Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
E- learning czyli nauka przez internet. E-learning E-learning łączy w sobie nauczanie na odległość oraz elastyczność czasową, bywa też łączony z tradycyjnym.
FORMY WYPOCZYNKU -BIERNY -CZYNNY. -BIERNY - OGLĄDANIE TELEWIZJI - GRANIE NA KOMPUTERZE - CZYTANIE KSIĄŻEK - MALOWANIE - GRANIE NA INSTRUMENTACH.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Drogi uczniu ! Tą prezentacją pragniemy udowodnić Ci, że matematyka jest bardzo ważna w życiu codziennym. Pomyśl, korzystasz z niej na każdym kroku: w.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Jak sobie z nim radzić ?.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Porównywarki cen leków w Polsce i na świecie. Porównywarki w Polsce.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
SZKOŁA PRZYJAZNA 6-LATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Model warstwowy OSI Model OSI (Open Systems Interconnection) opisuje sposób przepływu informacji między aplikacjami programowymi w jednej stacji sieciowej.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka J. Paweł II.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 13 w Tarnowskich Górach.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Imię i nazwisko: Barbara Cichocka
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Zajęcia matematyczno - przyrodnicze W Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie Prowadząca: Katarzyna Zielińska.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Sześciolatek w obliczu zmian
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
Zapis prezentacji:

Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM ROZWOJOWYM. Opracował: Witold Wawrzyczek

1. Ćwiczenia praktycznego życia. 2. Ćwiczenia rozwijające zmysły. 3. Materiały do nauki matematyki. 4. Materiały do edukacji językowej. 5. Materiały do edukacji kosmicznej.

 uczą prawidłowego wykonywania najprostszych umiejętności wykorzystywanych w życiu codziennym;  zaspakajają wewnętrzną potrzebę aktywności dziecka;  doskonalą:  sprawność manualną;  precyzję działania;  koordynację ruchu;  koncentrację uwagi. W trakcie wykonywania ćwiczeń dziecko uczy się:  organizacji miejsca swojej pracy,  planowania kolejności działań w zadaniu,  porządkowania najbliższego otoczenia.

 Ćwiczenia praktycznego życia obejmują:  ćwiczenia wstępne - nauka przenoszenia różnych przedmiotów, otwierania drzwi, zasuwania krzesła (to naprawdę nie jest łatwe dla dziecka!);  ćwiczenia z zakresu samoobsługi i troski o najbliższe otoczenie: zestaw ram z różnymi zapięciami: guziki, zatrzaski, zamek błyskawiczny, pasek, sznurowadła, itd.;  ćwiczenia z łyżką, przesypywanie, przelewanie, czyszczenie butów;  troskę o najbliższe otoczenie - zestawy do zamiatania, wycierania kurzu, czyszczenia i polerowania różnych przedmiotów;  utrwalanie form grzecznościowych;  ćwiczenia ruchowo-przestrzenne i wyciszające;

 Odbieranie świata poprzez zmysły jest podstawą zdobywania wiedzy i rozwoju inteligencji. W początkowej fazie pracy wyodrębnia się oddziaływanie na poszczególne zmysły, aby w efekcie osiągnąć możliwość maksymalnego uwrażliwiania kilku zmysłów jednocześnie. Najważniejsze cechy materiałów rozwijających zmysły, to:  aktywizowanie dziecka - tak dalece jak to możliwe, materiały przygotowują do działania w systemie dziesiętnym (10 elementów w zestawie), a każdą część trzeba przenosić oddzielnie;  doskonalenie koordynacji wzrokowo - słuchowo - ruchowej;  wyodrębnianie, rozróżnianie i nazywanie fizycznych właściwości przedmiotów (wielkość, kolor, ciężar, temperatura, materiał, faktura itp.);  materializowanie abstrakcyjnych pojęć (nauka na konkretnym materiale);  stopniowanie trudności w kolejnych wariantach ćwiczeń;  możliwość samokontroli błędu i jego poprawa;  przygotowanie do pracy z materiałami z następnych działów.

Kolorowe walce

Cylindry

Klocki logiczne

Odcienie barw

Różowa wieża

Czerwone sztangi

Komoda geometryczna

Trójkąty

 Stanowią nieocenioną pomoc podczas wprowadzania dziecka w abstrakcyjny świat pojęć matematycznych. Poznanie cyfr, działania arytmetyczne na liczbach (nawet czterocyfrowych !), geometria i ułamki, nie stanowią dla kilkulatka problemu. Wszystkie nowe wiadomości poprzedzone są obcowaniem z konkretnym materiałem, który można wziąć do ręki, porównać, zważyć i zmierzyć.  Kolorowe i złote perły - kolejny charakterystyczny dla metody Montessori materiał - umożliwiają już przedszkolakom poznawanie tajników dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.  Pomoce służące do nauki matematyki (podzielone na pięć grup), pozwalają poznać i utrwalić:  1. zakres liczbowy od 0 do 10;  2. dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie w zakresie ;  3. przeliczanie w zakresie 100;  4. działania arytmetyczne w zakresie 100;  5. działania w zakresie liczb wielocyfrowych, ułamki i dział geometrii;  W/w kolejność nie jest przypadkowa. W metodzie Montessori - zgodnie z zasadą "od ogółu do szczegółu" - naukę wykonywania działań arytmetycznych można rozpocząć od liczb czterocyfrowych (przy pomocy zestawu złotych pereł).

Łańcuchy pereł

Tablica do dzielenia

 W tym dziale znajdują się zestawy do wzbogacania słownictwa, oraz materiały służące nauce czytania i pisania.  Wszystkie materiały w metodzie Montessori są tak skonstruowane, aby doskonalić sprawność manualną dziecka. Sposób chwytania poszczególnych elementów przygotowuje do prawidłowego posługiwania się przyborami piśmienniczymi.  Ogromną wagę przywiązuje się podczas pracy do wzbogacania i poszerzania zakresu słownictwa. Poznanie liter następuje poprzez tabliczki z kontrastem faktury gładkiej i szorstkiej (podobnie, jak w przypadku cyfr i kontynentów).  Ruchome alfabety (obecne w wielu innych metodach nauczania właśnie dzięki Montessori), pozwalają na tworzenie wyrazów i zdań już w początkowej fazie nauki czytania i pisania. W obrazowy sposób przekazywana jest też wiedza dotycząca gramatyki.

Symbole części mowy

 Ta tajemnicza nazwa kryje zestaw materiałów wprowadzających dziecko w dziedziny geografii, historii, przyrody.

Formy geograficzne

Globus z kolorowymi kontynentami

Globus z papieru piaskowego

   Adamek Irena : Maria Montessori i jej system // W : Podstawy edukacji wczesnoszkolnej / Irena Adamek. - Kraków, S  Głodzik Beata : Idee i założenia pedagogiki Marii Montessori w odniesieniu do zreformowanego systemu oświaty w Polsce // W : Kształtowanie umiejętności wychowawczych / pod red. Teresy Sokołowskiej-Dzioby. - Lublin, S