Dr n. med. Beata Całyniuk Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Advertisements

Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Rola Doradztwa w doskonaleniu innowacyjno ś ci sektora Rolno- spo ż ywczego Prof.zw.dr hab.Katarzyna Duczkowska- Małysz Puławy 2009.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Plan działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata
Urząd Miejski w Modliborzycach
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
CENTRUM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Propozycja projektu US Zielona Góra GRUPA ROBOCZA LUBUSKIE-BRANDENBURGIA – Kostrzyn nad Odrą r.
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Deklaracja Wiedeńska Żywienie i Choroby Niezakaźne Zdrowie 2020
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Kalkulator outsourcingu: Generator e-NGO. Kalkulator outsourcingu: Generator e – NGO jest projektem innowacyjnym testującym, dofinansowanym ze środków.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Projekt PUBLENEF XIV SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FIANSÓW.
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Równościowe zarządzanie projektem
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Dr n. med. Beata Całyniuk Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

oszacować koszty ekonomiczne związane z nadwagą i otyłością udoskonalić wdrażanie zintegrowanych działań promujących zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną ze szczególnym uwzględnieniem kobiet w ciąży i rodzin z małymi dziećmi wspomóc kreowanie lepszych warunków opieki nad dzieckiem w rodzinie, przedszkolu i szkole poprawić sposób gromadzenia i wykorzystywania przez organy zdrowia publicznego, interesariuszy i rodziny informacji o wartości odżywczej produktów spożywczych Identyfikacja oraz wybór najlepszych praktyk pomiędzy państwami uczestniczącymi w JANPA pozwala:

W Europie liczba dzieci z nadwagą lub otyłością jest coraz większa: obecnie dotyka aż 1 z 3 dzieci w wieku 6-9 lat. Otyłość jest związana z różnymi schorzenia i stanowi obciążenie nie tylko dla zdrowia, ale także dla systemu opieki społecznej.

Długofalowe podejście jest konieczne, ponieważ promowanie zdrowego odżywiania I aktywności fizycznej rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i wczesnodziecięcym. Wdrażane polityki i działania wymagają podejścia multisektorowego, w tym lepiej skoordynowanych działań na szczeblu rządowym pomiędzy sektorem społecznym, zatrudnienia, edukacji, zdrowia, rolnictwa, transportu i sektorem prywatnym. Żywienie i aktywność fizyczna związane są z warunkami społecznymi. Zmniejszenie nierówności społecznych uważane jest za kluczowy aspekt projektu.

Mobilizacja społeczna i polityczna ułatwi podejmowanie spójnych działań na wszystkich poziomach dotyczących poprawy odżywiania i aktywności fizycznej wśród dzieci w Europie. Konieczne jest zawiązywanie partnerstw przede wszystkim pomiędzy ekspertami z zakresu zdrowia publicznego, władzami regionalnymi i samorządowymi, instytucjami oświaty, społecznościami, uniwersytetami, przedstawicielami przemysłu żywnościowego, organizacjami trzeciego sektora.

Zdefiniowanie najlepszych praktyk w zakresie kompleksowego działania w zapobieganiu oraz ograniczaniu nadwagi i otyłości u dzieci Zebranie krajowych dobrych praktyk według znormalizowa nego protokołu Przeprowadze nie analizy dobrych praktyk z udziałem interesariuszy z różnych sektorów Dokonanie przeglądu i analizy zebranego materiału Opracowanie wytycznych i zestawu narzędzi dla decydentów, organizatorów oraz realizatorów Cele szczegółowe:

Na podstawie kwerendy literatury sklasyfikowano ogółem 47 kryteriów dobrych praktyk w zakresie zapobiegania otyłości u dzieci skategoryzowanych w 3 obszarach: forma interwencji, wdrażanie oraz monitorowanie i ewaluacja.

Działanie, które zastosowane w praktyce przynosi wymierne pozytywne rezultaty (m.in. w oparciu o przeprowadzoną ewaluację) i może być zastosowane jako model. Jest efektywnym przedsięwzięciem z klarownymi celami oraz jasno określoną grupą odbiorców. Działanie to wykorzystuje istniejące struktury i wszystkie kanały dotarcia do docelowej populacji. Może być również przekazywane oraz wdrażane przez większą grupę osób.

Działanie jest efektywne (z sukcesem oddziałuje na jednostki lub całe społeczeństwa) Cele są przejrzyste i określone zgodnie z regułą SMART Grupa docelowa jest jasno określona (m.in. wiek, płeć, status socjo- ekonomiczny) Forma interwencji Działanie wykorzystuje istniejące struktury Działanie przyczynia się do wzmocnienia grupy odbiorców poprzez podnoszenie ich poziomu edukacji, wiedzy, umiejętności, kompetencji oraz umożliwienie podejmowania niezależnych decyzji) Wsparcie na wszystkich poziomach Wdrażanie Przeprowadzona ewaluacje wskazuje na duże oddziaływanie działań na grupę docelową w pożądanym kierunku Realizacja zaplanowanych działań oraz osiągnięcie założonych celów Efektywność finansowa Monitoring i ewaluacja

Zbieranie i analiza istniejących rozwiązań politycznych i programów na poziomie krajowym, projektów, inicjatyw i działań mających na celu poprawę żywienia i / lub aktywności fizycznej lub zapobiegania otyłości u dzieci w przedszkolach i szkołach. 2 główne dokumenty: 1. Charakterystyka kraju 2. Formularz zbierania danych dotyczących dobrych praktyk

Na podstawie zebranych danych (zadanie 6.2) przeprowadzenie oceny skuteczności oraz efektywności wykorzystania zasobów i środków w działaniach dotyczących prewencji otyłości u dzieci w oparciu o dwa narzędzia: 1. Kwestionariusz internetowy (na poziomie podstawowym) 2. Wywiad wśród interesariuszy (przedstawicieli wiodących organizacji i decydentów )

Opracowanie wyników w postaci przewodnika oraz narzędzia internetowego dla decydentów, planistów i realizatorów programów prewencji otyłości u dzieci i młodzieży.

Kierownik Projektu: Dr hab. n. farm. Elżbieta Grochowska-Niedworok Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach Ul. Piekarska Bytom Skład zespołu JANPA-SUM: Dr n.med. Beata Całyniuk Dr n.med. Elżbieta Szczepańska Dr n.med. Agata Kiciak Mgr Katarzyna Brukało