Przesłanki i istota planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru metropolitalnego. Prof. dr hab. Tomasz Kaczmarek WARSZTATY NT. WYMIANY DOŚWIADCZEŃ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna,
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Stan wdrażania IV Osi priorytetowej Rozwój infrastruktury społeczeństwa informacyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
PROGRAM REGIONALNY: Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Justyna Danielewicz Małgorzata Żak-Skwierczyńska Uniwersytet Łódzki DELIMITACJA WARSZAWSKO-ŁÓDZKIEGO OBSZARU FUNKCJONALNEGO W STRATEGII ROZWOJU WARSZAWSKO.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Samorządowa jednostka organizacyjna INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego 1.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Miejskie Obszary Funkcjonalne w województwie pomorskim
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Marszałek Województwa Podkarpackiego
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Przesłanki i istota planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru metropolitalnego. Prof. dr hab. Tomasz Kaczmarek WARSZTATY NT. WYMIANY DOŚWIADCZEŃ W PLANOWANIU ROZWOJU PRZESTRZENNEGO OBSZARÓW METROPOLITALNYCH, Hotel Kozi Gród, Pomlewo k. Gdańska, 1-2 lipca 2015 r.

Projekt częściowo finansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Projekt – maj 2015

Zagadnienia 1.Obszar Metropolitalny jako podmiot polityki rozwoju 2.Problemy rozwoju i planowania przestrzennego Obszarów Metropolitalnych 3.Cele i zakres Planu dla Obszaru Metropolitalnego - propozycje 4.Zintegrowane podejście do planowania metropolitalnego 5. Dylematy planowania metropolitalnego

1. Obszar metropolitalny jako podmiot polityki rozwoju kraju

Obszar metropolitalny w świetle dokumentów krajowych Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (obszar metropolitalny) Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (miasta i obszary metropolitalne) Projekty ustaw „metropolitalnych”, „ o polityce miejskiej i współpracy JST” 2010 Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Krajowa Polityka Miejska do 2020 r. (projekt) 2014 Ustawa o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 – Ustawa o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych i ich granic (projekt)

1/ Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadziła nową kategorię planów zagospodarowania przestrzennego: plany dla obszarów metropolitalnych. „dla obszaru metropolitalnego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa” (art. 39 ust. 6 UPZP w pierwotnym brzmieniu). 2/ Ustawa z dnia 24 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw. W ustawie zrezygnowano z pojęcia „obszaru metropolitalnego” i zastąpiono go „miejskim obszarem funkcjonalnym ośrodka wojewódzkiego”.

2. Problemy rozwoju i planowania przestrzennego Obszarów Metropolitalnych

Elementy składowe OM Obszar metropolitalny ma cechy zarówno regionu strukturalnego (morfologicznego), jak i funkcjonalnego (węzłowego), z elementami składowymi: 1.Centrum (duże miasto/a) 2.Strefa wewnętrzna (obszar silnie zurbanizowany) 3.Strefa zewnętrzna (strefa intensywnych powiązań funkcjonalno-przestrzennych).

Źródło: Śleszyński 2014 Dojazdy do pracy STOLICA INNE METROPOLITALNE/ REGIONALNE SUBREGIONALNE

MOF wg KPZK 2030 Miejski obszar funkcjonalny jest układem osadniczym ciągłym przestrzennie, złożonym z odrębnych administracyjnie jednostek. Obejmuje zwarty obszar miejski oraz powiązaną z nim funkcjonalnie strefę zurbanizowaną.

W Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 zostało wyznaczonych 10 ośrodków metropolitalnych : Warszawa, Aglomeracja Górnośląska, Kraków, Łódź, Trójmiasto, Poznań, Wrocław, duopol Bydgoszcz i Toruń, Szczecin, Lublin.

Zgodnie z KPZK 2030 wszystkie miasta wojewódzkie (ośrodki metropolitalne oraz pozostałe ośrodki wojewódzkie) zobligowane są do delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych oraz do przygotowania strategii i planów zagospodarowania dla całego obszaru funkcjonalnego ośrodka miejskiego. Ponadto Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (dziś MIiR) wraz z zespołem, w którego skład wchodzą jednostki samorządu terytorialnego i resorty przygotuje listę podstawowych kryteriów, na podstawie której regiony będą mogły dokonać delimitacji tych obszarów. Kryteria brzegowe będą stanowiły obiektywną podstawę do realizacji polityki przestrzennej na poziomie regionu w tym krajowej polityki miejskiej wobec metropolii i miast wojewódzkich, stanowiąc obiektywne narzędzie dialogu z gminami.

Klasyfikacja miejskich obszarów funkcjonalnych wg KPZK 2030 Ustalenie Miejskie obszary funkcjonalne Ośrodków wojewódzkich, w tym metropolitalnych Ośrodków regionalnych Ośrodków subregionalnych Ośrodków lokalnych Zalecenie

 Zahamowanie rozwoju terytorialnego miast  Nieadekwatność struktur terytorialno-administracyjnych do układów miejskich powiązań funkcjonalno-przestrzennych  Deficyt terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych w obrębie granic miejskich  Rozwój budownictwa mieszkaniowego (w tym urban sprawl) i inwestycje typu green field w strefie podmiejskiej  Konieczność rozbudowy infrastruktury technicznej i społecznej na terenach dotąd wiejskich i słabo zagospodarowanych  Nieskoordynowane plany zagospodarowania przestrzennego Lokalne przesłanki planowania metropolitalnego

 Utrata dochodów w mieście centralnym (PIT i CIT)  Redystrybucja miejsc zamieszkania, pracy i edukacji, eskalacja migracji wahadłowych  Zjawisko free-riding strefy podmiejskiej  Utrzymywanie infrastruktury o zasięgu aglomeracyjnym tylko przez miasto centralne  Rozwój motoryzacji indywidualnej,  Problemy transportowe (kongestia), niedorozwój komunikacji publicznej  Zmiany w dostępności transportowej i stopniu zainwestowania gmin. Lokalne przesłanki planowania metropolitalnego

KOSZTY NIEKONTROLOWANEJ SUBURBANIZACJI Dr Adam Kowalewski Jeremi Mordasewicz Prof. Jerzy Osiatyński Prof. Jerzy Regulski Sędzia Jerzy Stępień Prof. Przemysław Śleszyński

KOSZTY NIEKONTROLOWANEJ SUBURBANIZACJI według „Raportu o ekonomicznych stratach i społecznych kosztach niekontrolowanej urbanizacji w Polsce” (A. Kowalewski, J. Mordasewicz, J. Osiatyński, J. Regulski, P. Śleszyński, 2013, 2014) KATEGORIAWYLICZENIA Wyznaczenie zbyt dużych terenów pod budownictwo mieszkaniowe w planach miejscowych (wykup gruntów, budowa infrastruktury)  mld zł (IGiPZ PAN, 2011)  67 mld zł (MTBGiM /GUS, 2012)  129 mld zł – koszty wykupu gruntów pod drogi gminne (tzw. Raport Olbrysza i Kozińskiego) (art. 36 Ustawy o pizp przewiduje, że właściciel nieruchomości zarezerwowanej w miejscowym planie pod drogę, może domagać się wypłaty odszkodowania albo dostarczenia nieruchomości zamiennej)

3. Cele i zakres Planu Metropolitalnego Propozycje

Ograniczenie zjawiska urban sprawl, Poprawa jakości zamieszkania, poprzez tworzenie standardów urbanistycznych Poprawa ochrony zasobów przyrodniczych OM, Zachowanie i rozwijanie obszarów kulturowych, unikatowych w skali OM Poprawa systemu transportowego, racjonalizację struktury przewozu osób i towarów oraz ograniczenia zatorów drogowych, poziomu zanieczyszczeń, hałasu i wypadków drogowych, Poprawa funkcjonowania i optymalizacji rozmieszczenia infrastruktury technicznej, Optymalizowanie lokalizacji ponadlokalnych elementów infrastruktury społecznej (obiekty służby zdrowia, opieki społecznej, kultury, edukacji, sportu i rekreacji) oraz komercyjnej (m.in. handel wielkopowierzchniowy, usługi logistyczne), Tworzenie przyjaznych warunków dla inwestowania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, Tworzenie spójnego systemu zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego OM (baza noclegowa, szlaki turystyczne, ośrodki wypoczynkowe, parki rozrywki). Źródło: Koncepcja Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań, CBM UAM 2015 Cele planu metropolitalnego

Ustalenia Planu powinny dotyczyć Inwestycji, projektów zapisanych w dokumentach o charakterze ponadlokalnym (np. w planach regionalnych, inwestycje ZIT) oraz w dokumentach gminnych (po ich ocenie merytorycznej) Rozwoju i lokalizacji funkcji o charakterze metropolitalnym (zdecydowanie regionalnym, krajowym i/lub międzynarodowym, np. kwestia lotniska) Rozwoju i lokalizacji funkcji o charakterze ponadgminnym, istotnych dla funkcjonowania OM (np. węzły transportu publicznego, obiekty infrastruktury technicznej, obiekty sportowe) Zjawisk wielkoprzestrzennych (zasobów i potencjałów) o znaczeniu dla całej metropolii (tereny cenne przyrodniczo i kulturowo, tereny inwestycyjne, mieszkaniowe, rolnicze, rekreacyjne) Elementów sieciowych w skali ponadgminnej, istotnych dla funkcjonowania OM (siec hydrograficzna, sieć korytarzy ekologicznych, sieć transportowa, sieci mediów) Zjawisk lokalnych, powszechnych w skali OM, których uspójnienie, regulacja, standaryzacja jest istotna dla funkcjonowania i rozwoju metropolii, podnoszenia jakości życia, efektywności świadczenia usług itp. Źródło: Koncepcja Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań, CBM UAM 2015

Zasady rozwoju przestrzennego OM 1.Zasada zintegrowanego planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego 2.Zasada zrównoważonego rozwoju terytorialnego 3.Zasada racjonalnego wykorzystania środowiska przyrodniczego 4.Zasada zwartej Metropolii 5.Zasada pierwszeństwa regeneracji terenów zainwestowanych nad zajmowaniem terenów pod nową zabudowę 6.Zasada bilansowania potrzeb społeczno-gospodarczych i planowania nowych terenów inwestycyjnych 7.Zasada równoległej realizacji celów publicznych i prywatnych 8.Zasada dobrego dostępu do usług na obszarze całej Metropolii 9.Zasada energooszczędności struktur przestrzennych 10. Zasada koordynacji planowania przestrzennego i spójnego zarządzania infrastrukturą komunalną Źródło: Koncepcja Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań, CBM UAM 2015

Funkcje Planu dla OM  Informacyjna (sporządzenie bazy danych przestrzennych w skali OM)  Diagnostyczna (diagnoza stanu zagospodarowania, identyfikacja problemów przestrzennych)  Indykatywna (wskazanie pożądanych kierunków zagospodarowania i rozwoju oraz zasad ich wdrażania)  Edukacyjna (promowanie oddolnego, zintegrowanego podejścia w planowaniu przestrzennym) Źródło: Koncepcja Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań, CBM UAM 2015

4. Zintegrowane podejście do Planowania Metropolitalnego

Plan Metropolitalny Integracja terytorialna Obszar funkcjonalny ośrodka wojewódzkiego Integracja funkcjonalna Koordynacja rozwoju funkcji i sieci, szczególnie ponadlokalnych Integracja planistyczna Plany i strategie lokalne, metropolitalne (np. Strategia ZIT) i regionalne Integracja instytucjonalna Samorządy 3 szczebli, instytucje, organizacje działające na OM

5. Dylematy planowania metropolitalnego

Pytania: 1.Dla jakiego obszaru (delimitacja) ? 2.W jakim celu ? 3.W jakim zakresie merytorycznym? 4.Według jakich zasad ? 5.Z jakiej perspektywy (top down czy bottom up) ? 6.Z jakimi/iloma partnerami ? 7.Ustalenia planu z jaką mocą egzekucji ? 8.W jaki sposób plan wdrażać ?

Dziękuję za uwagę !