Przedsiębiorczość technologiczna dla doktorantów PW Wprowadzenie 25.02.2008 Dr hab. Jerzy Cieślik, mgr Adam Kostrzewa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Moja firma z pożyczką PO KL 6.2. Chcesz otworzyć własną firmę? Brak Ci środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej? Chcesz zdobyć wiedzę niezbędną.
Advertisements

SIEĆ EDUKACYJNA INNOWACYJNEJ PRZEDZIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ Warsztaty czerwca 2009 Dr hab. Jerzy Cieślik.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Nauczanie na odległość Dr inż. Marlena Plebańska.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Projekt „Poznański Rockefeller – promocja i rozwój przedsiębiorczości na terenie Miasta Poznania” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej Szkolenie i doradztwo dla wykładowców innowacyjnej przedsiębiorczości Konferencja podsumowująca wyniki.
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Metody ewaluacji projektów inwestycyjnych w sektorze nieruchomości komercyjnych mgr Małgorzata Waszkiewicz
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Projekt Centrum Współpracy Nauki i Gospodarki Szczecin, r.
ip4inno Moduł 4E Warsztaty Inhalator ze szczepionką Open Innovation w partnerstwie publiczno- prywatnym Nazwisko prelegenta Miejsce i data.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Objęta patronatem dwóch uczelni wyższych: *Politechniki Śląskiej w Katowicach Wydziału Inżynierii Materiałowej i Metalurgii oraz * Wyższej szkoły Biznesu.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
MIĘDZYNARODOWE RYNKI NIERUCHOMOŚCI Dr Małgorzata Zięba.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „PRZERWA NA SOK” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce maj 2016r.
Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
III. Wykorzystanie portalu
Narzędzie rozwoju i kształtowania kultury organizacyjnej
„Popytowy System Innowacji – rozwój MŚP w Regionie Świętokrzyskim poprzez profesjonalne usługi doradcze” Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego.
Zapis prezentacji:

Przedsiębiorczość technologiczna dla doktorantów PW Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik, mgr Adam Kostrzewa

2 Tematy  Przedstawienie prowadzących  Cel programu  Założenia koncepcyjne  Zawartość merytoryczna  Proces realizacyjny  Struktura i harmonogram szkolenia  Wykorzystanie platformy elektronicznej  Kwestie organizacyjne

3 Kilka słów o nas Jerzy Cieślik  Do 1990 SGPiS (SGH) Wydział Handlu Zagranicznego. Praca naukowa połączona z doradztwem krajowym i międzynarodowym  1990 – 2003 przygoda z dużym (własnym) biznesem – Ernst & Young (doradztwo gospodarcze, podatkowe, usługi księgowe, etc.)  Od 2004 powrót do pracy naukowo-dydaktycznej - WSPiZ im. L. Koźmińskiego  Podejście „prakademika”  Przedsiębiorczość dla ambitnych: Program edukacyjno-doradczy skierowany głównie do społeczności akademickiej  Wortal  Podręcznik „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, WAiP, Warszawa, 2006  Programy specjalne dla studentów i doktorantów  Szkolenie wykładowców w dziedzinie innowacyjnej przedsiębiorczości (WIPA)

4 Kilka słów o nas c.d. Adam Kostrzewa  1991 – 1994 Towarzystwo Doradztwa Inwestycyjnego, projekty M&A:  branża elektrotechniczna (Elektrim, Krakowska Fabryka Kabli, Elektrownia Turów, Polam Wilkasy, inne)  branża nieruchomości, IT  1994 – 1998 i Ernst & Young, projekty doradcze, przykłady:  branża paliwowa (CPN, Rafineria Jedlicze, Statoil),  przemysł (FŁT Iskra, Śrubena, Ćmielów, Celuloza Świecie, KWK Nowa Ruda, Amica, cementownia Ożarów),  media (Reuters, Netia, OBOP),  przetwórstwo spożywcze (Kama, Dwikozy, Ahold, browar Tychy, browar Piast, Rolimpex),  branża IT, przewozy morskie, inne  1998 – 2001 Commercial Union, Dyrektor ds. rachunkowości zarządczej, przygotowywanie informacji biznesowej oraz bieżące wsparcie dla zarządu i szefów departamentów  2003 – obecnie własna działalność doradcza (AKDG - Adam Kostrzewa Doradztwo Gospodarcze, )

5 Nasze doświadczenia edukacyjne związane z projektem  Rozpoznanie doświadczeń międzynarodowych w zakresie szkolenia przedsiębiorców technologicznych  Liczne programy szkoleniowo-doradcze n.t. uruchamiania ambitnego biznesu dla studentów  Opracowanie oryginalnej metodologii wraz z platformą internetową  Podręcznik/ poradnik „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, WAiP, Warszawa, 2006  Realizacja programu INNOWATOR FNP dla 30 doktorantów nauk ścisłych – marzec-czerwiec 2007  Doświadczenia w upowszechnianiu metod szkoleniowych w skali ogólnopolskiej i międzynarodowej

6 Holistyczne ujęcie - aktualne doświadczenia

7 Cele szkolenia  Szerszy kontekst: Od wynalazcy/innowatora do przedsiębiorcy technologicznego  Szkolenie nie musi doprowadzić do natychmiastowego osiągnięcia zamierzonego celu, wystarczy, że istotnie przybliży kandydata na przedsiębiorcę technologicznego do realizacji w przyszłości  Efekty uboczne?

8 What is high-technology entrepreneurship?  High-tech entrepreneurship is a style of business leadership based on the process of identifying high-potential, technology-intensive business opportunities, gathering resources such as talent and cash, and managing rapid growth using principled, real-time decision making skills.  Przedsiębiorczość technologiczna (oparta na zaawansowanych technologiach) to sposób prowadzenia biznesu oparty na identyfikowaniu atrakcyjnych, bazujących na technologii pomysłach biznesowych, przyciągnięciu zasobów takich jak kadry czy finanse i bieżące zarządzanie w warunkach przyspieszonego wzrostu zgodnie z przyjętymi regułami. Prof. Tom Byers, Stanford University

Założenia koncepcyjne metody szkolenia 1.Istnieje bogaty i stosunkowo łatwo dostępny zasób praktycznej wiedzy i doświadczeń realizacyjnych dotyczący zarówno uruchamiania biznesów technologicznych jak i działalności szkoleniowo-doradczej w tej dziedzinie 2.Przedsiębiorczość (także technologiczna) może być przedmiotem nauczania 3.Kandydatów na przedsiębiorców należy szkolić inaczej niż menedżerów – ujęcie holistyczne zamiast procesowego 4.Proces uruchamiania nowego biznesy jest bardzo różnorodny, jednak można wyodrębnić określone prawidłowości i fazy tego procesu 5.Szkolenie (umiejętnie poprowadzone) może być bardzo efektywną formą wspierania innowacyjnej przedsiębiorczości i powinna poprzedzać bardziej zaawansowane i kosztowne formy 6.Efektywne formy szkolenia to takie, gdzie uczestnicy są włączeni w proces przygotowań do uruchomienia nowego biznesu i uzyskują fachową opiekę (pre-inkubacja i coaching) 9

Dostępna praktyczna wiedza - przykłady Przykład 1 Udane biznesy technologiczne są zakładane przez zespoły 3-5 osobowe o zróżnicowanej strukturze (wiek, wykształcenie, doświadczenie). Pierwszy poważny sukces rodzi niebezpieczeństwo rozpadu zespołu. Przykład 2 Pierwotny zamysł technologiczny zanim dojdzie do wdrożenia ulega zasadniczym zmianom, dostosowaniom, itp. Proces ten jest szybszy i łatwiejszy im szybciej w analizie różnych wariantów zostaną uwzględnione aspekty rynkowe i finansowe. 10

11 Czy przedsiębiorczości (także innowacyjnej) można się nauczyć? Prof. William D. Bygrave (Babson College): „Tak przedsiębiorczość może być przedmiotem nauczania. Jednakże nie możemy gwarantować, że stworzymy nowego Billa Gatesa albo nową Donnę Karen, tak samo jak profesor fizyki nowego Alberta Einsteina czy trener tenisa nową Serenę Williams. Ale dajcie nam studentów z predyspozycjami do założenia biznesu a my zrobimy z nich lepszych przedsiębiorców”

Decyzja o urucho mieniu TAK NIE Szkolenie dla przedsiębiorczości a uruchomienia nowego biznesu Doradztwo, inkubacja, wsparcie finansowe Szkolenie podstawoweSzkolenie zaawansowane i doradztwo Pomysły na biznes Biznes Plan Koncepcja biznesu Uruchomienie działalności

13 Fazy uruchomienia nowego biznesu technologicznego

14 Biznes technologiczny – sposób ujęcia na potrzeby szkolenia

BLOKI TEMATYCZNE 1.Przedsiębiorczość technologiczna - wprowadzenie 2.Dlaczego własny biznes technologiczny 3.Od wynalazku do biznesu technologicznego 4.Przedsiębiorca technologiczny, zespół założycielski 5.Rynek technologiczny 6.Problemy ochrony własności przemysłowej 7.Finansowanie nowego biznesu technologicznego 8.Wybór formy prawnej 9.Problemy kadrowe w młodej firmie 10.Finanse, księgowość, podatki 11.Wykorzystanie ICT w prowadzeniu biznesu 12.Przedsiębiorczość technologiczna – kontekst międzynarodowy 13.Uruchomienie firmy technologicznej i co dalej? 15

16 Specyfika przedsiębiorczości technologicznej a dobre praktyki biznesowe  Na warsztatach koncentracja uwagi na specyficznych kwestiach dotyczących przedsięwzięć technologicznych  Trudność wchodzenia w specyfikę poszczególnych branż i dziedzin zastosowania nowych technologii – tu polegamy na pracy własnej  Biznes technologiczny to też biznes i musi być oparty na zdrowych racjonalnych zasadach  Ogólne prawidłowości uruchamiania i prowadzenia biznesu, zwłaszcza ambitnego i dynamicznego  J. Cieślik „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006 wraz z obudową internetową

Przedsiębiorczość technologiczna - specyfika programów szkoleniowo-doradczych  Cechy osobowe wynalazca + przedsiębiorca  Rola zespołów założycielskich w realizacji projektów technologicznych  Finansowanie (duże nakłady, wysokie ryzyko)  Niepewność rynku (rozpadlina popytowa)  Problemy ochrony własności przemysłowej  Relatywnie długi okres wdrożenia 17

18 Struktura programu szkoleniowego Trzy równoległe, współzależne formy realizacji programu szkolenia 1.Warsztaty  Na warsztatach dyskutujemy kluczowe kwestie związane z uruchomieniem i prowadzeniem biznesu technologicznego  Twórcza dyskusja na warsztatach 2.Intensywna praca uczestników między warsztatami  Etapy realizacyjne (milestones) oraz narzędzia  Ewaluator pomysłów  Wstępna koncepcja biznesu (WKB)  Biznesplan  Współpraca indywidualna i grupowa z konsultantem dotycząca indywidualnych projektów 3.Doradztwo związane z opracowaniem projektów online ew. bezpośrednio

Realizacja procesu dydaktycznego 19

20 Fazy uruchomienia nowego biznesu technologicznego

21 Harmonogram realizacyjny  10 warsztatów x 3 godz. „lekcyjne”  Luty 25  Marzec 3, 17, 31  Kwiecień 14, 21  Maj 5, 19, 26  Czerwiec 2.  Ewaluacja pomysłów – prezentacja 31 marca  Wstępna koncepcja biznesu – prezentacja 21 kwietnia  Biznesplan – przesłanie do 26 maja  2 czerwca – test, zakończenie programu

Warunki zaliczenia Podstawą zaliczenia będzie: 1.Aktywność na warsztatach. Ze względu na tryb zajęć uczestnictwo w warsztatach będzie obowiązkowe 2.Pisemny test z problematyki objętej warsztatami 3.Przedstawienie biznesplanu ew. koncepcji biznesu) i uzyskanie pozytywnej oceny jego strony narzędziowej i merytorycznej. 22

23 Kwestie organizacyjne  Frekwencja i punktualność  Przychodzenie w kratkę nie ma wielkiego sensu  Zintegrowany charakter programu szkoleniowego  Powiązanie między kolejnymi warsztatami  Praca indywidualna i zespołowe między warsztatami  Projekty indywidualne czy zespołowe?  Warsztaty 3 godzinne?  Współpraca z konsultantem  Konsultacje grupowe – Forum  Konsultacje indywidualne online  Konsultacje indywidualne bezpośrednie  Kontakty z prowadzącymi  – forma preferowana  

24 Twórcza dyskusja na warsztatach a poufność pomysłów i projektów  Korzyści otwartej wymiany poglądów, doświadczeń - networking  Ochrona własności a „otwarty dostęp” Jak wykorzystać te możliwości a jednocześnie uniknąć niebezpieczeństwa naruszenia zasad poufności?  Zobowiązanie prowadzących do zachowania poufności odnośnie realizowanych projektów  Zobowiązanie uczestników do zachowania poufności informacji o pozostałych projektach  Zróżnicowanie branżowe projektów  Etap szkolenia wyraźnie oddzielony od poszukiwania źródeł finansowania

25 Platforma elektroniczna  – Programy Dydaktyczne – Politechnika Warszawska – Przedsiębiorczość technologiczna  Dostęp do materiałów, narzędzi, wskazówek.  konieczna Rejestracja by wejść do zamkniętej części portalu Dla uczestników. Informacje dla uczestników n.p. o zadaniach do przygotowania na następne warsztaty  Forum Programu Innowator- wymiana informacji, doświadczeń poglądów między uczestnikami Programu  Indywidualne kontakty na portalu:  

27

28 Funkcje specjalistycznego portalu edukacyjnego Przedsiębiorczość dla ambitnych (wortal) Programy specjalne Podręcznik Jak uruchomić własny biznes Dydaktyka w szkołach wyższych Klub Dynamicznego Biznesu ( firmy uruchomione)  Monitoring,  Doradztwo Promocja Kontakty z mediami Obudowa internetowa dla studentów Klub wykładowców Infrastruktura techniczna Bazy materiałów, firm, użytkowników

29 Pytania, uwagi, dyskusja?

30