Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Finansowanie projektów OZE
Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Identyfikacja ryzyk ubezpieczeniowych w procesach inwestycyjnych
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
wykonanie budżet wykonanie budżet Wskaźnik obrotu kapitału ROA Wynik operacyjny Majątek całkowity x Wynik operacyjny Majątek całkowity Sprzedaż.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Zarządzanie projektami
Dochody budżetu państwa
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Dr hab. Ewa Hellich, prof..SGH
Opodatkowanie przedsięwzięć typu PPP Partnerstwo w ramach PPP Dorota Dąbrowska doradca podatkowy Warszawa, 5 listopada 2012.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Bank Ochrony Środowiska S. A
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jako instrument finansowania inwestycji w zadłużonych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Możliwości związane z wykorzystaniem modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w inicjatywach logistycznych Wielkopolski.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Finansowanie dla przedsiębiorstw - alternatywne źródła pozyskiwania finansowania
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
Rachunek przepływów pieniężnych
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Ocena projektów inwestycyjnych
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne – o co chodzi? I dlaczego ustawa o PPP lub jej brak nie jest tak istotna. Poznań 25 czerwca 2008 r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
ANALIZA EKONOMICZNO-FINANSOWA –JEJ MIEJSCE W SYSTEMIE ANALIZ WSTĘPNA ANALIZA BILANSU r.
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Projekt pn. "Budowa mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP

Plan Prezentacji  Przepływy finansowe w transakcji PPP  Modele finansowania  Źródła finansowania  Zakres obowiązkowych analiz  Wykorzystanie funduszy UE przy realizacji projektów PPP  Studium przypadku

Skąd pozyskać środki na inwestycję?  Środki budżetowe – mocno ograniczone, są inne potrzeby  Kredyt – wysokie wskaźniki zadłużenia nie pozwalają na dalsze zaciąganie zobowiązań  Fundusze UE  wymagają dużego zaangażowania  nie ma gwarancji uzyskania środków  wydłużają proces realizacji inwestycji  dostępne tylko w formie refundacji  PPP?

Przepływy finansowe w transakcji PPP Podmiot Publiczny Bank SPV Operator InwestorInwestycja Wkład własny Finansowanie Wkład inwestora prywatnegoFinansowanie inwestycji Czynsze

Model tradycyjny transakcji PPP  Wkład własny samorządu  Wkład inwestora prywatnego

Model tradycyjny Podmiot Publiczny Bank SPV Operator InwestorInwestycja Wkład własny Finansowanie Wkład inwestora prywatnegoFinansowanie inwestycji Czynsze

Model hybrydowy  Wkład własny samorządu  Wkład inwestora prywatnego  Środki UE mogą być pozyskane zarówno przez podmiot publiczny jak i inwestora prywatnego

Wykorzystanie funduszy UE  Możliwość wykorzystania funduszy UE jako wkład własny w inwestycję  Źródła finansowania  Program operacyjny infrastruktura i środowisko  RPO  Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej  bezpośredni nadzór KE  Pierwsze koncepcje już zaakceptowane

Model hybrydowy Podmiot Publiczny Bank SPV Operator InwestorInwestycja Wkład własny Finansowanie Wkład inwestora prywatnegoFinansowanie inwestycji Czynsze UE

Źródła finansowania wkładu własnego podmiotu publicznego  Kredyt  Obligacje  Aport ziemi  Wartości niematerialne i prawne  Fundusze UE

Źródła wynagrodzenia dla partnera prywatnego (po realizacji inwestycji)  Czynsze od partnera publicznego  Opłaty od użytkowników (autostrady, opłaty za usługi komunalne)  Zyski z inwestycji (np. dzielenie zysków z reklam znajdujących się w pasie drogowym)

Ustawa o PPP a inne modele współpracy  Ustawa o PPP nakazuje przeprowadzenie bardzo czasochłonnych i kosztowne analiz  prawnych  finansowo ekonomicznych  ryzyk DLA KAŻDEGO MOŻLIWEGO MODELU TRANSKACJI

Różnice w analizach finansowych Ustawa o PPP (dla każdego modelu inwestycji) Studium wykonalności (dla wybranego modelu inwestycji)  Analiza ekonomiczno-finansowa  całkowite nakłady na przedsięwzięcie;  źródła finansowania;  koszty przedsięwzięcia;  rachunek zysków i strat obejmujący całe przedsięwzięcie;  rachunek przepływów pieniężnych obejmujący całe przedsięwzięcie;  obliczenie podstawowych wskaźników efektywności, w tym wewnętrznej stopy zwrotu z inwestycji oraz zaktualizowanej wartości netto przedsięwzięcia  koszty, zagrożenia i korzyści społeczne przedsięwzięcia  Analiza ekonomiczno-finansowa  Nakłady inwestycyjne na realizację projektu  Źródła finansowania projektu  Program sprzedaży  Prognoza kosztów eksploatacyjnych całego systemu przed i po realizacji projektu  Rachunek zysków i strat projektu  Rachunek przepływów pieniężnych inwestora po realizacji inwestycji  Zmiana przepływów pieniężnych wywołanych realizacją przedsięwzięcia  Analiza wskaźnikowa  Analiza prawna  stan prawny składników majątkowych  skutki prawne oraz formę przekazania składników majątkowych na początku i po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia  Analiza Prawna  analiza prawna wykonalności inwestycji i czynników ryzyka

Różnice w analizach finansowych Analizy według ustawy o PPPAnalizy w studium wykonalności  Analiza ryzyk w tym  ryzyka związane z budową  ryzyka związane z dostępnością  ryzyka związane z popytem  ryzyka związane z przygotowaniem przedsięwzięcia  ryzyka rynkowe związane z dostępnością nakładów na realizację  ryzyko o charakterze politycznym  ryzyko o charakterze  ryzyka makroekonomiczne  ryzyko regulacyjne  ryzyka związane z przychodami z przedsięwzięcia  ryzyko związane z wystąpieniem siły wyższej;  ryzyka związane z rozstrzyganiem  ryzyka związane ze stanem środowiska  ryzyka związane z lokalizacją  ryzyka związane z przekazywaniem składników  ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych  ryzyko związane z brakiem społecznej  Analiza czynników ryzyka połączona z analizą wrażliwości

Konsulting Fundusze UE Szkolenia PPP w praktyce – przykład transakcji w modelu operatorskim

 Obowiązki Samorządu a jego potencjał finansowy  Istota modelu operatorskiego – realna transakcja w modelu PPP  Wady i zalety proponowanego rozwiązania Układ prezentacji

Rozwój sieci wodociągowo-kanalizacyjnej a finanse jednostki samorządowej  Gospodarka wodociągowo-kanalizacyjna to jedno z zadań własnych samorządu  Obowiązek rozwoju sieci kanalizacyjnej po wejściu do UE do roku 2015  Planowane inwestycje są poważnym obciążeniem dla budżetu  Możliwość dofinansowania inwestycji poprzez fundusze UE  Konieczny wkład własny Gminy – 15%

Skąd pozyskać środki własne na inwestycje z dofinansowaniem UE?  Środki budżetowe – mocno ograniczone, są inne potrzeby  Kredyt – wysokie wskaźniki zadłużenia nie pozwalają na dalsze zaciąganie zobowiązań  Model PPP – wykorzystanie finansowania od inwestora prywatnego jako wkładu własnego w projekcie współfinansowanym przez UE

Możliwe scenariusze rozwoju działalności kanalizacyjnej i wodociągowej  Ograniczona możliwość wykorzystania środków UE na sfinansowanie inwestycji – trudności w zagwarantowaniu przez Samorząd wkładu własnego  Realne zagrożenie nie spełnienia wymogu UE skanalizowania wsi do 2015 roku  Realizacja programu inwestycyjnego w zakresie działań odtworzeniowych  Ograniczona możliwość wykorzystania środków UE na sfinansowanie inwestycji – trudności w zagwarantowaniu przez Samorząd wkładu własnego  Realne zagrożenie nie spełnienia wymogu UE skanalizowania wsi do 2015 roku  Realizacja programu inwestycyjnego w zakresie działań odtworzeniowych  Pozyskanie środków finansowych od Inwestora, które stanowić będą wkład własny samorządu przy pozyskiwaniu środków z UE  Rozwój operacyjnej działalności spółki wodociągowej  Możliwość rozwoju Spółki na terenach ościennych  Pozyskanie środków finansowych od Inwestora, które stanowić będą wkład własny samorządu przy pozyskiwaniu środków z UE  Rozwój operacyjnej działalności spółki wodociągowej  Możliwość rozwoju Spółki na terenach ościennych OBECNY UKŁAD WŁASNOŚCIOWY POZYSKANIE INWESTORA

Obecny układ własnościowy Podmiot Publiczny Spółka komunalna (majątkowo-operatorska) Użytkownicy Opłaty za dostawy wody i odbiór nieczystości Pełna kontrola nad infrastrukturą 100% własności

Model operatorski  W Modelu tym ma miejsce podział zadań w zakresie kompleksowego zarządzania gospodarką wodno- ściekową pomiędzy trzy podmioty  Samorząd  Spółkę Majątkową  Spółkę Operatorską

Model operatorski Podmiot Publiczny Spółka komunalna (majątkowo-operatorska) Użytkownicy Spółka Operatorska Spółka Majątkowa Oddzielenie majątku od operatora

Istota modelu operatorskiego  Majątek służący działalności wodociągowo- kanalizacyjnej pozostaje w 100% bezpośrednio własnością Samorządu i nie będzie prywatyzowany  Prywatyzacji podlegać będzie Spółka Operatorska, która na podstawie wieloletniej umowy, dzierżawić będzie od Spółki Majątkowej infrastrukturę służącą działalności wodociągowo-kanalizacyjnej

Model operatorski - uczestnicy Podmiot Publiczny Spółka Operatorska Spółka Majątkowa 100% własności Czynsz za dzierżawę majątku Umowa długoterminowa dzierżawy majątku i świadczenia usług operatorskich Użytkownicy Opłaty za usługi

Model operatorski- wykorzystanie wkładu inwestora prywatnego Spółka Majątkowa InwestorInwestycja Przekazanie środków poprzez podniesienie kapitału Czynsz dzierżawny płatny z góry za 20 lat Wkład własny Finansowanie UE Dzierżawa Spółka Operatorska

Główne etapy procedury  Koncentracja infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej w Spółce Majątkowej  Wybór doradcy prywatyzacyjnego  analizy przedprywatyzacyjne  publiczne zaproszenie inwestorów do rokowań  Negocjacje obejmujące zwłaszcza  zasady podwyższenia kapitału w Spółce Operatorskiej  zasady objęcia udziałów  treść umowy dzierżawy majątku Samorządu  zobowiązania inwestycyjne Samorządu

Spółka Majątkowa  W Modelu tym majątek służący działalności wodociągowo- kanalizacyjnej pozostaje pośrednio własnością Samorządu, który posiada 100% udziałów w Spółce Majątkowej  Główne zadania Spółki Majątkowej  rozwija infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, realizując procesy inwestycyjne  przeprowadza inwestycje modernizacyjne i wymiany rur  przeprowadza przetargi na wybór wykonawców inwestycji  prowadzi ewidencję majątku wodociągowo-kanalizacyjnego  opracowuje plany inwestycyjne przy współpracy ze spółką operatorską  organizuje finansowanie na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych (środki pochodzące z dzierżawy majątku spółce operatorskiej, środki z funduszy Unii Europejskiej, środki z funduszy ochrony środowiska, środki z kredytów bankowych)

Spółka Operatorska  Działalność eksploatacyjna prowadzona jest przez sprywatyzowaną Spółkę Operatorską  Główne zadania Spółki Operatorskiej  prowadzenie działań operacyjnych w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i odbioru ścieków  pozyskiwanie nowych klientów  przygotowywanie taryf na usługi wodno kanalizacyjne  zawieranie umów na dostawę wody i odbiór ścieków  przeprowadzanie bieżących remontów  utrzymywanie i usuwanie awarii sieci wodociągowej i kanalizacyjnej  współuczestnictwo w planowaniu strategicznym i operacyjnym inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnych

Zadania Samorządu  Organizacja finansowania na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych (środki z funduszy Unii Europejskiej, środki z funduszy ochrony środowiska)  Akceptacja taryf na usługi wodno kanalizacyjne  kontrolowanie wzrostu cen poprzez zapisy w umowie dzierżawy  Sprawowanie kontroli nad Spółką Majątkową

Cele transakcji  Środki uzyskane przez Spółkę Operatorską w drodze podwyższenia kapitału przez inwestora zostaną jednorazowo przeznaczone na pokrycie czynszu za dzierżawę majątku za okres lat  Spółka Majątkowa przeznacza środki z tytułu czynszu dzierżawnego na pokrycie wkładu własnego przy aplikowaniu o środki z UE  Jeżeli Spółka Majątkowa dokona zbycia swoich udziałów w Spółce Operatorskiej to przeznaczy te środki również na wkład własny niezbędny dla pozyskania środków z funduszy UE

Zalety modelu operatorskiego  Pozostawienie własności majątku służącego realizacji zadania własnego Gminy w zakresie gospodarki wodno- ściekowej pod pełną kontrolą Gminy  Możliwość odzyskania VAT przez Spółkę Majątkową przy realizacji działań inwestycyjnych  Skoncentrowanie zadań związanych z inwestycjami w gestii decyzyjnej jednego podmiotu, pozostającego pod kontrolą Gminy  Przekazanie odpowiedzialności za pozyskiwanie nowych odbiorców, optymalizację działalności eksploatacyjnej, utrzymanie bieżącej sprawności sieci Spółce Operatorskiej, kontrolowanej przez branżowego inwestora strategicznego

Wady modelu operatorskiego  Koszty powołania nowego podmiotu i wniesienia do niego aportu w postaci majątku wodociągowo- kanalizacyjnego  Konieczność precyzyjnego ustalenia zadań poszczególnych podmiotów dla uniknięcia potencjalnych sporów kompetencyjnych  Zawarcie wieloletnich umów pomiędzy podmiotami  Brak historii gospodarczej Spółki Majątkowej mogący potencjalnie negatywnie rzutować na wiarygodność wobec instytucji finansujących

Podsumowanie  Transakcje w modelu PPP pozwalają zdecydowanie zwiększyć potencjał finansowy Samorządu  Umożliwiają wykorzystanie większego dofinansowania z UE  Ryzyka dzielone są zależnie od kompetencji partnerów  Samorząd zachowuje 100% kontroli nad infrastrukturą i jej rozwojem

Dziękuję za uwagę Jakub Matyjek Starszy Konsultant F5 Konsulting ul. Składowa Poznań Tel. (61)