AKTUALNE PROBLEMY ROZWOJU INFRASTRUKTUR GEOINFORMACYJNYCH Jerzy Gaździcki Wrocław, 19 listopada 2003.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Warszawa 20 stycznia 2003 Sieć Doskonałości: Budownictwo, Materiały i Technologie Dzień informacyjny Nanotechnologie, materiały wielofunkcyjne i procesy.
KPK, Wiesław Studencki. Research infrastructures Instytuty badawcze Naukowcy Główni zainteresowani.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Politechnika Warszawska PASR, Akcja Przygotowawcza do Programu Badań nad Bezpieczeństwem Preparatory Action on Security Research (PASR) Wzrost.
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME PRIORITY Strengthening the Integration of the ICT research effort in an Enlarged Europe dr inż.. Grzegorz Jurkowski Zakład.
Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej IST 6PR-3 call Krajowy Punkt Kontaktowy 6PR UE Tematyka 3 Konkurs Priorytetu Tematycznego.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Licencjonowanie SharePoint 2013
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
3. Kongres Informatyki Polskiej. Budowa gospodarki opartej na wiedzy - wytrych czy szansa ? Dr inż. Małgorzata Kalinowska-Iszkowska (Wybrane slajdy z panelu.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
GEOINFORMACYJNE SYSTEMY I INFRASTRUKTURY
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Publiczne bazy danych w obszarze municypalnym
Informacja nt stanu prac w projekcie T2S Informacja nt stanu prac w projekcie T2S Harmonogram Eurosystemu i wstępny harmonogram KDPW Sławomir Pycko Dział
Od informacji do innowacji Prezentacja Ośrodka Przetwarzania Informacji na potrzeby projektu FuturICT Krzysztof Lipiec Warszawa, 25 maja 2011r. Krzysztof.
Licencjonowanie aplikacji serwerowych
Ogólnopolski Klaster e-Zdrowie wizytówką Wrocławia
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej
Spotkania konsultacyjne
choroby układu krążenia (miażdżyca, udar)
Forum Geodetów Powiatowych Związku Powiatów Polskich Warszawa, maja 2004 roku STANDARYZACJA W GEOMATYCE STOSOWANIE NORM EUROPEJSKICH W ZAKRESIE GEODEZJI.
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
1 Polskie ośrodki naukowo-badawcze w programie ESPON  Rozmieszczenie instytucji biorących udział w programie ESPON  Dotychczasowe uczestnictwo Polski.
SINTEF Byggforsk/Building and Infrastructure
Przegląd usług online Dodawanie usług online do umów grupowych Nabywanie licencji Office 365.
1 GOSPODARKA OPARTA NA WIEDZY 6. PROGRAM RAMOWY UE FUNDUSZE STRUKTURALNE 7. PROGRAM RAMOWY UE PLATFORMY TECHNOLOGICZNE EUROPEJSKA INICJATYWA DLA ROZWOJU.
JERZY BUZEK POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO 7. Program Ramowy jako źródło finansowania rozwoju regionalnego, postępu technologicznego i innowacyjnego.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Gini index measures the extent to which the distribution of income (or, in some cases, consumption expenditure) among individuals or.
Foundation for Promotion of Entrepreneurship – Continuing Education and Lifelong Learning NGO that responds to the training needs Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
1 Historia GIS  Systemy typu „desktop”  Systemy typu „klient - serwer” serwer bazy danych.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Instytut Zarządzania i Marketingu Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim Britt-Marie S Torstensson, WINNET Sweden Sandra Misiak-Kwit, University of Szczecin.
Budownictwo energooszczędne - Dyrektywy unijne a ich realizacja projekt ZEBRA 2020 Andrzej Rajkiewicz– Narodowa Agencja Poszanowania Energii.
Opracowanie: Katarzyna Gagan, Anna Krawczuk
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Dell EMC Channel Technology Event
GTS Shared Infrastructure (GSI)
A prototype of distributed modelling environment
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
Zaproszenie na seminarium „OECD Economic Survey on Poland 2016”
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

AKTUALNE PROBLEMY ROZWOJU INFRASTRUKTUR GEOINFORMACYJNYCH Jerzy Gaździcki Wrocław, 19 listopada 2003

TREŚĆ Wprowadzenie Inicjatywa globalna (GSDI) Inicjatywa europejska (INSPIRE) Sytuacja w Polsce Znaczenie edukacji (GLOBE)

Spatial Data Is Critical to Governments and Business Government and business information is a valuable resource in all nations Estimated 80% of government data in the USA has a spatial component Geography serves as the common thread to address diverse issues Can’t effectively address Electronic Government, Homeland Security or Sustainable/Livable Communities without geographic information

- produkt rynkowy - kompletny system - technologia - dyscyplina naukowa - dziedzina edukacji - dział gospodarki

LataCzasyCharakterystyka 1960 starożytneentuzjazm 1970 średniowiecznerozwój 1980 nowożytnestagnacja 1990 najnowszeglobalizm

GEOINFORMACYJNE SYSTEMY I INFRASTRUKTURY INFRASTRUKTURA GEOINFORMACYJNA (SDI) SYSTEM GEOINFORMACYJNY (GIS) SPOŁECZEŃSTWO TERYTORIUM GRUPA UŻYTKOWNIKÓW TEMATYKA

DEFINICJA SDI Infrastruktura geoinformacyjna (SDI): jest zespołem środków technicznych, politycznych i ekonomicznych oraz przedsięwzięć instytucjonalnych, które ułatwiają dostęp do danych przestrzennych oraz korzystanie z nich, służy do wyszukiwania, oceny, transferu i stosowania tych danych przez ich użytkowników i producentów na wszystkich poziomach administracji publicznej, sektora gospodarczego, sektora społecznego (nonprofit) oraz środowiska naukowego, a także przez obywateli w ogólności.

SDIs supporting user needs Regional/ Multi-national National Global E-Gov & E-Business Homeland Security Disaster Management Land Tenure Health Monitoring Market Development and … many others State, local Standards supporting Infrastructure & Applications ISO, OGC, National User Applications drawing on & supporting SDIs The Big Picture View

GSDI Key Components n METADATA documentation n CLEARINGHOUSE (Catalogue) for discovery and access n Interoperability STANDARDS for data and technology n Set of globally consistent CORE data n Enabling interoperable TECHNOLOGIES n Ability to integrate logically-consistent collections of other GEODATA n Collaborative working RELATIONSHIPS

Other Thematic Data Elevation Geodetic Control Imagery Government Units Hydrography Transportation Cadastral Core Data Access, Sharing, Interoperability and Relationships to Contribute to a more Stable Sustainable World Social Economic Biological Landcover Demographic Flood Zones

Standards- based software Interfaces, data content models, and operational agreements A View of GSDI Access & Discovery Services Data Sources Applications and Models Portals, Projects, and Programs

How Do Organizations Implement a SDI Technical: – Document data using Metadata Standard (ISO Standard) – Publish metadata (and data) in the GSDI Clearinghouse Network – Use interoperable specifications and interfaces – Promote integration of core data

How Do Organizations Implement a SDI Institutional: – Use Clearinghouse as a resource for sharing data – Leverage resources to gain maximum value of investments – Ensure data is shared with users to greatest extent allowable – Minimize duplication – Use spatial data to enhance government and business decision processes ( E-gov ) – Integrate activities to serve multiple objectives – Coordinate and build partnerships within and among nations

How Do We Make It Happen Globally? Develop our national and multinational efforts according to international standards, and engage with participating nations Support Regional SDI’s and regional collaboration Pool our resources to exchange best practices and technologies

Spatial Data Infrastructures What are some Outcomes? A way to preserve investments in data and technology for reuse in future years Implementation of proven data and technology practices: – Metadata – Clearinghouse – Data Standards – Geoprocessing Interoperability Partnerships and networks for local to global data sharing and collaboration

CHARAKTERYSTYKA ESDI Inicjatywa INSPIRE zmierza do utworzenia Europejskiej Infrastruktury Danych Przestrzennych (ESDI) dostarczającej użytkownikom zintegrowane usługi geoinformacyjne, np. w zakresie wizualizacji i łączenia informacji oraz dokonywania analiz przestrzennych i czasowych. Usługi te powinny umożliwiać użytkownikom wyszukiwanie i uzyskiwanie geoinformacji w sposób interoperacyjny dla różnych celów, korzystając z różnych źródeł na poziomach od lokalnego do globalnego. ESDI obejmie odpowiednią politykę i organizację, dane i technologie, standardowe mechanizmy przekazu oraz finansowe i ludzkie zasoby, które niezbędne są do tego, aby zaspokojone zostały potrzeby wszystkich użytkowników geoinformacji. Zintegrowane usługi geoinformacyjne realizowane będą w sieci baz danych powiązanych wspólnymi standardami i protokółami.

INSPIRE architectural vision The architecture envisioned by INSPIRE deploys interoperable services that will help to produce and publish, find and access, and eventually, use and understand geographic information over the internet across the European Union and Accession Countries at local, national, and European levels.

Recommendations for framework legislation Recommendation 1: General –It is the responsibility of each Member State to install and operate a national spatial data infrastructure. Recommendation 2: Architecture –INSPIRE shall be built upon national spatial data infrastructures. –Adopt the proposed architecture model –Priorities should be given to the following uses: find geographic information, view geographic information, access the information, translation of queries and/or results of queries, e-commerce. –Each country participating to INSPIRE shall set-up and maintain at least one catalog server on which metadata about reference and thematic geographic information is publicly available.

Recommendations for framework legislation Recommendation 3: Standards –Reference system –Internet as medium –Metadata, Catalog services (ISO-OGC oriented) –Transfer of geographic information (GML 3.0, standards for coverage data Recommendation 4: Technical design –All data models and architectural components shall be documented with the Unified Modelling Language (UML) [ISO/TS 19103] Recommendation 5: Certification –Each country shall have authoritative coordinate transformation services; –Certification shall be required for reference system transformation services; –Certification shall be required for cartographic projection calculation services.

Harmonogram działań Faza przygotowawcza - przed zatwierdzeniem dyrektywy programu Faza przejściowa - tworzenie warunków do formalnego wdrożenia Faza wdrożenia - wdrażanie i monitorowanie programu

Faza przygotowawcza ( ) Przygotowania do utworzenia stałego biura Koordynacja i realizacja strategii wdrożenia Uruchomienie projektów dot.warunków technicznych w ramach 6.P.R. Uruchomienie projektów pilotowych Przygotowanie wytycznych dotyczących metadanych Uruchomienie projektu badawczego dotyczącego „clearinghouse”

Faza przygotowawcza (c.d.) Studia nad europejską siecią telekomunikacyjną Uruchomienie portalu internetowego z połączeniami do ośrodków narodowych i regionalnych Utworzenie 10 grup specjalistycznych Grupa Ekspertów będzie działała jako prekursor Komitetu INSPIRE Finansowanie z budżetu UE (9,8 mln E) Obsługa 10 osobowy personel

Faza przejściowa ( ) Działalność operacyjna Komitetu INSPIRE wpierana przez stałe biuro w KEDziałalność operacyjna Komitetu INSPIRE wpierana przez stałe biuro w KE Zakres działalności:Zakres działalności: - wspomaganie KE w ustanawianiu warunków technicznych i wytycznych- wspomaganie KE w ustanawianiu warunków technicznych i wytycznych Przygotowanie krajów członkowskich do wdrożenia programu INSPIREPrzygotowanie krajów członkowskich do wdrożenia programu INSPIRE Wysokość budżetu : 13,5 mln EuroWysokość budżetu : 13,5 mln Euro Ilość personelu: 20 osóbIlość personelu: 20 osób

Faza wdrożenia ( ) Operacyjne działanie struktur organizacyjno- koordynacyjnych Dalsze działanie specjalistycznych grup roboczych Monitorowanie i ocena wdrażania programu Wprowadzanie niezbędnych korekt i uzupełnień legislacyjnych Aktualizacja i modernizacja warunków technicznych

Faza wdrożenia (c.d) Opracowanie nowych przepisów wykonawczych do dyrektyw celem wypełnienia luk Pełna integracja z innymi programami UE Wysokość budżetu 4,5 – 8,5 mln euro/na rok Ilość personelu: 20 osób

Ramowy zakres dyrektywy Cel i zakres ESDI Opis danych przestrzennych Prawa dostępu do danych Zasady wdrożenia systemu Zagadnienia monitorowania i raportowania

Każde uczestniczące państwo odpowiada za utworzenie i funkcjonowanie państwowej infrastruktury geoinformacyjnej obejmującej metadane, dane podstawowe (referencyjne) i tematyczne (środowiskowe). Dane te mają być dostępne elektronicznie z zastosowaniem usług katalogowych oraz wizualizacyjnych... (INSPIRE) ROLA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO

OCENA STANU PRZEDSIĘWZIĘĆ WIĄŻĄCYCH SIĘ Z INFRASTRUKTURĄ GEOINFORMACYJNĄ studia i koncepcje projekty próby inicjatywy pilotaże częściowe/pełne funkcjonowanie dalszy rozwój

KRYTERIA INICJATYWY SDI istnienie i dostępność strategii tworzenia infrastruktury skuteczna koordynacja szerokie zainteresowanie i uczestnictwo promocja (popularyzacja, dokumentacja, dostęp) finansowanie (realne środki, konkretny plan) partnerstwo (umowy o współpracy)

Oficjalne stanowisko Przygotowany został...obszerny raport ujawniający unijnym partnerom po raz pierwszy bardzo wysoki poziom zaawansowania polskiej infrastruktury informacji przestrzennej, który znacznie wyprzedza końcowe oczekiwania autorów projektu INSPIRE... Infrastrukturą informacji przestrzennej w dużym uproszczeniu jest wszystko to co pozwala uzyskać taką informację, po to aby ją zamieścić w jednolitym systemie informatycznym, przetwarzać i udostępniać. Polska wyprzedziła znacznie inne kraje w pozyskiwaniu informacji (ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej), jej aktualności (obowiązek zgłaszania i przekazywania robót), jakości (sprawdzanie operatów przy odbiorze) i rozległości zakresu (obowiązek inwentaryzacji i koordynacji technicznego uzbrojenia terenu). Równolegle jednak na modłę trendów zachodnioeuropejskich zorganizowano kilkadziesiąt standardowych systemów informacji o środowisku i jego zagrożeniach... I wyniki badania opinii środowiska...

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest brak realistycznych programów rozwoju?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest brak środków ekonomicznych?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest brak danych odpowiedniej jakości?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest brak koordynacji i współdziałania?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest wadliwe prawo?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest niewłaściwa standaryzacja?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest trudny dostęp do danych (cena)?

Czy w Polsce przeszkodą w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej jest przestarzałe szkolnictwo niedostosowane do potrzeb rynku pracy?

Inne przeszkody w tworzeniu infrastruktury geoinformacyjnej określone przez specjalistów uczestniczących w badaniu opinii środowiska Brak dostatecznie wyszkolonych specjalistów - praktyków w dziedzinie geoinformacji, w tym programistów, operatorów i administratorów systemów. Brak motywacji do korzystania z dostępnych studiów uzupełniających i podyplomowych. Niedostateczna popularyzacja systemów geoinformacyjnych. Negatywny stosunek decydentów do tworzenia infrastruktury geoinformacyjnej. Scentralizowany, rozdzielczo-nakazowy system zarządzania geodezją. Partykularne interesy, po części wiążące się z korupcją.

(