolejnych perspektywach finansowych?

Które projekty? ewaluacje ex-ante programów operacyjnych oceny ex-ante instrumentów finansowych wsparcie wyboru i szacowania wskaźników ewaluacja systemu wyboru projektów

Jaka rola w procesie programowania? typ badania wymóg formalny zewnętrzna wiedza ekspercka animowanie dyskusji „oursourcing” zadań ewaluacje ex-ante programów operacyjnych ++ + oceny ex-ante instrumentów finansowych wsparcie wyboru i szacowania wskaźników ++ ewaluacja systemu wyboru projektów +++++

ewaluacje ex-ante programów operacyjnych +? wyjście poza perspektywę definiowania celów interwencji przez działania – definiowanie oczekiwanych rezultatów animowanie dyskusji o logice interwencji i oczekiwanych rezultatach zewnętrzne spojrzenie na powstający dokument – perspektywa spoza administracji „mózgi do wynajęcia”, niekoniecznie zewnętrzny ewaluator czy ewaluator może wpływać na cele interwencji (wybór publiczny)? czy określenie cele interwencji (oczekiwane rezultaty) to rzeczywisty wybór publiczny, czy tylko ćwiczenie literackie (linia demarkacyjna jako główne narzędzie programistyczne)? problemy z praktycznym zastosowaniem podejścia evidence- based problem relacji pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w programowanie raport jest jednym z mniej istotnych elementów całego procesu

wsparcie wyboru i szacowania wskaźników +? dobry przykład outsourcingu zadania, w którym zewnętrzni eksperci faktycznie mogą pomóc administracji współpraca z jednostkami odpowiedzialnymi za monitoring (uzupełnianie kompetencji) problem „polowania na wskaźniki” – dostępność danych a faktyczne dostosowanie do logiki interwencji częściowe oderwanie od procesu programowania czym powinna być wartość docelowa: różne bodźce poszczególnych instytucji? niewielkie zainteresowanie decydentów, tymczasem określenie wartości docelowych wskaźników to de facto definiowanie interwencji w danym obszarze

jak miało być? Czy planowane do realizacji interwencje publiczne znajdują uzasadnienie społeczno-ekonomiczne? Czy ich realizacja przyczyni się do osiągniecia pożądanych celów rozwojowych oraz zaspokojenia potrzeb i zdiagnozowanych problemów społeczno-ekonomicznych? kluczowe pytania (wytyczne MRR) 1) Ocena trafności i spójności wewnętrznej PO 2) Ocena spójności zewnętrznej PO 3) Ocena systemu realizacji PO

doświadczenia NSRO na podstawie: Jacek Szalchta et al., Ewaluacja ex-ante – podsumowanie doświadczeń administracji polskiej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007 jakość podaży usług zaangażowanie środowiska akademickiego kompatybilność programowania i ewaluacji ex-ante centralizacja ewaluacji RPO sposób definiowania celów „polowanie na wskaźniki”

oceny ex-ante instrumentów finansowych +? wybór optymalnych form finansowania dla poszczególnych działań i typów projektów dużo głębsze przemyślenie logiki działań, w których ostatecznie przewidziano instrumenty finansowe (dodatkowe uzasadnienie wymagane dla IF, a nie dla dotacji!) nie wszystkie rozstrzygnięcia wymagają oddzielnej analizy w każdym województwie (problem spójności wniosków) z góry określone preferencje decydentów, co ma miało przełożenie na przebieg i wyniki badań duża niepewność rozstrzygnięć na poziomie krajowym (np. IF w programach krajowych) i europejskim (np. konstrukcja instrumentów OTS)

ewaluacja systemu wyboru projektów +? problemy z mgliście zarysowaną logiką interwencji pojawiają się często dopiero na tym etapie szczególny przypadek partycypacyjnego modelu współpracy – tutaj ma największe uzasadnienie, ponieważ kryteria faktycznie decydują o ukierunkowaniu interwencji faktyczne wsparcie wtedy, kiedy udaje się nawiązać rzeczywistą współpracę, co obejmuje także włączenie ewaluatora w obieg informacji (ex-ante i ex-post) nie ma sensu nadmierna koncentracja na raporcie, który nie jest kluczowym produktem badania – przede wszystkim chodzi o efekty bieżącej współpracy problem zdefiniowania roli ewaluatora w całym procesie (formalnie zaangażowany przez jedną z zainteresowanych instytucji)

co dalej? Niektóre sprawy lepiej rozwiązać raz i porządnie na poziomie krajowym: wskaźniki, instrumenty finansowe. Ustalenie roli zewnętrznych ekspertów (ewaluatorów) w konkretnym projekcie: recenzent nie zawsze będzie dobrym doradcą. Optymalnie: szczegółowe zdefiniowanie zadania i zaangażowanie decydentów (to pomaga!) Nie każde zlecenie musi polegać na opracowaniu długiego raportu którego (prawie) nikt nie przeczyta. Po co „wybijać zęby” rekomendacjom, tylko dlatego, żeby pokazać je na zewnątrz?