Katalog sposobów motywowania uczniów do nauki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
.,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło” C. K. Norwid.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
1 Konferencja dyrektorów szkół z terenu działania OKE w Krakowie październik 2008 roku część II.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Przedsiębiorczość Mgr Brzozowska Agnieszka
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Kodeks 2.0. Szkoła Podstawowa nr 52 im. Marii Dąbrowskiej w Krakowie.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
MODUŁ 3 TEMAT 1 POZIOM 2 Wyznaczani e celów. W TYM TEMACIE MŁODZI LUDZIE: Poznają, jak planowanie celów może pomóc im w ich przyszłej karierze Będą wyznaczyć.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
TRZECIE spotkanie Zespołu
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
Zapis prezentacji:

Katalog sposobów motywowania uczniów do nauki

Czym jest motywacja? Motywowaniem nazywa się proces, polegający na powstaniu, podtrzymywaniu i ukierunkowywaniu działań a także określonych zachowań ludzi, którego zadaniem jest doprowadzenie do osiągnięcia określonych i wyznaczonych celów. Proces ten może zachodzić, gdy spełnione są dwa podstawowe warunki: Człowiek musi postrzegać osiągnięcie celu jako użyteczne i potrzebne; Musi zachodzić prawdopodobieństwo realizacji celu większe od zera.

Motywacja szkolna Biorąc pod uwagę praktykę szkolną, proces motywacji ucznia stosowany jest w celu wyjaśnienia, w jakim stopniu uczniowie są w stanie poświęcić swoją uwagę i wysiłek na osiągnięcie różnorodnych wyzwań i celów wyznaczonych przez nauczyciela. Motywacja ucznia odnosi się do subiektywnych odczuć ucznia, jak również poziomu jego chęci oraz zaangażowania w lekcję, określa także powody zaangażowania.

Najważniejsze czynniki motywujące ucznia do nauki wpływ sugestywny nauczyciela, obawa przed złą oceną, ciekawość i zainteresowanie, ambicja, siła przyzwyczajeń, praktyczność wykorzystania zdobytej wiedzy, potrzeba uzyskania świadectwa szkolnego, motywy ideowe i światopoglądowe.

Metody motywacji problemowe (wykład, odczyt, instrukcje, opis, pogadanka, opowiadanie) informujące (aktywizacja, wykład, problem, plakat, mapy mentalne) praktyczne (pokaz, film, wystawa) programowe (używanie podręcznika, komputera, maszyn dydaktycznych, testu)

Metody pobudzania motywacji do nauki Kształtowanie motywacji do nauki postrzegane jako dyspozycja ogólna. Demonstracja przez nauczyciela własnej motywacji do nauki, jasna komunikacja odpowiednich oczekiwań, minimalizacja lęków uczniów związanych z wykonaniem zadania Wykazywanie chęci i pasji. Sytuacje, w których omawiany materiał jest wyjątkowo istotny i wymaga skupienia oraz zrozumienia Pobudzanie motywacji poprzez odpowiednie działanie. Odwoływanie się do ciekawości i zainteresowania uczniów poprzez wywoływanie napięcia, stawianie celów dydaktycznych, planowanie czynności w ten sposób, aby uczniowie mogli odnosić podstawowe pojęcia do osobiście przeżytych sytuacji oraz dawanie możliwości budowania własnego zdania na dany temat

Metody wspierające Programowanie drogi do sukcesu. Pomoc uczniom - ustanawianie celów, ocenianie postępów, zauważanie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy ilością włożonej pracy a osiągniętymi efektami Uznanie wyższości merytorycznych informacji zwrotnych nad ocenami i porównaniem z innymi uczniami. Dodatkowa pomoc dla uczniów borykających się z niepowodzeniami. Odpowiednie podejście do uczniów z syndromem porażki. Próba zastępowania zachowań popisowych i nadpobudliwych celami dydaktycznymi. Wpływanie na odbudowę wiary w siebie i zmianę postaw uczniów ze słabymi wynikami. Zachęcanie uczniów do podejmowania zadań na miarę ich możliwości.

Metody aktywizujące uczniów do udziału w lekcji Codziennym problemem w pracy dydaktycznej są trudności uczniów ze skupieniem uwagi oraz zainteresowaniem. W związku z tym faktem należy tworzyć podstawy do przyjaznej atmosfery do nauki, ćwicząc jednocześnie koncentrację i uwagę uczniów. Aby osiągnąć zamierzony cel i zachęcić uczniów do aktywnego udziału w zajęciach, należy prowadzić lekcje mobilizujące, bazujące na jednej, wybranej metodzie.

Metody aktywizujące układ lekcji mobilizujący do pracy Płynny przebieg zajęć, wciągnięcie uczniów w proces uczenia się bez stosowania nagród i kar szybkie tempo Szybkie tempo pracy, aktywne zaangażowanie uczniów w lekcje, niedopuszczenie do rozproszenia uwagi i braku zainteresowania uczniów podejmowanym tematem zajęć nauczanie warstwami, a nie porcjami Spiralny układ materiału, zagadnienia wyjaśniane stopniowo, powrót do nich przy okazji kolejnych tematów, systematyczne powtarzanie informacji przy jednoczesnym obniżeniu poziomu presji natychmiastowego opanowania materiału, dzięki czemu tempo przyswajania informacji jest dopasowane do każdego ucznia niemal indywidualnie różnorodność kontrolowana Urozmaicona lekcja skutkująca nieustannym zaangażowaniem uczniów, zaspokajająca potrzebę przewidywania zdarzeń, wprowadzenie ładu i harmonii

Metody nauczania szczególnie przydatne w prowadzeniu lekcji runda bez przymusu – pytania skierowane do każdego ucznia (możliwość zabrania głosu lub wybór opcji „pasuję”) pytanie – każdy z uczniów odpowiada pisemnie na zadane pytanie, wybrana osoba czyta własną odpowiedź, nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi, zgadzając się z nią lub podając właściwą zdania podsumowujące – nauczyciel używa zdań, które podsumowują lekcję i ułatwiają wyciągnięcie najważniejszych wniosków z lekcji, np. Na dzisiejszej lekcji dowiedzieliśmy się, że …, Jednym z najważniejszych wniosków z dzisiejszej lekcji jest… itp. niedopowiedzenia i współpraca – materiał wyjaśniany ogólnikowo, dobór uczniów w pary i opracowywanie tematu przy wykorzystaniu wiedzy własnej i pomocy naukowych (np. słowników) w parach – wzajemne uczenie się i wyjaśnianie nieścisłości

wymiana w parach – dobór uczniów w pracy i wzajemne wymienianie się uwagami i poglądami wysłuchaj i zapisz – przerwy w wykładzie nauczyciela, pozwalające na zapisanie najważniejszych informacji powtarzanie chórem – utrwalanie informacji poprzez wspólne powtarzanie najważniejszych danych chórem telefon do przyjaciela – pomoc kolegów w udzieleniu odpowiedzi na pytanie ożywić dyskusję – zaangażowanie w dyskusję całej klasy głośne myślenie – nauczyciel głośno myśli, rozwiązując jakiś problem, podaje ciąg przyczynowo – skutkowy swoich rozważań krok po kroku – od ogółu do szczegółu lub odwrotnie – poznawanie kolejnych kroków tworzących logiczną całość test – powtórka – nauczyciel zadaje wiele pytań, odnoszących się do omawianego wcześniej materiału, a uczniowie udzielają na nie pisemnych odpowiedzi, po każdym pytaniu nauczyciel podaje prawidłową odpowiedź.

Czynności motywujące na lekcji Pozytywne Negatywne upomnienie, pochwały, przypominanie, stosowanie przykładów, zaciekawienie, interwencja u rodziców, zachęcanie, pobudzanie ambicji, podsuwanie pomysłów, organizacja wzajemnej pomocy, nagradzanie, stosowanie dodatkowych zajęć. obrażanie, poniżanie, zła organizacja lekcji, brak pochwały, ośmieszanie.

Jak motywować? Zorganizuj koła zainteresowań, organizuj wycieczki naukowe Bądź entuzjastą nauczanego przez Ciebie przedmiotu, zarażaj wiedzą Naucz korzystania z pomocy dydaktycznych, komputerowych, programów telewizyjnych Zachęcaj do zadawania pytań, stosuj dodatkowe wyjaśnienia Ucz samodzielnego i pozytywnego myślenia, wynagradzaj własne zdanie uczniów Ucz tolerancji, piętnuj wyśmiewanie się i szydzenie z innych Ucz radości z najmniejszych sukcesów Stosuj nagrody i oceniaj obiektywnie Pamiętaj, że negatywna ocena może być mobilizująca (uczeń chce ją poprawić) Pisz, mów o osiągnięciach uczniów (np. klasowa tablica z najważniejszymi osiągnięciami uczniów w tym tygodniu) Jasno określaj kryteria oceniania i stawiaj konkretne i jasne wymagania Bądź konsekwentny w swoich działaniach

Sposoby motywowania uczniów – ujęcie praktyczne wytypowanie uczniów do nagród i wyróżnień dofinansowanie wycieczki szkolnej lub wypoczynku letniego delegowanie uczniów do udziału w konkursach i zawodach sportowych pochwała ucznia przez dyrektora szkoły i wychowawcę na zebraniu z rodzicami (uczniowie ze średnią ocen 4,75 i wyżej) pochwała ucznia przez dyrektora szkoły wobec całej społeczności szkolnej (uczniowie ze średnią ocen 4,75 i wyżej) umieszczenie na stronie internetowej szkoły nazwisk uczniów, którzy uzyskali średnią ocen 4,75 i wyżej puchar przechodni dyrektora szkoły i dyplom dla klasy, która uzyskała średnią ocen 4,75 i wyżej

Sposoby motywowania uczniów stwórz luźną, nieformalną atmosferę podczas lekcji, demonstruj poczucie humoru, żartuj: spraw, aby nauka w zabawie stała się przyjemnością. szanuj odmienne zdanie uczniów i zachęcaj ich do samodzielnego, krytycznego, twórczego myślenia. reaguj na potrzeby uczniów, np. kiedy mówią Ci, że czegoś nie rozumieją lub gdy demonstrują objawy zmęczenia, zniechęcenia lub znudzenia. stosuj pomoce audiowizualne. dbaj, aby poziom motywacji uczniów nie był zbyt niski (wtedy nic nie robią), ani za wysoki (wtedy dochodzi do dezorganizacji myślenia i działania, zwłaszcza w sytuacjach trudnych). próbuj zaciekawiać uczniów i rozwijać ich zainteresowania; motywy poznawcze (pragnienie wiedzy i rozumienia) dają znacznie lepsze i trwalsze efekty niż czysto egocentryczne (rywalizacja, pokazanie swojej wyższości) i zewnętrzne (nauka dla stopnia i sprawienia przyjemności innym osobom).

oczekuj od uczniów tego, co w nich najlepsze i mów im o tym. dostosuj wymagania do górnej granicy możliwości uczniów: niech mają poczucie osiągalności celu, ale przy dużym wysiłku; tylko wtedy bowiem nauka może być dla nich w pełni satysfakcjonującym wyzwaniem. przypominaj uczniom, że niepowodzenia i błędy to normalny etap na drodze do doskonalenia się. ucz wyciągania konstruktywnych wniosków z porażek. zachęcaj do odnoszenia sukcesów. omawiaj konkretne korzyści, jakie można odnieść z każdej lekcji. chwal uczniów często; także za najdrobniejsze osiągnięcia. nagradzaj współpracę. utrzymuj własną motywację do pracy na wysokim poziomie: bądź entuzjastyczny. przyznawaj się do błędów, okazuj, że jesteś omylny, ponieważ to zwiększa sympatię uczniów do Ciebie i modeluje zachowanie uczniów (stanowi wzór do naśladowania). kontroluj własny poziom stresu.

Jak mogę wspomóc motywację uczniów do nauki? Przekonaj ucznia, że naprawdę lubisz go uczyć. Mów jasno, głośno, wyraźnie, z zapałem. Dbaj o właściwe tempo mówienia. Mów z zapałem. Bądź swobodny i baw się razem z uczniem podczas nauki. Okazuj mu zaufanie. Wyraźnie określ cele. Pokaż korzyści.

Bądź przygotowany do lekcji. Dobrze organizuj lekcję. Rób duże, przejrzyste i łatwe do oglądania pomoce naukowe. Ogranicz do minimum czynniki rozpraszające uwagę. Dbaj o dobry nastrój ucznia. Nie nudź. Przypominaj informację, kiedy uczeń zaczyna ją zapominać. Polegaj na nim, stawiaj na niego, wierz w jego możliwości. Bądź dla niego oparciem, bądź po jego stronie. Nie oszukuj go. Dotrzymuj przyrzeczeń. Udzielaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania. Jeśli coś mu się nie uda, zrozum go, ale nie okazuj litości, zachęć do dalszej pracy. Zachęcaj go do chwalenia się kolejnymi osiągnięciami.

Chwal za wszystko, co da się pochwalić. Mów mu często jak podoba Ci się jego praca, doceniaj go. Nigdy nie przerywaj, kiedy on mówi. Pozwól mu kontynuować Twoją myśl na jego sposób. Słuchaj uważnie upewniając się, że dobrze rozumiesz. Rozwijaj jego samodzielność. Zachęcaj do krytycznego myślenia. Okazuj mu swoje pozytywne uczucia. Pokaż mu, że jesteś człowiekiem omylnym i popełniającym błędy. Stosuj różne metody nauczania - bądź nieszablonowy i ekscytujący. Odnoś do rzeczywistości to, czego go uczysz - niech praktyka uzupełnia teorię. Kończ lekcję w takim momencie, żeby miał poczucie niedosytu (jak w dobrym serialu).