Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Podstawowym dokumentem regulującym stosunki pomiędzy Instytucją Zarządzającą (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego) a beneficjentem końcowym jest Umowa o dofinansowanie projektu (UD)
Umowa o dofinansowanie definiuje przede wszystkim: Wartość kontraktu Wielkość środków UE Źródło współfinansowania krajowego Harmonogram realizacji projektu Plan finansowy
Plan finansowy projektu określa wielkość środków (w podziale na kwalifikowane i niekwalifikowane) przeznaczonych na zadania w ujęciu rodzajowym, w poszczególnych okresach czasu. Wielkości tych nie można przekroczyć – dopuszczalne są drobne przesunięcia między kategoriami za zgodą Instytucji Zarządzającej
Podstawą do wypłaty środków jest prawidłowo wypełniony wniosek beneficjenta o płatność
Dofinansowanie zostaje przekazane jako refundacja – można wnioskować tylko wypłatę środków poniesionych i zaksięgowanych.
Wyróżniamy wnioski o płatność: Pośrednią Końcową
Wniosek o płatność pośrednią można składać nie częściej niż raz w miesiącu
Wniosek o płatność końcową składamy w ciągu 25 dni od zakończenia projektu
Wnioski o płatność powinny być sporządzone zgodnie ze wzorem określonym w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 22 września 2004 w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, trybu kontroli realizacji NPR oraz trybu rozliczeń wraz z Rozporządzeniem zmieniającym (Dz.U. z 2004 r., Nr 216, poz. 2206, oraz z 2005 r., Nr 224 poz. 1926).
W celu przygotowania papierowej i elektronicznej wersji wniosku o płatność należy posiadać specjalny program – Generator Wniosków Płatniczych
We wniosku o płatność wykazywane są w szczególności: - dane identyfikacyjne beneficjenta końcowego/ostatecznego odbiorcy (beneficjenta), - nazwa i numer projektu, - wydatki kwalifikowane poniesione w okresie, którego dotyczy wniosek, - źródła finansowania poniesionych wydatków.
Bezwzględnie wymagana jest zgodność realizowanych projektów z politykami Wspólnoty oraz przepisami dotyczącymi w szczególności: konkurencji, udzielania zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz polityką równych szans.
Opis faktury Podstawa prawna zgodnie z Ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr.19 poz. 177, z późn. zm.) – jeśli projekt jest realizowany w oparciu o ww. ustawę, tryb wyłonienia wykonawcy itp.). Uwaga: należy obowiązkowo zaznaczyć czy odnosimy się do ustawy sprzed czy po nowelizacji, która weszła w życie w dniu 25 maja 2006 r. (np. poprzez wskazanie Dz.U.) Dla projektów, dla których rozpoczęto postępowanie w dniu 25 maja 2006 r. lub później, do których nie stosuje się PZP, ponieważ nie występują łącznie okoliczności wymienione w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy po nowelizacji – zamiast nr art. można podać datę rozpoczęcia postępowania.
opis związku wydatku z projektem – należy zaznaczyć, do której kategorii wydatku przedstawionego we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu odnosi się wydatek opisany fakturą – (należy podać nr pozycji danego wydatku na f-rze lub dokładny opis/nazwę wydatku z f-ry) oraz którego zadania i jakiego działania/pozycji harmonogramu rzeczowo- finansowego jest częścią
Podstawowym warunkiem przekazania refundacji wydatków kwalifikowalnych jest dostarczenie prawidłowo wypełnionego wniosku o refundację wraz z: kopiami faktur lub innych dokumentów księgowych o podobnej wartości dowodowej potwierdzonymi za zgodność z oryginałem, kopiami wyciągów bankowych potwierdzających dokonanie płatności, potwierdzonymi za zgodność z oryginałem dokumentami potwierdzającymi odbiór/wykonanie prac lub dostaw
Ministerstwo Transportu Urząd Wojewódzki Wnioski o płatność składamy do Instytucji Zarządzającej (IZ), poprzez Instytucję Pośredniczącą (IP):
W zależności od Priorytetu/Działania, w ramach którego składany jest wniosek o płatność, weryfikacji przedmiotowego wniosku dokonuje Instytucja Wdrażająca, Instytucja Pośrednicząca lub Instytucja Zarządzająca.
Weryfikacja jest przeprowadzana zgodnie z zasadą „dwóch par oczu”, tzn. przez dwóch pracowników odpowiedzialnych za weryfikację wniosku i poświadczanie wydatków w nim ujętych.
W przypadku zaistnienia błędów we wniosku o dofinansowanie instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
Po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, odpowiednia kwota zostaje przekazana na wskazany w umowie rachunek bankowy.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ PIOTR WIŚNIEWSKI NACZELNIK WYDZIAŁU FUNDUSZY EUROPEJSKICH ZARZĄD DRÓG MIEJSKICH