TEMAT: Wzorce osobowe dowódcy, etyka i psychologia w dowodzeniu. (Umiejętność rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem oraz tworzenia zintegrowanych zespołów) ZAGADNIENIA: Kształtowanie osobowości dowódcy. Etyka i psychologia w systemie dowodzenia. Dowódca w procesie dowodzenia i kierowania. Stres, przyczyny i skutki sytuacji stresowych. Rola zespołu, formy i metody jego budowania. CEL: Zapoznanie z: Historycznymi uwarunkowaniami wzorców osobowych żołnierzy z charakterystycznymi wartościami osobowymi współczesnego żołnierza. Rolą etyki i psychologii w procesie funkcjonowania Sił Zbrojnych. Teorią konfliktu w grupie. Źródłami i przyczynami stresu. Slajd/Folia nr 1
OSOBOWOŚĆ – POGLĄDY PSYCHOLOGICZNY Wewnętrzny system regulacji pozwalający na adaptację i wewnętrzna integrację, myśli, uczuć i zachowania w określonym środowisku w wymiarze czasowym. Jest to zespół względnie trwałych cech lub dyspozycji psychicznych jednostki różniących ją od innych jednostek. SOCJOLOGICZNY Socjologia jako nauka o społeczeństwie zajmuje się społecznymi elementami osobowości – tworząc teorię osobowości społecznej-instytucjonalny ideał wychowawczy → role społeczne → wyobrażenia własne → zespół przewidywań co myślą o nas inni. FILOZOFICZNY Filozofia podejmuje nie tyle osobowość człowieka co osobę ludzką w aspekcie entologicznym, aksjologicznym, epistemologicznym. PEDAGOGICZNY Pedagogika osobowość traktuje jako swoistą syntezę podstawowych ujęć. Wg. podejścia pedagogicznego – osobowość jest przedmiotem kształtowania zmiany ról oraz rozwoju osoby ludzkiej. Slajd/Folia nr 3
Mechanizmy samoregulacji STRUKTURA OSOBOWOŚCI Charakter Światopogląd Motywacje Zainteresowania Zdolności Inteligencja Temperament Mechanizmy samoregulacji Pozostałe elementy Kondycja psycho-fiz. Slajd/Folia nr 4
CHARAKTERYSTYCZNE CECHY „DOBREGO OFICERA” W WYBRANYCH KRAJACH EUROPY Slajd/Folia nr 5
Dziedziny psychologii teoretycznej: psychologia eksperymentalna psychologia rozwojowa psychologia społeczna psychologia różnic intelektualnych psychologia filozoficzna Dziedziny psychologii stosowanej: psychologia kliniczna psychologia wychowania psychologia sądowa psychologia pracy psychologia defektologiczna psychologia sportu i rekreacji psychologia wojskowa PODZIAŁ PSYCHOLOGII Slajd/Folia nr 8
Psychologiczne aspekty dowodzenia – Wykonawstwo Dowódca Rozkaz Żołnierze Podmiot Przedmiot Zadanie Slajd/Folia nr 9
TYPOWE METODY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW - łagodzenie - kompromis - wymuszanie – narzucanie rozwiązań - konfrontacja - arbitraż - mediacje - unikanie - odwlekanie - ucieczka - ignorowanie - walka Slajd/Folia nr 12
EFEKTY KONFLIKTÓW Pozytywne Negatywne Slajd/Folia nr 13 - umacnianie grupy - wzrost zaufania - podniesienie samooceny - wzrost produktywności - wzrost dyscypliny - pełniejsze wykorzystanie umiejętności Negatywne - spadek samooceny - pogorszenie samopoczucia fizycznego - utrata pewności siebie - częste bóle głowy - trudności ze snem - choroby krążenia - nadużywanie alkoholu - stres Slajd/Folia nr 13
- zainteresowane strony - przedmiot konfliktu - dynamika konfliktu KIEROWANIE KONFLIKTEM – to sprawowanie nad nim kontroli, tak aby nie stał się destrukcyjny – analiza konfliktu - historia konfliktu - kontekst konfliktu - zainteresowane strony - przedmiot konfliktu - dynamika konfliktu Slajd/Folia nr 14
MODEL OSOBOWOŚCIOWYCH STYLÓW REAGOWANIA NA KONFLIKT ASERTYWNY skoncentrowany na sobie NISKOASERTYWNY mała koncentracja na sobie KONKURENCJA KOOPERACJA UNIKANIE ŁAGODZENIE WZAJEMNE INTERAKCJE (WSPÓŁPRACUJE) (NIE WSPÓŁPRACUJE) KOMPROMIS Slajd/Folia nr 15
UKŁAD CZŁOWIEKA W SYTUACJI B D C C – człowiek A, B ,D – elementy środowiska Slajd/Folia nr 16
STRES I JEGO NASTĘPSTWA Trójstopniowy przebieg stresu biologicznego i psychologicznego Slajd/Folia nr 18
STRES I JEGO NASTĘPSTWA Trójstopniowy przebieg stresu biologicznego i psychologicznego cd. Slajd/Folia nr 19
ELEMENTY SCALANIA ZESPOŁU CEL INTEGRACJA PODZIAŁ RÓL KOMUNIKOWANIE SIĘ ROZWÓJ I DOSKONALENIE Slajd/Folia nr 25
- poznawanie podwładnych KIEROWANIE ZESPOŁEM - wywieranie wpływu - kierowanie konfliktami - nagradzanie - ocenianie - wskazywanie celów - poznawanie podwładnych - kompetencje Slajd/Folia nr 26