System wykrywania wykroczeń
Agenda ● O nas ● Zakres zainteresowań ● Cele ● Dotychczasowe wyniki ● Plany
O nas ● Zespół – Łukasz Kamiński – absolwent i doktorant UW. – Anna Kulka, Agata Chrobak, Michał Łyczek, Piotr Butryn – studenci IV roku informatyki UW oraz Międzywydziałowych Studiów Matematyczno- Przyrodniczych, członkowie grup badawczych w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania przy UW. – Publikacje na temat analizy ruchu na ECMS 2008 oraz BDAS 2009 (w trakcie oceny).
Zakres zainteresowań ● Automatyczna analiza ruchu drogowego. – Algorytmy. ● Opracowywanie algorytmów do analizy obrazu ruchu w czasie rzeczywistym. ● Opracowanie modelu tła. ● Śledzenie ruchu i wykrywanie zachowań pojazdów. ● Algorytmy dedykowane dla tanich urządzeń (niska złożoność obliczeniowa). – Urządzenia. ● Budowa urządzeń do analizy obrazu drogi. ● Tanie urządzenia oparte o powszechnie dostępne komponenty.
Instalacje na świecie ● Londyn – miejski system kontroli parkowania. ● ???
Przykładowe zastosowania ● Zastosowanie algorytmów w praktyce. ● Wykrywanie wykroczeń. – Wykroczenia w terenie zabudowanym. ● Wyprzedzanie przed i na przejściu dla pieszych. ● Przejazd na czerwonym świetle. ● Jazda przez obszary wyłączone z ruchu. ● Jazda po pasie dla autobusów. ● Jazda pod prąd. ● Łamanie zakazu zatrzymywania i postoju. ● Jazda bez świateł.
Przykładowe zastosowania ● Wykrywanie wykroczeń. – Wykroczenia poza terenem zabudowanym. ● Wyprzedzanie na skrzyżowaniach. ● Wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych. ● Wyprzedzanie „na trzeciego”. ● Oślepianie światłami drogowymi i jazda na światłach przeciwmgielnych. ● Zignorowanie znaku stop. ● Zintegrowany system kontroli prędkości. – Wg raportu KGP nt wypadków w Polsce w 2007 r., najwięcej ofiar wypadków jest na prostej drodze w dzień przy dobrej widoczności.
Cel ● Budowa systemu detekcji wykroczeń. – Bez konieczności tworzenia jakiejkolwiek infrastruktury. – Masowy montaż urządzeń, jednostkowe urządzenie bardzo tanie. – Urządzenie bez obsługowe, dane automatycznie trafiają do operatorów. – Efekt prewencyjny → poprawa bezpieczeństwa: ● Potencjalnie duża ilość wykrywanych wykroczeń. ● Duża ilość urządzeń pomiarowych.
Schemat systemu
Aspekt prawny ● System ma być pomocą w monitorowaniu dużej ilości kamer przy drogach. – System nie wystawia mandatów, każdorazowo ukaranie kierowcy jest decyzją operatora. – System filtruje zdarzenia na drogach i przekazuje tylko te fragmenty, które są potencjalnymi wykroczeniami. – System ułatwia identyfikację pojazdów przez rozpoznawanie tablic rejestracyjnych. – System dostarcza dowodów wykroczenia.
Szacunki kosztów ● Koszt urządzenia. – Cena detaliczna dla 1 sztuki, około 5000PLN brutto. ● Koszt systemu. – W Polsce jest 18255km dróg krajowych. – Koszt postawienia urządzenia co 1km to 91,27MPLN. – Dla porównania: ● Program „Drogi zaufania” w 2008 – 67,5MPLN na 450 fotoradarów. ● Program „Bezpieczna ósemka” - 530MPLN w ● Budżet na remonty GDDKiA w MPLN.
Dotychczasowe wyniki ● Instalacja w Jabłonowie Pomorskim. – Urządzenia analizy ruchu ulicznego. ● Rejestrowanie obrazu, analiza obrazu i wysyłanie danych do serwera centralnego. – Zastosowanie algorytmu analizy ruchu ● Zliczanie zdarzeń drogowych. ● Identyfikacja i śledzenie ruchu pojazdów. – Przetwarzanie i zbieranie danych w centralnej bazie danych. – Prezentacja raportów ruchu drogowego online.
Jabłonowo Pomorskie
Plan krótkoterminowy ● Horyzont czasowy – 6 miesięcy - prototyp. – Algorytmy identyfikacji zdarzeń. ● Rozpoznawanie rejestracji. – Budowa instalacji testowej. – Testowy panel dla operatorów.
Plan długoterminowy ● Horyzont czasowy – 2 lata - pilot. – Algorytmy. ● Opracowanie algorytmów dla ustalonej listy wykroczeń. – Budowa instalacji na określonym obszarze. ● Wybór obszary pierwszych instalacji. ● Montaż urządzeń. – Uruchomienie systemu. ● Powszechna informacja na temat działania systemu. ● Możliwość faktycznego ukarania kierowców za popełnione wykroczenia.
Dziękujemy za uwagę Pytania i odpowiedzi.