Główne podejścia badawcze do organizacji Wyróżnia się podejścia: 1. strukturalne 2. podmiotowe (przedmiotowe) 3. sytuacyjne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
1 TYPOLOGIE ORGANIZACJI Istnieje ogromna ilość różnego rodzaju organizacji. Każda z nich jest inna, tak jak różni są ludzie, którzy je tworzą. Wielu autorów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Kryteria ustalania minimalnych norm Do ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych uwzględnia się łącznie kilka kryteriów: zakres.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Systemy zarządzania jakością Fredericka Winslow Taylora Artur Szulc Bartosz Naczyński Ryszard Szymczak Tomek Marszał Wsinf 2016.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Moje szczęście.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przychody i koszty działalności
Pojęcie i skład spadku.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Zapis prezentacji:

Główne podejścia badawcze do organizacji Wyróżnia się podejścia: 1. strukturalne 2. podmiotowe (przedmiotowe) 3. sytuacyjne

Podejście strukturalne nazywane jest klasycznym; organizacja jest tworem racjonalnym, mającym realizować określone cele. Racjonalność rozumiana jest tu bardzo wąsko – w ujęciu technicznym. Dlatego odnosi się bardziej do sposobu realizacji celów, nie do celów samych w sobie. W podejściu tym podkreśla się, że zachowanie ludzi w organizacji zdeterminowane jest określonymi regułami i normami. Upoważnia to do stosowania tzw. legalnego przymusu w imię realizacji celów.

Zwolennicy podejścia strukturalnego podkreślają konieczność dostosowania się ludzi do organizacji, do jej struktury – organizacja to „struktura bez ludzi”.

Przedmiotem szczególnego zainteresowania klasyków organizacji jest:  stanowisko pracy i sama praca jako forma działania; bada się ją w aspekcie wydajności, która zależy od cech jednostki oraz od warunków pracy na danym stanowisku;  podział pracy – to jedna z podstawowych kategorii strukturalnych;  hierarchia – rozumiana głównie jako hierarchia władzy, nie np. problemów, uprawnień,  formalizacja – rozumiana jako środek realizacji celów i zadań; zapewnia ład i porządek, gwarantuje podporządkowanie interesu osobistego ogółowi; sprzyja depersonalizacji stosunków wewnątrzorganizacyjnych.

Przedstawiciele ujęcia strukturalnego są: F. Taylor, H. Fayol, M. Weber, H. Simon. Także ujęcie systemowe zalicza się do podejścia strukturalnego, gdzie człowiek jest elementem drugoplanowym. Jego zachowanie musi być podporządkowane ściśle określonym regułom.

W podejściu podmiotowym człowiek traktowany jest jako najważniejszy element (centrum analiz) organizacji – jedyny twórczy jej składnik. Główny ciężar zainteresowani tego nurtu spoczywa na potrzebach, pragnieniach, dążeniach, zachowaniach w organizacji. W myśl tych założeń człowiek postrzega:

 siebie jako źródło swego postępowania,  własne cele jako przedmiot własnych intencji,  organizację jako szansę własnej aktywności zawodowej,  świat wokół siebie jako szansę dla swoich możliwości.

W podejściu podmiotowym wyodrębnia się dwa ujęcia: socjologiczne i psychologiczne. Ujęcie socjologiczne przyjmuje procedurę badawczą socjologów; zakłada, że człowiek będąc istotą społeczną może osiągnąć wolność działając w grupie. Jego zachowania mają charakter polimotywacyjny, tzn., że kieruje się w działaniu wieloma motywami o charakterze np.: społecznym (mają swe źródło w potrzebach przynależności i uznania – facylitacja społeczna), psychologicznym (związane z satysfakcją z wykonywanej pracy), ekonomiczną.

Ujęcie socjologiczne koncentruje się zatem na ludziach w organizacjach i relacjach między nimi – „ludzie bez struktury” – nie jest to jednak do końca prawda, bo podejście to nie odrzuca zdecydowanie struktury, ale podkreśla, że ma ona służyć człowiekowi, a nie odwrotnie.

Ujęcie psychologiczne przyjmuje podejście badawcze psychologów; człowieka traktuje jako jednostkę w pełni autonomiczną. Dużą wagę przywiązuje się do motywów jego zachowania, które oparte są na tzw. potrzebach „ego”. Są one wypadkową:  osobowości człowieka (świadomość, rozum, emocje),  osobistego doświadczenia,  wartości, którymi kieruje się człowiek. Człowiek w organizacji jest autonomicznym aktorem zachowującym się zgodnie z własną wolą, zdolnym do kalkulowania, podejmujący działania adaptacyjne, kreacyjne – w zależności od sytuacji.

Przeciwieństwem ujęcia podmiotowego jest ujęcie przedmiotowe, w którym człowiek traktowany jest jako przedmiot, środek do realizacji celów, a nie cel sam w sobie. Zakłada się w nim dominację świata rzeczy nad człowiekiem. Zgodnie ze standardem przedmiotowym człowiek postrzega:  siebie jako osobę spełniającą (lub niespełniającą przypisaną mu rolę),  swoje cele jako zgodne z organizacyjnymi,  świat wokół jako obszar, w którym czyni to, co do niego należy.

Podejście sytuacyjne do organizacji wywodzi się z empiryzmu J. S. Milla. Zakłada się w nim, że do ogólnych twierdzeń dochodzi się jedynie poprzez indukcję (od szczegółu do ogółu). Wiedzę czerpie się bowiem z doświadczenia, które zawsze ma charakter jednostkowy. Zatem tylko mnożenie jednostkowych doświadczeń może być drogą do ogólnej wiedzy. Najpierw należy zatem drogą indukcji zbadać przyczyny danego stanu rzeczy, następnie drogą dedukcji wnioskować co się stanie, gdy nastąpi dana konfiguracja uwarunkowań.

Wszystkie badania prowadzone w ramach ujęcia sytuacyjnego wskazywały, że organizacja (jej struktura, strategia) mocno związana jest z kontekstem, w którym funkcjonuje. Dla różnych organizacji powinno zatem brać się pod uwagę różne zmienne (uwarunkowania) mające wpływ na ich funkcjonowanie – zawarta jest tu krytyka uniwersalizmu, choć nie chodzi o całkowite jego odrzucenie. Podejście sytuacyjne daje bowiem podstawę do formułowania pewnych uniwersalnych zasad odnoszących się do organizacji określonego typu.

Źródeł podejścia sytuacyjnego doszukuje się u M. Webera, jednak intensyfikacja badań w ramach tego ujęcia miała miejsce w latach 60, 70-tych XX w. Jego przedstawicielami są np.: G. M. Stalker, A. D. Chandler. Do nurtu tego zalicza się także polską szkołę prakseologii, głównie ze względu na metodologię badawczą (indukacja).

Funkcje, procesy i operacje mające miejsce w organizacjach Organizacje funkcjonują dla określonego celu, a w zasadzie wiązki celów. Cele główne składają się z celów pośrednich, odcinkowych, etapowych, są też określone zadania do wykonania. Realizacja zadań jest możliwa dlatego, że rozpisane zostają pewne elementarne, pożądane działania – czyli operacje.

Ludzie mają skłonność do wielokrotnego powtarzania, sprawdzonych, skutecznych sposobów działania, które z czasem się utrwalają. Prowadzi to do wyodrębnienia się funkcji w organizacji. Są to zbiory powtarzalnych, typowych proceduralnie, sformalizowanych działań, wydzielonych ze względu na ich rodzaj. Jest to zatem szereg dających się wyodrębnić przedsięwzięć, czyli operacji wielopodmiotowych, składających się z poszczególnych czynności.

W każdej organizacji wyodrębnić można:  funkcje wykonawcze – to realizowane funkcje produkcyjne, związane z wytwarzaniem i zbytem wyrobów i usług oraz funkcje pozaprodukcyjne związane głównie z świadczeniem usług na rzecz pracowników,  funkcje zarządcze – na które składają się cztery typowe powtarzalne czynności kierownicze: planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie.

Ogół wszystkich realizowanych w organizacji funkcji można także podzielić na: funkcje podstawowe – to ogół czynności dotyczących bezpośrednio końcowego celu organizacji, np. produkcja pieczywa w piekarni, funkcje regulacyjne – to ogół czynności zapewniających sprawne funkcjonowanie organizacji czyli nadawanie i utrzymywanie stałego kierunku jej działania, funkcje pomocnicze – to ogół wszystkich funkcji pośrednio przyczyniających się do realizacji funkcji podstawowych.

Wszelkie zgromadzone w organizacji zasoby i operacje, odpowiednio powiązane w czasie i przestrzeni tworzą system operacyjny organizacji. Jest definiowany jako układ materialny, energetyczny i informacyjny, wykorzystywany do wytwarzania produktów w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów. Podstawowym jego elementem są procesy transformacji. Podstawą systemu operacyjnego jest proces wytwórczy, na który składa się proces technologiczny, kontrola, transport, magazynowanie. Realizacja procesu wytwórczego ma na celu wytworzenie określonego wyrobu, dostarczenie go odbiorcy.