Wojciech Fedyk Tourist Consulting Marketing atrakcji turystycznych w sieci współpracy Warsztaty zorganizowane przez Stowarzyszenie „Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Kaczawskie ze środków Unii Europejskiej z EFRROW w ramach umowy przyznania pomocy na działanie „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętność i aktywizacja” objętego PROW na lata 2007 – 2013, Oś 4 Leader Wsp ó łpraca w turystyce a efektywność lokalnej gospodarki turystycznej Krotoszyce, r.
Czy na pewno znają Państwo swojego Klienta?
BARIERY PROMOCJI POLSKICH MIAST I REGIONÓW
Reklamy = produkt/touroperator……są odbierane płytko, pobieżnie bez szczególnego zaangażowania intelektu. Konsumenci – turyści mają na głowie ważniejsze i poważniejsze rzeczy niż reklama = produkt/touroperator
A jak wygląda nasza oferta turystyczna ?... czy tak? tak....
Jeśli ma być markowe, to musi być oznakowane
Produkt/Oferta to ≠ katalog Oferta to = zrealizowany etap projektu Projekt to ≠ dotacja z Unii Europejskiej Projekt = to odpowiedź na zdefiniowany problem
Jeśli masz problem - nie martw się Jeśli potrafisz zdefiniować problem - masz szansę stworzyć projekt = markowy produkt sieciowy Jeśli stworzysz dobry projekt = produkt markowy, to na rynku zmierzasz do sukcesu Teraz zbuduj zespół, podziel się pracą, i sukcesem
Etap początkowy Etapy pośrednie /jeden lub kilka/ Cel 0% 100% Czas % zaangażowanych zasobów PlanowanieRealizacja Zakończenie Etap końcowy
Państwa obietnice!! Wypoczynek w scenerii gospodarstwa wiejskiego. Wspaniałe miejsce dla miłośników przyrody, gdyż mogą tam obserwować zwierzęta i rozpoznawać chronione rośliny. Dzięki aktywnej szefowej obiekt regularnie co rok otrzymuje nowy wystrój wnętrza aby od strony estetycznej klient w naszym lokalu poczuł się jak najlepiej. "………………………" to doskonała baza wypadowa do zwiedzania atrakcyjnych miejsc naszego regionu….. Gospodarstwo agroturystyczne ………………….. oferuje: parking pod dachem Tutaj dla Ciebie mam wolny pokój I ogród zielony i święty spokój. Niebo błękitne nad głową Na życzenie co dzień swojską żywność zdrową. Dodatkowy opis: Właściciel obiektu nie dodał jeszcze opisu.
Państwa obietnice!! Smakoszom win oferujemy pełną szafę niezwykłych gatunków win Przestań biec i zatrzymaj się na chwilę. Odwiedź miejsce, w którym zapomnisz o rzeczywistości Budynek leży w środku czworoboku utworzonego przez Złotoryję (8 km), Lwówek Śląski (22 km), Bolesławiec (28 km) i Chojnów (15 km) w odległości 10 km od autostrady A4. Spotkacie się tu Państwo z miłą i sympatyczną atmosferą, znajdując w naszym menu dania staropolskie z wieprzowiny, drobiu, ryb i dziczyzny. "To dobre góry, żeby się zagubić” Gotujemy dla gości z przyjemnością, używając ziół i przypraw z ogródka. Nasz nabiał pochodzi od krów pasących się za płotem, jajka i miód z sąsiedztwa.
Państwa obietnice!! Bez Waszego zadowolenia i obecności My nie istniejemy. Dla nas liczycie się najbardziej Wy Drodzy Goście, a nie tylko dudki które u nas po bytności Waszej zostają. usługi - akceptacja zwierząt…. ….……………w Górach Kaczawskich – najbardziej na północ wysuniętych górach w Polsce. Miłośnikom dobrej kuchni, oferujemy własne wyroby wędliniarskie, własnego wypieku chleb oraz pyszne wędzone ryby. UWAGA !! UWAGA!! UWAGA!! UWAGA!! UWAGA!! UWAGA!! UWAGA!! UWAGA!! OSÓB, KTÓRE ZDECYDUJĄ SIĘ NA DŁUŻSZY POBYT CENA ULEGA
wg Forum Turystyki Regionów; Instytut Wspierania Turystyki
Z którymi z wymienionych produktów reklamujących Dolny Śląsk spotkał(a) się Pan / Pani? (możliwa więcej niż jedna odpowiedź)
Stopień rozwoju funkcji turystycznej subregionów
WIZJA
Nie stosowanie w działaniach marketingowych metodologii segmentacji jest jak działanie typu „seria z karabinu”. skierowane do większej populacji ogólny Zastosowanie filozofii segmentacji w działaniach na danym rynku można nazwać „marketingiem snajperskim”. precyzyjnie skierowany skoncentrowany na kliencie Myślenie segmentami a marketing
System kooperacji z LGD – istnieje czy nie ??? LGD Pogórze Kaczawskie Promocja Informacja Rozwój lokalnego produktu turystycznego Produkt Branży turystycznej MŚP TOL DMC LOT/ ROT Inwestycje
LGD TOLGPKPLOT LOT - Lokalna Organizacja Turystyczna TOL - Touroperator lokalny GP - Grupa Produktowa KP - Konsorcjum Produktowe DMC - Destination Management Company System kooperacji z LGD – istnieje czy nie ???
Obszary subregionalne sieciowych produktów turystycznych Subregionu Pogórze Kaczawskie Szlak Wygasłych Wulkanów Złote Pogórze Kaczawskie Dymarki Kaczawskie Wieże Widokowe Pogórza Kaczawskiego Szlak Polskiej MiedziSzlak Cystersów Pogórza Kaczawskiego Szlaki Rowerowe Dla Aktywnej Rodziny Agroturystyczny Szlak Winno – Miodowy Szlak Polskiej Wsi Kraina Chleba Pogórza Kaczawskiego
System Identyfikacji Wizualnej Subregionu Pogórza Kaczawskiego
Promocja i rozwój wizerunkowych lokalnych produktów turystycznyc h Sieciowy produkty turystyczny „Kraina Wygasłych Wulkanów” ………………?…………..?……………? ROT LGD POT
Środki własne członków-składki Fundusze UE: POIG, POKL, POIiŚ, POWT, RPO, LEADER Dotacje lokalnych jednostek samorządu terytorialnego Dotacje konkursowe jednostek administracji państwowej (MSiT) Komercyjna działalność gospodarcza - niekonkurencyjna wobec mśp- członków LGD Pogórze Kaczawskie Model kooperacji sieciowej w finansowania promocji Krainy Wygasłych Wulkanów – istnieje czy nie??
Główne powody tworzenia produktów sieciowych Skala wdrożenia i funkcjonowaniaSkala wdrożenia i funkcjonowania – duża skala wdrożenia pozwala na istotne oszczędności Dobre wzorce, w tym konkurencyjny know-howDobre wzorce, w tym konkurencyjny know-how - skuteczne, sprawdzone rozwiązania WiedzaWiedza – produkt wiąże się z potrzebą kosztownych badań marketingowych, prac naukowych, np. historycznych InnowacyjnośćInnowacyjność – typ produktu uzasadnia wdrażanie innowacji, w tym popartych kosztownymi testami Istotny efekt synergii, korzyści Istotny efekt synergii, korzyści – ekonomiczne, wizerunkowe (promocja) Rozproszone atrakcje Rozproszone atrakcje produkty lokalne – zbyt słabe żeby samodzielnie konkurować Lepszy dostęp do rynków zbytu, Lepszy dostęp do rynków zbytu, siła negocjacji z dostawcami Wymagany wysoki poziom jakości Wymagany wysoki poziom jakości – wymagania rynku względem jakości np.. pola golfowe, ośrodki rehabilitacji, SPA
Możliwe zagrożenia produktów sieciowych Problem możliwej utraty kontroli nad zarządzaniem, utrzymaniem standardów Możliwe trudności z komunikacją wewnątrz sieci Kontrola jakości – utrzymywanie wspólnych uzgodnień Większe ryzyko „skazy” na wizerunku (rozproszona sieć) „Starcia” polityczne – regiony (– ROT-y) dominacja konkurencyjnych partii Mogą wystąpić trudności z szybką modernizacją sieci przy rozrośniętej strukturze – zarządzanie zmianami Wyczerpanie określonej formuły (zmiana stylów życia, mody) Większe zagrożenie powstawaniem konfliktów wewnętrznych (np. ustalanie wspólnej polityki cenowej)
Aspekty zarządzania zmianami w produktach sieciowych BAZA informacji zwrotnych, czyli obszar zbierania informacji od klientów, opinii, ocen, uwag, postulatów Podziel na grupy tematyczne oraz obszary np. infrastruktura, promocja, Atrakcyjność, baza turystyczna, element ludzki, Analiza możliwych zmian, ich skutków dla projektu, partnerów strategia Określenie szczegółowego zakresu, rodzaju modyfikacji, instrukcji wdrożenia Zatwierdzenie, kształtu zmian Wdrożenie zmian, modyfikacja produktu Tendencje, prognozy, uwarunkowania, analizy Analiza efektów wdrożenia opinie uwagi Prośby, postulaty Aktualizacja strategii Określenie wstępnych modyfikacji, propozycji zmian Pretest modyfikacji, zmiany. Np. opinie ekspertów, partnerów
Produkty sieciowe w turystyce – gwarancja jakości, system integrujący rozproszone miejsca Idea rozwoju produktów sieciowych, w tym zintegrowanych szlaków np. Szlaku Dworków Pole zmian strategicznych, określona polityka, strategia sieci Obszar zmian dopuszczalnych – własna polityka, choć z uwzględnieniem pewnych założeń np. co do jakości, wzornictwa Podjęcie decyzji w obszarze strategicznym powoduje automatycznie zmianę w całej strukturze sieci np. wprowadzenie nowego oryginalnego dania „sieci” czy specjalnego wina „Szlaku Dworków” automatycznie spowoduje pojawienie się tej oferty w całej sieci. Podobnie ze sprzedażą np. wspólnych pamiątek, prowadzenia promocji, upustów itp. Stałe, niezmienne w dłuższym czasie wyróżniki sieci np. logo, hasło, elementy wystroju, identyfikacja przestrzenna Punkty, miejsca i atrakcje na szlaku zarządzane są z reguły przez inne podmioty i osoby. Powiązanie w sieć usprawnia m.in. promocję, wymusza dobrą jakość, zapewnia dostęp do wiedzy i know-how, zwiększa konkurencyjność
Szlaki/Obszary turystyczne – jako pasmowe, zintegrowane produkty sieciowe Markowe szlaki (obszaru) turystyczne to świetna platforma dla rozwoju wielu elementów sieciowego produktu turystycznego Usługi na szlaku Produkty lokalne co-branding Markowa baza noclegowa Oznakowanie szlaku Oznakowanie szlaku Atrakcje, imprezy Szlak/Obszar markowy (koncepcja marki) Szlak/Obszar markowy (koncepcja marki) Promocja Regionu Wzrost liczby miejsc pracy Aktywizacja rynków lokalnych Wartość dodana miejsca Tworzenie spójnego wizerunku obszaru Pakiety, programy Pakiety, programy
LOKALNA GRUPY PRODUKTOWA
Mikroprojekt nr 216/6/N2 w ramach Programu INTERREG IIIA Wolny Kraj Związkowy Saksonia - Rzeczpospolita Polska
LOKALNA GRUPA MARKETINGOWA
KONSORCJUM PRODUKTOWE
Dziękuję za uwagę Wojciech Fedyk Latamy wyżej niż inni! Tourist Consulting