Opracowanie: Ksenia Krawczyk mgr. Aneta Urbaniak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dziecko widzem i aktorem. Cele: Poznawanie ró ż nych form teatralnych. Odkrywanie własnych mo ż liwo ś ci i uzdolnie ń artystycznych. Rozwijanie zainteresowa.
Advertisements

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zapraszamy do naszego przedszkola. O PRZEDSZKOLU -NASZE PRZEDSZKOLE DZIAŁA OD PONAD 50 LAT -STARAMY SIĘ ABY NASZA PLACÓWKA BYŁA BEZPIECZNA I PRZYJAZNA.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
ZAPROSZENIE DO PRZYGODY 2. tura tutoringu dla Liderek i Liderów Pracowni Orange.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży. Telewizja.
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Program profilaktyczno-wychowawczy
Dlaczego warto czytać?.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Opracowanie: Ksenia Krawczyk mgr. Aneta Urbaniak

TEATR,,T ylko sztuka i zabawa mogą nauczyć dziecko marzenia o szczęściu i miłości, dostarczają mu bowiem obrazu pewnego przebiegu zdarzeń, pozwalają przeżyć napięcia wobec tego, co może się stać i jak różnie można się w tych sytuacjach zachować” R. Miller

Edukacja teatralna Powinna być: integralną częścią wychowania dzieci we współczesnym świecie. Pozwala: - wychować przyszłego aktywnego, wrażliwego odbiorcę sztuki - pomaga rozwijać inteligencję emocjonalną każdego dziecka Teatr zaspokaja potrzeby psychiczne dzieci i może odegrać kluczową rolę w kształtowaniu osobowości. Przede wszystkim jest przeżyciem zbiorowym. Dziecko występuje tu jako uczestnik spektaklu. Odbiera go w towarzystwie innych, jest członkiem pewnej wspólnoty, identyfikuje się z nią, a przeżycia w grupie są szczególnie mocne. Działa na niego swoista magia teatru; czuje, że wokół niego dzieje się coś wyjątkowego, niepowtarzalnego.

Teatr łączy w sobie różne dziedziny twórczości artystycznej: -literaturę, -muzykę, -plastykę, -taniec i ruch sceniczny. Zabawy teatralne w przedszkolu to jeden z elementów pracy pedagogicznej, a tworzenie w przedszkolu mini spektaklów pomaga w zrealizowaniu zadań dydaktyczno- wychowawczych i służy uatrakcyjnieniu zajęć.

Istotą dziecięcego teatru: Jest możliwość spontanicznej zabawy z rówieśnikami i oderwanie od rzeczywistości. Prowadzi to do: -rozwijania mowy, -rozwijania myślenia, -rozwijania pamięci, - rozwijania wyobraźni, -uczy śmiałości i odwagi, -uczy umiejętności wyrażania różnych stanów uczuciowych i współdziałania, -pozwala także na rozwinięcie płynności ruchów, - zwiększa poczucie własnej wartości.

Funkcje,,Zabawy w teatr’’ “ Zabawa w teatr” spełnia dwie funkcje: - terapeutyczną - kiedy to dziecko odrywa się jakby od świata realnego i zapomina o swoich przeżyciach negatywnych ; - kształcącą - kiedy zabawa staje się,,motorem’’ do rozwoju różnorodnych dyspozycji psychicznych dziecka.

Czego dzieci mogą dowiedzieć się podczas zabawy w teatr? -jak powstaje sztuka teatralna ; - wzbogacić swój słownik o takie pojęcia jak np. reżyser, rekwizyty, dekoracja, kostiumy, ruch sceniczny, drama czy pantomima.

Teatr jest dla dzieci… …rzeczywistością wyjątkową, w której wszystko może się zdarzyć. Pozwala na: -kontakt z żywym słowem, dzięki czemu lepiej rozwija się mowa dziecka, wzbogaca słownictwo. Bycie widzem pomaga w: -kształtowaniu wrażliwości estetycznej, -rozwijaniu zainteresowań czytaniem, -Rozwijaniu zainteresowań sztuką i muzyką. Pozytywny bohater, z którym maluch spotyka się na spektaklu teatralnym, zdobywa jego uznanie, pomaga w zrozumieniu dlaczego jakieś zachowanie jest dobre, a inne złe. Oprócz tego, dziecko ćwiczy spostrzegawczość i umiejętność koncentracji.

Dziecko jako aktor zdobywa świadomość, że grając kogoś, kim nie jest na prawdę, że odtwarzając różne wymyślone zdarzenia, robi to po to, by lepiej zrozumieć rzeczywistość, w której żyje, że wcielając się w coraz to inne postacie poznaje perspektywy własnego przyszłego życia.

Zabawy w teatr… Kontakt dzieci z teatrem to nie tylko „bycie widzem”, ale również zabawy w teatr, podczas których dziecko pragnie być nie tylko autorem, lecz także aktorem. Przemawiają za tym: -duże zdolności naśladowcze dziecka, -wszechstronność estetycznych przeżyć. Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawy „na niby”, przynosi im wiele korzyści: -rozwija wyobraźnię, - doskonali mowę, która staję się wyrazista, melodyjna, właściwie akcentowana, -inscenizacja wyzwala i zużytkowuje muzyczne, plastyczne, ruchowe i słowne możliwości dziecka.

Zabawy teatralne Wywierają duży wpływ na kształtowanie charakteru i osobowości dzieci. Wyostrzają zmysł obserwacji. Rozładowują nagromadzone emocje. Są jednym z efektywnych środków wychowania wszechstronnego, dają możliwość wspólnego działania, wspólnej radości z osiągniętego celu. Dziecko wcielając się w fikcyjną postać, przeżywa losy bohaterów literackich, utożsamia się z nimi, często naśladując ich postępowanie. Zabawy „na niby” pozwalają kształtować uczucia, przyswajać właściwe postawy moralne, a także uczą dziecko cieszyć się i smucić, dostrzegać dobro i zło.

Odtwórca roli… Udawanie kogoś innego jest bliskie nam wszystkim. Płynie z dążenia do wydania się lepszym, groźniejszym, ważniejszym niż w istocie jesteśmy. Odtwórca roli ma okazję: -realizować swoje marzenia, -wcielić się w ulubionego bohatera, -przeżywać utwór, -wczuć się w jego treść, -umożliwia zapomnienie o samym sobie, -pozwala bytować w świecie fantazji przez autora wytworzonym.

Poprzez uczestnictwo w zabawach teatralnych: -dzieci nieśmiałe, pochłonięte zabawą zapominają o nieśmiałości, -dzieci niezdyscyplinowane i hałaśliwe mogą wyciszyć się oraz wdrożyć do panowania nad sobą. Równie istotne jest to, że dzięki byciu aktorem dziecko uświadamia sobie coraz jaśniej: -w jaki sposób działa i co tym osiąga, -zdobywa ono zdolność przewidywania - jak powinno działać, aby osiągnąć określony cel i wykonać określone zadanie. Tym samym staje się ono coraz bardziej zdolne do świadomego kierowania swoją działalnością.

Korzyści zabaw teatralnych Duże korzyści wyniosą dzieci z zabaw teatralnych, w których nie posługują się gotowym tekstem, ale mówią własnymi słowami, improwizują. Dzięki temu: -uczą się poprawnego i jasnego wyrażania myśli, -zwiększają zasób słownictwa, próbując dobierać słowa w danej sytuacji najodpowiedniejsze. Równie wartościowa będzie zabawa w inscenizację utworów literackich: - opowiadań, -wierszy, -legend, -baśni, -niektórych scen z filmów dla dzieci.

Rola inscenizacji: -kształcenie uczuć, -kształcenie postaw, -kształtowanie wrażliwości estetycznej, -kształtowanie świadomej dyscypliny, -rozwijanie mowy i twórczego myślenia, -ćwiczenie pamięci, -rozwijanie zainteresowań czytaniem i teatrem, -kształtowanie spostrzegawczości i umiejętności koncentracji.

Zadaniem nauczyciela: wykorzystanie tej naturalnej aktywności, w różnych przemyślanych formach edukacji teatralnej. Przy tej okazji dziecko może się uczyć i rozwijać twórczo, zaspokajane są jego naturalne potrzeby: -potrzeba poznawcza, -potrzeba zabawy, -potrzeba aktywności twórczej a także potrzeba fikcji. Małe dzieci często mają do czynienia ze światem fikcji i baśni, tworzą sobie podobny świat w świecie realnym. Wymyślają role, mają potrzebę kreowania fikcyjnego świata, sprawdzania swoich możliwości w innych rolach niż realne: dziecka, syna, przedszkolaka. Kontrolowane zaspokajanie tej potrzeby wpływa na prawidłowy rozwój dzieci.

Mowa dzieci w zabawach teatralnych Na zajęciach, w których wykorzystywane są elementy technik teatralnych, dziecko dowiaduje się, że jego mowa i wypowiedzi muszą być słyszane, rozumiane i wyraziste. Przy tej okazji nauczyciel może też wyłapywać i korygować tak częste jeszcze w tym okresie wady wymowy. Dziecko natomiast dzięki temu, że chce brać udział w zabawie w teatr ma większą motywację do późniejszych ćwiczeń wymowy pod okiem logopedy.

Zabawa w teatr rozwija u dzieci także pamięć wzrokowo-słuchową, doskonali koncentrację uwagi. „suflerem”- Młodsze dzieci uczą się tekstów pod opieką osoby dorosłej, co może wpływać korzystnie na rozwój społeczny dziecka, które uczy się współpracować z „suflerem”- rodzicem lub opiekunem. Przygotowując przedstawienie dzieci uczą się łączenia tekstu z ruchem scenicznym, w efekcie wpływa to na poprawę komunikacji werbalnej i pozawerbalnej

Dzieci poprzez zabawę w teatr uczą się: -współdziałania i współpracy w grupie, -dyscypliny i szacunku dla pracy kolegów, -odpowiedzialności za swoje działanie, jeśli jedna osoba zawiedzie, nie stanie na wysokości zadania, nie uda się całe przedsięwzięcie. (Przy tej okazji, dziecko nabiera świadomości, że w tejże grupie pełni bardzo ważną rolę, od której zależy sukces pracy całego zespołu. Dzięki temu u dziecka wzrasta samoocena i poczucie wartości, przy okazji grania w wystawianym przedstawieniu ma szansę odnieść sukces. ) -dziecko uzmysławia sobie, że przeszkadzanie innym podczas zajęć wpływa niekorzystnie na przedsięwzięcie, a tym samym na samo dziecko, Praca nad spektaklem ma ogromny wpływ na uspołecznienie dziecka, u którego dominuje charakterystyczny dla tego okresu egocentryzm. Żywy teatr tworzy znakomitą szansę na wyciszenie niepożądanych zachowań, uczy pokory, panowania nad sobą i cierpliwości.

Zabawy teatralne to ważny element pracy pedagogicznej, jest syntezą różnych rodzajów twórczości, a jak wiadomo dziecko ma naturalną potrzebę wyrażania się w różnych formach ekspresji: w mowie, ruchu, geście, śpiewie, rysunku.

Edukacja teatralna, sprzyjając kształtowaniu kreatywności pozwala dzieciom lepiej zrozumieć to, czego teraz doświadczają, oraz przygotowuje do tego, co mogą spotkać w przyszłości. Dzięki wiedzy i nabytym umiejętnościom będą mogły lepiej poradzić sobie z problemami zmieniającego się współczesnego świata.

Pamiętajmy, że:

BIBLIOGRAFIA 1.Asyngier - Kozieł Anna : Zabawa jako metoda wychowania teatralnego dzieci // W: Pedagogika zabawy w edukacji kulturalnej / red. Elżbieta Kędzior-Niczyporuk. - Lublin : Wydaw. KLANZA, S Dorman J.: Zabawa dzieci w teatr. Centralny Ośrodek Metodyczny Upowszechniania Kultury, Warszawa Juśko D. : Bawimy się w teatr, W: Wychowanie w Przedszkolu.1997

Dziękujemy za uwagę