Pedagogika mediów 2014/2015 dr Magdalena Sasin. Hadziuk: Taki polonista...co to za zawód, co? Japycz: Polskiego uczy. Hadziuk: Murzynów by uczył, albo.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gatunki dziennikarskie - informacja -
Advertisements

Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Wydarzenie, jakiego jeszcze nie było!
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Dlaczego edukacja medialna?
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Dr Joanna Aksman Krakowska Akademia Im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Polski system medialny
Socjologia mediów.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
MEDIA CYFROWE W EDUKACJI
Opracował J. Stryjkowski
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Technologia informacyjna
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Edmunda Bojanowskiego w Lubsku ID grupy: 98/24_P_G1 Opiekun: Jadwiga Pszonka Kompetencja:
Edukacja medialna.
ROK SZKOLNY 2011/2012. W klasie realizowany będzie program liceum ogólnokształcącego z przedmiotami rozszerzonymi: język polski wiedza o kulturze język.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
S PECJALNOŚĆ MULTIMEDIALNA Specjalność ma za zadanie wzmocnić pozycję studentów historii na rynku pracy: cel ten realizowany będzie poprzez możliwie pełne.
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
-wyszukiwanie informacji.
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
Dlaczego warto studiować socjologię mediów w APS?
Teoria i praktyka kształcenia
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Międzynarodowe stosunki kulturalne
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
Podział i funkcje mass mediów
Zielona Góra 22 i 23 września 2011 r.. Multimedia komunikacyjność Procesy uwagi Multimedia hipertekstowość Multimedia interaktywność Teorie.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
Technologia kształcenia zawodowego
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Sposoby komunikacji.
Komunikowanie się dawniej i dziś
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Przeszłość Teraźniejszość Przyszłość
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
Komunikacja.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metody komunikacji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
PODSTAWY KOMUNIKOWANIA SPOŁECZNEGO
Analiza premierowych audycji adresowanych dla mniejszości ukraińskiej nadawanych w programach mediów publicznych w okresie 23 maja – 6 czerwca 2016r.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Kultura polityczna.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zapis prezentacji:

Pedagogika mediów 2014/2015 dr Magdalena Sasin

Hadziuk: Taki polonista...co to za zawód, co? Japycz: Polskiego uczy. Hadziuk: Murzynów by uczył, albo Chińczyków, to by był zawód. Ale Polaków? Pietrek: No. Faktycznie – wszyscy umią, a on uczy.

Zagadnienia wykładów Media, komunikowanie się. Podstawowe modele procesu komunikowania Klasyfikacja mediów i specyfika ich oddziaływania Zjawiska kultury współczesnej związane z ekspansją mediów Wybrane zagadnienia z historii mediów Kultura popularna w mediach i sposób jej oddziaływania Sztuka w mediach Gatunki dziennikarskie Warsztat i specyfika pracy dziennikarza Marketing i reklama w mediach Podstawy prawa autorskiego Higiena korzystania z mediów Szanse i zagrożenia związane z kontaktem z mediami Zastosowanie mediów w pedagogice Nowe media i ich zastosowanie w edukacji Edukacja medialna E-learning Kompetencje nauczyciela w zmediatyzowanej szkole

Bibliografia Siemieniecki B. (red.), 2008, Pedagogika medialna, t. 1-2, Warszawa Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Universitas, Kraków Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., 2004, Edukacja medialna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń Goban-Klas Z., 2004, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa Bauer Z., Chudziński E., 2000, Dziennikarstwo i świat mediów, wyd. Universitas, Kraków Gajda J., 2005, Media w edukacji, Impuls, Kraków Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze (2010), raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa, dostępne w internecie Burszta W., Tchorzewski de A. (red.), 2002, Edukacja w czasach popkultury, wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz Hejwosz D., Jakubowski W. (2010), Kultura popul-arna – tożsamość – edukacja, Impuls, Kraków McLuhan M., 2001, Wybór tekstów, Zysk i S-ka, Poznań Reeves B., Nass C., 2000, Media i ludzie, PIW, Warszawa

Pedagogika mediów Pedagogika mediów (medialna): subdyscyplina pedagogiczna badająca procesy i zjawiska przebiegające w środowisku medialnym i za pomocą mediów oraz wypracowująca w tym kontekście dyrektywy dla edukacji medialnej Zagadnienia pedagogiki medialnej:  dydaktyka mediów;  wychowanie do mediów i poprzez media;  techniki medialne;  badania medialne;  nauka o mediach.

Edukacja medialna – praktyczna strona pedagogiki medialnej, klucz do rozumienia i konstruowania znaczeń w rzeczywistości zdominowanej przez kulturę medialną Zagadnienia edukacji medialnej:  nauczanie przez media  nauczanie o mediach  nauczanie dla mediów Zadania edukacji medialnej:  przygotowanie do rozumienia mediów komunikacyjnych oraz sposobów ich działania;  nauczenie korzystania z mediów w celu komunikowania się z innymi;  przygotowanie do analizy, krytycznej oceny i tworzenia tekstów medialnych;  identyfikowanie źródeł tekstów medialnych oraz ich kontekstu politycznego, społecznego, kulturowego;  nauka interpretowania wiadomości i wartości oferowanych przez media;  nauka dobierania odpowiednich mediów do przekazywania własnych wiadomości i relacji skierowanych do określonych odbiorców;  wyrobienie świadomości potrzeby dostępu społeczeństwa do mediów.

Komunikowanie się Komunikowanie się – przekazywanie treści między uczestnikami procesu – nadawcą i odbiorcą, odbywające się za pomocą znaków Poziomy komunikowania wg Denisa McQuaila:  komunikowanie intrapersonalne - procesy psychiczne służące myśleniu, tworzeniu i formułowaniu przekazu oraz przetwarzaniu informacji;  komunikowanie interpersonalne – przekaz treści między dwiema osobami;  komunikowanie grupowe;  komunikowanie instytucjonalne – zachodzące między instytucjami i organizacjami w społeczeństwie;  komunikowanie masowe. Układy kultury – podział Antoniny Kłoskowskiej  nieformalny;  instytucjonalny;  masowy.

Podstawowe modele procesu komunikowania 1/3 Triada starożytnych retorów: nadawca – przekaz – odbiorca Model aktu perswazyjnego Lasswella: Kto mówi, Co, Jakim środkiem, Do kogo i Z jakim skutkiem? Model przekazu sygnałów Shannona: nadawca; nadajnik; sygnał; odbiornik; odbiorca Model dwustopniowego przekazu informacji Lazarsfelda i Katza: nadawca – przekaz – przywódca opinii – odbiorca

Podstawowe modele procesu komunikowania 2/3 Model wspólnoty doświadczeń Schramma: Model socjologiczny Rileyów:

Podstawowe modele procesu komunikowania 3/3 Model społeczno-kulturowy Tudora (wykres): l

Media Medium – środek przenoszenia informacji w czasie lub przestrzeni (łac. medius – środkowy) Slajd 13 Slajd 13 Slajd 13 Slajd 13 Różne zakresy znaczeniowe pojęcia „media”: Różne zakresy znaczeniowe pojęcia „media”: szereg zjawisk związanych z komunikowaniem, tak różnorodnych jak: języki narodowe; systemy znaków pozwalające zapisywać wiadomości, np. alfabet Morse’a; materiał, na którym utrwalane są wypowiedzi, np. papier, płyta kompaktowa; urządzenia umożliwiające odbiór, np. odbiornik radiowy szereg zjawisk związanych z komunikowaniem, tak różnorodnych jak: języki narodowe; systemy znaków pozwalające zapisywać wiadomości, np. alfabet Morse’a; materiał, na którym utrwalane są wypowiedzi, np. papier, płyta kompaktowa; urządzenia umożliwiające odbiór, np. odbiornik radiowy narzędzia umożliwiające utrwalanie informacji; zarówno bardzo proste, jak papier czy ołówek, jak i bardziej skomplikowane: płyta CD, płyta DVD narzędzia umożliwiające utrwalanie informacji; zarówno bardzo proste, jak papier czy ołówek, jak i bardziej skomplikowane: płyta CD, płyta DVD instrumenty umożliwiające nadawanie i odbieranie przekazów – mikrofon, radio, telewizor, a także organizacje zajmujące się ich tworzeniem instrumenty umożliwiające nadawanie i odbieranie przekazów – mikrofon, radio, telewizor, a także organizacje zajmujące się ich tworzeniem Media masowe - wszelkie urządzenia techniczne i instytucje służące publicznemu, pośredniemu i w zasadzie jednokierunkowemu rozpowszechnianiu wypowiedzi (przekazów) wśród rozproszonej, heterogenicznej, nieustrukturyzowanej publiczności (audytoriów) Media masowe - wszelkie urządzenia techniczne i instytucje służące publicznemu, pośredniemu i w zasadzie jednokierunkowemu rozpowszechnianiu wypowiedzi (przekazów) wśród rozproszonej, heterogenicznej, nieustrukturyzowanej publiczności (audytoriów)

Klasyfikacje mediów ze względu na sposób przekazu  audialne  wizualne  audiowizualne multimedia ze względu na sposób odbioru  odbierane indywidualnie, np. książka, prasa, fotografia;  odbierane indywidualnie lub zbiorowo, np. radio, taśma magnetofonowa;  odbierane grupowo, np. telewizja, wideo;  odbierane w tłumie, np. film kinowy, plakat ze względu na zasięg oddziaływania  globalne  ogólnokrajowe  regionalne  lokalne  sublokalne

Przemawiający Demostenes, Jean-Jules-Antoine Lecomte du Nouÿ (1842–1923)