Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej Kodeksy dobrych praktyk, pozasądowe rozstrzyganie sporów - ponury obowiązek czy przejaw odpowiedzialnego biznesu w obrocie konsumenckim? Piotr Stańczak Europejskie Centrum Konsumenckie Polska Warszawa, 09 kwietnia 2008
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 2 Plan prezentacji Przykłady spraw konsumenckich Kodeks dobrych praktyk a samoregulacja Samoregulacja, współregulacja w UE Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 3 Przykłady spraw konsumenckich Sklep nie dotrzymał opisanego w regulaminie warunku sprzedaży, iz w wypadku braku możliwosci realizacji zamówienia najpierw poinfromuje o tym fakcie kupującego, a nastepnie dopiero dokona anulowania zamówienie. Klient słusznie potraktował to jako złamanie literalnie warunków na jakich zawarto umowę Zażądał odszkodowania oraz zwrtou kosztów zapłaty. Sklep dokonał zwrotu całej wpłaconej przez klienta kwoty i zaproponował duży rabat przy nastepnej transakcji. Klient zażądał odsetek za zwłokę. Zanim je otrzymał (kwota mniejsza niż 5 zł) sklep został poinstruowany przez krajowa organizację Euro-Label iż powinien najpierw zapytać się klienta o dodatkowe koszta jakie mógł ponieść (np. koszty przelewu). Sklep dokonał zwrotu wszystkich kosztów wyszczególnionych przez klienta włacznie z kosztami przelewu
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 4 Przykłady spraw konsumenckich Reklama Piła IV. Skarżący w prawidłowo złożonej skardze podnosił, że „jego dziecko boi się reklamy filmu, na której widać odciętą głowę leżącą w misce”. Zawsze gdy mijają billboard z tą reklamą dziecko zasłania oczy; boi się; „po obejrzeniu reklamy dziecko ma problemy z zasypianiem”. Skarżący stwierdził, że jest „zbulwersowany wystawianiem takich obrazów na widok publiczny”. W czasie posiedzenia skargę przedstawiał arbiter-referent. Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami zgodnie z artykułem 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy. Zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Zarzucił również, że reklama jest sprzeczna z art. 5 Kodeksu Etyki Reklamy zgodnie z którym „reklamy nie mogą zawierać elementów, które zachęcają do aktów przemocy. omisji Etyki Reklamy uznała reklamę z nieetyczną. Wniósł także o uznanie reklamy za sprzeczną z artykułem 25 Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że „reklamy muszą uwzględniać stopień rozwoju dzieci lub młodzieży oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.Komisji Etyki Reklamy uznała reklamę z nieetyczną.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 5 Kodeks dobrych praktyk a samoregulacja Samoregulacja - sektor sam reguluje swoje działania Współregulacja - połączenie uregulowań państwowych i niepaństwowych
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 6 Kodeks dobrych praktyk a samoregulacja kodeks dobrych praktyk: – –zbiór zasad postępowania – –w szczególności: norm etycznych i zawodowych przedsiębiorców którzy zobowiązali się do ich przestrzegania w odniesieniu do jednej lub większej liczby praktyk rynkowych Art. 2 ustawy z 23 sierpnia 2007 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym(Dz.U. Nr 171, poz. 1206)
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 7 Kodeks dobrych praktyk a samoregulacja kodeks postępowania oznacza: – –umowę lub zbiór zasad – –które nie są wymagane na mocy przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych Państwa Członkowskiego – –które definiują postępowanie przedsiębiorców, – –którzy zobowiązali się do przestrzegania kodeksu w odniesieniu do jednej lub większej liczby określonych praktyk handlowych lub sektorów działalności gospodarczej
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 8 Samoregulacja, współregulacja a pozasądowe rozstrzyganie sporów w UE Przygotowanie inicjatyw prawodawczych i innych inicjatyw regulacyjnych oraz promowanie inicjatyw współregulacyjnych i samoregulacyjnych Działanie 4 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 1926/2006/WE o ustanowieniu programu działań Wspólnoty w dziedzinie polityki ochrony konsumentów (Dz.U.UE.L )
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 9 Samoregulacja, współregulacja a pozasądowe rozstrzyganie sporów w UE Należy nadać odpowiednie znaczenie kodeksom postępowania, które umożliwiają przedsiębiorcom skuteczne stosowanie zasad niniejszej dyrektywy w poszczególnych dziedzinach gospodarki. W sektorach, w których istnieją szczególne obligatoryjne wymogi regulujące postępowanie przedsiębiorców, powinny one również stanowić podstawę oceny staranności zawodowej w określonym sektorze. Sprawowanie kontroli przez twórców kodeksów na poziomie krajowym i wspólnotowym w celu wyeliminowania nieuczciwych praktyk handlowych może zlikwidować konieczność odwoływania się do procedur administracyjnych lub sądowych i dlatego powinno być popierane. W celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów organizacje konsumenckie mogłyby być informowane i zapraszane do udziału w opracowywaniu kodeksów postępowania. Pkt 20 preambuły Dyrektywy 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 10 Samoregulacja, współregulacja a pozasądowe rozstrzyganie sporów w UE Do każdego Państwa Członkowskiego należy decyzja, czy należy umożliwić sądom lub organom administracyjnym żądanie wcześniejszego przeprowadzenia postępowania przed innymi istniejącymi organami powołanymi do rozpatrywania skarg, w tym w ramach systemów samoregulacji Do każdego Państwa Członkowskiego należy decyzja: – –czy środki te mogą być skierowane oddzielnie lub łącznie przeciwko kilku przedsiębiorcom działającym w tym samym sektorze gospodarczym – –czy środki te mogą być skierowane przeciwko twórcy kodeksu postępowania w przypadku, gdy dany kodeks zachęca do nieprzestrzegania przepisów prawnych Art.11 Dyrektywy 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych handlowych
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 11 Samoregulacja, współregulacja w UE Zmiana Dyrektywy 84/450/WE: Do każdego Państwa Członkowskiego należy decyzja czy środki zwalczania mylącej reklamy mogą być skierowane przeciwko twórcy kodeksu w przypadku, gdy dany kodeks zachęca do nieprzestrzegania przepisów prawnych. Art.14 Dyrektywy 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 12 Samoregulacja, współregulacja a pozasądowe rozstrzyganie sporów w UE PRAKTYKI HANDLOWE UZNAWANE ZA NIEUCZCIWE W KAŻDYCH OKOLICZNOŚCIACH: Podawanie się przez przedsiębiorcę za sygnatariusza kodeksu postępowania, gdy jest to niezgodne z rzeczywistością. Twierdzenie, że kodeks postępowania został zatwierdzony przez organ publiczny lub inny organ, gdy jest to niezgodne z rzeczywistością. Załącznik 1 do Dyrektywy 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 13 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności praktykę rynkową wprowadzającą w błąd oraz agresywną praktykę rynkową, a także stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk, jeżeli działania te spełniają przesłanki określone w ustawie Art. 4 ustawy z 23 sierpnia 2007 o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 14 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych uznano za działania naruszające zbiorowe interesy konsumentów co uprawnia Prezesa UOKIK do podjęcia stosownej procedury Art.20 w zw. z art.100 ustawy lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 15 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Kodeksy ogólne Zasady Dobrej Praktyki Bankowej ZBP Kodeks etyki w działalności gospodarczej KIG Kodeks etyczny Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych Kodeks Etyki Reklamy Rada Reklamy Zasady etyki w działalności ubezpieczeniowej
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 16 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Niektóre kodeksy szczegółowe: Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Kodeks etyki zawodowej notariusza Kodeks etyki zawodowej Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Kodeks etyki lekarskiej Kodeks etyki zawodowej radcy prawnego Kodeks etyki aptekarza
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 17 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Niektóre kodeksy szczegółowe: Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich Kodeks etyki zawodowej notariusza Kodeks etyki zawodowej Stowarzyszenia Doradców Gospodarczych Kodeks etyki lekarskiej Kodeks etyki zawodowej radcy prawnego Kodeks etyki aptekarza
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 18 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy (ZSRR) Członkiem systemu samoregulacji może zostać każda firma/organizacja, która zobowiąże się do przestrzegania zapisów Kodeksu Etyki Reklamy w swojej komunikacji marketingowej oraz do wnoszenia corocznych opłat na finansowanie działalności Rady Reklamy. Uczestników systemu można zidentyfikować dzięki certyfikatom „Reklamuję etycznie”. W Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy reprezentowane są trzy grupy obejmujące wszystkich uczestników rynku reklamowego w Polsce: – –Reklamodawcy – –agencje reklamowe\ domy mediowe – –media \ firmy direct marketing
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 19 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Kodeks Etyki Reklamy ZSRR Zasady podstawowe np. treści dyskryminujące, wprowadzenie w błąd Reklama skierowana do dzieci i młodzieży Reklama ekologiczna Sponsoring Marekting bezpośredni Promocja sprzedaż
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 20 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Kodeks Etyki Reklamy ZSRR Skargi są składane do biura Rady Reklamy (także w wersji on-line) Skargi są składane do biura Rady Reklamy (także w wersji on-line) Skargi są przekazywane pod obrady Komisji Etyki Reklamy Skargi są przekazywane pod obrady Komisji Etyki Reklamy 3-osobowy skład rozpatruje sprawę 3-osobowy skład rozpatruje sprawę Konsument reprezentowany jest podczas posiedzenia przez arbitra-referenta Konsument reprezentowany jest podczas posiedzenia przez arbitra-referenta Czas trwania 4 tygodni Czas trwania 4 tygodni
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 21
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 22 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Bankowy Arbitraż Konsumencki przy Związku Banków Polskich
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 23 Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska Kodeksy dobrych praktyk a sprawa polska System Euro-label dla e-commerce System Euro-label dla e-commerce System Euro-label dla e-commerce
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 24 Europejskie Centrum Konsumenckie Polska