STOWARZYSZENIE OCHRONY DOLINY DRWĘCY. Agenda : 1.Przedstawienie Stowarzyszenia. 2.Przedstawienie stanu faktycznego – opis, mapki i zdjęcia. Praktyka działania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Warszawa, 20 października 2009 r. Nowelizacja kodeksu spółek handlowych Znaczenie nowych regulacji dla obrotu giełdowego Agnieszka Gontarek, Dział Emitentów.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
NASZE NADLE Ś NICTWO NADLE Ś NICTWO BE Ł CHATÓW Pod zarządem Nadleśnictwa Bełchatów znajduje się prawie hektarów lasów. Leśnicy z Nadleśnictwa.
ZNACZENIE WIARYGODNOŚCI DANYCH O WARUNKACH GLEBOWYCH DLA POTRZEB OKREŚLENIA WARTOŚCI GRUNTÓW W PROCESIE SCALENIA I WYMIANY Anna Bielska Katedra Gospodarki.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
AKADEMIA ROLNICZA im. H. Kołłątaja w Krakowie Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji RENATURYZACJA RZEKI NIDY Prof.dr hab.Wojciech Bartnik Prof. dr hab.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Sześciolatek idzie do szkoły
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
NADLEŚNICTWO RYTEL.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Rzecznik Praw Dziecka.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w Umowie i Projekcie
Pośrednictwo w Obrocie Nieruchomościami
Nieruchomość do sprzedania
Wyrok NSA z dnia 29 listopada 2017 r., II FSK 1633/17
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
FUNDUSZ SOŁECKI.
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 10,34 ha
Nieruchomość inwestycyjna w Świętochłowicach 16,3 ha
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
Raport o stanie gminy dr hab. Dawid Sześciło.
Zapisy na dyżur wakacyjny do oddziałów przedszkolnych
Gospodarowanie odpadami
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

STOWARZYSZENIE OCHRONY DOLINY DRWĘCY

Agenda : 1.Przedstawienie Stowarzyszenia. 2.Przedstawienie stanu faktycznego – opis, mapki i zdjęcia. Praktyka działania właścicieli żwirowni – przykłady naruszania przepisów. 3.Stan prawny i jego konsekwencje. 4.Postulaty Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie Ochrony Doliny Drwęcy z siedzibą w Młyńcu Pierwszym zostało powołane do podejmowania działań służących ochronie środowiska, w szczególności krajobrazu Doliny Drwęcy. Statut znajduje się na naszej stronie internetowej Przedstawienie Stowarzyszenia.

Wieś Młyniec Pierwszy leży w całości na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Drwęcy. Pomimo tego od lat jest miejscem intensywnego wydobycia żwiru i piasku z kilkudziesięciu wielohektarowych żwirowni. Masowe wydobycie żwiru na skalę wielkoprzemysłową, na głębokość kilkunastu metrów, ma następujące skutki: - kopalnie, jak i transportujące żwir ciężarówki emitują hałas i pył zdecydowanie przewyższające dopuszczalne normy, - postępuje degradacja znaczących obszarów wsi, - znacząco ograniczone są możliwości rozwojowe miejscowości, bezpowrotnie niszczone są tereny mogące być przeznaczone pod zabudowę zagrodową albo dla celów publicznych, - dewastowane są drogi powiatowe z Młyńca Pierwszego do Jedwabna i z Młyńca Pierwszego do Brzeźna (ale także dalsze ich odcinki) oraz drogi gminne – nie są przystosowane do przewozu kilkudziesięciotonowych ładunków, - nastąpiło znaczące obniżenie poziomu wód gruntowych, mające wpływ na obniżenie plonów, we wsi wielu osobom wyschły studnie. W konsekwencji następuje obniżenie poziomu jakości życia mieszkańców. 2. Przedstawienie stanu faktycznego – opis, mapki i zdjęcia.

Jak już wskazano Młyniec Pierwszy leży w całości na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Drwęcy. Pomimo tego większość obszaru wsi to działające żwirownie, byłe żwirownie oraz teren przeznaczony pod przyszłe żwirownie. Na przedstawionej mapie ( Mapa nr 1) zaznaczono: - kolorem niebieskim: tereny przeznaczone pod żwirownie w planie zagospodarowania z 2002 roku – teren o nazwie PE-1, - kolorem żółtym: tereny przeznaczone pod żwirownie w studium z 2011 roku. Nie są objęte studium i planem zagospodarowania jedynie wąski pasek terenów wzdłuż Drwęcy i część wschodnia wsi, gęsto zabudowana albo zalesiona, gdzie także są tereny po wydobyciu żwiru. 2. Przedstawienie stanu faktycznego – opis, mapki i zdjęcia.

Mapa nr 1. Plan zagospodarowania – teren PE-1 na tle wsi Młyniec Pierwszy.

Plan zagospodarowania – teren PE-1 - mapa.

Działalność kopalni Część kopalni prowadzi wydobycie i wywóz żwiru w sposób niezgodny z przepisami prawa i decyzjami o ustaleniu warunków środowiskowych, np. dokonując sortowania żwiru, nie mając na to zgody w decyzjach środowiskowych. Kopalnie te emitują hałas znacznie przewyższający normy. Sortowanie, ładowanie i wywóz żwiru z części żwirowni odbywa się poza terenem objętym decyzjami środowiskowymi i koncesjami. Część kopalni prowadzi działalność nie przestrzegając ograniczeń czasowych określonych w decyzjach. Transport żwiru to źródło ogromnego hałasu i emisji pyłów. Dodatkowo część właścicieli żwirowni zwozi (albo przynajmniej przyjmuje) na teren żwirowni gruz i inne odpady, które następnie zakopuje. Mamy też przypadki zwożenia na teren żwirowni (albo byłej żwirowni, po wygaśnięciu koncesji) gruzu budowlanego i asfaltowego oraz innych odpadów, które następnie są przerabiane bez koniecznych zezwoleń na taką działalność.

Na załączonych zdjęciach można zobaczyć jak wyglądają tereny na których działały i działają żwirownie w naszej wsi. Widać skutki rabunkowej gospodarki, nie poddanej żadnemu rzeczywistemu nadzorowi, będącej zaprzeczeniem jakiejkolwiek formy ochrony przyrody. W konsekwencji takiej wieloletniej działalności mamy w Młyńcu Pierwszym „księżycowy” krajobraz, za to, paradoksalnie, prawnie „szczególnie chroniony”. Prezentacja zdjęć znajduje się na naszej stronie internetowej Działalność kopalni

Możliwość wydobywania żwiru w Młyńcu Pierwszym istnieje dzięki następującym uchwałom Rady Gminy Lubicz: uchwała Rady Gminy Lubicz z dnia 11 października 2011 r. - Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lubicz, uchwała Rady Gminy Lubicz z dnia 28 lutego 2002 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Na podstawie tych uchwał na około 50 % obszaru wsi, położonego w jej centralnej, północnej i zachodniej części możliwe jest wydobycie żwiru. Na wniosek Sołtysa i Rady Sołeckiej Młyńca Pierwszego Rada Gminy Lubicz przyjęła w studium zapis ograniczający możliwość nowych eksploatacji kruszyw. Zapis ten miał, zdaniem Rady, wyłączyć możliwość powstawania nowych kopalni na terenie wsi Młyniec Pierwszy za wyjątkiem terenów objętych planem zagospodarowania przestrzennego z 2002 r. Tymczasem obecnie władze gminy twierdzą, że nie mogą w studium ograniczać wydobycia żwiru. A zatem w wyniku działania władz gminy obszar połowy wsi będzie wyrobiskiem pożwirowym. 3. Stan prawny i jego konsekwencje.

Warto zwrócić uwagę, że aktualne stanowisko władz gminy: jest całkowicie odmienne od dotychczas prezentowanego przez Przewodniczącą Rady i Wójta Gminy Lubicz (także na zebraniach wiejskich w Młyńcu Pierwszym), jest sprzeczne ze zdaniem mieszkańców Młyńca Pierwszego, którzy w 2010 roku w zdecydowanej większości (232 dorosłych mieszkańców wsi) podpisali się pod żądaniem ograniczenia działalności kopalni żwiru i przeciwko powstawaniu nowych, zaprzecza prawu rady gminy do władczego rozstrzygnięcia o przeznaczeniu terenu pod określone funkcje (tzw. władztwo planistyczne) - Rada Gminy Lubicz może wykluczyć możliwość wydobycia żwiru na danym terenie, podobnie jak to uczyniła w przypadku prawie całego obszaru gminy, za wyjątkiem Młyńca Pierwszego. 3. Stan prawny i jego konsekwencje.

4. Postulaty stowarzyszenia 1.Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z 2002 roku, w szczególności przez zmianę przeznaczenia terenów znajdujących się na południe od drogi powiatowej z Młyńca Pierwszego do Brzeźna, z obecnego przeznaczenia pod wydobycie kruszywa na tereny przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe, tereny leśne oraz tereny użytku publicznego (Mapa 2 załączeniu). 2. Ograniczenie ruchu ciężkich pojazdów ciężarowych wożących żwir oraz tranzytowych w centrum Młyńca Pierwszego przez: a)wyeliminowanie ruchu pojazdów wożących żwir, co najmniej na obecnie oznaczonym białymi tablicami „terenie zabudowanym”, b)ograniczenie możliwości dojazdu tych pojazdów do terenów żwirowni jedynie dwiema drogami:

A A B B B B Postulaty i uwagi do planu zagospodarowania PE-1. Drogi dojazdowe do żwirowni. A A A A B A B Mapa nr 2. Legenda: A - tereny pod budownictwo jednorodzinne B – lasy Drogi dojazdowe do żwirowni.

4. Postulaty stowarzyszenia c.d. od strony Jedwabna – do działek usytuowanych w okolicach ELL-BETu (drogą powiatową z Młyńca Pierwszego do Jedwabna), od strony Brzeźna - do działek usytuowanych na północnej części wsi (drogą powiatową z Młyńca Pierwszego do Brzeźna). Ograniczenie to w żaden sposób nie miałoby dotyczyć: dojazdu pojazdów, w tym ciężarowych, do posesji położonych we wsi, na terenie objętych zakazem – czyli dojazdu do mieszkańców, pojazdów komunalnych, komunikacji publicznej itp. 3.Wyłączenie całkowite możliwości wydobywania kopalin na terenach objętych Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lubicz, za wyjątkiem terenów objętych planem zagospodarowania przestrzennego przewidującym taką możliwość.

4. Postulaty stowarzyszenia c.d. 4.Wprowadzenie ograniczeń dla ubiegających się o wydanie decyzji środowiskowej dotyczących działalności na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Doliny Drwęcy, między innymi, przez wydanie w takiej decyzji: zakazu sortowania kruszywa, nakazu wykonywania wszelkich czynności związanych z eksploatacją kruszywa, w tym takich jak: składowanie kruszywa, załadunek na ciężarówki wyłącznie na terenie kopalni, nakazu korzystania wyłącznie z określonych tras transportu żwiru, drogami poza terenem zabudowanym wsi zakazu prowadzenia jakiejkolwiek działalności na terenie kopalni poza wskazanym zakresem czasowym w dni powszednie od poniedziałku do piątku, od godziny 8.00 do

4. Postulaty stowarzyszenia c.d. 5.Stworzenie rzeczywistego nadzoru nad działalnością żwirowni w zakresie przestrzegania przepisów prawa, w tym zapisów decyzji środowiskowych, koncesji, w szczególności dotyczących środowiska naturalnego. 6.Eliminowanie działalności gospodarczej prowadzonej bez wymaganych pozwoleń i koncesji, w szczególności powodującej degradację środowiska naturalnego. 7.Doprowadzenie do rzeczywistej rekultywacji terenów pożwirowych, w pierwszej kolejności przez właścicieli byłych i obecnych żwirowni, ewentualnie, w braku takiej możliwości, przy udziale środków publicznych.

4. Postulaty stowarzyszenia c.d. 8.Przygotowanie i uchwalenie, w porozumieniu z mieszkańcami wsi, kolejnych planów zagospodarowania przestrzennego przewidujących zrównoważony rozwój miejscowości, uwzględniających dokonujące się zmiany w jej charakterze. Zarząd Stowarzyszenia

Dziękujemy.