Lidzbark Warmiński, 28-29 czerwiec 2011 r. 1 Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury 2007-2013 Przyszłość Polityki Spójności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Advertisements

Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Polityka spójności UNIA EUROPEJSKA UE Polityka spójności Polityka spójności społeczno-gospodarczej* jest jedną z polityk wspólnotowych Unii Europejskiej.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Fundusze unijne od podstaw II
Dofinansowanie UE [PLN]
Wykorzystanie środków unijnych przez powiat działdowski w ramach RPO WiM na lata Planowane nabory w nowej perspektywie Departament.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
- najlepsza inwestycja
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Formy wspierania przedsiębiorców przez Gminę Wałbrzych
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja dotycząca realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego za 2014 rok  
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Jacek Szlachta Pakiet legislacyjny
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Postęp wdrażania RPO WSL
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Regionalny Program Operacyjny
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
Postęp we wdrażaniu Instrumentów Finansowych
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. 1 Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury Przyszłość Polityki Spójności po 2013 r. – fakty i przemyślenia

2 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Tło…  V Raport Kohezyjny zidentyfikował wyzwania stojące przed UE w zakresie : –konkurencyjności i konwergencji: duże różnice w rozwoju regionów (PKB per capita: regiony celu „Konwergencja” – 60% średniej UE, regiony celu „Konkurencyjność i zatrudnienie” – 121% średniej UE, regiony przejściowe – 90% średniej UE); –wzrostu zatrudnienia: osiągnięcie celu strategii EUROPA 2020 – stopa zatrudnienia 75% wymaga stworzenia 10 mln miejsc pracy w regionach celu „Konwergencja”; –walki z biedą i ubóstwem: ubóstwo ma specyfikę regionalną w regionach bogatszych dotyczy części miast, w regionach biedniejszych – obszarów wiejskich

3 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Tło…  Cele Strategii EUROPA 2020 uzgodnione przez Radę Europejską: –zatrudnienie: wzrost wskaźnika zatrudnienia do 75% dla osób w wieku lat; –sektor B+R: wzrost poziomu inwestycji do 3% PKB –środowisko: 3x20% (redukcja emisji CO 2, redukcja strat energii, wzrost udziału OZE –wykształcenie: m.in. Zmniejszenie odsetka osób zbyt wcześnie kończących naukę –Ubóstwo: m.in. Znaczące obniżenie liczby osób żyjących poniżej poziomu ubóstwa

4 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Tło…  Wybrane efekty PS osiągnięte w latach w skali UE: –230 tys. przedsiębiorstw (głównie MŚP) otrzymało bezpośrednie wsparcie finansowe –1,7 mln przedsiębiorstw otrzymało pośrednie wsparcie (np. doradztwo) –1,4 mln miejsc pracy brutto, w tym ok. 1 mln dzięki wsparciu przedsiębiorstw –Powstało 4,7 tys. km nowych dróg

5 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Tło…  PS w ciągu 7 lat obecnej perspektywy finansowej osiągnie wartość prawie 350 mld €,  wesprze 455 krajowych i regionalnych programów operacyjnych w UE,  w 2013 r. wygasną zasady programowania i finansowania tej pomocy, co oznacza konieczność przeprowadzenia szerokiej dyskusji i negocjacji pomiędzy organami UE a organami państw członkowskich  zmiany to wynik zarówno przeglądu budżetu unijnego jak i przyjęcia strategii gospodarczej EUROPA 2020,  faza formalnych negocjacji związanych z PS rozpocznie się wraz z przedstawieniem przez KE projektów rozporządzeń dla tej polityki na okres – wrzesień b.r.

6 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Kierunki z 5 raportu kohezyjnego  Dostosowanie celów Polityki Spójności do celów Europa 2020  Zintegrowane programowanie strategiczne  Koncentracja tematyczna, tj. koncentracja działań i zasobów na obszarach najistotniejszych z punktu widzenia celów strategicznych  Silniejsze zorientowanie na rezultaty  Zachęty pro-efektywnościowe (performance incentives) i warunkowość

7 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Programowanie PS w latach  Podstawą programowania strategicznego w ramach PS będą Wspólne Ramy Strategiczne (WSR);  WSR negocjowane między państwem członkowskim i KE  WSR – przełożenie celów strategii EUROPA 2020 na priorytety inwestycyjne  WSR obejmować będą pięć funduszy: –Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego –Europejski Fundusz Społeczny –Fundusz spójności –Fundusz rozwoju obszarów wiejskich –Fundusz rybołówstwa

8 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Programowanie PS w latach  kontrakt partnerski – umowa o partnerstwie w dziedzinie rozwoju i inwestycji  zawierany na bazie WRS między państwem członkowskim i KE  obejmujący m.in. Fundusze PS  określający m.in. : zobowiązania w zakresie wskaźników rezultatu planowanych do osiągnięcia dzięki interwencji PS, syntezę mechanizmów warunkowości wsparcia, mechanizmy koordynacji interwencji wszystkich funduszy  programy operacyjne powinny być przygotowywane i negocjowane równolegle z kontraktem partnerskim przez instytucje nimi zarządzające

9 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r.

10 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Wnioski dla warmińsko-mazurskiego do rozwiązań po roku 2013 (1)  Utrzymanie dotychczas obowiązującego algorytmu podziału środków w ramach segmentu regionalnego EPS  Zwiększenie udziału segmentu regionalnego w alokacji  Kontynuowanie makroregionalnego PO Rozwój Polski Wschodniej, w miarę możliwości także z EFS  Działanie na rzecz zintegrowania osi priorytetowej 3 i 4 EFRROW z EPS  Wspieranie idei wielo-funduszowości programów operacyjnych  Rozwinięcie prac analitycznych celem zdefiniowania spójności terytorialnej na terenie regionu

11 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Wnioski dla warmińsko-mazurskiego do rozwiązań po roku 2013 (2)  Aktualizacja strategii wojewódzkiej w świetle nowego zestawu dokumentów strategicznych UE i polskich  Stymulowanie współpracy w ramach obszaru metropolitalnego Olsztyna (FUA) celem przygotowania się do zmian w EPS – wsparcie ośrodka wzrostu  Aktywne uczestnictwo we współpracy bałtyckiej  Pozytywne reagowanie na możliwości odblokowania współpracy z Obwodem Kaliningradzkim w ramach Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa  Budowanie potencjału w zakresie gospodarki opartej na wiedzy i społeczeństwa informacyjnego  Wykorzystanie możliwości stymulowania rozwoju na poziomie NUTS 3 (trzy sensownie wyznaczone podregiony)

12 Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r. Kwestie do rozstrzygnięcia  Wsparcie dla wschodniej części województwa jako podregionu słabiej rozwiniętego  Polityka miejska  Rozwój obszarów wiejskich  Dojazdy do pracy  Dotacje dla przedsiębiorców a wsparcie instrumentami zwrotnymi  Odpowiedź na wyzwania klimatyczne i energetyczne  Plan działań RIS  Powiązanie z ośrodkami metropolitalnymi  Kontynuacja inwestycji na drodze krajowej nr 16

13 Dziękuję za uwagę… Lidia Wójtowicz Dyrektor Departamentu Polityki Regionalnej Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Lidzbark Warmiński, czerwiec 2011 r.