Społeczna odpowiedzialność biznesu. Celem prezentacji jest przedstawienie podstawowych założeń koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), coraz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Zdobądź przewagę nad konkurencją ! Bądź społecznie odpowiedzialny!
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Zarządzanie 1. Zarządzanie
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wsparcie na wdrożenie CSR
GRC.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu CSR- Corporate Social Responsibility
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Działaj odpowiedzialnie! Promocja społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie lubuskim Jarosław Nieradka Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.
PRZEWODNIK DLA FIRMY. Podstawowe korzyści CRM zawiera różne wzorce współpracy między stronami, najbardziej popularną formą jest angażowanie klientów firmy.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Konkurencja a polityka konkurencji
NOWA SPECJALNOŚĆ EKOBIZNES
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Równościowe zarządzanie projektem
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Celem prezentacji jest przedstawienie podstawowych założeń koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), coraz częściej realizowanej przez współczesne przedsiębiorstwa.

Przyczyny wzrostu zainteresowania CSR:  postępująca degradacja środowiska przyrodniczego,  zmieniające się uwarunkowania społeczno-kulturowe,  zmiany wartości, zarówno wśród klientów (zachowania projakościowe i proekologiczne), jak i pracowników (dążenie do rozwoju i samorealizacji, wzrost wartości czasu wolnego),  zmiana podejścia menadżerów do koncepcji rozwoju przedsiębiorstwa,  wzrost znaczenia niematerialnych zasobów firmy, poszukiwanie nowych sposobów konkurowania, opartych na zaufaniu,  wzrost konkurencji i homogenizacji produktów, które pozwalają społecznej odpowiedzialności biznesu stać się rodzajem wyróżnika, zapewniającym przewagę konkurencyjną,  zmiana podejścia inwestorów, którym coraz częściej wyniki finansowe już nie wystarczają.

Definicje CSR Bank Światowy - zobowiązanie się przedsiębiorstw do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju poprzez pracę z zatrudnionymi, ich rodzinami, społecznością lokalną i społeczeństwem jako całością w celu podnoszenia jakości życia w sposób, jaki znajdzie pozytywne przełożenie w biznesie, jak i w rozwoju. ISO Guidance on social responsibility - odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych przez nią decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko poprzez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:  przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;  uwzględnia oczekiwania interesariuszy;  jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;  jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej działaniach podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływania.

W niektórych definicjach podkreśla się również, że firmy powinny nie tylko brać odpowiedzialność za wszelką aktywność mającą wpływ na społeczności czy środowisko przyrodnicze, ale także podejmować działania zmierzające do likwidacji różnych negatywnych zjawisk, które są efektem ich działalności i, jeśli to jest możliwe, naprawić wyrządzone krzywdy.

CSR 2.0 ??? Wayne Visser zwraca uwagę na 5 różnic między CSR 1.0 a CSR 2.0.: tworzenie więzi (connectedness), skalowanie (scalability), reagowanie (responsiveness), dwoistość (duality), kolistość (circularity).

W sferze działań CSR skierowanych do pracowników można wyróżnić:  dążenie do poprawy warunków pracy (z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz zwiększenia satysfakcji zawodowej,  ułatwianie osiągnięcia równowagi na płaszczyźnie praca/życie prywatne,  zapewnianie wszystkim równych szans,  oferowanie szkoleń i zachęcanie do rozwoju zawodowego, w tym planowanie ścieżki kariery,  ułatwianie komunikacji, ciągłe informowanie oraz włączenie pracowników w proces podejmowania decyzji w firmie,  stworzenie odpowiedzialnego i sprawiedliwego systemu wynagradzania lub pomocy finansowej (np. systemy dodatkowych ubezpieczeń emerytalnych).

np. program sprzeciwiający się dyskryminacji ze względu na płeć np. program „Go up – ruszaj w górę” - program rozwoju skierowany do osób na stanowiskach niekierowniczych, z wysokim potencjałem i aspiracjami do pełnienia w przyszłości funkcji kierowniczych.

W sferze działań CSR zorientowanych na środowisko przyrodnicze można wyróżnić:  projektowanie przyjaznych dla środowiska produktów,  implementowanie przyjaznych dla środowiska procesów produkcyjnych,  wdrażanie oszczędnych technologii,  dążenie do efektywnego wykorzystywania zasobów,  wprowadzanie eko-etykietowania wyrobów,  ograniczanie ilości wytwarzanych odpadów i zanieczyszczeń,  stosowanie tzw. „ekologicznej oceny” dostawców,  informowanie interesariuszy o zagadnieniach dotyczących ochrony środowiska,

np. program „People & Planet Positive” - plan mający na celu niezależność od zewnętrznych źródeł energii do 2020 roku np. program „Zielony Wałbrzych”

W sferze działań CSR adresowanych do społeczności lokalnej (społeczeństwa) można wyróżnić:  poprawianie i rozwijanie lokalnej infrastruktury,  udzielanie finansowego lub materialnego wsparcia lokalnym instytucjom użyteczności publicznej (np. szkołom, szpitalom, instytucjom kulturalnym),  udzielanie wsparcia społeczeństwu rozumianemu w znacznie szerszym kontekście (np. w krajach rozwijających się),  edukowanie społeczności lokalnej, aktywizowanie do podejmowania wspólnych działań dla niej korzystnych.

np. turniej „Z podwórka na Stadion o puchar Tymbarku” np. program „W drodze do pracy” służy wyrównywaniu szans kobiet na rynku pracy, wspieraniu ich rozwoju osobistego i zawodowego, a w efekcie ma im pomóc w powrocie do pracy.

W sferze działań CSR skierowanych na rynek, dotyczących zarówno klientów, jak i partnerów biznesowych oraz dostawców, można wyróżnić:  podejmowanie działań zmierzających do poprawy jakości i bezpieczeństwa produktów,  świadczenie usług wolontariatu dla klientów,  tworzenie sprawiedliwej polityki cenowej,  prowadzenie etycznej działalności reklamowej,  terminowe regulowanie zobowiązań wobec dostawców oraz partnerów biznesowych,  angażowanie się we współpracę z lokalnymi partnerami,  promowanie standardów poprzez odpowiedzialne zarządzanie łańcuchami dostaw,  wspieranie tworzenia lokalnych porozumień biznesowych.

np. program „CLEARtoWEAR”, mający na celu restrykcyjne przestrzeganie standardów dotyczących środowiska, bezpieczeństwa produktów w całym procesie wytwarzania np. eliminowanie słodzików w napojach

Argumenty zwolenników i przeciwników CSR

zaprzeciw rynek nie jest wystarczającym regulatorem życia ekonomicznego. W związku z niedostatkami mechanizmu „niewidzialnej ręki rynku”, funkcjonowanie gospodarki wymaga zaangażowania uczestników rynku, w tym przedstawicieli administracji publicznej, przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych przedsięwzięcia nierzadko mają charakter pozorny i nie prowadzą do rzeczywistego rozwiązania problemów społecznych zgodnie z zasadą powierniczości, przedsiębiorcy powinni włączyć się w działania na rzecz ochrony zasobów naturalnych przekonanie, że powinnością podmiotów gospodarczych jest pomnażanie zysków, a nie działalność charytatywna przekonanie, że powinnością firm, a zwłaszcza zasobnych w kapitał przedsiębiorstw ponadnarodowych, jest aktywny udział w działaniach na rzecz rozwiązywania globalnych problemów społecznych i ekonomicznych zaangażowanie przedsiębiorców w działalność społeczną zacieśnia ich relacje z władzą publiczną różnego szczebla. Istnieje zatem realne zagrożenie, że w pewnych przypadkach współpraca sektora prywatnego i administracji publicznej może prowadzić do zbyt bliskich stosunków noszących znamiona działalności niedozwolonej

Źródło: Dziennik „Gazeta Prawna”,

Raportowanie

CSR w Polsce

Podsumowanie  CSR działa na styku dwóch sfer: biznesu i społeczeństwa,  CSR wydaje się być ważnym elementem procesu zarządzania firmą. Przestaje być utożsamiana jedynie z pewnym rodzajem działalności charytatywnej, nie mającym żadnego związku z efektywnością ekonomiczną, na rzecz podnoszenia zyskowności i rozwoju gospodarczego przedsiębiorstwa,  Korzyści z wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu powinny być rozważane długookresowo. Należą do nich: wzrost konkurencyjności, lepsze relacje z otoczeniem, możliwość zatrudnienia najlepszych pracowników, wzrost zainteresowania inwestorów, zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy,  CSR systematycznie się rozwija i cieszy się coraz szerszym zainteresowaniem organizacji w skali całego świata, co nie stoi w sprzeczności z często jej bardzo lokalnym wymiarem.

Dziękuję za uwagę