OKRES SZKOLNY Izabela Danielewicz – psycholog SP nr 20 Anna Jańczak- pedagog SP nr 20.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Praca z uczniem zdolnym w bibliotece szkolnej Autor: Bożena Dawidowska-Langer.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
Sześciolatek w obliczu zmian
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Program profilaktyczno-wychowawczy
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

OKRES SZKOLNY Izabela Danielewicz – psycholog SP nr 20 Anna Jańczak- pedagog SP nr 20

Spis treści 1.TEORIE PSYCHOLOGICZNE 2.OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE (r. motoryczny, poznawczy, emocjonalny) 3.ROZWÓJ „JA” 4.AUTORYTETY 1.TEORIE PSYCHOLOGICZNE 2.OSIĄGNIĘCIA ROZWOJOWE (r. motoryczny, poznawczy, emocjonalny) 3.ROZWÓJ „JA” 4.AUTORYTETY

Teorie psychologiczne Erik H. Erikson IV. Wiek szkolny (6-12 lat) Kryzys psychospołeczny: pracowitość vs poczucie niższości Cel rozwoju: osiągnięcie poczucia własnej kompetencji Główna cnota: kompetencja Centralny proces: edukacja Etapy rozwoju poznawczego wg J. Piageta III. Operacje konkretne (6-12 lat) Coraz bardziej odwracalne manipulacje na reprezentacjach konkretnych przedmiotów, decentracja umożliwiająca uwzględnienie w rozważaniach wielu własności przedmiotu w tym samym czasie. Zdolność do zachowania stałości, np. masy, ciężaru, objętości (niezmienność wartości ciągłych- ilości); rozumowanie logiczne.

Poczucie kompetencji Poczucie kompetencji Samoocena W działaniu W relacjach społecznych Ocena rodziców Ocena rówieśników Ocena nauczyciela

Rozwój motoryczny Faza wczesna ok. 7-8 latFaza późna ok lat Doskonalą się sprawności: ubierania (wiązanie sznurowadeł), rysowania. Zmniejsza się nadmierna ruchliwość dziecka. Ruchy dziecka coraz bardziej precyzyjne.Działania stają się celowe, ekonomiczne i uporządkowane. Dziecko uczy się pisać, wykonuje prace ręczne. Rysunki dzieci stają się coraz wierniejszym odbiciem rzeczywistości. Etap dziecka doskonałego: wysoka koordynacja ruchowa, łatwość w opanowywaniu nowych ruchów. Ruchliwość dziecka osiąga szczytową formę. Dobry okres doskonalenia różnych sprawności: sportowych, gry na instrumencie.

Rozwój poznawczy Faza wczesna ok. 7-8 latFaza późna ok lat Dziecko uczy się kierować swoją uwagą.Spostrzeżenie staje się coraz bardziej pełniejsze i bardziej dokładne. Pojawia się pamięć logiczna. Chętnie uczy się na pamięć nowych interesujących treści. Tworzy indywidualne strategie pamięciowe. Analizowanie, planowanie, przewidywanie konsekwencji własnych działań oraz działań innych osób. Umiejętność ujmowania cech rzeczywistości z różnych punktów widzenia i łączenia informacji. Formułowanie pierwszych ogólnych wniosków na podstawie szczegółowych obserwacji. Dokonywanie operacji logicznych: szeregowanie, klasyfikowanie; posługiwanie się pojęciami przestrzeni, czasu, prędkości. Wszystko w odniesieniu do konkretnych rzeczywistych przedmiotów i zdarzeń. Dziecko opanowuje zasady zachowania stałości w zakresie: masy, powierzchni i ilości cieczy. Szereguje elementy różniące się długością. Ustalanie logicznych relacji między elementami- analiza i synteza, co umożliwia czytanie. Umie klasyfikować, np. jabłko i piłka są okrągłe.

Sprawności językowe i komunikacyjne Faza wczesna ok. 7-8 latFaza późna ok lat Dziecko zaczyna rozumieć słowa wieloznaczne i metafory. Tworzy własny kod służący porozumiewaniu się w wąskiej grupie koleżeńskiej. Uczy się czytać.Różnicuje formy wypowiedzi w zależności od adresata- nauczyciela, kolegi. Lepiej rozumie tekst słyszany niż czytany samodzielnie. Świadomość językowa: Rozumie ironię, grę słów. Zwraca uwagę na treść tego, co pisze.Doskonali pisanie ze słuchu. Zwraca uwagę na ortografię i gramatykę. Doskonali czytanie i może skupić się na znaczeniu treści.

Rozwój emocjonalny Faza wczesna ok. 7-8 latFaza późna ok lat Dziecko jest zdolne do bardziej trwałych stanów emocjonalnych. Stara się opanowywać swoje reakcje. Ma większą odporność psychiczną, ale przeżywa nowe lęki związane z rozumieniem sytuacji społecznych. Boi się krytyki, ośmieszenia, odrzucenia, dlatego może odczuwać lęk przed szkołą i kontaktami społecznymi. Emocje podlegają coraz wyraźnej intelektualizacji. Dostrzega rozbieżność między emocjami przeżywanymi a okazywanymi. Rozwija się świadomość możliwości regulowania własnych stanów emocjonalnych i rozumienie wpływu rozumowania moralnego na emocje. Ma świadomość możliwości jednoczesnego przeżywania różnych emocji o tym samym znaku. Zaznacza się świadomość możliwości jednoczesnego przeżywania emocji o różnych znakach (ambiwalencja uczuć) Uczy się właściwego zachowania, ale także mogą się pojawić nowe formy zachowań agresywnych- pierwsze objawy tyranizowania lub stania się ofiarą. Przejawiając zachowania agresywne liczy się z opinią grupy. Autoagresja i agresja werbalna.

Rozwój społeczny Faza wczesna ok. 7-8 latFaza późna ok lat Dziecko potrafi dostrzec wewnętrzne przyczyny zachowania innych ludzi, dostrzega odmienne niż własny punkty widzenia-decentracja interpersonalna. Rośnie rola rówieśników jako źródła wsparcia społecznego. Bardziej trwałe więzy. Tworzą się grupy rządzące się własnymi zasadami. Grupa daje poczucie spełnienia społecznego. Spędza więcej czasu z rówieśnikami niż z rodzicami. Dziecko zawiera przyjaźnie oparte na bliskości psychicznej i lojalności. Nadal bardzo istotne znaczenie ma jakość więzi z rodzicami. Dzieci rozwijają umiejętności współpracy i zaczynają rozumieć zasady życia społecznego Zawiera znajomości na zasadzie wspólnoty zainteresowań, grupy są spontaniczne i nietrwałe. Gwałtownie wzrasta wiedza o świecie. Dziecko zafascynowane swoimi odkryciami, zastanawia się, „po co ten świat jest”.

Gotowość szkolna Osiągnięcie przez dzieci takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w szkole podstawowej; gotowość do podjęcia nowych zadań oraz zdolność przystosowania się do nieznanego środowiska i do zmienionej sytuacji życiowej.

Rozwój Ja Definicja Ja nabiera bardziej abstrakcyjnego, relatywnego i ogólnego charakteru Pojęcie Ja coraz rzadziej dotyczy cech zewnętrznych, a coraz częściej odnosi się do wartości wewnętrznych. Sześciolatek powie: „Jestem dobry w grę w piłkę”, a dziesięciolatek: „Jestem lepszy w grę w piłkę od moich kolegów” Wiedza o sobie ulega wzbogaceniu i integracji, pojawiają się sądy na temat własnych cech-jaki jestem i jaki chciałbym być. Wiedza o sobie pełni funkcję poznawczą, ale też instrumentalną- pozwala na stworzenie oceny, które działania warto podjąć. Dziecko odkrywa prywatny charakter życia psychicznego. Samoocena dziecka i poczucie własnej wartości formułowane są w odniesieniu do różnych sfer doświadczenia: kompetencji szkolnych, sportowych, społecznych, wyglądu zewnętrznego, zachowania i zaczyna stopniowo tworzyć spójny system.

Samoświadomość Informacje o sobie samym dotyczą już nie tylko wyglądu zewnętrznego. Samoświadomość obejmuje sferę właściwości intelektualnych, emocjonalnych i stosunki z innymi ludźmi Głównym źródłem informacjo o sobie, poza kontaktami z rówieśnikami, staje się własna refleksja. Coraz bardziej realistyczna ocena różnych swoich właściwości. Ocena zaczyna być stabilna, ponieważ dziecko w coraz większym stopniu ocenia siebie poprzez porównywanie się z ideałem własnej osoby, a mniej przez odwoływanie się do opinii otoczenia.

Relacje z innymi ludźmi i samoocena „Ja – zadanie” - na ile umiem sobie poradzić z nauką w szkole, czy dobrze czytam, liczę, piszę, jaki jestem w sporcie, czy potrafię robić coś takiego, co wyróżnia mnie spośród moich rówieśników. Dziecko, które odnosi sukcesy, będzie na ich podstawie budować przekonanie o własnej kompetencji, które z kolei wpływać będzie na samoocenę. „Ja – rówieśnicy”- jakie są moje kontakty z innymi dziećmi, czy dzieci mnie lubią, czy mam wielu kolegów; „ Ja – dorosły”, dziecko szuka informacji o tym, jak jest spostrzegane przez dorosłych, jakie mają o nim zdanie, czy jest chwalone, nagradzane, cieszy się ich sympatią czy też nie.

Zrozumienie dźwięków wydawanych przez dorosłego jako intencjonalnych, wydawanych po to, by zwrócić uwagę dziecka na coś we wspólnym polu percepcji, stanowi ważne osiągnięcie rozwojowe. Intencja komunikacyjna jest szczególnym przypadkiem rozumienia intencji w ogóle, chodzi o rozumienie intencji drugiej osoby względem stanu własnej intencji. Formuła Clarka (1996) dla zobrazowania intencji komunikacyjnej: Czyjąś intencją jest, abym [ja podzielał uwagę wobec (X)] 15

Autorytety Rodzice - Nauczyciele- Rówieśnicy- Inni dorośli Dzieci czują potrzebę uniezależnienia od rodziców i dlatego zwracają się do innych dorosłych, np. nauczycieli Rówieśnicy stają się dużym autorytetem Dziecko dostrzega zróżnicowanie oczekiwań moralnych- rówieśnicy, nauczyciele, rodzice Odchodzi od pojęcia sprawiedliwości jako podporządkowania się autorytetowi w kierunku idei równości

Autorytety-rodzice Dzieci mniej uzewnętrzniają swoje uczucia wobec rodziców, ale nadal rodzice są bardzo dla nich ważni. Poglądy przekazane przez rodziców są tak silne, że dzieci uważają je za swoje własne. Dzieci nie chcą, by traktować je jako rozkoszne maluchy. Zwykle niecierpliwią się, gdy są upominane, ponieważ uważają, że same wiedzą, jak należy postępować i chcą być traktowana jak osoby odpowiedzialne. Dzieci traktują rodziców jako bezpieczną bazę, polegają na ich obecności,wsparciu i bezwarunkowej akceptacji. Duże znaczenie dla poczucia wartości dziecka ma ocena rodziców. Dzieci czują potrzebę uniezależnienia od rodziców i dlatego zwracają się do innych dorosłych, np. nauczycieli.

Autorytety- nauczyciele „Moja Pani jest najmądrzejsza na świecie”, „Pani powiedziała, że…” Stają się jedną z najważniejszych osób w życiu dziecka. Są ważnym źródłem odpowiedzi na pytania. Ocena i opinia nauczyciela wpływa na samoocenę ucznia. Sukcesy lub porażki w pierwszych latach szkoły podstawowej nierzadko decydują o przebiegu kariery szkolnej, a także pracy zawodowej dorosłego człowieka. Nauczyciel jest źródłem kompetencji, których opanowanie przybliża dziecko do świata dorosłych.

Autorytety-rówieśnicy Rośnie rola rówieśników jako źródła wsparcia społecznego. Bardziej trwałe więzy. Tworzą się grupy rządzące się własnymi zasadami. Grupa daje poczucie spełnienia społecznego. To, co spaja grupy koleżeńskie jest wspólnota działania (w odróżnieniu od wspólnoty poglądów w wieku dorastania). Grupa umożliwia rozwijanie wiedzy i nabywanie nowych umiejętności. Rozwój poczucia solidarności. Nauka współdziałania i uwzględnienia różnych punktów widzenia. Ważne źródło samooceny. Ważne źródło wsparcia w doświadczanych trudnościach.

Bibliografia Brzezińska, A.I.(2013). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP Trempała, J.(2011).Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa :PWN Gerrig, R.J, Zimbardo, P.G (2012). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. Brzezińska, A.I., Appelt, K. i Ziółkowska, B. (2010). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau i D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP Kulik, A.(2005).Rozwój psychiczny dziecka. W:Wolańczyk,T.,Komender,J.(red.).Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL Greenland, K.G.(2012). Dziecko wolne od stresu. Warszawa: Czarna Owca