Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Istota i przesłanki badań marketingowych
PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
badania rynku turystycznego
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
  Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
Rynek usług medycznych
Magdalena Nowosielska
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
WROCŁAW, 27 MAJA 2010 PRODUKT TURYSTYCZNY, CZYLI JAK WĘDROWAĆ KOŁO WROCŁAWIA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
PROGNOZOWANIE W TURYSTYCE
Piotr Tatara Polska Organizacja Turystyczna maj 2014 rok
Rozwój społeczno-gospodarczy województwa śląskiego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Wprowadzenie teoretyczne
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Strategia Marketingowa i Handlowa KW SA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Ruch turystyczny w Krakowie w 2014 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków, listopad 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Ruch turystyczny w Krakowie w 2010 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków listopad 2010.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Segmentacja rynku.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką

Informacja DANE DECYZJE WIEDZA DANE

Rodzaje danych poddające się obserwacji dedukowane jakościowe ilościowe pierwotne wtórne

Kryteria oceny danych wtórnych Aktualność Dokładność, rzetelność metodologiczna Zgodność z opisywaną rzeczywistością Dostosowanie Źródła: zewnętrzne (administracyjne, statystyczne, branżowe) wewnętrzne (własna dokumentacja)

Potrzeby informacyjne – planowanie strategiczne Dane umożliwiające wyodrębnienie segmentów cechy obserwowalne związane z uczestnikami ruchu turystycznego cechy obserwowalne związane zachowaniami rynkowymi cechy dedukowane związane z uczestnikami ruchu turystycznego cechy dedukowane związane zachowaniami rynkowymi W przypadku rynku turystycznego – struktura przestrzenna podróży

Potrzeby informacyjne – planowanie strategiczne Dane pozwalające ocenić rozmiary segmentu i jego potencjał rozwojowy dane mierzalne (wielkość i dochodowość segmentu) dedukowane (stabilność segmentu) szczególnie użyteczne są dane demograficzno- geograficzne dochodowość segmentów jest pochodną ich liczebności i przeciętnych wydatków związanych z podróżami turystycznymi. stabilność segmentów można ocenić na podstawie dotychczasowych trendów

Potrzeby informacyjne – planowanie strategiczne Ocena konkurentów i identyfikacja luk rynkowych dane obserwowalne - wielkość sprzedaży i udział w rynku dane dedukowane - stopień zaspokojenia potrzeb klientów

Potrzeby informacyjne – planowanie strategiczne Ocena kosztów dotarcia do wybranych segmentów rynku: koszty promocji oraz koszty przygotowania odpowiedniej oferty Informacje dedukowane oparte na danych dotyczących dotychczasowych podróży na dany obszar, postrzegania tego obszaru, podatności na promocję, lojalności wobec dostawców usług turystycznych (zarówno przedsiębiorstw, jak i odwiedzanych obszarów).

Potrzeby informacyjne – planowanie strategiczne opracowanie koncepcji i określenie kosztów przygotowania nowych produktów dane dedukowane - potrzeby konsumentów, mogą być dane dotyczące analogicznych produktów Wnioski o dofinansowanie ze środków UE: wskaźniki produktu, rezultatu i wpływu: informacje o przewidywanej liczbie korzystających, wpływie na zwiększenie liczby przyjazdów, wydłużenie czasu pobytu lub wydatków itp. oraz ocena długofalowych efektów, np. zwiększenie udziału turystyki w gospodarce.

Potrzeby informacyjne – planowanie operacyjne i kontrola działania promocyjne i wprowadzenie nowych produktów na rynek kontrola efektów działań operacyjnych i kontrola strategiczna wybór częstotliwości prowadzenia badań: monitoring i okresowe

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dane o wielkości ruchu turystycznego –brak danych na temat podróży jednodniowych; dostępne częściowe dane na temat podróży cudzoziemców; –dane na temat liczby podróży biznesowych mieszkańców Polski są zaniżone; –brak danych na temat całkowitej wielkości ruchu turystycznego dla powiatów, gmin i miejscowości; dla województw dane obejmują liczbę podróży turystów zagranicznych i krajowych turystów w wieku 15 lat i więcej; –brak danych na temat czasu trwania podróży; na poziomie województw dostępna informacja o liczbie podróży krótko- i długotrwałych.

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dane na temat sposobu podróżowania ( wykorzystywane środki transportu, sposób spędzania czasu w trakcie podróży, liczebność grup podróżujących razem) brak danych dla wszystkich typów jednostek przestrzennych niższego szczebla niż kraj.

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dokładna struktura przestrzenna podróży brak Dane na temat zakupywanych usług brak danych na temat korzystania z bazy indywidualnego zakwaterowania; brak danych na temat korzystania z innych poza bazą noclegową usług; stosowane w różnych badaniach klasyfikacje bazy noclegowej są niespójne.

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dane na temat korzyści poszukiwanych przez odwiedzających zasadniczo brak; dane na temat celu podróży lub wybranych form turystyki dostępne na poziomie kraju i województw, jednak stosowane klasyfikacje są niespójne, szczególnie w zakresie form turystyki/produktów turystycznych; brak danych o kryteriach wyboru konkretnych produktów turystycznych.

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dane na temat sposobu zakupu oferty sposób zakupu – dane dostępne na poziomie krajowym, niespójne klasyfikacje; sposób zbierania informacji – brak, czas dokonywania zakupu – brak. Dane na temat satysfakcji z zakupu brak.

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dane na temat wiedzy i nastawienia do oferty brak. Dane na temat wielkości wydatków turystycznych dostępne na poziomie kraju, nie obejmują wszystkich rodzajów podróży turystycznych

Braki w zakresie danych dostępnych w systemie statystyki publicznej Dane na temat cech uczestników podróży turystycznych w zakresie cech demograficzno-społecznych brak danych dla wszystkich typów jednostek przestrzennych szczebla niższego niż kraj; wyjątek stanowią dane dotyczące narodowości turystów zagranicznych, które dostępne są na poziomie województw (w odniesieniu do najważniejszych dla polskiego rynku krajów) ; dane dotyczące stylu życia, np. korzystanie z mediów – brak.

Propozycje działań w zakresie strategicznych potrzeb informacyjnych: klasyfikacje cech demograficzno-społecznych konsumentów usług turystycznych powinny być skoordynowane z klasyfikacjami stosowanymi w badaniach GUS, klasyfikacje dotyczące wykorzystywanej bazy noclegowej powinny być porównywalne z danymi zbieranymi przez GUS, priorytetem jest powiązanie nazewnictwa stosowanego w badaniach konsumentów z nazewnictwem oficjalnym;

Propozycje działań w zakresie strategicznych potrzeb informacyjnych: wypracowanie systemu pojęć związanych z nabywanymi produktami turystycznymi, system taki powinien mieć formę zestawu hierarchicznego (np. turystyka aktywna obejmuje....) wypracowanie standardowego zestawu opisującego zachowania konsumentów usług turystycznych podczas dokonywania wyboru konkretnych produktów oraz w trakcie podróży turystycznej.

Propozycje działań w zakresie kontrolnych potrzeb informacyjnych Stworzenie standardowego zestawu wskaźników i sposobów ich zbierania

Dziękuję za uwagę