Wolontariat kompetencyjny w rozwoju postaw i umiejętności społecznych uczniów Zdzisław Hofman Fundacja Rozwoju Wolontariatu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
S POTKANIE Z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNY MI 24 kwietnia 2016r Centrum Kształcenia Sportowego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Magdalena Guillet i Irena Wielowiejska – Comi 05 listopada 2008 r.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Realizowany w Chorzowie od do r. autor: Karolina Piwczyk.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Aktywny RODZIC.
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Aktywny RODZIC.
Zapis prezentacji:

Wolontariat kompetencyjny w rozwoju postaw i umiejętności społecznych uczniów Zdzisław Hofman Fundacja Rozwoju Wolontariatu

Wolontariat kompetencyjny w rozwoju postaw i umiejętności społecznych uczniów Poznań – 2 czerwca 2015r. Zdzisław Hofman Fundacja Rozwoju Wolontariatu

„Ale co dzień postrzegam, jak młódź cierpi na tym, że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem” Adam Mickiewicz

Pytania kluczowe 1.Na jakie problemy napotyka rozwój wolontariatu w Polsce? 2.Jaka jest rola, znaczenie, typologia wolontariatu? 3.Jakie są kluczowe wartości i motywatory wolontariatu? 4.Czy potrzebny nam jest wolontariat wiedzy i kompetencji? 5.Rola wolontariatu w szkole 6.Jaki jest, jaki może być wpływ wolontariatu na rozwój kapitału społecznego w Polsce? 7.Jakie najczęściej popełniamy błędy w zarzadzaniu wolontariatem? 8.Jak można wykorzystać wolontariat do budowania wizerunku szkoły?

Polaków wiedza wspólna o wolontariacie 3/4 badanych uważa, że wolontariat wymaga kontaktu z cierpieniem lub problemami innych, Ponad 1/2 uznaje go za trudny i męczący. To zajęcie dla wyjątkowych ludzi, heroicznych społeczników (aż 81% badanych). Dla jednych wolontariusz to osoba prawie „święta” a dla innych „odmieniec”, niezaradny życiowo, nieatrakcyjny towarzysko. W 2013 roku 18% osób zaangażowało się w wolontariat.

Ze słownika języka polskiego PWN wolontariat, woluntariat 1. «dobrowolna, bezpłatna praca społeczna, zwłaszcza związana z opieką nad nieuleczalnie chorymi lub niepełnosprawnymi ludźmi» 2. «bezpłatna forma stażu»

Wolontariat Słowo, które pojawiło się w naszym języku wraz z transformacją ustrojową Szczegóły w Ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacieDz.U nr 96 poz. 873 z późniejszymi zmianami W przeszłości bardzo mocno funkcjonowało pojęcie “ochotnik”

ekonomiczny intelektualny społeczny KAPITAŁ SPOŁECZNY stanowi: ogół norm, lojalność, sieci wzajemnego zaufania. To umiejętność współpracy w celu realizacji wspólnych interesów. Proces rozwoju warunkują trzy źródła „kapitału”:

Fundacja Rozwoju Wolontariatu Cel: tworzenie warunków dla systematycznego, trwałego, opartego o wiedzę rozwoju wolontariatu w Polsce. Nasze programy opierają się o wiedzę i kompetencję wolontariuszy. Poprzez idee wolontariatu promujemy zaangażowanie, odpowiedzialność, aktywność, wspierając tym samym budowanie kapitału społecznego. „PROJEKTOR – wolontariat studencki” działa od 2004 roku, służy wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z całej Polski. Od 2003 roku przeprowadzono w szkołach w Polsce, projektów edukacyjnych. Wzięło w nich udział studentów-wolontariuszy (dane z dn r.).

Już 10 lat w ramach programu „Projektor – wolontariat studencki”, wysyłamy do szkół studentów-wolontariuszy, którzy zarówno w czasie roku szkolnego, jak i w wakacje spotykają się z uczniami. Wolontariusze dzielą się z dziećmi swoimi pasjami, wiedzą, inspirują do myślenia o swojej przyszłości, studiowaniu, zawodowej drodze. Zarówno wykonywane przez nas badania, jak i potoczna opinia potwierdzają, że uczniowie bardzo tego potrzebują, że często jest to ten ważny moment, który zmienia ich perspektywę na całe życie.

FILM

Psychologiczne mechanizmy uczenia Modelowanie – silne działanie przykładu, uczymy nie tym, co mówimy, deklarujemy, ale tym, jacy jesteśmy, jak się zachowujemy. Modelowanie – silne działanie przykładu, uczymy nie tym, co mówimy, deklarujemy, ale tym, jacy jesteśmy, jak się zachowujemy. Trening – wiele umiejętności można nauczyć się poprzez powtarzalne ćwiczenia. Trening – wiele umiejętności można nauczyć się poprzez powtarzalne ćwiczenia. Stwarzanie przestrzeni edukacyjnej – stawianie otwartych, problemowych zadań, także projektowych. Stwarzanie przestrzeni edukacyjnej – stawianie otwartych, problemowych zadań, także projektowych. Nadawanie sensu i znaczenia – pytanie o przyczyny zjawisk, poznawanie własnych motywacji, zainteresowań, pasji, dzielenie się doświadczeniem, włączanie emocji, poszukiwanie prawidłowości. A szczególnie – „dziecięce po co?” Nadawanie sensu i znaczenia – pytanie o przyczyny zjawisk, poznawanie własnych motywacji, zainteresowań, pasji, dzielenie się doświadczeniem, włączanie emocji, poszukiwanie prawidłowości. A szczególnie – „dziecięce po co?”

Idole Wisława SzymborskaKs. Jan Kaczkowski

Jak zaangażować? Spraw by uczniowie poczuli tożsamość z celem, nadaj sens, pomóż im stać się współautorami pewnych zadań, tak by odczuli korzyści. Zachęć do przejęcia odpowiedzialności za wybrane zadania – nadaj poczucie wpływu. Zapraszaj ich do działań, w których mogą poczuć, że ich kompetencje są wykorzystane. Nigdy nie zapominaj o docenieniu, adekwatnie do włożonego trudu, nagradzaj i wspieraj – szczególnie emocjonalnie.

Rodzaje wolontariatu akcyjny systematyczny kompetencyjny pracowniczy pomocowy e-wolontariat rodzinny edukacyjny w kulturze sportowy

Wolontariat żywi się emocjami i relacjami więzi i wzajemne zaufanie – szkoła przyjaciół Umiemy stawać wobec problemów Stajemy się zaangażowani uwewnętrzniona odpowiedzialność efekty

Każde dziecko zasługuje na mistrza

Jak motywować do wolontariatu? Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację. Motywacja wymaga celu i wartości, po co? Motywacja nie trwa wiecznie – rzadziej niż częściej, Motywacja wymaga uznania. Współuczestniczenie motywuje. Motywujące jest poczucie rozwijania się. Wyzwanie jest motywujące tyko wtedy, gdy można wygrać. Przynależność do wyjątkowej grupy motywuje. Każdego coś motywuje –trzeba tylko znaleźć to „coś”, a aby znaleźć, trzeba ROZMAWIAĆ!

Wolontariat wymaga zarządzania jak biznes „Pomyśl inaczej” („Think Different”) „Stwórz niszę i zostań jej liderem” Empatia Skupienie Informacja Steve Jobs

Najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym - zarządzanie wolontariatem Po co? Co? Treści/ zadania Jak? Sposoby, narzędzia, reguły Simon Sinek

Kluczowe wartości wolontariatu Raport z pierwszego w Polsce badania poświęconego różnorodnym formom i wartościom wolontariatu r. badania-to-jest-wolontariat/ życzliwość bycie z innymi samorealizacja energia kariera dowartościowanie odpowiedzialność wartościowy czas dobrowolność poczucie bycia kimś wyjątkowym

"Poczucie własnej wartości to skłonność do doświadczania siebie jako osoby kompetentnej i zasługującej na szczęście."

1.Umiejętność abstrakcyjnego myślenia i elastyczność w działaniu. 2.Umiejętność wykorzystania technologii – nowe formy ekspresji, media społecznościowe. 3.Umiejętność zarządzania globalnego. 4.Umiejętność efektywnej komunikacji, otwartość – szczery dialog w rozwiązywaniu kryzysów. 5.Umiejętność zarządzania zmianą, poparta współpracą i zaangażowaniem na różnych szczeblach. 5 najważniejszych kompetencji na rynku pracy wg Forbes'a

„Dlaczego warto pracować w grupie?” uzupełniamy się mniejszy stres łatwiejsze planowanie i prowadzenie działań nauka współpracy zdobycie umiejętności liderskich i organizacyjnych Z badań Alumnów naszej Fundacji

Satysfakcja z obecnej kariery zawodowej. Dostrzegają zależność pomiędzy działalnością w programie PROJEKTOR - wolontariat studencki, a sukcesem na rynku pracy. Im więcej zrealizowanych projektów w programie PROJEKTOR, tym większy wpływ na karierę zawodową. Z badań Alumnów naszej Fundacji

Budowanie i rozwój relacji w zespołach. Wstęp do rozwoju empowermentu w organizacji. Rozwój kompetencji interpersonalnych. Zaradność i elastyczność w działaniu. Proaktywność. W efekcie poligon kapitału społecznego i praktyka w stosowaniu demokratycznych standardów życia i pracy. Korzyści widziane przez operatora - FRW

Co widzą, czują, myślą nauczyciele, rodzice, uczniowie czyn społeczny, to są „michałki”, to jest bez sensu, dodatkowy obowiązek, strata czasu, ja nie mam czasu, nie mam nic do zaoferowania, zostałem wykorzystany, to taka niby praca, nawet odrobiny szacunku, robi to bo ma w tym jakiś interes, młodzi myślą już inaczej, to ważna i cenna inicjatywa, jesteśmy atrakcyjni i barwni, mamy energię, jesteśmy kreatywni, jesteśmy konsekwentni, kierujemy się empatią, budujemy wizerunek naszej szkoły, mamy narzędzia, wiemy jak to robić, działamy szybko.

Dzieci nadal lubią zabawy na świeżym powietrzu

Aby: znaleźć w dziecku talent znaleźć w dziecku talent nauczyć je porządnie pracować nauczyć je porządnie pracować dbać o jego socjalizację dbać o jego socjalizację Po co edukacja wg. prof. Jacka Hołówki?

Aby wzbudzić u dzieci: 1.ciekawość świata 2.twórcze podejście do rzeczywistości 3.umiejętność współpracy 4.zaufanie Po co edukacja wg. prof. Anny Brzezińskiej?

Psychologia pozytywna – Martina Seligmana Życie przyjemne – dbanie o pozytywne emocje i towarzyskie relacje Życie przyjemne – dbanie o pozytywne emocje i towarzyskie relacje Życie dobre – zaangażowanie w pracę Życie dobre – zaangażowanie w pracę Życie sensowne – uzyskuję znaczenie, dzielę się z innymi - „robię coś dla świata” Życie sensowne – uzyskuję znaczenie, dzielę się z innymi - „robię coś dla świata” Tylko realizacja tych trzech obszarów daje harmonię, poczucie szczęścia i doświadczenie rozwoju Tylko realizacja tych trzech obszarów daje harmonię, poczucie szczęścia i doświadczenie rozwoju szczegóły na ted.com 31

Czym nasza szkoła różni się od podobnych placówek w mieście, regionie, kraju? Czym możemy zaskoczyć? Efektywnie zarządzanym, widocznym wolontariatem młodzieżowym / dziecięcym /studenckim albo rodzinnym Efektywnie zarządzanym, widocznym wolontariatem młodzieżowym / dziecięcym /studenckim albo rodzinnym

Wolontariat a wizerunek odzwierciedla tożsamość, różnicuje szkołę od innych działających na rynku, sprzyja indywidualizacji, zmniejsza ryzyko przy podejmowaniu istotnych decyzji, tworzy renomę i zaufanie, także do zmieniającej się oferty, stwarza pewne atuty dodatkowe związane z prestiżem, przynależnością do określonej społeczności, wpływa na kształtowanie wzajemnych relacji w szkole – integruje ludzi.

Lider – wolontariatu Angażuje, doradza, wspiera Angażuje, doradza, wspiera O krok za grupą O krok za grupą Nie zmusza – zachęca Nie zmusza – zachęca Daje siłę i ciepło Daje siłę i ciepło Uważny na potrzeby i ograniczenia podopiecznych Uważny na potrzeby i ograniczenia podopiecznych Potrafi rozgrzać i wystudzić, zachęcić i zmotywować Potrafi rozgrzać i wystudzić, zachęcić i zmotywować

Dziękuję za uwagę Zdzisław Hofman