SPRZEDAŻ ALKOHOLU NIELETNIM Raport z badania PBS DGA 1 SPRZEDAŻ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW OSOBOM NIEPEŁNOLETNIM W GDAŃSKU RAPORT Z BADAŃ „Tajnego Klienta”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Remont Szkoły Podstawowej Nr 2 wraz z budową przyszkolnej infrastruktury sportowej Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
Ogólnopolska społeczna kampania edukacyjna. PO CO? Po to, żeby ograniczyć liczbę osób pijących ryzykownie i szkodliwie Do kogo? Do dorosłych konsumentów.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Projekt „Poznański Rockefeller – promocja i rozwój przedsiębiorczości na terenie Miasta Poznania” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Badanie skuteczności kampanii promocyjnej Polski na rynkach zagranicznych: niemieckim, brytyjskim i francuskim Warszawa, 25 lipca 2012.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Gdańsk, listopad 2009 STOSUNEK DO ORGANIZACJI EURO 2012 ™ W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM opracowanie: Qualifact. Badania rynkowe i doradztwo.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
Ekonomiczne Bobry ® Ekonomiczne Bobry to miniprzedsiębiorstwo działające na terenie II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Miniprzedsiębiorstwo założyło 6 uczennic z klasy 2a.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Gryficach.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Badanie społecznej akceptacji UEFA Euro 2012 w Poznaniu.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Sierpień 2017 roku.
Program „Profilaktyka Nowotworów głowy i szyi”
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie w ramach kategorii Najlepszy Team Leader Contact Center
Zapis prezentacji:

SPRZEDAŻ ALKOHOLU NIELETNIM Raport z badania PBS DGA 1 SPRZEDAŻ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW OSOBOM NIEPEŁNOLETNIM W GDAŃSKU RAPORT Z BADAŃ „Tajnego Klienta” PBS DGA Spółka z o.o. dla Urzędu Miasta Gdańska Sopot, wrzesień 2006

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 2 Charakterystyka projektu Metodologia badania  Projekt badawczy: Sprzedaż alkoholu i papierosów osobom niepełnoletnim  Klient: Urząd Miasta Gdańska  Wykonawca: PBS DGA Spółka z o.o.  Terminy badań: września 2006  Metodologia: Obserwacja uczestnicząca (Tajny Klient). Badanie realizowane było przez dwóch audytorów – osobę wyglądająca na nieletnią i osobę dorosłą. Zadaniem osoby „nieletniej” było dokonanie zakupu piwa i papierosów, natomiast zadanie osoby dorosłej polegało na podjęciu interwencji, w przypadku sprzedaży.  Próba: 50 prób zakupu piwa i papierosów  Prace terenowe: Przeszkoleni audytorzy PBS  Analizy statystyczne: SPSS, Excel.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 3 Wyniki badań

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 4 Skala zjawiska Sprzedaż alkoholu i papierosów / żądanie dowodu WYKRES. Badanie przeprowadzono w 50 punktach sprzedaży (N=50)

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 5 WYKRES. Próba zakupu piwa i papierosów. Badanie przeprowadzono w 50 punktach sprzedaży napojów alkoholowych i papierosów na terenie miasta Gdańska (N=50 ). Sprzedaż alkoholu i papierosów osobom nieletnim Na 50 podjętych w badaniach prób zakupu piwa i papierosów 60% (30 wizyt) zakończyło się jego sprzedażą zaś w 40% prób (20 wizyt) „nieletni ankieter” spotkał się z odmową sprzedaży.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 6 Sprzedaż alkoholu i papierosów nieletnim Kategorie punktów sprzedaży Badanie zrealizowano w 25 sklepach i 25 lokalach gastronomicznych WYKRES. Sprzedaż alkoholu i papierosów w różnych kategoriach punktów sprzedaży (N=50)

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 7 Sprzedaż alkoholu i papierosów nieletnim Zachowania sprzedawców WYKRES. Liczba sprzedawców (kobiet i mężczyzn) i ich zachowania wobec prób zakupu piwa i papierosów przez osoby niepełnoletnie (N=50)

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 8 Sprzedaż alkoholu i papierosów nieletnim Płeć „nieletniego” a łatwość zakupu WYKRES. Liczba chłopców i dziewcząt, którym sprzedano i którym odmówiono sprzedaży piwa i papierosów.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 9 Żądanie dowodu osobistego Kupujący, od których żądano dowodu WYKRES. Żądanie dowodu w trakcie zakupu alkoholu i papierosów a płeć kupującego (N=50)

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 10 Żądanie dowodu osobistego Sprzedający, którzy żądali dowodu WYKRES. Żądanie dowodu w trakcie zakupu alkoholu a płeć sprzedającego (N=50)

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 11 WYKRES. Żądanie dowodu w trakcie zakupu alkoholu i papierosów w różnych kategoriach punktów sprzedaży (N=50) Żądanie dowodu osobistego Kategorie punktów sprzedaży

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 12 Świadkowie sprzedaży Liczba świadków w punktach sprzedaży CZY KTOŚ ZAREAGOWAŁ? WYKRES. Liczba świadków (N=104) WYKRES. Reakcja świadków (Świadkowie sprzedaży n=39)

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 13 Reakcje świadków sprzedaży Na 50 przeprowadzonych badań, których świadkami były łącznie 104 dorosłe osoby NIE ZNALAZŁ SIĘ NIKT, kto by w jakikolwiek sposób zareagował lub podjął jakąkolwiek interwencję w związku ze sprzedażą piwa i papierosów osobie wyglądającej na niepełnoletnią.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 14 Reakcje świadków sprzedaży zNa poziomie deklaracji aktywność świadków jest znacznie większa niż w rzeczywistości - w ogólnopolskich badaniach ankietowych pn. „Wzory konsumpcji alkoholu w Polsce – postawy i zachowania mieszkańców wobec problemów alkoholowych” (zrealizowanych przez PBS na zlecenie PARPA w 2005 r.) - ok. 14% badanych stwierdziło, iż w ciągu ostatniego roku podjęło interwencję będąc świadkiem sprzedaży alkoholu osobie niepełnoletniej. To niezbyt wiele ale znacznie więcej niż 0% jakie odnotowano obecnie. zJak przełamać obojętność świadków sprzedaży alkoholu i papierosów osobom niepełnoletnim? To jedno z istotnych wyzwań współczesnej profilaktyki !

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 15 Reakcja na interwencję „dorosłego ankietera” Miejsca sprzedaży alkoholu i papierosów Ogółem podjęto 30 interwencji

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 16 Interwencje wobec sprzedawców Badanie wyraźnie pokazuje, iż warto podejmować interwencję wobec nierzetelnych sprzedawców, którzy sprzedają alkohol i papierosy niepełnoletniej młodzieży. Spośród 30 podjętych w podczas badań interwencji prowadzonych przez tzw. „dorosłego ankietera” 12 zakończyło się sukcesem (40%), zaś w 18 przypadkach, mimo podjętej interwencji doszło do sprzedaży alkoholu i papierosów „niepełnoletnim ankieterom”. Co zrobić aby dorośli Gdańszczanie byli nieobojętni wobec naruszających prawo sprzedawców alkoholu? To ważne zadanie dla lokalnego systemu edukacji publicznej, prowadzonej w ramach profilaktyki problemów alkoholowych.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 17 Podsumowanie wyników badań

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 18 Podsumowanie  Pozytywnie należy ocenić zachowania sprzedawców (właścicieli) małych osiedlowych sklepów spożywczych. Na 9 przeprowadzonych badań tylko w jednym przypadku doszło tam do sprzedaży piwa i papierosów „nieletnim respondentom” zaś w pozostałych 8 badaniach sprzedawcy zażądali okazania dowodów osobistych, a następnie odmówili sprzedaży (mimo nalegań ankieterów, którzy przekonywali ich, że są pełnoletni).

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 19 Podsumowanie  Można uznać, iż w przypadku „małych sklepów spożywczych” wynik badania jest sukcesem lokalnych instytucji odpowiedzialnych za działania profilaktyczne, służb porządkowych oraz mass-mediów, zaangażowanych w promocję tego typu projektów.  W tej sytuacji rekomendujemy kontynuację prowadzonych dotąd działań, w szczególności dalsze systematyczne monitorowanie zachowań sprzedawców oraz publikowanie informacji z tych badań w mediach oraz materiałach przekazywanych przedsiębiorcom. Może temu służyć np. doroczna konferencję podsumowującą „funkcjonowanie gdańskiego rynku alkoholowego” - byłaby to także dobra okazja do nagrodzenia kilku/kilkunastu wylosowanych „rzetelnych sprzedawców” (odmawiających sprzedaż alkoholu i tytoniu nieletnim) oraz promocja idei odpowiedzialnego biznesu.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 20 Podsumowanie  Aż ¾ spośród skontrolowanych w ramach badań gdańskich hipermarketów i supermarketów nie przestrzega obowiązującego prawa sprzedając piwo i papierosy „nieletnim klientom”. Tylko w dwóch na osiem skontrolowanych wielkich sklepów zażądano okazania dowodu osobistego od młodo wyglądającego klienta.  W tej sytuacji istotne znaczenie może mieć specjalny program edukacyjno-interwencyjny realizowany we współpracy z „sieciami handlowymi”, przewidujący specjalne warsztaty szkoleniowe dla kasjerek/-ów i sprzedawców alkoholu (papierosów) oraz ponowne badania metodą „tajnego klienta” (po upływie kilku miesięcy) pozwalające ocenić efekty podjętych działań (finansowane przez sieci handlowe).

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 21 Podsumowanie  Zdecydowanie najgorzej w badanej grupie placówek detalicznych wypadły sklepy działające na terenie gdańskich stacji benzynowych. W każdym z 8 badań zrealizowanych w tych placówkach sprzedano piwo i papierosy osobie wyglądającej na nieletnią – w żadnym z ww. sklepów nie zażądano dowodu potwierdzającego pełnoletność klienta. Dopiero interwencja „dorosłego ankietera” spowodowała, że w 5 badanych placówkach sprzedawca wycofał się ze swojej wcześniejszej decyzji o sprzedaży i zażądał dowodu osobistego.  Również w tym przypadku warto rozważyć możliwość uruchomienia wspólnego projektu, realizowanego i współfinansowanego przez firmy paliwowe, którego głównym elementem powinny być warsztaty dla sprzedawców oraz badania monitorujące efektywność podjętych działań.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 22 Podsumowanie  Na 25 prób zakupu podjętych przez chłopca 11 zakończyło się „sukcesem” (14 razy odmówiono sprzedaży), w przypadku dziewczyny „udanych zakupów” było prawie 2-razy więcej. Aż 19 prób (na 25 przeprowadzonych badań) zakończyło się sprzedażą piwa i papierosów. Może to oznaczać, iż niepełnoletnie dziewczyny znacznie łatwiej niż chłopcy mogą kupić piwo i papierosy w gdańskich sklepach i lokalach gastronomicznych.  Sprzedawcy/kelnerzy 2-krotnie częściej żądali okazania dowodu osobistego od chłopców niż od dziewcząt. Warto zwrócić uwagę na ten problem przygotowując warsztaty szkoleniowe dla sprzedawców.

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 23 Podsumowanie  Zdecydowanie bardziej odpowiedzialnie „za ladą” i „za barem” zachowują się kobiety, które znacznie częściej niż mężczyźni żądają od młodych klientów okazania dowodu osobistego (tylko jeden spośród szesnastu mężczyzn zażądał dowodu (ok. 6%), w grupie kobiet zrobiło to 20 osób (spośród 34) co stanowi ok. 60% sprzedawczyń/kelnerek uczestniczących w badaniu.  Warto podkreślić, iż planując specjalne warsztaty szkoleniowe dla sprzedawców należy zwrócić szczególną uwagę na reprezentatywny i aktywny udział w tym projekcie mężczyzn (sprzedawców, kelnerów, barmanów).

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 24  Warto raz jeszcze podkreślić, iż bardzo istotne znaczenie w ograniczeniu rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu i papierosów osobom niepełnoletnim może mieć edukacja publiczna promująca „nieobojętność świadków sprzedaży” – jak pokazały obecne badania 40% sprzedawców wycofało się ze swojej wcześniejszej decyzji i zażądało dowodu osobistego od młodo wyglądającego klienta – niestety, aż 60% mimo podjętej interwencji nadal gotowych było sprzedać piwo i papierosy „niepełnoletnim ankieterom”. Podsumowanie

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 25 Informacje o PBS DGA Informacje

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA 26 Informacje o PBS DGA Dane podstawowe  Nazwa Firmy – PBS DGA Sp. z o.o.  Adres: Sopot, ul. Junaków 2  Adres biura w Warszawie: Warszawa, Al. Jerozolimskie 151/1  Numer tel. - (0-58) (0-22)  Numer fax - (0-58)  -  Rok powstania  Zakres działania - cała PolskaZarząd:  Krzysztof Koczurowski- Prezes Zarządu;  Ryszard Pieńkowski- V-ce Prezes Zarządu; Zespół realizujący projekt:  Bogusław Prajsner- Dyrektor Departamentu Badań i Profilaktyki Wykluczenia Społecznego  Katarzyna Nałysz- Analityk

DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU I PAPIEROSÓW DLA OSÓB NIEPEŁNOLETNICH Raport z badania PBS DGA lutego 2003 roku PBS Sp. z o.o. otrzymała „Impactor” nagrodę w kategorii Instytut Badawczy Roku. W ciągu ostatnich czterech lat Pracownia corocznie (także w roku bieżącym) była nominowana do tej nagrody. Impactor Roku jest nagrodą szczególnie cenną, gdyż wybór laureatów odbywa się metodą głosowania, w którym udział biorą seniorzy wskazani przez dane środowisko (przedstawiciele firm - liderów rynku). 28 września 2005 roku PBS otrzymała certyfikat Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów za rok 2005 we wszystkich 6 kategoriach: „Badania realizowane techniką ankieterskich wywiadów osobistych/ audytoryjnych - PAPI.” „Badania realizowane techniką ankieterskich wywiadów osobistych z wspomaganiem komputerowym – CAPI.” „Badania realizowane techniką ankieterskich wywiadów telefonicznych z systemowym wspomaganiem komputerowym – CATI.” „Badania, w których materiał przygotowywany jest samodzielnie przez badane osoby.” „Badania jakościowe.” „Badania retail audit” Informacje o PBS Z satysfakcją informujemy, że…