Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Advertisements

Joanna Tyrowicz Skąd się bierze firma? Ekonomia instytucjonalna.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
POMOC PUBLICZNA W DZIAŁANIU 6.4 PO IG Warszawa
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
Rynek energii — punkt widzenia odbiorcy Raport o polskim rynku energii Warszawa,
ACCESS - RELACJE TEMAT:. Tworzenie i edycja relacji Relacje w bazach danych tworzone są w celu powiązania z sobą danych z wielu tabel. Tworzymy (edytujemy)
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Struktura kanałów marketingowych
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Zapis prezentacji:

Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Rosnąca rola handlu w procesie tworzenia wartości dla nabywcy to nie tylko korzyści, ale również odpowiedzialność Wzrost dominacji ekonomicznej handlu powoduje również konsekwencje natury społecznej (np. jako pracodawcy, jako odbiorcy, jako partnera samorządów itd.) Przedsiębiorstwa handlowe powinny uwzględniać ten fakt w swoich strategiach Rola handlu w procesie tworzenia wartości powoduje, że jest częściej podawany, jako przykład obszaru „nagannych” działań biznesowych Konieczność dbania m.in. o wizerunek i w konsekwencji zyski powoduje zainteresowanie działaniami w ramach CSR (np. sieć Biedronka)

CSR jako koncepcja (idea) jest realizowana w procesie instytucjonalnym poprzez: - Proces tworzenia formalnych zasad regulacyjnych transakcji rynkowych tzw. instytucje o charakterze ogólnym (Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych z 2005, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z 2007 r.) - Proces oddolny wynikający z relacji pomiędzy uczestnikami procesu wymiany np. niepisane zasady współpracy, normy zwyczajowe, bilateralne umowy, kodeksy branżowe itp. regulujące zasady wzajemnej odpowiedzialności Możliwości i ograniczenia wprowadzania społecznej odpowiedzialności można wyjaśnić na gruncie ekonomicznym np. instytucjonalnym Instytucje nieformalne i formalne mają na celu zwiększenie efektywności procesu wymiany Powstawanie instytucji związanych z CSR w obszarze handlu wskazuje na problemy efektywności (głównie z powodu zwiększonych kosztów transakcyjnych) Teoria kosztów transakcyjnych, teoria agencji i teoria praw własności, to główne nurty w ramach NEI (Nowej Ekonomii Instytucjonalnej)

Koszty transakcyjne są efektem wadliwie funkcjonujących kontraktów pomiędzy stronami transakcji i zakłóceń w procesach informacyjnych na rynku Decydują o tym głównie (założenia i wymiary transakcji): Oportunizm podmiotów wymiany Ograniczona racjonalność Inwestycje w specyficzne aktywa Częstotliwość transakcji Asymetria informacji

Jedną z najważniejszych grup interesariuszy przedsiębiorstw handlowych są konsumenci Relacje pomiędzy tymi dwoma grupami cechuje asymetria informacji powodująca m.in. zachowania oportunistyczne (podanie niepełnej informacji, wprowadzenie w błąd, ukrycie informacji itd.) Przestrzeń sprzedażowa jest obszarem realizacji transakcji handel- konsument Narzędzia merchandisingu stwarzają możliwość zachowań oportunistycznych

Na przykład zgodnie z ustawą z 2007 r. praktyka handlowa wprowadza w błąd, jeśli: zawiera fałszywe informacje i w związku z tym jest niezgodna z prawdą lub w jakikolwiek sposób, w tym poprzez wszystkie okoliczności jej prezentacji, wprowadza lub może wprowadzić w błąd przeciętnego konsumenta, nawet jeżeli informacje te są zgodne z rzeczywistością oraz powoduje lub może spowodować podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej by nie podjął

Przykładem takich zachowań oportunistycznych po stronie przedsiębiorstw handlowych mogą być: niezgodne z prawdą oznaczenia cenowe lub ich brak, opatrywanie napisami promocyjnymi towarów, których ceny nie zostały obniżone wprowadzanie do handlu towarów o zmienionej dacie przydatności do spożycia itp. wykorzystywanie niewiedzy nabywców dotyczącej właściwości towarów i zasad działania narzędzi merchandisigu

CSR jest odpowiedzią na dążenie rynków do stanu równowagi (w sensie Pareto) poprzez kształtowanie długookresowych relacji z nabywcami (CRM) Zmniejszanie asymetrii informacji w obszarze merchandisingu może wpływać na realizację tej koncepcji Bariery, to m.in.: nakłady (np. RFID) i zagrożenie sunk costs pogoń za zyskiem i korzyściami (handel i konsumenci) ograniczona racjonalność (złożoność procesów decyzyjnych, niedoskonałość podmiotów wymiany) konieczność realizacji przez handel krótkoterminowych celów ekonomicznych koszt realizacji koncepcji CSR w odniesieniu do wszystkich grup interesariuszy

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ