PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” COMENIUS Partnerskie Projekty Szkół Metoda ICT: wielokulturowość, europejska świadomość, proces edukacyjny i styl życia młodych ludzi.
A N A L I Z A W Y N I K Ó W A N K I E T Y „S T E R E O T Y P Y” Ankietę przeprowadzono w listopadzie 2008 roku wśród 101 uczniów Gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Dębem
Pytanie nr 1 Czy wiesz, co to jest stereotyp? TAK-96 NIE-5
Pytanie nr 2 Czy w życiu codziennym funkcjonują stereotypy? TAK-44 CZASAMI-53 NIE-4
Pytanie nr 3 Twoim zdaniem stereotypy to: (wybierz jedną odpowiedź) Zupełnie nieprawdziwe sądy-23 W każdym stereotypie jest trochę prawdy-69 Są całkowicie prawdziwe i oddają rzeczywistość-7 Brak odpowiedzi-2
Pytanie nr 4 Czy spotkałeś się ze stereotypowymi opiniami dotyczącymi innych narodowości? TAK-87 NIE-14
Jakie, Twoim zdaniem, mogą być przyczyny (źródła) stereotypowego myślenia? (wybierz jedną odpowiedź) Niewiedza ludzi o innych narodowościach i stylu życia-49 Brak tolerancji dla obcokrajowców i innych kultur-30 Świadome i celowe wydanie błędnych, nieprawdziwych opinii-17 Brak odpowiedzi-5
Pytanie nr 6 Czy znasz stereotypowe opinie dotyczące Polaków? TAK-72 NIE-29 Jeśli odpowiedziałeś Tak – wymień je. (wszystkie odpowiedzi są zebrane i podsumowane na końcu)
Pytanie nr 7 Czy znasz stereotypowe opinie dotyczące Niemców? TAK-51 NIE-50 Jeśli odpowiedziałeś Tak – wymień je. (wszystkie odpowiedzi są zebrane i podsumowane na końcu)
Pytanie nr 8 Czy znasz stereotypowe opinie dotyczące Hiszpanów? TAK-21 NIE-79 BRAK ODPOWIEDZI - 1 Jeśli odpowiedziałeś Tak – wymień je. (wszystkie odpowiedzi są zebrane i podsumowane na końcu)
Pytanie nr 9 Czy znasz stereotypowe opinie dotyczące Włochów? TAK-31 NIE-69 BRAK ODPOWIEDZI - 1 Jeśli odpowiedziałeś Tak – wymień je. (wszystkie odpowiedzi są zebrane i podsumowane na końcu)
Pytanie nr 10 Jak oceniasz swój stosunek do innych kultur (innych narodów)? Kompletnie mnie to nie interesuje-3 Są mi obojętne-28 Uważam, że mogą być ciekawe-51 Zaczynam je dopiero poznawać-12 Interesuję się tym od dawna-7
Pytanie nr 11 Co Twoim zdaniem można zrobić, by przerwać stereotypowe myślenie o innych narodach? Poznać te narody oraz zrozumieć ich sposób myślenia i patrzenia na świat. Nie szukać żadnych negatywnych cech tylko pozytywne. Poznawać ich kulturę, zwyczaje poprzez podróże. Powinniśmy być bardziej tolerancyjni i otwarci na obcokrajowców.
P O D S U M O W A N I E
Stereotypy dotyczące Polaków Gościnni. Przywiązani do rodziny. Religijni. Zbyt zapatrzeni na kraje zachodnie. Nadużywający alkoholu. Leniwi. Awanturnicy.
Stereotypy dotyczące Niemców Poukładani. Dumni. Dbają o ład i porządek, „czyści”. Sztywni i nudni. Faszyści.
Stereotypy dotyczące Hiszpanów Pogodni, energiczni i otwarci. Lubiący się bawić. Spontaniczni. Przystojni. Dyskryminują kobiety.
Stereotypy dotyczące Włochów Są lekkoduchami, weseli i energiczni. Pozbawieni kompleksów. Rodzinni i religijni. Niezorganizowani. „Makaroniarze”. Kojarzeni są z mafią.
CZEGO MOŻEMY SIĘ UCZYĆ OD:
Niemców Hiszpanów Porządku. Oszczędności Czystości, zamiłowania do porządku Punktualności Radości życia. Spontaniczności Fantazji
Włochów Polaków Radości życia i poczucia humoru. Zadowolenia z samych siebie Przywiązania do rodziny. Gościnności Religijności.
WNIOSKIWNIOSKIWNIOSKIWNIOSKI Uczniowie znają pojęcie STEREOTYP. Większość ankietowanych spotkała się ze stereotypowym myśleniem. Ponad połowa uczniów nie zna stereotypów dotyczących Hiszpanów i Włochów. Wynika to najprawdopodobniej stąd, że te kraje są dla naszych uczniów najmniej znane. Uczniowie chętnie poznaliby nowe kultury i ich tradycje, w czym z pewnością pomoże im udział w programie COMENIUS.
Opracowanie ankiety: mgr Małgorzata Janiak – pedagog szkolny mgr Ewa Marcinkowska – nauczyciel j.angielskiego Opracowanie wyników ankiety i przygotowanie prezentacji: mgr Agata Michałek-Nowak – nauczyciel matematyki Edyta Chachuła – uczennica klasy IIc Małgorzata Jakubowska – uczennica klasy IIa