Geobezpieczeństwo i gospodarka wodna na terenie wybranych obszarów Dzielnicy Wawer Warszawa, marzec 2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PRZEDSIĘWZIĘCIA EURO 2012 REALIZOWANE PRZEZ Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o. Lp. Nazwa Przedsięwzięcia Szacunkowa wartość (wg listy indykatywnej.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
STAN REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY PRZED POWODZIĄ W DORZECZU GÓRNEJ WISŁY I ZAMIERZEŃ NA 2011 ROK.
2 * dane z Głównego Urzędu Statystycznego - stan na 31.XII.2009 Drogi krajowe o długości:Drogi wojewódzkie o długości: Drogi powiatowe o twardej nawierzchni.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
Wizja infrastruktury drogowej w Europie w 2040 roku Dr inż. Adewole Adesiyun IBDiM.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Naukowe Koło Marketingu MERITUM. Kontekst projektu  Nowoczesny i sprawnie funkcjonujący system IT ma istotny wpływ na poprawę konkurencyjności turystyki;
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Ogólne uwarunkowania i doświadczenia współpracy z samorządami na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu Konferencja „Współpraca Lasów.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Państwowy Instytut Geologiczny Państwowy Instytut Badawczy Warszawa, 01 marca 2012 r. Krzysztof Majer Państwowy Instytut Geologiczny Państwowy.
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Zagrożenie powodziowe przyczyny i ochrona. OPADY DŁUGOTRWAŁE LUB GWAŁTOWNE Najgroźniejsze powodzie opadowe występują na rzekach górskich i podgórskich.
Ocena zagrożenia powodziowego na Mazowszu – doświadczenia z powodzi zimowej i letniej 2010 roku Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
DOZAMEL Sp. z o.o. – Zarządca WPP Spotkanie Rady Parku Rozwój i integracja infrastruktury WPP etap I oraz dalsze zamierzenia Zarządcy WPP.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PRZEGLĄD PRASY 19 marca 2013 roku Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w Kielcach Biuro Prasowe tel. (41) ; fax. (41) rzecznik.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
NASZE NADLE Ś NICTWO NADLE Ś NICTWO BE Ł CHATÓW Pod zarządem Nadleśnictwa Bełchatów znajduje się prawie hektarów lasów. Leśnicy z Nadleśnictwa.
FIRMA OCZAMI UCZNIA Opracowanie: Krystian Kasprzyk, ucz. kl. II c Gimnazjum nr 7 im. K. I. Gałczyńskiego PROJEKT SZKOŁA – PRACA – PRZYSZŁOŚĆ II edycja.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
{ NADLEŚNICTWO OSTRÓW MAZOWIECKA –WCZORAJ, DZIŚ I JUTRO…
AKADEMIA ROLNICZA im. H. Kołłątaja w Krakowie Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji RENATURYZACJA RZEKI NIDY Prof.dr hab.Wojciech Bartnik Prof. dr hab.
Dokumenty opracowane w ramach projektu przez Gminę Malanów
Zapis prezentacji:

Geobezpieczeństwo i gospodarka wodna na terenie wybranych obszarów Dzielnicy Wawer Warszawa, marzec 2012

Wawer Podział na osiedla

Definicja zagrożeń Wisła –Stan wału przeciwpowodziowego –Wody podsiąkowe przy wysokich stanach wody na Wiśle (problemy w osiedlach położonych wzdłuż Wisły) –Brak odpowiedniej ilości przepompowni (przy stanie wody na Wiśle pow. 6 m tylko jedna przepompownia Bluszcze) Wody gruntowe –Zasypywanie terenów niżej położonych (tereny te były swojego rodzaju rezerwuarem w czasie silnych opadów deszczu) Wody opadowe i roztopowe –Brak kanalizacji deszczowej (rolę kanalizacji deszczowej przejęła sieć rowów melioracyjnych, konserwowanych w ograniczonym stopniu przez ponad 20 lat)

Definicja zagrożeń Średnio roczne opady wynoszą 500 mm/m 2. Powierzchnia Wawra – 79,71 km 2 Średnie roczne opady – 39,8 mln m 3 Ciekawostką jest, że średnie opady na poziomie 25 mm/m 2 w większości miast zaczynają sprawiać problemy podtopieniowe. Wielkość opadu dla pojedynczych deszczów wynosi: - dla deszczów zwykłych i silnych – do ok. 10 mm/m 2 - dla deszczów ulewnych – ok mm/m 2 - dla deszczów nawalnych – powyżej 70 (nawet do 150) mm/m 2 Przy deszczu ulewnym jednorazowy opad może wynieść (przy 50 mm/m 2 ) m 3

Zakole Wawerskie pow. tylko 54 ha

Podstawowe przyczyny lokalnych podtopień Zagrożenia związane z podtopieniami występujące na części osiedli znajdujących się na terenie Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy w znacznej części związane są z: - brak odpowiedniej ilości przepompowni; - brakiem urządzeń melioracji wodnej (rowy melioracyjne); - brakiem kanalizacji deszczowej i burzowej; - intensywną zabudową terenów biologicznie czynnych; - samowolami budowlanymi; - zasypywaniem terenów podmokłych.

Śluzy wałowe i przepompownie Rów Miedzeszyński (Przepompownia przy stanie wody na Wiśle 6 m przestaje działać) Kanał Nowe Ujście (Brak przepompowni) Kanał Nowa Ulga (Przepompownia Bluszcze)

Rów Miedzeszyński W 2011 roku na zlecenie Biura Infrastruktury m.st. Warszawy powstało opracowanie „Oena działania systemu odwodnienia ul. Wał Miedzeszyński na odcinku Trakt Lubelski – Bronowska. Celem opracowania było: określenie przyczyn zjawisk powodziowych występujących w Rowie Miedzeszyńskim w okresach podwyższonych stanów wody na Wiśle i w okresach deszczów nawalnych, które nasiliły się po przeprowadzeniu modernizacji ulicy Wał Miedzeszyński, wału przeciwpowodziowego oraz po wykonaniu nowego systemu odwadniającego.

Wnioski końcowe raportu 1.Malejąca z biegiem lat powierzchnia stawów Łachy Kuligowskiej (…) doprowadziła do zmniejszenia retencji tych zbiorników do ok. 40% pierwotnej naturalnej wielkości. 2.Nieliniowy związek napełnień koryta Wisły (…) jest rezultatem utrudnionych warunków przepływu wód powodziowych w wyniku zarośnięcia międzywala roślinnością krzewiastą i drzewiastą. Powoduje to wzrost wartości przepływów filtracyjnych oraz konieczność wcześniejszego zamykania i późniejszego otwierania „szybrów” śluzy wałowej, wskutek czego dochodzi do zwiększenia rozmiarów podtopień na terenach przyległych do wału. 3. (…) Istnieją także mocne przesłanki do stwierdzenia, że przepuszczalne warstwy podbudowy ulicy (tłuczeń, włóknina), w okresach intensywnej filtracji wody z międzywala, pracują jak drenaże płytowe. Przechwycona w ten sposób część przepływu filtracyjnego (gruntowego) odprowadzana jest do kolektora D=1400 mm,(…). Może to spowodować wypełnienie retencji kolektora nawet w ciągu 6 godzin. 4.Deszcz nawalny (…) przy wypełnionej retencji kolektora D=1400mm i nieczynnej pompowni (podobnie jak w okresie kulminacji fali powodziowej w maju 2010r.) spowoduje przyrost rzędnej lustra wody w stawach Łachy Kuligowskiej w tempie 0,40 m/h, co doprowadzi do gwałtownych i głębokich podtopień, zarówno w zlewni Rowu Miedzeszyńskiego jak i Kanału Zerzeńskiego. 5.Nowy system odwodnienia oparty na kolektorze D=1400 mm i pompowni „kończącej” pracę w momencie kiedy powódź dopiero się rozpoczyna, nie sprawdził się. Mogło dojść do deszczu nawalnego w momencie wystąpienia którejkolwiek z 4-ch kulminacji fali na Wiśle. Wymiana pomp na jednostki o znacznie większych wysokościach podnoszenia, gwarantujących działanie przy dowolnie dużych napełnienia międzywala, poprawiłoby bezpieczną pracę systemu odwodnieniowego zmodernizowanej ulicy Wał Miedzeszyński. 6.Obecność drenażu podskarpowego wyraźnie zagęszcza linie ekwipotencjalne pod wałem i radykalnie zmniejsza podtopienia. Jest to drugi kierunek poszukiwań skutecznych rozwiązań technicznych dla poprawy obecnego stanu. (…)

Kanał Nowe Ujście Brak Przepompowni Fala kulminacyjna na Wiśle w czerwcu 2010

Rowy melioracyjne Rowy melioracyjne przejęły funkcję kanalizacji deszczowej. Podstawowe problemy to: –Od 20 lat rowy są konserwowane tylko w podstawowym zakresie. –Błędy w projektowaniu przepompowni na Rowie Miedzeszyńskim (brak możliwości przepompowania wody przy stanie Wisły powyżej 6 m). –Brak przepompowni na Kanale Nowe Ujście. –Zasypywanie rowów oraz podnoszenie terenów w Obszarze Krajobrazu Chronionego. –Błędy przy wydawaniu pozwoleń na budowę dotyczące powierzchni biologicznie czynnej. Rozbudowana sieć rowów obsługuje Wawer, ale też i gminy sąsiednie.

Odprowadzanie wód opadowych URZĄDZENIA MELIORACJI WODNYCH PODSTAWOWE Kanał Wawerski – 8,6 km. Kanał Nowe Ujście 2,8 km. Kanał Nowa Ulga – 2,2 km. URZĄDZENIA MELIORACJI WODNYCH UZUPEŁNIAJĄCE Kanał Zagoździański - 7,9 km. Rów Zerzeński – 5,4 km. Rów Miedzeszyński – 7,4 km. Sieć kanałów melioracyjnych – 5,9 km. (wykreślone z ewidencji)

Rów Zerzeński 2011

Kanał Nowe Ujście (sierpień 2011)

Odprowadzanie wód opadowych Źródło: Odpowiedź na skargę Rady Osiedla Zerzeń : Pismo Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy do Rady Osiedla Zerzeń z dnia znak ÓŚ-VĄŚ do CRSiW 319/2011

Podnoszenie gruntów Jedną z przyczyn lokalnych podtopień jest nielegalne podnoszenie gruntów. Szczególnie niebezpieczne, w dalszej perspektywie, jest zasypywanie terenów podmokłych. W ciągu ostatnich 15 lat zasypano: kilkadziesiąt hektarów w Obszarze Krajobrazu Chronionego, zasypano również: rowy, jeziora i oczka wodne.

Podnoszenie gruntów Zakole Wawerskie znajduje się w granicach osiedla Zerzeń w dzielnicy Wawer. Na terenie tym został w 2002 roku powołany przez Wojewodę Mazowieckiego Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy o powierzchni ok. 54 ha. Teren powstał w wyniku wymycia przez wody powodziowe Wisły. Znajduje się na nim gęsta sieć rowów melioracyjnych oraz duży kanał (Nowe Ujście). Dzięki swojemu położeniu Zakole Wawerskie jest w stanie w czasie opadów zgromadzić znaczne ilości wody, które potem są sukcesywnie odprowadzane do Wisły poprzez sieć rowów melioracyjnych. Z powodu swojego miejskiego położenia teren ten jest pod dużą presją urbanizacyjną (rozwój sieci dróg, intensywna rekreacja, wypalanie łąk i trzcinowiska, dzikie wysypiska).

Teren w rejonie ul. Kadetów

Skutki

Park Zasypano Jezioro Sporne oraz zniszczono kilkanaście rowów melioracyjnych Tereny w okolicach ulicy Jeziorowej od lat były rezerwowane jako tereny rekreacyjne o dużych walorach przyrodniczych. Niestety w dużej części zostały one już zabudowane a dostęp do Jeziora Zerzeńskiego ograniczony.

Przez wiele lat, bez skutku, Rada Osiedla Zerzeń próbowała zwrócić uwagę poprzednich władz Dzielnicy na negatywne skutki działań deweloperów. Aktualnie zaistniała szansa na poprawę sytuacji podtopień i wysokich stanów wód gruntowych.

Działania podjęte przez Urząd m. st. Warszawy dla Dzielnicy Wawer w 2011 roku. Władze Dzielnicy Wawer w miarę swoich kompetencji, możliwości i środków starają się zaspokajać potrzeby mieszkańców i reagować na płynące od nich sygnały. W 2011 roku, decyzją Zarząd Dzielnicy, wykonano na drogach gruntowych najbardziej narażonych na podtapianie i powstawanie zastoin wodnych, utwardzenia miejscowe gruzem betonowym na georuszcie. W takiej technologii wykonano ok mb odcinków dróg gruntowych najbardziej narażonych na zalewanie i podtapianie. Zlecono również wykonanie ok. 30 mb nowych przepustów pod drogami. Prace te wykonano w rejonie ul. Powiatowej, Podmokłej, Fromborskiej, Czołgistów, Ks. Szulczyka i Napoleona Bonaparte.

W 2011 roku Urząd m. st. Warszawy dla Dzielnicy Wawer zlecił konserwację następujących urządzeń melioracji wodnej: - Kanału Nowe Ujście na długości 2776 m. - Kanału Nowa Ulga na długości 2190 m. - Rowu Miedzeszyńskiego na długości 2162 m. - Sprzątanie wałów kanału Nowe Ujście na długości 1100m. Łączny koszt wymienionych prac przekroczył 140 tyś. zł. W miesiącach letnich 2011 roku przeprowadzono oczyszczanie wszystkich studni chłonnych w ulicach będących w zarządzie Dzielnicy. Pracami objęto około 500 studni znajdujących się na terenie Wawra.

W 2011 roku Urząd Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy zlecił wykonanie dokumentacji projektowo – kosztorysowej budowy odwodnienia ulicy Skalnicowej na odc. od ul. Cyklamenów w kierunku ul. Wał Miedzeszyński na dł. ok. 300 m. W ramach dokumentacji zostanie zaprojektowany przepust pod ul. Skalnicową umożliwiający odprowadzenie wód opadowych z jezdni oraz nadmiaru wody z korpusu drogowego, do Kanału Zerzeńskiego. Jednocześnie przepust umożliwi odprowadzenie wody z terenów ROD Wodniak (również do Kanału Zerzeńskiego) po wcześniejszym odtworzeniu systemu rowów melioracyjnych na tym terenie.

Zarząd Dzielnicy wnioskował do Rady Dzielnicy i Rady Miasta o przyznanie środków budżetowych na zadanie związane z odwodnieniem. Pomimo trudnej sytuacji budżetowej, kosztem oszczędności oraz rezygnacji z kilku zadań inwestycyjnych, udało się zabezpieczyć w budżecie dzielnicy na lata 2011 – 2014 środki w kwocie zł z przeznaczeniem na realizację zadania pn. „Odwodnienie terenów dzielnicy w osiedlach Aleksandrów, Zbójna Góra, Nadwiśle i Las”. Wdrożenie tego projektu ma na celu ostateczne rozwiązanie problemu wód gruntowych, opadowych i spływających na terenie Dzielnicy. Plan działań Urzędu m. st. Warszawy dla Dzielnicy Wawer na najbliższe lata.

31 maja 2011 roku w Urzędzie Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy powołano Zespół Zadaniowy do spraw uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej Dzielnicy. Celem powołania zespołu jest opracowanie analizy stanu istniejącego i planowanych zamierzeń będących podstawą do stworzenia skutecznego systemu odprowadzania wód opadowych i roztopowych z terenu Dzielnicy Wawer. Efektem działań zespołu jest dokumentacja przetargowa do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie koncepcji odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu osiedli: Aleksandrów, Zbójna Góra oraz obszaru Nadwiśla, leżących na terenie Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy. Przetarg na opracowanie koncepcji zostanie rozstrzygnięty do końca 2011 roku, a jej realizacja nastąpi w najbliższych latach.

Zarząd Dzielnicy Wawer m. st. Warszawy deklaruje współpracę z organizacjami i instytucjami zaangażowanymi w uporządkowanie gospodarki wodnej na terenie dzielnicy. Zorganizowanie wspólnej konferencji poświęconej tej tematyce, ma na celu wypracowanie harmonogramu długofalowych działań w tym zakresie. Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie decyzje zapadają na poziomie samorządu dzielnicowego. Zagadnienia geobezpieczeństwa i gospodarki wodnej należą do kompetencji samorządów rożnych szczebli. Na terenie m. st. Warszawy funkcjonuje kilka jednostek powołanych do prowadzenia działań w tym zakresie i reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Pytania na jakie powinniśmy sobie odpowiedzieć, będące podstawą do opracowania harmonogramu niezbędnych prac w przeciwdziałaniu podtopieniom 1.Jakie długofalowe działania należy podjąć w kontekście rozbudowy Wawra, w szczególności z racji usytuowania, w strefie przywiślanej stanowiącej w przeszłości naturalny zbiornik dla wód opadowych i roztopowych? (kanalizacja deszczowa i burzowa). 2.Jaki wpływ na stan wód gruntowych ma intensywna rozbudowa Wawra? ( zmniejszająca się powierzchnia czynna biologicznie, zasypywanie terenów Obszaru Krajobrazu Chronionego, zmniejszająca się powierzchnia terenów okresowo zalewanych, brak konserwacji rowów i kanałów). 3.Jakie działania należy podjąć w celu właściwego zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na terenach zabudowy zwartej? 4.Czy strefa przywiślana jest najbardziej zagrożoną częścią Wawra w odniesieniu do zagrożenia powodziowego i skutków jakie mogą nieść wody opadowe i roztopowe, przy braku kanalizacji, i właściwie działającej odwadniającej infrastruktury technicznej? 5.Czy powodzie i podtopienia mogą mieć wpływ na zanieczyszczenie środowiska.? 6.Czy można wykonać ocenę zagrożeń wód podziemnych oraz podłoża budowlanego czynnikami naturalnymi oraz spowodowanymi przez człowieka? 7.Jaki jest aktualnie stan wałów przeciwpowodziowych i na czym polega ocena ich stanu technicznego? 8.Jaki jest stan chemiczny gruntów i wód oraz ich wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców? 9.Czy analiza warunków geologiczno inżynierskich i hydrogeologicznych powinna być wykonana przed wydaniem zezwolenia na budownictwo mieszkaniowe? 10.Czy bez dokumentacji geologiczno – inżynierskich ustalających geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych można otrzymać pozwolenie na budowę? 11.Na czym polega monitorowanie wałów przeciwpowodziowych przy pomocy badań geologiczno-inżynierskich oraz geofizycznych badań elektrooporowych? 12.Na czym polega wykonanie oceny wpływu czynników antropogenicznych na zasoby i jakość wód podziemnych? 13.Jakie działania należy podjąć, zgodnie z Dyrektywą Wodną, w celu właściwego zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na terenach zabudowy zwartej, w szczególności w strefie przywiślanej? 14.Czy właściwym jest budowa kanalizacji z odprowadzeniami, na niezabudowanym terenie stanowiącym do tej pory naturalny zbiornik zabezpieczający ( ul. Kadetów) strefę przywiślaną i jej mieszkańców przed podtopieniami?

Dziękuję za uwagę