Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 - 2011 Nabór Wniosków Na 2011 rok Wrocław Sierpień 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NARODOWY PROGRAM PRZEBUDOWY DRÓG LOKALNYCH Spotkanie informacyjne dla gmin i powiatów r. Bydgoszcz, r.
Advertisements

Umowy o dofinansowanie projektów
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji KRYTERIA OCENY Poddziałanie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Poznań,
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój Edycja 2013.
Zgodnie z Uchwałą Nr 233/2009 Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. oraz Uchwałą Nr 157/2009 Rady Ministrów z dnia 15 września 2009r. zmieniającą
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych edycja
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Małopolska
Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
ROBOCZE Założenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Program Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016 – 2019 Wielkopolski Urząd.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Program został zatwierdzony Uchwałą Nr 154/2015 Rady Ministrów w dniu 8 września 2015 roku, zacznie obowiązywać od 2016 roku, dofinansowanie.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Runowo Krajeńskie, 6 listopada 2015 r.
Reglamentacja procesu budowy
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Wniosek o dofinansowanie i wytyczne dot. jego wypełniania (instrukcja wypełniania wniosku)
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Oddział Nadzoru Komunikacyjnego i Obsługi Budżetowej w PUW w Rzeszowie Wieloletni Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych na lata
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Spotkanie informacyjne dotyczące Narodowego programu przebudowy Dróg Lokalnych
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata w województwie mazowieckim Warszawa, 26 sierpnia 2016 r.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata nabór wniosków na rok 2017 r. Opole, 19 lipca 2016 r. 1.
Spotkanie informacyjne
SPOTKANIE INFORMACYJNE
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
UST.
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 3
SPOTKANIE INFORMACYJNO - SZKOLENIOWE
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
SPOTKANIE INFORMACYJNE
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
System wyboru projektów w ramach Podziałania
Zapis prezentacji:

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Nabór Wniosków Na 2011 rok Wrocław Sierpień 2010 r.

Cele programu: 1. Wsparcie przebudowy, budowy lub remontu kluczowych odcinków dróg gminnych i powiatowych prowadzące do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. 2. Wsparcie tworzenia powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z siecią dróg wojewódzkich i krajowych, prowadzące do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych.

Rodzaje zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach programu: 1. Przebudowa i remont dróg, w tym m.in.: - przebudowa drogi gruntowej na drogę o nawierzchni twardej, - zmiana geometrii drogi, - podniesienie nośności konstrukcji, - poprawa równości i nawierzchni. 2. Budowa drogi.

3. Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dróg istniejących, w tym m.in.: wyposażenie dróg w rozwiązania i elementy wyposażenia dróg poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego: - budowa chodników, - budowa azyli dla pieszych, - fizyczne separowanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów, - budowa sygnalizacji świetlnych, - rozdzielenie kierunków ruchu, - montaż barier ochronnych, - poprawa jakości oznakowania poziomego i pionowego, - dodatkowe oznakowanie niebezpiecznych łuków poziomych.

Podstawowe informacje o programie: 1. Wnioskodawca: zarządca drogi w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Art. 19 ust. 1. Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. ust. 2 Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 8, są dla dróg: (…) 3) powiatowych – zarząd powiatu; 4) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).

2. Przedmiot wniosku: droga publiczna w rozumieniu ustawy o drogach publicznych Art. 1 Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych. 3. Projekt w rozumieniu programu - inwestycja objęta jedną dokumentacją, jednym pozwoleniem na budowę, jednym kosztorysem i jednym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego. 4. Termin składania wniosków: 30 września 2010 rok

5. Gminy – 1 projekt Powiaty – max 2 projekty 6. Kwota dotacji ≤ 3 mln zł i ≤ 50% wartości projektu 7. Zgłaszana inwestycja musi być zrealizowana w roku, na który składany jest wniosek o dofinansowanie. Dopuszcza się możliwość podziału większej inwestycji na roczne etapy – jednoznacznie sprecyzowane.

8. Ocena formalna wniosków. Katalog wymagań formalnych, których nie spełnienie skutkuje odrzuceniem wniosku: a) wymagania ogólne: - złożenie wniosku na właściwym formularzu, - złożenie wniosku we właściwym terminie, - podpisy i pieczątki osób uprawnionych do podejmowania decyzji wiążących w imieniu wnioskodawcy, - kompletność i prawidłowość złożonych załączników, - wszystkie dane są wpisane czytelnym pismem.

b) wymagania szczegółowe: - współfinansowanie projektu ze środków własnych JST (wysokość środków własnych nie mniejsza niż wnioskowana kwota dotacji), - wnioskodawca jest zarządcą drogi, której dotyczy wniosek, lub zarządza nią na podstawie porozumienia, - wnioskowana kwota dotacji nie przekracza 3 mln zł.

9. Ocena merytoryczna wniosków. Ustala się następujące merytoryczne obszary oceny wniosków: a) wpływ realizacji projektu na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (wnioskodawca musi wykazać na podstawie faktów, np.: danych Policji, w jaki sposób realizacja wniosku wpłynie na poprawę bezpieczeństwa i w jakiej skali, poprzez oszacowanie liczby osób – beneficjentów projektu) w skali ocen od 0 do 15 punktów;

b) spójność drogi objętej wnioskiem z siecią dróg na obszarze województwa (preferowane będą projekty: w przypadku powiatów – dotyczące dróg dojazdowych do dróg wojewódzkich i krajowych, a w przypadku gmin – dotyczące dróg dojazdowych do dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych) w skali ocen od 0 do 10 punktów; c) współpraca między jednostkami samorządu terytorialnego (preferowane będą projekty realizowane w partnerstwie pomiędzy gminami lub między gminą a powiatem albo miedzy sąsiadującymi powiatami, lub w partnerstwie z podmiotami gospodarczymi) w skali ocen od 0 do 5 punktów.

Przykład prawidłowo wypełnionego wniosku i najczęściej występujące błędy we wnioskach

Zarządca drogi publicznej Powiat Miejscowość Droga/i publiczna/e

Liczbowo i słownie Suma środków wszystkich podmiotów W zadaniach będących częścią większego zamie- rzenia koszt odcinka realizowanego w ramach projektu będącego przedmiotem tego wniosku. Suma poz. 9 i 10 bez kosztów towarzyszących. Koszty poniesione w latach poprzedzaj- ących rok dofinansow- ania Kwota mieści się w poz. 11 Terminy realizacji w ramach programu (nie mogą wykraczać poza 2011 r.) Wnioskowana kwota dotacji równa się poz. 18 Poz. 10 stanowi sumę poz. 11 i poz. 13 Najczęstsze błędy: kwota z pkt 11 i 13 nie daje kwoty z pkt 10, w uchwale zagwarantowano środki niższe niż podano w pkt 11 przy braku środków partnera, termin realizacji inwestycji niezgodny z harmonogramem realizacji NPPDL, kwota wnioskowanej dotacji w pkt 18 jest inna niż środki z budżetu państwa w pkt 13, brak kwoty zapisanej liczbowo w pkt 18 lub podana słownie jest inna, nie oznaczono rodzaju zadania w pkt 20.

Określić prawidłowo zakres robót i podać parametry techniczne.

W przypadku podziału realizacji przedsięwzięcia na etapy, należy podać zakres rzeczowy tylko etapu przewidzianego do realizacji w 2011 r. Suma równa poz. 8 Suma równa poz. 9 Suma równa poz. 10 Terminy poszczególnych etapów muszą mieścić się w okresie do dnia zakończenia określonego w poz. 15 Najczęstsze błędy: - łączna wartość inwestycji w pkt 2.2 jest inna niż podana w pkt 10 - koszty do poniesienia (nie występują koszty wykonane), - kanalizacja sanitarna, sieć gazowa, sieć wodociągowa, sieć telekomunikacyjna stanowią koszt niekwalifikowalny, - kwoty nie zostały podane w tys. zł.

Wymienić efekty rzeczowe jakie przyniesie realizacja projektu Np.: koszty kanalizacji, instalacji sanitarnej, wodociągowej, telekomunikacyjnej, parkingi, Koszty nie ujęte w poz wniosku

Dotyczy całego zamierzenia budowlanego podzielonego na etapy i obejmuje zakres rzeczowy nie tylko etapu, będącego przedmiotem wniosku, jeżeli zamierzenie ma rozmiary przekraczające 1 rok.

- uchwała budżetowa, - uchwała intencyjna, - uchwała w sprawie WPI, - projekt uchwały budżetowej uwzględniającej planowaną inwestycję, łącznie z dokumentem potwierdzającym, że projekt budżetu przekazano w wymaganym terminie organowi stanowiącemu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania. Najczęstsze błędy: - w pkt 3.1 brak wysokości nakładów planowanych do poniesienia przez wnioskodawcę i źródła finansowania.

Najczęstsze błędy: brak pozwolenia na budowę gdy jest wymagane lub brak zgłoszenia robót dla drogi, wnioskodawca nie jest zarządcą drogi. Oświadczenie, podanie nazwy wykonawcy dokumentacji technicznej oraz nazwy organu, numeru i daty wydania pozwolenia na budowę, daty zgłoszenia robót do odpowiedniego organu.

Najczęstsze błędy: - brak danych partnera w przypadku jego występowania.

Najczęstsze błędy: brak podpisów lub pieczęci, brak pieczęci z upoważnienia, brak kontrasygnaty skarbnika.

PYTANIE: Gmina Wisznia Mała posiada podpisane porozumienie z Powiatem Trzebnickim na realizację zadania pn. Przebudowa drogi powiatowej nr 1367 D w Strzeszowie, ulica Lipowa, gmina Wisznia Mała. W ramach tego porozumienia Gmina opracowała projekt budowlany i uzyskała pozwolenie na budowę oraz zobowiązała się do wykonania tej inwestycji. Czy Gmina w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych będzie mogła otrzymać dofinansowanie na to zadanie? Gmina zadanie to ma wpisane w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym.

ODPOWIEDŹ: Wniosek składa zarządca drogi. Jeśli gmina składa wniosek na drogę powiatową (w wyniku porozumienia przejęła ją w zarząd) to wniosek wymaga również podpisania przez właściwego zarządcę z adnotacją wskazującą, czy wniosek ma być kwalifikowany jako złożony przez zarządcę drogi gminnej czy przez powiat. Porozumienie w sprawie przejęcia zarządu drogą od powiatu musi być poprzedzone uchwałą rady gminy o przejęciu zadania publicznego oraz porozumienie musi być opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa. W przeciwnym razie - brak uchwały gminy oraz nieopublikowanie porozumienia w Dzienniku Urzędowym Województwa uniemożliwia jego wykonanie, co w konsekwencji oznacza, iż gmina nie przejęła uprawnień zarządu drogi od powiatu w zakresie wskazanym w porozumieniu.

PYTANIE: Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych 2008 – 2011, zapis ze strony 4 Instrukcji wypełniania wniosku tj.: „W przypadku, gdy wnioskodawca zarządza drogą objętą wnioskiem na podstawie porozumienia zawartego z jej zarządcą, wniosek wymaga również podpisania w imieniu właściwego zarządcy drogi, z dodatkową adnotacją wskazującą, czy wniosek ma być kwalifikowany jako złożony przez zarządcę drogi gminnej czy przez powiat.”

Gmina składa wniosek jako lider projektu razem z Powiatem, a wnioskowany projekt obejmuje remont dwóch dróg: drogi powiatowej oraz przebudowę drogi gminnej. Gmina posiada stosowne porozumienie z Powiatem do złożenia wniosku oraz finansowania inwestycji. Czy w takim przypadku Gmina składając wniosek jako lider projektu zarządza drogą powiatową w rozumieniu instrukcji? Czy w porozumieniu z musi pojawić się zapis o oddaniu drogi powiatowej pod zarząd wnioskodawcy? Jeżeli jest wymagany podpis partnera, to w którym miejscu wniosku parter musi go złożyć i gdzie ma być zapisana adnotacja, o której mowa w instrukcji?

Dziękuję wszystkim za przybycie Prowadzący: Mirosława Wasielewska - Kierownik Oddziału Weryfikacji i Monitoringu

Kontakt Urszula Czerkawska tel Agnieszka Ozdoba tel Mirosława Wasielewska tel Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu Plac Powstańców Warszawy Wrocław