„ Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat.” Ludwik Pasteur Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) - jedyna w Polsce instytucja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Kształcenie specjalne
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Uczeń niepełnosprawny
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
MALTA
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Projekt nr PL1-ESF Innowacyjne formy zapewniania jakości w nadzorze pedagogicznym i pracy szkoły w programie Zagraniczna mobilność szkolnej.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Szkolnictwo specjalne w Danii
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
„Kreowanie nowej jakości edukacji specjalnej kluczem do sukcesu ucznia z niepełnosprawnością intelektualną” Malta X 2015r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Pedagogika, studia II stopnia
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

„ Nauka nie ma żadnej ojczyzny, gdyż wiedza ludzka obejmuje cały świat.” Ludwik Pasteur Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) - jedyna w Polsce instytucja posiadająca olbrzymie doświadczenie w zarządzaniu kilkunastoma edukacyjnymi programami europejskimi dającymi możliwość zdobywania wiedzy podstawowej, jak i specjalistycznej. w sposób formalny, pozaformalny i praktyczny. Umożliwia rozwijanie pasji w odległych krajach i lokalnych społecznościach. projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

WSPÓŁPRACA ZAGRANICZNA SOSW NR – Anglia – LdV euro (2) Anglia Warvick –LdV Vetpro euro (11) 2011 –Finlandia –Kokkola – LdV euro (1) 2013 – Anglia –– LdV euro (12) Anglia – LdV Vetpro Com euro (12) Malta-Erasmus euro (8 ) euro

Erasmus+ konkurs 2015 akcja: Mobilność kadry edukacji szkolnej projekt: ” Kreowanie nowej jakości edukacji specjalnej kluczem do sukcesu ucznia z niepełnosprawnością intelektualną” Czas trwania projektu : czerwiec maj 2017 MALTA r – r Uczestnicy : 8 nauczycieli SOSW nr 3 w Krakowie Mister Evaris ​ t Bartolo Ministry for Education and Employment projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej

Malta Ministry for Education and Employment Minister Edukacji, Młodzieży i Zatrudnienia odpowiada za sprawy administracyjne i organizacyjne oraz dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na edukacje Wdrażaniem polityki Ministerstwa zajmuje się WYDZIAŁ EDUKACJI stanowiący agendę władz centralnych nadzór pedagogiczny sprawują doradcy pedagogiczny w Wydziale Edukacji Samorządom lokalnym nie przekazano jeszcze zadań edukacyjnych projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej

Reforma szkolnictwa specjalnego na Malcie do 1989 r – funkcjonowały szkoły ogólnodostępne i specjalne od 1989r - Ministerstwo Edukacji prowadzi intensywny program promujący integrację w edukacji, 1995 – Inclusion Policy – wprowadzono edukację włączającą – powstały szkoły integracyjne, stanowisko nauczyciela wspomagającego -LSA – Learning Support Assistent ) 2005 – Inclusive and Specjal Education Review – dokonano inwentaryzacji potrzeb we wszystkich szkołach, rekomendacja – szkoły specjalne powinny zostać zreformowane i przekształcone w Centra Pomocowe (Resource Centre) projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej

Malta – system edukacji Kształcenie obowiązkowe : od 5 do 16 lat poziom podstawowy ; wiek 5-11 lat poziom średni : wiek lat Kształcenie nieobowiązkowe -poziom średni II stopnia tzw. junior college ( świadectwo maturalne ) - Wyższe studia do 21 r. z Rok szkolny trwa od ostatniego poniedziałku września do końca czerwca Dzień nauki w szkole rozpoczyna się o 8.30, kończy z półgodzinną przerwą. Lekcje trwają 45 min. Liczba uczniów w klasie maks.30, w ostatniej klasie szkoły średniej 25, podczas zajęć praktycznych 15, w szkole specjalnej w zależności projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej

Malta – system edukacji Obowiązuje dla wszystkich szkół ogólnokrajowe minimum programowe obejmujące trzy poziomy edukacji; edukacje przedszkolna oraz kształcenie na poziomie podstawowym i średnim. * W ramach minimum każda szkoła opracowuje własne programy nauczania zgodnie ze swoimi potrzebami. * Podręczniki są za darmo i wybiera je doradca pedagogiczny wraz z nauczycielem. * W pierwszych trzech latach nie ocenia się uczniów. * Są egzaminy półroczne organizowane przez szkoły i roczne organizowane przez władze centralne. *Nauczyciele kończą licencjat lub magisterium z pedagogiki i kurs kierunkowy z pedagogiki specjalnej.Raz w roku uczestniczą obowiązkowo w kursach doskonalenia zawodowego. projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej

Malta – system edukacji- edukacja włączająca - (uczeń niepełnosprawny) Uczniowie niepełnosprawni kształcą się (co do zasady) w szkołach ogólnodostępnych. Uczeń wymagający jakiegokolwiek wsparcia objęty jest pomocą Zespołu kwalifikacyjnego (Statementing Moderating Panel and Appeal Boards), który zaleca zapewnienie określonego rodzaju pomocy w nauce oraz udogodnień, które są niezbędne, aby dziecko mogło wykorzystać możliwości jakie stwarza kształcenie w szkole ogólnodostępnej. Przejście ze szkoły ogólnodostępnej do specjalnej jest bardzo trudne i ograniczone. W porozumieniu z rodzicami i nauczycielami zespół opracowuje indywidualny program kształcenia dla każdego niepełnosprawnego ucznia. Te dzieci które nie mogą uczęszczać do szkół ogólnodostępnych, uczą się w szkołach specjalnych które są jednocześnie Centrami Pomocowymi. Rodzice dzieci uczęszczających do szkół specjalnych otrzymują duże finansowe wsparcie. projekt współfinansowany ze środków Programu Unii Europejskiej

edukacja włączająca- podjęte działania wdrażające: 1.Powołano Zespół Kwalifikacyjny (Statementing Moderating Panel and Appeal Boards) w skład którego wchodzą specjaliści z różnych dziedzin oraz rodzice/opiekunowie dzieci. 2.Zapewniono wsparcie dla uczniów w szkołach ogólnodostępnych: - dochodzący do szkół surdopedagodzy i tyflopedagodzy, tłumaczy języka migowego -zatrudniono nauczycieli wczesnego wspomagania rozwoju dziecka(edukacja przedszkolna) - zatrudniono nauczycieli wspomagający (LSA) pracę ucznia w klasie integracyjnej - zapewniono pomoc psychologiczna oraz socjalna - zatrudniono specjalistów zajmujących się autyzmem - zatrudniono dochodzących do szkół logopedów ( technologia wspomagająca komunikacje) 3. powołano departament świadczący usługi w zakresie komunikacji projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

działania cd: 4.Powołano Departament do Spraw Uczniowskich do współpracy i koordynacji działań szkół oraz innych instytucji wspierających, 5.Wprowadzono obowiązek konstruowania Indywidualny Planów Edukacyjno - Terapeutyczne (IEP Individual Educational Plan) 5. Wprowadzono szereg kursów pozwalających uzyskać dyplomy lub certyfikaty dla nauczycieli wspomagających, szkolenia dla kadry kierowniczej, 7. Opublikowano sylabusy dla nauczycieli w celu ułatwienia realizacji podstawy programowej. 8. Opublikowano szereg aktów prawnych oraz innych dokumentów pozwalających na rozszerzenie edukacji włączającej projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

Specjalistyczne Centra Pomocy –Resource Centre Najważniejszy elementem reformy systemu edukacji na Malcie było przekształcenie szkół specjalnych w Resource Centre. Każdemu Centrum Pomocy - Resource Centre przypisano szkołę z określonego poziomu edukacyjnego Zalety systemu : - adekwatna do etapu edukacyjnego koncepcja funkcjonowania, organizacja pracy,dostosowana baza technodydaktyczna, stosowana metodyka pracy, szkoły współpracują ze sobą, a nie rywalizują o ucznia, Wady tego systemu : - Segregacja uczniów, brak możliwości obcowania z uczniami w różnym wieku, frustracje wśród uczniów, nasilone zaburzenia zachowania, zachwiane poczucie bezpieczeństwa z uwagi na zmianę środowiska,brak możliwości wymiany doświadczeń przez nauczycieli z różnych etapów edukacyjnych oraz dzielenia się dobrymi praktykami. projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

Powołano Acces to Communication &Technology Unit (ACTU) - specjalny departament świadczący usługi w zakresie komunikowania ; -Diagnozuje w obszarze technik dostępu i strategii ASSISTIVE TECHNOLOGY-AT oraz w zakresie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji ACC -Zaleca uczniom niepełnosprawnym zaawansowane rozwiązania techniczne : komputery, oprogramowanie, elektroniczne urządzenia do porozumiewania się,zmodyfikowane mysze, klawiatury, swiche,, tablety, komunikatory Członkami ACTU są logopedzi, terapeuci zajęciowi, nauczyciele wspomagający. projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

3 i 4 X zwiedzanie Malty i Gozo w ramach szkolenia kulturowo-językowego, 05.X St Clare College San Miguel Primary Education Resource Centre 06.X.2015-San Gorg Preca College Guardian Angel Secondary Education Resource Centre 07.X St Benedict College,Helen Keller Secondary/Young Adult Education Resource Centre 08.X.2015-Maria Regina College Dun Manwel Attard Young Adult Education Resource Centre 09.X St Clare College San Miguel Primary Education Resource Centre projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

Całodzienna obserwacja zajęć na zasadach ‘job shadowing “ w podziale na grupy, jako forma zbierania doświadczeń zawodowych polegająca na towarzyszeniu przez cały dzień roboczy prowadzącemu zajęcia. projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

Efekty realizacji projektu : -zapoznanie się z reformą edukacji na Malcie, -zapoznanie się ze strukturą maltańskiego systemu edukacji, zasadami edukacji włączającej, -zapoznanie się z organizacją pracy wizytowanej placówki ( kwalifikacje pracowników podstawa programowa i dostosowaniem wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, z obowiązującą dokumentacją, ze sposobami sprawowania przez dyrektora nadzoru pedagogicznego, -zwiedzanie bazy technodydaktycznej i zapoznanie się ze sposobami dostosowania jej do indywidualnych potrzeb niepełnosprawnych uczniów, -zapoznanie się z metodami pracy i zasadami opracowywania IPET – job shadowing projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej

projekt współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej