… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Advertisements

Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Słowo ewangelizacja pochodzi od słów ewangelia, ewangelizować. Wyraz ewangelia pochodzi z greckiego eu- angelion, który znaczy „dobra /radosna/ nowina.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Opiekun osób starszych
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Po co mi te Normy? Prezentacja: Dominik Berliński.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wyk. Karolina Zarzycka I TE. GMO czyli Organizmy Modyfikowane Genetycznie są to rośliny lub zwierzęta, które dzięki modyfikacji w ich genomie - materiale.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Ocena powagi faulu i kary indywidualne – nieostrożność, nierozważność i użycie nieproporcjonalnej siły.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Zespół cech psychicznych, właściwych danemu człowiekowi, przejawiających się w jego postępowaniu. Cechy te mogą ulegać zmianie, przeistaczać się.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Czyli OTWIERAMY PRZEDSZKOLA LATEM Przedszkola po nowemu Zmiana organizacji pracy przedszkoli miejskich.
ORGANIZACJA.
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
SWOBODA UMÓW.
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Zapis prezentacji:

… przemy ś lenia pedagogiczne

„Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych.”

Normalizacja bierze się z koncentracji na jakiejś pracy. W tym celu w otoczeniu muszą się znajdować motywy odpowiednie do pobudzenia uwagi. Jeśli z przedmiotów korzysta się zgodnie z ich przeznaczeniem, to prowadzi do „uporządkowania umysłu”. Jeśli prócz tego używa się ich dokładnie, to prowadzi do koordynacji ruchów.

Tylko rozwój dzieci „znormalizowanych”, wspieranych przez otoczenie, objawia sukcesywnie cudowne zdolno ś ci, które opisujemy: spontaniczn ą dyscyplin ę, sta łą i radosn ą prac ę, spo ł eczne uczucia pomocy i zrozumienia dla innych.

Granic ą dla wolno ś ci dziecka musi by ć dobro wspólne, jako forma tego co okre ś lamy dobrym wychowaniem z dobrymi manierami i post ę powaniem. Musimy zabroni ć dziecku tego wszystkiego, co innym przeszkadza lub mog ł oby przeszkadza ć, lub tego co uchodzi za niezr ę czne i nieprzyjazne dla innych. Wszystkie pozosta ł e zachowania – ka ż de dzia ł anie, które jest dla niego korzystne, wszystko jedno w jakiej formie i w jaki sposób – powinno by ć nie tylko dopuszczone, lecz tak ż e obserwowane przez nauczyciela: i tu dotarli ś my do istotnego punktu.

Kiedy mówimy o otoczeniu rozumiemy pod tym poj ę ciem wszystkie rzeczy, które dziecko mo ż e swobodnie wybiera ć i u ż ywa ć tak d ł ugo, jak tego chce, a wi ę c zgodnie ze swoimi sk ł onno ś ciami i potrzeb ą dzia ł ania. Nauczycielka nie czyni nic wi ę cej, poza tym, ż e na pocz ą tku przychodzi z pomoc ą, aby dziecko mog ł o odnale źć si ę pomi ę dzy tymi wieloma ró ż nymi rzeczami i rozpozna ć dok ł adnie, czemu ma s ł u ż y ć zajmowanie si ę nimi. Wprowadza wi ę c ona dziecko w uporz ą dkowane i aktywne ż ycie w jego otoczeniu. Potem jednak daje mu woln ą r ę k ę w wyborze i wykonaniu danej aktywno ś ci. (...) W przygotowanym otoczeniu tkwi wychowawcza si ł a, która przenika wszystko wokó ł siebie. Tak ż e ludzie: dzieci i nauczyciele maj ą w tym swój udzia ł.

Swobodny wybór jest wi ę c wy łą cznie wewn ę trzn ą spraw ą, która zwi ą zana jest z aktualnymi potrzebami dziecka i dlatego te ż odpowiada charakterystycznym uwarunkowaniom jego wieku.

W otoczeniu, gdzie bod ź ce zmys ł owe podlegaj ą wolnemu wyborowi dziecka, nauczycielka musi spróbowa ć si ę wycofa ć (po pokazaniu i wyja ś nieniu dziecku, do czego s ł u żą pomoce). Aktywno ść dziecka ma wyp ł ywa ć z niego samego i nie ma by ć sterowana przez nauczycielk ę.

Je ś li mówimy o wolno ś ci w wychowaniu, mamy na my ś li wolno ść dla twórczej si ł y, która jest p ę dem ż ycia rozwijaj ą cym indywiduum. Nie rozchodzi si ę nam o jak ąś przypadkow ą si łę. (…) Ta si ł a kierowana jest przez bardzo subteln ą, nieu ś wiadomion ą wytyczn ą, której sensem jest doprowadzenie do ukszta ł towania normalnego cz ł owieka. Kiedy mówimy o wolnych dzieciach, mamy na my ś li t ą si łę, która ma pomóc dziecku swobodnie budowa ć jego osobowo ść. Zamierzenia te musimy podj ąć. Je ś li to uczynimy, do ś wiadczymy, ż e dziecko odnajdzie ten p ę d ż ycia i stanie si ę normalne. I kiedy si ę to stanie, znikn ą wszelkie zaburzenia. Ten fenomen wynika z warunków ż ycia. I tak terapia dla trudnych dzieci musi polega ć na przygotowaniu ich do wolnego ż ycia, na przygotowaniu otoczenia, gdy ż otoczenie jest cz ęś ci ą ż ycia i nie ma ż ycia bez otoczenia. To jest drugorz ę dne przygotowanie. W odpowiednim otoczeniu normalno ść powstaje sama z siebie. (...). I tak pewnego dnia dziecko skoncentruje si ę na jakiej ś pracy. Wówczas odczujemy, ż e si ę zmieni ł o. (…) Gdy dziecko si ę koncentruje, zmienia sie jego charakter. To tak, jakby zdj ęł o mask ę.

Wolno ść i dyscyplina wyst ę puj ą równocze ś nie. Jest to nowe odkrycie, gdy ż zazwyczaj uwa ż a si ę, ż e te poj ę cia stoj ą w sprzeczno ś ci ze sob ą. Zamiast tego dowiedzieli ś my si ę, ż e nie ma wolno ś ci bez dyscypliny. Wolno ść i dyscyplina tworz ą harmonijny zwi ą zek. S ą ś ci ś le ze sob ą powi ą zane. Nauczycielka po pewnym czasie zaczyna rozumie ć, ż e je ś li w jej klasie brakuje dyscypliny, b łą d musi le ż e ć po jej stronie. Dzieci nie korzystaj ą w wystarczaj ą cy sposób z wolno ś ci. W ten sposób dyscyplina staje sie ś rodkiem kontroli b łę du zwi ą zanego z wolno ś ci ą.

Te dzieci przez ca ł y dzie ń maj ą wolny wybór. Ż ycie bazuje na wyborach. W ten sposób ucz ą si ę decydowa ć o samych sobie. Musz ą si ę zdecydowa ć i zawsze wybiera ć samemu i tak rozwija si ę t ę zdolno ść. Przez pos ł usze ń stwo wobec rozkaza ń innych nie mog ł yby si ę tego nauczy ć.

 „Dziecko, które naprawdę pokochało swoje otoczenie i wszystkie żyjące stworzenia, które odkryło radość i entuzjazm w pracy, daje nam powód, by mieć nadzieję … nadzieję na pokój w przyszłości.”

" Istotne jest to, aby wzbudzi ć takie zainteresowanie, ż e anga ż uje ca łą osobowo ść dziecka."

"Aby pomóc dziecku, musimy zapewni ć mu ś rodowisko, które pozwoli mu swobodnie si ę rozwija ć."