Rynek pracy, edukacja, pracodawcy. Janusz Bokser Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 07.10.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Sugestie dotyczące raportów powiatowych z Monitoringu Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych Toruń, 26 marca 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Znaczenie podręcznika
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Wojewódzki urząd pracy jako instytucja rynku pracy -dziś i jutro Gdańsk, 25 stycznia 2012 r.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Instytucje rynku pracy. Ich oferta
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Janusz Bokser – WUP Toruń Toruń
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
PROMOCJA SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO w województwie pomorskim
Monitoring zawodów - zalety i ograniczenia - Zielona Góra, 18 kwietnia 2013 roku.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Projekty systemowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Toruń, 12 października 2015 roku.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
1 WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY (Wyzwania dla pracodawców i edukacji … oraz dla nas wszystkich) Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu Październik 2015 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
POWIATOWY URZĄD PRACY W GDAŃSKU Metropolitalny Rynek Pracy Roland Budnik.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
MODUŁ 3 RYNEK PRACY I EDUKACJI
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe, co dalej w świetle reformy systemu oświaty?
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
INFORMACJA STAROSTY NA TEMAT MOŻLIWOŚCI ZASPOKOJENIA POTRZEB KADROWYCH PODMIOTU POWIERZAJĄCEGO WYKONANIE PRACY CUDZOZIEMCOWI Powiatowy Urząd Pracy w Wołominie.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Rynek pracy, edukacja, pracodawcy. Janusz Bokser Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu

Rynek pracy, edukacja, pracodawcy – relacje PracodawcyEdukacja Kompetencje - oczekiwania rynku WRRP WUP

Zmiana – jak szukać drogowskazów na rynku pracy Rozwój usług – zmiana charakteru pracy – kompetencje? Wzrost znaczenia „aktualnej” wiedzy – wykształcenie, nowoczesne usługi – kompetencje? Dominacja małych organizacji – relacje wewnętrzne, kontakt z klientem – kompetencje? Elastyczne zmiany organizacji – kompetencje? Indywidualizacja usług – nastawienie na potrzeby klienta – kompetencje? Nowe doświadczenie (odpowiedź na zmieniające się potrzeby rynku) – konieczność stałego uczenia się, wielokrotność zmiany miejsca pracy, zatrudnienie projektowe – kompetencje?

Trendy wpływające na rozwój gospodarki i rynku pracy w XXI wieku (wybrane) WZROST DŁUGOŚCI ŻYCIA Konsekwencje w świecie pracy : Wyzwania dla edukacji (kształcenie przez całe życie) Zmiana tradycyjnego sposobu postrzegania rozwoju zawodowego-zmiany zawodów w ciągu jednego życia, stanowisk pracy, obszarów pracy Wyzwanie dla pracodawców – więcej pracowników, dojrzałych, doświadczonych, w dobrej kondycji psychofizycznej Wyzwania w miejscu pracy – różnorodność grupy (młodzi-starsi), inne (b. zróżnicowane) style myślenia, pracy i życia – zarządzanie różnorodnością W organizacji pracy będzie więcej różnorodności i potrzeba elastyczności działań Rozwinie się sektor,szeroko pojęty, medyczny – zdrowy styl życia Zmiany w rodzinie, nowe definiowanie ról, ( babcia i dziadek aktywni zawodowo) Future Work Skills 2020

I co dalej? „Jakie zawody będziemy wykonywać w przyszłości? Często zadaje mi się to, delikatnie rzecz ujmując, naiwne pytanie. A moja odpowiedź zawsze rozczarowuje pytającego. Przecież gdyby ktokolwiek ją znał, już dziś można by przygotować się na czekające nas zmiany. Wiele jest autorytetów, które pomyliły się w swoich prognozach. Choćby Bill Gates.( ocena potencjału internetu – lata 90)” (Hilmar Schneider-dyrektor polityki rynku pracy w niemieckim Instytucie Badań nad Pracą (IZA)(Hilmar Schneider-dyrektor polityki rynku pracy w niemieckim Instytucie Badań nad Pracą (IZA))

Kompetencje przyszłości – obraz świata Nieprzewidywalny, ulotny Niepewny Złożony, skomplikowany Niejednoznaczny

Kompetencje przyszłości Wnioskowanie, umiejętność myślenia ( analiza i synteza), strategiczne myślenie Inteligencja emocjonalna. Sprawność adaptacyjna Kompetencje między kulturowe Przetwarzanie danych Kompetencje cyfrowe Interdyscyplinarność (międzydyscyplinarność) Myślenie projektowe Praca w „szumie” ( selektywność) Praca wirtualna

WNIOSKI  Świat techniki – kompetencje miękkie  Kompetencje: 2-3 cyfrowe (techniczne, twarde), 7-8 społecznych i psychologicznych (miękkie)  Kompetencje nie są dane raz na zawsze  Kompetencji można się nauczyć i rozwijać  Kompetencje można zbadać i wskazać dalszą drogę postępowania do ich rozwoju (NBK) –Narzędzie do Badania Kompetencji

Oczekiwania pracodawców, kontekst kompetencyjny Wybrane „cechy” kandydatów do pracy wiedza fachowa umiejętności praktyczne uczenie się nowych obowiązków staranność wykonywania pracy obowiązkowość radzenie sobie ze stresującymi sytuacjami umiejętność pracy zespołowej gotowość do podnoszenia kwalifikacji zawodowych ambicja komunikatywność pracowitość inicjatywa w działaniu samodzielność Źródło: opracowanie na podstawie badań własnych, „Sondaż wśród pracodawców województwa kujawsko–pomorskiego.”

Planowanie i analizowanie oferty edukacyjnej Materiały zamieszczone na stronach WUP Materiały na stronach stowarzyszeń i organizacji branżowych Portale z „pracą” Strategia rozwoju woj.kuj.pom „Zapotrzebowanie na umiejętności XXI wieku” Analizy na stronach firm profesjonalnie zajmujących się badaniami sytuacji na rynku pracy w kontekście popytu i podaży „umiejętności - kompetencji”

Proces opiniowania wniosków szkół zawodowych dotyczących powoływania nowych kierunków kształcenia Podstawa prawna procesu opiniowania wniosków szkół zawodowych Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz z późn. zm.( art. 39 ust. 5 ) Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz.Ustaw z 2013r. poz 674 z późn. zm. )

Źródła informacji stanowiących podstawę opisu sytuacji zawodu na wojewódzkim rynku pracy Rynek Pracy pod Lupą - projekt systemowy Monitoring Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych - monitoring zawodów pozwala na analizę struktury osób bezrobotnych oraz zgłaszanych do powiatowych urzędów pracy wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej według zawodów i specjalności. Badanie to dla każdego z powiatów i całego województwa prowadzone było co pół roku. Badania Pracodawców - ankietowanie pracodawców miało na celu diagnozę zmian w zatrudnieniu na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim na próbie 2000 podmiotów. Określono kompetencje, jakie są cenione przez pracodawców wśród kandydatów na oferowane stanowiska. Analiza Rynku Szkoleniowego - celem analizy było przedstawienie oferty szkoleniowej na dany rok, uwzględniającej tematykę szkoleń oraz pozyskanie informacji, czy instytucje szkolące dopasowują swoją ofertę do potrzeb lokalnego rynku pracy. Inne źródła System Informacji Oświatowej udostępniany przez Centrum Informatyczne Edukacji na stronie Inne ogólnodostępne opracowania statystyczne, np. dane z Wydziału Zdrowia – Kujawsko - Pomorskiego Centrum Zdrowia Publicznego Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy Rejestr Instytucji Szkoleniowych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach

Źródła informacji stanowiących podstawę opisu sytuacji zawodu na wojewódzkim rynku pracy cd. Materiały zawarte na stronach WUP Stowarzyszenia i organizacje branżowe Portale z „pracą” Strategia rozwoju woj.kuj.pom „Wizje”

Opiniowanie przez WRRP planowanej oferty edukacyjnej szkół zawodowych 2014 rok – wnioski 38 szkół województwa kujawsko – pomorskiego, Doradcy zawodowi z WUP opracowali materiał dla 87 opinii o planowanych zawodach, 29 propozycji powołania kierunków kształcenia WRRP zaopiniowała negatywnie, 58 propozycji powołania kierunków kształcenia WRRP zaopiniowała pozytywnie, Szkoły nie uruchomiły 57 kierunków – z powodu niewystarczającej ilości osób chętnych do nauki w proponowanych zawodach, Uruchomiono 30 kierunków, w tym w 3 przypadkach pomimo negatywnej opinii WRRP.

Oferta WUP Monitoring Zawodów Deficytowych i Nadwyżkowych – raporty na stronach WUP Badania ofert internetowych – raport dostępny na stronach WUP Barometr zawodów – krótkookresowa prognoza zapotrzebowania ( nowe narzędzie) Badania Pracodawców - ankietowanie pracodawców miało na celu diagnozę zmian w zatrudnieniu na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim na próbie 2000 podmiotów. Określono kompetencje, jakie są cenione przez pracodawców wśród kandydatów na oferowane stanowiska. Analiza Rynku Szkoleniowego - celem analizy jest przedstawienie oferty szkoleniowej na dany rok, uwzględniającej tematykę szkoleń oraz pozyskanie informacji, czy instytucje szkolące dopasowują swoją ofertę do potrzeb lokalnego rynku pracy. Informacja zawodowa – opisy dotyczące sytuacji wybranych zawodów na regionalnym rynku pracy Szkolenia, konsultacje – dla osób zajmujących się na terenie szkoły poradnictwem zawodowym Doradztwo zawodowe – młodzież szkół ponadgimnazjalnych Zajęcia warsztatowe – adresatami młodzież szkół ponadgimnazjalnych Konkursy – adresatami są szkoły i uczniowie

Dziękuję za uwagę Janusz Bokser tel. 56/