Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM ROZWOJOWYM. Opracował: Witold Wawrzyczek
1. Ćwiczenia praktycznego życia. 2. Ćwiczenia rozwijające zmysły. 3. Materiały do nauki matematyki. 4. Materiały do edukacji językowej. 5. Materiały do edukacji kosmicznej.
uczą prawidłowego wykonywania najprostszych umiejętności wykorzystywanych w życiu codziennym; zaspakajają wewnętrzną potrzebę aktywności dziecka; doskonalą: sprawność manualną; precyzję działania; koordynację ruchu; koncentrację uwagi. W trakcie wykonywania ćwiczeń dziecko uczy się: organizacji miejsca swojej pracy, planowania kolejności działań w zadaniu, porządkowania najbliższego otoczenia.
Ćwiczenia praktycznego życia obejmują: ćwiczenia wstępne - nauka przenoszenia różnych przedmiotów, otwierania drzwi, zasuwania krzesła (to naprawdę nie jest łatwe dla dziecka!); ćwiczenia z zakresu samoobsługi i troski o najbliższe otoczenie: zestaw ram z różnymi zapięciami: guziki, zatrzaski, zamek błyskawiczny, pasek, sznurowadła, itd.; ćwiczenia z łyżką, przesypywanie, przelewanie, czyszczenie butów; troskę o najbliższe otoczenie - zestawy do zamiatania, wycierania kurzu, czyszczenia i polerowania różnych przedmiotów; utrwalanie form grzecznościowych; ćwiczenia ruchowo-przestrzenne i wyciszające;
Odbieranie świata poprzez zmysły jest podstawą zdobywania wiedzy i rozwoju inteligencji. W początkowej fazie pracy wyodrębnia się oddziaływanie na poszczególne zmysły, aby w efekcie osiągnąć możliwość maksymalnego uwrażliwiania kilku zmysłów jednocześnie. Najważniejsze cechy materiałów rozwijających zmysły, to: aktywizowanie dziecka - tak dalece jak to możliwe, materiały przygotowują do działania w systemie dziesiętnym (10 elementów w zestawie), a każdą część trzeba przenosić oddzielnie; doskonalenie koordynacji wzrokowo - słuchowo - ruchowej; wyodrębnianie, rozróżnianie i nazywanie fizycznych właściwości przedmiotów (wielkość, kolor, ciężar, temperatura, materiał, faktura itp.); materializowanie abstrakcyjnych pojęć (nauka na konkretnym materiale); stopniowanie trudności w kolejnych wariantach ćwiczeń; możliwość samokontroli błędu i jego poprawa; przygotowanie do pracy z materiałami z następnych działów.
Kolorowe walce
Cylindry
Klocki logiczne
Odcienie barw
Różowa wieża
Czerwone sztangi
Komoda geometryczna
Trójkąty
Stanowią nieocenioną pomoc podczas wprowadzania dziecka w abstrakcyjny świat pojęć matematycznych. Poznanie cyfr, działania arytmetyczne na liczbach (nawet czterocyfrowych !), geometria i ułamki, nie stanowią dla kilkulatka problemu. Wszystkie nowe wiadomości poprzedzone są obcowaniem z konkretnym materiałem, który można wziąć do ręki, porównać, zważyć i zmierzyć. Kolorowe i złote perły - kolejny charakterystyczny dla metody Montessori materiał - umożliwiają już przedszkolakom poznawanie tajników dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Pomoce służące do nauki matematyki (podzielone na pięć grup), pozwalają poznać i utrwalić: 1. zakres liczbowy od 0 do 10; 2. dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie ; 3. przeliczanie w zakresie 100; 4. działania arytmetyczne w zakresie 100; 5. działania w zakresie liczb wielocyfrowych, ułamki i dział geometrii; W/w kolejność nie jest przypadkowa. W metodzie Montessori - zgodnie z zasadą "od ogółu do szczegółu" - naukę wykonywania działań arytmetycznych można rozpocząć od liczb czterocyfrowych (przy pomocy zestawu złotych pereł).
Łańcuchy pereł
Tablica do dzielenia
W tym dziale znajdują się zestawy do wzbogacania słownictwa, oraz materiały służące nauce czytania i pisania. Wszystkie materiały w metodzie Montessori są tak skonstruowane, aby doskonalić sprawność manualną dziecka. Sposób chwytania poszczególnych elementów przygotowuje do prawidłowego posługiwania się przyborami piśmienniczymi. Ogromną wagę przywiązuje się podczas pracy do wzbogacania i poszerzania zakresu słownictwa. Poznanie liter następuje poprzez tabliczki z kontrastem faktury gładkiej i szorstkiej (podobnie, jak w przypadku cyfr i kontynentów). Ruchome alfabety (obecne w wielu innych metodach nauczania właśnie dzięki Montessori), pozwalają na tworzenie wyrazów i zdań już w początkowej fazie nauki czytania i pisania. W obrazowy sposób przekazywana jest też wiedza dotycząca gramatyki.
Symbole części mowy
Ta tajemnicza nazwa kryje zestaw materiałów wprowadzających dziecko w dziedziny geografii, historii, przyrody.
Formy geograficzne
Globus z kolorowymi kontynentami
Globus z papieru piaskowego
Adamek Irena : Maria Montessori i jej system // W : Podstawy edukacji wczesnoszkolnej / Irena Adamek. - Kraków, S Głodzik Beata : Idee i założenia pedagogiki Marii Montessori w odniesieniu do zreformowanego systemu oświaty w Polsce // W : Kształtowanie umiejętności wychowawczych / pod red. Teresy Sokołowskiej-Dzioby. - Lublin, S