Dr Łukasz Ambroziak Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Warszawa, 7 lipca 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
MONIITOR PLURALIZMU MEDIÓW DR HAB. BEATA KLIMKIEWICZ INSTYTUT DZIENNIKARSTWA, MEDIÓW I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI, KRAKÓW.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE A.M. Zarzycka.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Krzysztof Kowalski - Dyrektor PR, Nissan SCEE ZRÓWNOWAŻONA PRZYSZŁOŚĆ WEDŁUG NISSANA.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
„ European Clusters and regions for Eco- Innovation and Eco-Investements Network” – ECREINetwork Karolina Laszczak Z-ca Dyrektora Departamentu Środowiska.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Unia Europejska. Kraje członkowskie: AUSTRIA STOLICA: Wiedeń JĘZYK URZĘDOWY: niemiecki W Unii Europejskiej od: 1 stycznia 1995.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE A.M. Zarzycka.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
7 INSTYTUTU NAFTY I GAZU Państwowego Instytutu Badawczego.
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego
Miejskie Obszary Funkcjonalne w województwie pomorskim
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
kapitałem intelektualnym w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
[Tytuł – najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie ]
4Tech Sp. z o.o. Okna Hale Plandeki.
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
1 Rachunkowość zarządcza.
Sprawność systemu rynkowego
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Realizacja koncepcji zielonego wzrostu w krajach OECD
Działanie Odnawialne źródła energii – RPO Województwa Śląskiego dla przedsięwzięcia polegającego na zaprojektowaniu i wykonaniu instalacji.
Rynek – zasady funkcjonowania
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Przychody i koszty działalności
Inwestycje OZE w projektach gminnych
CNG Compressed Natural Gas
Próg rentowności K. Bondarowska.
DROGA PRZYJAZNA SPOŁECZEŃSTWU
Postęp wdrażania RPO WSL
ZWROTNE INSTRUMENTY FINANSOWE DLA MŚP
Inwestycje OZE w projektach gminnych
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

dr Łukasz Ambroziak Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur Warszawa, 7 lipca 2016 r.

1. Charakterystyka rynku pojazdów elektrycznych 2. Instrumenty wsparcia ze środków publicznych rynku pojazdów elektrycznych 3. Perspektywy rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce

Pojazd hybrydowy – samochód z napędem hybrydowym, wyposażony w silnik spalinowy i jeden lub kilka silników elektrycznych. Silniki elektryczne wykorzystują energię odzyskiwaną podczas hamowania oraz nadwyżki wytwarzane w wyniku pracy silnika spalinowego. Energia ta jest magazynowana w akumulatorach. Pojazd elektryczny – pojęcie to obejmuje kilka rodzajów pojazdów: Pojazd typu „plug-in hybrid” (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – PHEV), wyposażony w silnik elektryczny i spalinowy, które pracują równolegle. W przeciwieństwie do pojazdu hybrydowego, akumulator w pojazdach plug-in hybrid można doładowywać korzystając z zewnętrznego źródła zasilania; Pojazd wyposażony wyłącznie w silnik elektryczny i zasilany akumulatorem (Battery Electric Vehicle - BEV); Pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEV), zasilanymi wodorem. Pojazd z napędem na płynny gaz ziemny (LPG). Pojazd z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Źródło: Ł. Ambroziak, Rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych – stan i perspektywy rozwoju, „Unia Europejska.pl”, 2015, nr 5, s. 38.

udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży pojazdów ogółem (2014) Źródło: Ł. Ambroziak, Rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych – stan i perspektywy rozwoju, „Unia Europejska.pl”, 2015, nr 5, s. 38.

łączny koszt posiadania samochodu z silnikiem spalinowym TCO łączny koszt posiadania samochodu z silnikiem elektrycznym TCO Total Cost of Ownership koszt nabycia opłata rejestracyjna koszt użytkowania przez 4 lata = + +

Pobudzanie sprzedaży samochodów elektrycznych Instrumenty wsparcia mają wprost przełożenie na wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych – sprzedaż spada, gdy kończy się wsparcie Inwestycje w rozwój produkcji samochodów elektrycznych Inwestycje oddziałują z opóźnieniem Inwestycje w rozwój infrastruktury do ładowania akumulatorów Duża rola administracji publicznej we wsparciu rozwoju infrastruktury Rozwój infrastruktury nawiązuje do dylematu typu „co było pierwsze: jajko czy kura” (chicken-and-egg problem)

Jednorazowe dopłaty do zakupu pojazdu spełniającego określone normy emisji spalin – Francja, Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja i Niemcy (od maja 2016r.) oraz Chiny, USA, Japonia i Korea Płd.). Zwolnienia z jednorazowych podatków i opłat związanych z zakupem pojazdów elektrycznych: całkowite zwolnienie z podatku VAT (Norwegia); całkowite zwolnienie z podatku od rejestracji samochodu (Dania, Norwegia, Holandia, Japonia, Grecja, Rumunia, Chiny, Portugalia, Łotwa i Węgry); częściowe zwolnienie z podatku od rejestracji (Holandia i Finlandia). Zwolnienia z opłat związanych z użytkowaniem samochodów elektrycznych: głównie zwolnienia z podatku drogowego – bezterminowe lub okresowe (np. Austria, Czechy, Słowacja, Węgry, Wielka Brytania, Niemcy i Włochy); zwolnienia z opłat za parkowanie w miastach, za przejazd autostradami, z opłat mostowych (np. Norwegia). Niefinansowe instrumenty wsparcia, np. możliwość korzystania z buspasów oraz specjalnie wyznaczone miejsca do parkowania. Polska

Jednorazowa dopłata Jednorazowe opłaty związane z zakupem pojazdu Podatek drogowy Inne koszty użytkowania pojazu Austria XX Belgia XX ChinyXX X Czechy X Dania X X Finlandia X FrancjaX X Grecja XX HolandiaXXX IrlandiaXX JaponiaXXX Łotwa X Niemcy X Norwegia XXX Portugalia XX Rumunia X Słowacja X SzwecjaX XX USAX Węgry XX Wlk. BrytaniaX X Włochy X Źródło: Overview of purchase and tax incentives for electric vehicles in the EU in 2015, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), r.; S. Harryson, M. Ulmefors, A. Kazlova, Overview and analysis of electric vehicle incentives applied across eight selected country markets, InnoVentum AB/Copenhagen Business School, 2015; Promoting electric vehicles in Korea, r.

Aby osiągnąć korzyści skali, a tym samym zmniejszyć jednostkowy koszt produkcji, niezbędne jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych nad alternatywnymi źródłami napędu samochodów. Prace badawczo-rozwojowe koncentrują się głównie na rozwoju technologii produkcji akumulatorów, tj. obniżenia ceny produkowanych akumulatorów i zwiększenia ich pojemności. Wśród instrumentów należy wymienić: dotacje bezpośrednie na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w zakresie nowych technologii, dotacje do produkcji samochodów elektrycznych, ulgi podatkowe dla przedsiębiorstw inwestujących w nowe rozwiązania technologiczne, niskooprocentowane pożyczki rządowe, zakupy rządowe, stworzenie przyjaznego środowiska do prowadzenia badań. Wymienione formy wsparcia były często elementem różnego rodzaju programów i inicjatyw ogłoszonych i wdrożonych przez rządy wielu krajów.

Ideałem ładowania jest „ładowanie, gdy parkujemy”, a nie „parkowanie, żeby naładować”. Dobrze rozwinięta infrastruktura powinna umożliwiać ładowanie akumulatora podczas każdego postoju. W większości krajów rozbudowa infrastruktury dla samochodów elektrycznych przybiera formę partnerstwa publiczno-prywatnego. Konieczna standaryzacja wtyczek służących do ładowania.

Podczas konferencji „W drodze do elektromobilności” ( ) wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki oraz minister energii Krzysztof Tchórzewski zapowiedzieli, że za 10 lat będzie w Polsce 1 mln samochodów z silnikiem elektrycznym, a elektryfikacja motoryzacji będzie kołem zamachowym naszej gospodarki. Plan Rozwoju Elektromobilności (w tym program e-Bus) jest jednym z ważnych elementów filaru „Reindustralizacja” wymienionym w przyjętym w lutym 2016 r. Planie na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Oprócz programu „e- Bus” brak dalszych szczegółów. Źródło: Materiały Ministerstwa Rozwoju.

Cele łatwiej definiować niż realizować (np. Niemcy, Francja, USA ale Norwegia). Samochód elektryczny = samochód ekologiczny? Należy uwzględnić całkowitą emisję CO2 (od momentu wytworzenia energii do jej wykorzystania na drodze) => odpowiedź zależy od wykorzystywanych źródeł energii elektrycznej; Nawet jeśli odpowiedź jest przecząca to samochody ekologiczne przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach (emisja CO2 w momencie produkcji energii); Proces produkcji samochodu elektrycznego często jest wyższy niż produkcji pojazdu z silnikiem spalinowym. Zwiększenie floty samochodów elektrycznych to większe obciążenie sieci przesyłowej energii elektrycznej i zagrożenie blackoutami. Rozwiązanie: „rozproszyć dystrybucję prądu, jednocześnie go magazynując” (powerwalle – domowe akumulatory).

Szansą program „e-BUS”: Polska może liczyć się na rynku autobusów elektrycznych, gdyż istnieją silne fundamenty produkcji takich autobusów: Solaris (autobusy elektryczne Urbino Electric), Volvo (przechodzi z produkcji hybryd na produkcję elektryków), Ursus (rozpoczyna testy produkcyjne autobusu elektrycznego, Autosan. Naturalny cykl wymiany autobusów miejskich na nowe to szansa na stworzenie popytu na autobusy elektryczne: Wsparcie finansowe i regulacyjne. Najbardziej ekologiczne są pojazdy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (Toyota Mirai, sierpień 2015 r.).