01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Dyrektywy europejskie w zakresie środowiska Pełnomocnik Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Nadrzędnym celem polityki w zakresie gospodarki odpadami jest zapobieganie powstawaniu odpadów poprzez rozwiązywanie problemu odpadów „u źródła”, odzyskiwanie.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Przyjazna Kłodnica.
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Formy udziału Podkomitetu w procedurze SOOŚ (procedura modelu partycypacyjnego) Pełnomocnik.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Zapis prezentacji:

01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Dyrektywy europejskie w zakresie środowiska Pełnomocnik Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju Edward Reszkowski

02 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi „ Wpływ realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na zobowiązania akcesyjne oraz zobowiązania wynikające z DYREKTYW”. Uzasadnienie Regionalny Program Operacyjny - jako instrument finansowy wspomagający realizację zobowiązań akcesyjnych oraz DYREKTYW U.E. Najistotniejsze terminy wywiązania się Polski z niektóry zobowiązań określonych DYREKTYWAMI w zakresie : - ścieków, - wody, - odpadów, - energii {ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej}, - ochrony powietrza, - hałasu, - bioróżnorodności,

03 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi ŚCIEKI W trakcie negocjacji Polska uzyskała zgodę Państw członkowskich U.E. na okres dostosowawczy w zakresie wyposażenia aglomeracji w systemy kanalizacji zbiorczej i oczyszczalnie ścieków sięgający 2015 roku, Dyrektywa Rady z dnia 21 maja 1991 r. nr 91/271/EWG dotycząca ścieków komunalnych - zapisane w tej dyrektywie okresy osiągnięcia celów:  art. 3 - państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie aglomeracje wyposażone były w systemy zbierania ścieków komunalnych:  najpóźniej do dnia 31 grudnia 2000 r. w odniesieniu do aglomeracji o RLM ponad ,  najpóźniej do dnia 31 grudnia 2005 r. w odniesieniu do aglomeracji między a RLM.  art. 5 ust 2- państwa członkowskie zapewniają, że ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania, przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych, podawane są bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 4 najpóźniej do dnia 31 grudnia 1998 r. w odniesieniu do wszystkich zrzutów z aglomeracji o RLM wynoszącej ponad Polska uzyskała również w tym zakresie derogację i zapisano to w znowelizowanym prawie wodnym: Art. 43 ust 5 ustawy prawo wodne (Dz. U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591)

04 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Art Aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej powinny być wyposażone w systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych, zakończone oczyszczalniami ścieków, zgodnie z ustaleniami krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych {KPOŚK}. 2. Aglomeracja oznacza teren na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych, natomiast przez jednego równoważnego mieszkańca rozumie się ładunek substancji organicznych biologicznie rozkładalnych wyrażony jako wskaźnik pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania na tlen w ilości 60 g tlenu na dobę. 2a. Aglomeracje, o których mowa w ust. 1, wyznacza, po uzgodnieniu z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej i właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz po zasięgnięciu opinii zainteresowanych gmin, sejmik województwa w drodze uchwały; jeżeli aglomeracja obejmowałaby tereny położone w dwóch lub więcej województwach, właściwy do wyznaczenia aglomeracji jest sejmik tego województwa, na którego terenie będzie się znajdować największa część aglomeracji. Były to okresy odpowiednio: - do 31 grudnia 2015 roku - aglomeracje o RLM od do , - do 31 grudnia 2010 roku - aglomeracje o RLM powyżej , KPOŚK - krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych: - pierwszy KPOŚK - przyjęty 16 grudnia 2003 roku, - obecna 4 aktualizacja ma być zakończona do 31 grudnia 2012 roku.

05 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Zakres rzeczowo-finansowy inwestycji w aglomeracjach województwa kujawsko-pomorskiego do 31 grudnia 2015 r. (zgodnie z projektem IV AKPOŚK) LataPrzedział RLMLiczba aglomeracji Wielkość RLM wg rozporządzenia/ uchwały Inwestycje do realizacji Budowa sieci /km/ Modernizacja sieci /km/ Dostosowanie do art. 5.2* BN**MMORRM pow ,2519, – , – ,506,30 3 (4 oczyszczalnie) – ,210, – ,718, Łącznie ,6734,5413 (14 oczyszczalni)

06 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi WODA Głównym celem dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie Polityki wodnej (zwanej dalej RDW) jest poprawa lub utrzymanie dobrego stanu wód i ekosystemów wodnych od nich zależnych. Cel ten realizowany jest poprzez wdrażanie odpowiednich działań zapisanych w „Programie wodno-środowiskowym kraju” (PWSK) oraz podsumowanych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy. Zgodnie z RDW rozpoczęcie realizacji działań zawartych w PWSK powinno nastąpić najpóźniej w ciągu 12 lat od dnia wejścia w życie RDW, czyli do dnia 22 grudnia 2012 r. W art. 4 RDW ustalono „cele środowiskowe” - są wśród nich główne, m.in.;  osiągnięcie dobrego stanu do 2015 roku, tzn. dobrego stanu (lub potencjału) ekologicznego i dobrego stanu chemicznego wód powierzchniowych oraz dobrego stanu chemicznego i dobrego stanu ilościowego wód podziemnych”.  przedłużenie terminu; innymi słowy, dobry stan musi być osiągnięty najpóźniej do 2021 lub 2027 r. (art. 4 ust. 4), albo w najkrótszym terminie, na jaki pozwalają warunki naturalne po 2027 roku.

07 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi ODPADY Dyrektywa w sprawie odpadów (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. Urz. L 312 z ) Art. 11 ust. 1 dyrektywy zakłada, że do roku 2015 selektywna zbiórka odpadów będzie obowiązywała przynajmniej w odniesieniu do papieru, plastyku i szkła, Art. 11 ust. 2 a) dyrektywy zakłada, do roku 2020 przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, plastyk i szkło…

08 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Dz.U USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity) Art Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. 2. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: 1) tworzą warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych; 2) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami: a) regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, b) stacji zlewnych, w przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty, c) instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części, d) szaletów publicznych; 3) obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;

09 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi 4) nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości; 5) ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji; 6) tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych; 7) zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; 8) prowadzą działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

10 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Art. 3b. 1. Gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.: 1) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo; 2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo. Art. 3c. 1. Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 1) do dnia 16 lipca 2013 r. - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, 2) do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania -w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

11 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi ENERGIA Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania Energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca dyrektywy 2001/77/WE oraz 2003/30/WE. Cele obowiązkowe (art. 3 dyrektywy):  osiągnięcie 20% udziału energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii i (w końcowym zużyciu energii brutto) oraz 10 % udział energii ze źródeł odnawialnych w transporcie w roku 2020 dla Polski - 15 %,  osiągnięcie 20 % poprawy wydajności energetycznej do roku 2020,  ograniczenia zużycia energii o 20 % do 2020 roku osiągnięty ma zostać dzięki poprawie efektywności energetycznej o 20 % do 2020 r.

12 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi POWIETRZE Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy. Dyrektywa określa iż państwa członkowskie gwarantują, że na całym obszarze ich stref i aglomeracji poziom dwutlenku siarki, pyłu zawieszonego PM 10, ołowiu i tlenku węgla w powietrzu nie przekracza wartości dopuszczalnych określonych załącznikiem dyrektywy - maksymalne terminy były wyznaczone na rok 2010, z tym że Polska występowała o derogację tych okresów. Rok osiągnięcia celu redukcji narażenia dla pyłu zawieszonego PM 2,5 został wyznaczony na 2020 rok.

13 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi HAŁAS Dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku. Zapis art. 8 -ust. 1 - państwa członkowskie zapewnią sporządzenie przez właściwe władze w terminie do dnia 18 lipca 2008 r., planów działań dla potrzeb zarządzania problemami hałasu i skutkami hałasu oraz w miarę potrzeby, zmniejszenia hałasu na obszarach ich właściwości…., - ust. 2 - państwa członkowskie zapewnią sporządzenie przez właściwe władze w terminie do dnia 18 lipca 2013 r., planów działań odnoszących się szczególnie do priorytetów wynikających z przekroczenia odnośnej wartości granicznej lub z innych kryteriów, przyjętych przez Państwa Członkowskie dla aglomeracji, głównych dróg i głównych linii kolejowych na swym terytorium.

14 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi BIORÓŻNORODNOŚĆ Najważniejszymi instrumentami prawnymi służącymi ochronie przyrody i bioróżnorodności w Unii Europejskiej są: dyrektywa ptasia oraz dyrektywa siedliskowa. Oprócz tego Unia Europejska przyjęła regulacje w zakresie handlu gatunkami dzikiej fauny i flory, realizując w ten sposób swoje zobowiązania międzynarodowe.

15 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi DYREKTYWA PTASIA Dyrektywa Parlamentu i Rady 2009/14/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie Ochrony dzikiego ptactwa (wersja ujednolicona) - (dyrektywa ptasia). Państwa członkowskie są zobowiązane do wyznaczenia obszarów szczególnej ochrony ptaków - OSO (ang. SPA - Special Protection Area). Na obszarach tych państwa członkowskie muszą zapewnić wszelkie środki w celu uniknięcia powstawania zanieczyszczenia lub pogorszenia warunków naturalnych siedlisk lub jakichkolwiek zakłóceń wpływających na ptactwo.

16 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi DYREKTYWA SIEDLISKOWA Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (dyrektywa siedliskowa) W przepisach dyrektywy siedliskowej można wyróżnić dwa zasadnicze filary: ochrona siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków oraz ochrona gatunków.

17 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi OCHRONA SIEDLISK Przepisy pierwszego z powyższych filarów przewidują utworzenie europejskiej sieci ekologicznej specjalnych obszarów ochrony - NATURA Oprócz obszarów szczególnej ochrony ptaków – OSO, wyznaczonych na podstawie dyrektywy ptasiej, sieć NATURA 2000 obejmuje specjalne obszary ochrony -SOO (ang. SAC - Special Areas of Conservation), wyznaczone w oparciu o wymienione w załącznikach do dyrektywy siedliskowej typy siedlisk przyrodniczych (załącznik I) oraz gatunki roślin i zwierząt (załącznik II), będące przedmiotem zainteresowania Wspólnoty.

18 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Celem utrzymywania sieci Natura 2000 jest umożliwienie zachowania typów siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków we właściwym stanie ochrony w ich naturalnym zasięgu lub, w stosownych przypadkach, ich odtworzenia. Państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia wszelkich niezbędnych środków w celu zapewnienia ochrony obszarów NATURA 2000, w tym odpowiednich planów zagospodarowania przestrzennego. Mają również obowiązek podejmowania odpowiednich działań w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków na specjalnych obszarach ochrony. Natomiast poza tymi obszarami, zadaniem państw członkowskich jest promowanie takiego sposobu zagospodarowania terenów, który pozwoli zachować ekologiczną spójność sieci NATURA Dotyczy to przede wszystkim uwzględnienia elementów krajobrazu, które są istotne dla migracji, rozprzestrzeniania i wymiany genetycznej dzikich gatunków. Dyrektywa ustanawia także specjalną procedurę oceny planów i przedsięwzięć mogących mieć wpływ na obszary ochrony. Przed wydaniem zgody na realizację każdego takiego planu lub przedsięwzięcia, właściwy organ państwa członkowskiego musi ocenić wpływ danego planu lub przedsięwzięcia na obszar ochrony, z punktu widzenia celów ochrony oraz z uwzględnieniem skumulowanego wpływu innych planów lub przedsięwzięć.

19 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi OCHRONA GATUNKÓW Podobnie jak dyrektywa ptasia, dyrektywa siedliskowa wprowadza zasady ochrony gatunków, które obejmują m. in: system ścisłej ochrony wybranych gatunków zwierząt i roślin, wymienionych w załączniku IV, system ochrony częściowej wybranych gatunków zwierząt i roślin, wymienionych w załączniku V, zakaz stosowania określonych metod chwytania i zabijania oraz środków transportu w odniesieniu do określonych gatunków zwierząt (załącznik VI), system stosowania odstępstw od zasad ochrony gatunkowej.

20 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ