Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie:  zdobywają.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Funkcjonowanie doradcy zawodowego w szkole ponadgimnazjalnej w opinii rodziców i uczniów Zespołu Szkół Nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie Ewa Czarnacka.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Promocja kształcenia ustawicznego w województwie lubuskim.
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
działający w Zespole Szkół nr 1 w Pabianicach
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
Jak pomóc dziecku wybrać szkołę?
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Co dalej Gimnazjalisto ?
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
To coś dla mnie! WOLONTARIAT przyłącz się!. CZYM JEST WOLONTARIAT? Wolontariat to:  świetna przygoda  nowe doświadczenia i znajomości  możliwość sprawdzenia.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
„Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” II DZIELNICOWY KONKURS DORADZTWA ZAWODOWEGO „Pomóż Kubie zostać przedsiębiorcą” Warszawa - Wola.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
,, PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ A OCZEKIWANIA RYNKU PRACY’’
JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ? PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁ DORADCA ZAWODY - MGR TERESA RAPACZ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Doradzamy - wybieramy zawód
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku

Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna to miejsca i czas, kiedy uczniowie:  zdobywają wiedzę z różnych dziedzin nauki  rozwijają swoje umiejętności i zdolności  oraz poznają świat zawodów i rynku pracy Na każdym etapie edukacji można podjąć decyzję - kim chcę być w przyszłości? - jaki zawód wykonywać? - gdzie pracować? „Możliwości wsparcia dziecka w wyborze dalszego kierunku kształcenia czy wyboru zawodu”

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Problem „z głowy” mają Ci uczniowie, którzy od dzieciństwa wiedzą, kim chcą zostać i z czasem swoje marzenia przekształcają w działania. Np:  uczestnicząc w pozalekcyjnych kołach naukowych;  rozwijając swoje zainteresowania;  czytając poradniki związane z danym zawodem;  odwiedzając fora internetowe;  rozmawiając z osobami pracującymi w danym zawodzie;  wybierając szkoły/klasy, których profil zapewni odpowiedni poziom wiedzy z przedmiotów niezbędnych do zdania matury, egzaminu zawodowego i kontynuowania nauki w szkolnictwie wyższym. A TO DOPROWADZI DO UZYSKANIA KWALIFIKACJI, ZDOBYCIA WYMARZONEGO ZAWODU I SUKCESU

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Wielu uczniów nie wie jednak, jaki zawód wybrać dla siebie, zwłaszcza na początkowych etapach nauki, a często nawet starsi uczniowie odkładają na później decyzję o wyborze zawodu. Są też i tacy, którzy ciągle zmieniają zdanie, nie mogą się zdecydować, bo tak wiele zawodów im się podoba. Szukają podpowiedzi i pytają : – jaki zawód mam wybrać ? - gdzie pójdę do szkoły? RODZICE SZKOŁA KOLEDZY PRACODAWCY TRZEBA ZE SOBĄ ROZMAWIAĆ

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku W podjęciu decyzji zawodowej przez dziecko niezbędna jest pomoc rodzica, wsparcie i zachęcanie do myślenia i planowania przyszłej pracy. Co doradzić dziecku, aby wybór szkoły czy zawodu był trafny?  adekwatny do zdolności i możliwości dziecka,  ciekawy, odpowiadający jego zainteresowaniom  dający szanse na znalezienie dobrej pracy.  by zawód, jaki dziecko wybierze był dla niego interesujący. Każdy zawód bowiem wymaga od człowieka pewnych umiejętności, cech charakteru, a ich obecność może się przyczynić do sukcesów zawodowych i awansu. Co mogą zrobić Rodzice, aby pomóc Gimnazjaliście w wyborze przyszłego zawodu?

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku BARDZO WAŻNE JEST, ABY DZIECKO ZNAŁO SWOJE:  mocne i słabe strony,  cechy osobowości i charakteru,  predyspozycje zawodowe,  zdolności i umiejętności,  zainteresowania i pasje. DOBRZE, BY ODPOWIEDZIAŁO SOBIE NA PODSTAWOWE PYTANIA:  Czy najlepiej uczy się i zapamiętuje słuchając innych, patrząc czy wykonując jakieś ćwiczenia?  Lubi pracować w grupie czy indywidualnie?  Woli sam podejmować decyzje czy chętnie radzi się innych?  Jaki charakter pracy go interesuje (praca fizyczna/umysłowa)?  Jakie są jego wartości?  Co jest dla niego ważne w życiu osobistym i zawodowym?

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku KOLEJNE WSPARCIE DZIECKA - KROK DO WYBORU ZAWODU, TO:  zapoznanie się z rodzajami zawodów i ich charakterystykami  rozmowa o różnych typach szkół, o czasie trwania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych (2-3 lata – szkoła zawodowa, 4 lata – technikum, 3 lata – liceum ogólnokształcące, 5 lat –studia na wyższej uczelni)  zapoznanie się z ofertą szkół ponadgimnazjalnych w mieście albo regionie  pomoc w planowaniu dalszych etapów kształcenia, aby dziecko mogło wykonywać wybrany i wyuczony zawód  wspólne poszukiwanie i pogłębianie informacji o różnych zawodach i zatrudnieniu,  badanie i analiza ciągła sytuacji na rynku pracy

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku KRYTERIA, JAKIE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ PRZY WYBORZE DALSZEGO KSZTAŁCENIA, TO PRZEDE WSZYSTKIM:  postępy szkolne dziecka,  zapał i motywacja do nauki,  osobiste aspiracje, warunki zdrowotne  startuje w konkursach i olimpiadach szkolnych, przedmiotowych, odnosi sukcesy sportowe czy społeczne w szkole gimnazjalnej,  warunki finansowania edukacji dziecka

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Jeżeli dziecko w miarę dobrze do tej pory radziło sobie z nauką, osiąga wysokie wyniki w nauce, to wybranie liceum i kontynuowanie nauki na studiach nie powinno być dla niego zbytnim obciążeniem. Dla dziecka, które raczej z trudem radzi sobie z nauką, raczej niechętnie zagląda do podręczników, nie przejawia większego zainteresowania szkołą, należałoby pomyśleć o krótszej ścieżce kształcenia, czyli o szkole zawodowej. Kontynuowanie nauki w liceach ogólnokształcących przez uczniów słabo zmotywowanych do nauki, jest czystym błędem, gdyż uczniowie ci z trudem radzą sobie z opanowaniem minimum programowego. Po szkole zawodowej zawsze mogą uzupełnić wykształcenie i podnieść kwalifikacje.

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Zawody, jakie wykonują ludzie, można najogólniej podzielić na zawody związane z: techniką, przyrodą, ludźmi, wizerunkiem artystycznym i danymi. RODZIC POPRZEZ ROZMOWĘ Z DZIECKIEM NA TEMAT,  w jakim środowisku dziecko chciałoby pracować (np. fabryka, biuro, praca na powietrzu)  jakie czynności chciałoby wykonywać (obsługa maszyn, pomoc ludziom, opieka nad zwierzętami i przyrodą, praca z danymi, prowadzenie prac badawczych, zarządzanie biznesem, działalność społeczna czy artystyczna, itp.) MOŻE WSPÓLNIE Z NIM OKREŚLIĆ WSTĘPNIE PREFERENCJE ZAWODOWE SWOJEGO DZIECKA.

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Gdy trudno określić zainteresowania? Gimnazjalista okazuje brak zainteresowania wyborem zawodu i prezentuje postawę „wszystko mi jedno kim będę ”. Są to dwie kategorie uczniów: Pierwsza kategoria to dzieci, które nie widzą dla siebie niczego interesującego w „ świecie zawodów”. Jest to najczęściej związane z tym, że:  w niewielkim stopniu orientują się, jakie zawody mogą wykonywać,  nie wiedzą dokładnie, czym zajmują się zawodowo rodzice i inne osoby z rodziny, gdzie pracują i na czym polega ich praca. Takie dzieci mogą się dobrze uczyć, ale zdarza się, że ich zdolności nie zostały odkryte, a nauczyciele i rodzice nie zwrócili uwagi na predyspozycje dziecka, być może nie zachęcili i nie rozwinęli zamiłowania do jakiegokolwiek przedmiotu czy hobby. Dlatego często tacy gimnazjaliści wybierają szkoły ponadgimnazjalne „które wybrał kolega albo koleżanka” lub takie „do których idzie większość ” lub „są modne”.

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Druga grupa to dzieci, które wszystkim się interesują, podejmują różne formy działania i są bardzo aktywne, jeżeli chodzi o naukę. Jednak problem tkwi w określeniu, co najbardziej lubi robić, co im się najbardziej podoba i z jakim zawodem chciałyby związać się w przyszłości. W jaki sposób rozmawiać z dzieckiem o przyszłym zawodzie? Wskazówki dla Rodziców Działania Kryteria, które należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji edukacyjno- zawodowych Ustal wspólnie z dzieckiem: co chciałoby robić w przyszłości? jak długo chciałoby się uczyć po ukończeniu gimnazjum? jakie ma plany i zamiary zawodowe? dotychczasowe postępy szkolne motywacja dziecka do dalszej nauki zainteresowania dziecka sytuacja finansowa rodziny Ustal wspólnie z dzieckiem: w jakiego typu szkole zamierza kontynuować naukę? w jakim miejscu? Rodzaj szkoły (liceum ogólnokształcące, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa) Odległość od miejsca zamieszkania

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku RODZAJ SZKOŁY KRYTERIA WYBORU LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Którą szkołę wybrać ? Jaki profil klasy wybrać ? Postępy w nauce, wynik egzaminu końcowego w gimnazjum Wrażenie na temat szkoły i panującej w niej atmosfery Odległość szkoły od miejsca zamieszkania Przedmioty, z których dziecko ma najlepsze oceny Zainteresowania dziecka (Jakie przedmioty preferuje? Jakie zainteresowania pozaszkolne samodzielnie rozwija np. czytając książki z danej dziedziny?) TECHNIKUM I SZKOŁA ZAWODOWA - Jaki zawód wybrać ? Postępy w nauce, wynik egzaminu końcowego w gimnazjum Wrażenie na temat szkoły i panującej w niej atmosfery Odległość szkoły od miejsca zamieszkania Przedmioty, z których dziecko ma najlepsze oceny Zainteresowania dziecka (Co lubi robić ? Co robi chętnie?) Uzdolnienia dziecka (Co robi dobrze?) Preferencje zawodowe dziecka (skłonności zawodowe) Stan zdrowia dziecka (ewentualne przeciwwskazania zdrowotne)

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PRZYKŁADY W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY SZKOŁY Z RODZICAMI NA RZECZ REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO  Publikacje dla rodziców jak wspierać dziecko w procesie przygotowania go do podjęcia decyzji edukacyjnych i zawodowych? (np. „Jak pomóc rozwijać skrzydła? Broszura dla rodziców uczniów gimnazjum” KOWEZiU; Zakładka doradztwo zawodowe na stronie szkoły  Razem z dziećmi uczestniczyć w przedsięwzięciach zawodoznawczych, np.: targach edukacyjnych ( r.), giełdach zawodów ( r.)  Pomaganie dzieciom w przygotowywaniu informacji i materiałów, dokumentacji z zakresu planowania kariery.  Pomaganie w organizacji imprez zawodoznawczych, np.: konkursy, wycieczki zawodoznawcze - rodzice jako osoby pomagające zetknąć się uczniom z „prawdziwym życiem zawodowym” np.: prezentują uczniom zawód, który wykonują, zapraszają uczniów do zakładu, w którym pracują.  Rodzice jako współorganizatorzy warsztatów rozwijających zainteresowania i zdolności uczniów, np.: ekologiczne, artystyczne, teatralne, czytelnicze, florystyczne, kulinarne itp. pomysły….  GODZINY PRACY DORADCY ZAWODOWEGO W SZKOLE poniedziałkiod godz do czwartkiod godz do 15.30

Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY ZMUSZA, ABY MYŚLEĆ O KARIERZE ZAWODOWEJ W SPOSÓB CIĄGŁY, ZINDYWIDUALIZOWANY, ABY MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ SWOICH KWALIFIKACJI, KOMPETENCJI, A TYM SAMYM KONKURENCYJNOŚCI NA RYNKU PRACY Opracowała: Barbara Taraszkiewicz – doradca zawodowy