Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,"— Zapis prezentacji:

1 Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
kształcenia i zawodu

2 KTO WPŁYWA NA WYBÓR SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ?
- RODZICE - ŚRODOWISKO RÓWIEŚNICZE - NAUCZYCIELE - DORADCY ZAWODOWI - PRACODAWCY

3 I ETAP EDUKACYJNY edukacja wczesnoszkolna
Dzieci zyskują informacje o różnych zawodach w najbliższym otoczeniu. Przyglądają się zawodom swoich rodziców.

4 II ETAP EDUKACYJNY klasy IV – VI szkoły podstawowej
Uczniowie: poszerzają swoją wiedzę na temat zawodów, zapoznają się z wymaganiami, które towarzyszą wykonywaniu poszczególnych zawodów, poznają przeciwwskazania zdrowotne do ich wykonywania.

5 III ETAP EDUKACYJNY gimnazjum
Wiedza uczniów jest wzbogacana informacjami na temat instytucji zajmujących się poradnictwem zawodowym. Gimnazjaliści uczą się rozpoznawać własne zainteresowania i potrzeby.

6 IV ETAP EDUKACYJNY szkoła ponadgimnazjalna
Młodzież jest przygotowywana do: - trafnego wyboru zawodu i dalszej drogi kształcenia, opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej, - radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, nowe warunki pracy, - do roli pracownika, - do samozatrudnienia.

7 STRUKTURA SYSTEMU EDUKACJI
I. Przygotowanie do szkoły II. Szkoła podstawowa III. Gimnazjum IV. Szkoła Ponadgimnazjalna: Liceum Ogólnokształcące Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa V. Szkoła Policealna VI. Studia VII. Kształcenie nieformalne

8 LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE DYPLOM potwierdzający kwalifikacje zawodowe
GIMNAZJUM EGZAMIN LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE MATURA SZKOŁA POLICEALNA STUDIA WYŻSZE DYPLOM potwierdzający kwalifikacje zawodowe

9 DYPLOM potwierdzający kwalifikacje zawodowe
GIMNAZJUM EGZAMIN TECHNIKUM MATURA SZKOŁA POLICEALNA STUDIA WYŻSZE DYPLOM potwierdzający kwalifikacje zawodowe DYPLOM

10 DYPLOM potwierdzający kwalifikacje zawodowe
STUDIA WYŻSZE MATURA SZKOŁA POLICEALNA DYPLOM Liceum ogólnokształcące dla dorosłych KURSY KWALIFIKACYJNE DYPLOM ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA EGZAMIN GIMNAZJUM

11 Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji, kształcenia i zawodu
Zadania dyrektora Zadania rady pedagogicznej Zadania lidera/koordynatora wsoipz Zadania rodziców Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji, kształcenia i zawodu

12 ZADANIA DYREKTORA realizacja zobowiązań wynikających z aktów prawnych i zapisów zawartych w ramowych statutach szkoły koordynowanie działań rady pedagogicznej w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego wspieranie organów szkoły – rady pedagogicznej, rady rodziców w aspekcie świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia wspomaganie tworzenia na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji

13 ZADANIA DYREKTORA C.D. koordynowanie działań w zakresie wspierania uczniów w tworzeniu indywidualnych planów rozwoju współpraca z władzami samorządowymi, środowiskiem lokalnym współpraca w zakresie organizacji szkoleń oraz różnych form doradztwa i doskonalenia dla nauczycieli, uczniów i rodziców

14 ZADANIA RADY PEDAGOGICZNEJ
wdrażanie i organizowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa – zgodnie ze statutem szkoły poszukiwanie informacji na temat struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego rozpoznanie rynku pracy

15 ZADANIA RADY PEDAGOGICZNEJ C.D.
określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej w ramach programu wychowawczego szkoły realizacja działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły organizowanie lekcji w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego

16 ZADANIA RADY PEDAGOGICZNEJ C.D.
prowadzenie różnorodnych zajęć pozalekcyjnych – koła zainteresowań organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów prezentacja zawodów w ramach przedmiotów nauczania

17 ZADANIA RADY PEDAGOGICZNEJ C.D.
włączenie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły– przykłady różnych karier tworzenie bazy informacyjnej w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego opracowanie projektów interdyscyplinarnych w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego

18 szkolenie rady pedagogicznej w zakresie doradztwa zawodowego
ZADANIA LIDERA/ KOORDYNATORA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO - SZKOLNEGO OŚRODKA KARIERY uczestnictwo w spotkaniach zespołu metodycznego do spraw doradztwa zawodowego opracowanie programu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego we współpracy z radą pedagogiczną i doradcą metodycznym w zakresie doradztwa zawodowego szkolenie rady pedagogicznej w zakresie doradztwa zawodowego

19 gromadzenie i aktualizacja informacji zawodowej w ramach SzOK
ZADANIA LIDERA/ KOORDYNATORA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO - SZKOLNEGO OŚRODKA KARIERY C.D. nawiązanie współpracy z doradcą metodycznym w zakresie doradztwa zawodowego, z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, Ochotniczym Hufcem Pracy i innymi instytucjami organizowanie warsztatów dla uczniów w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego gromadzenie i aktualizacja informacji zawodowej w ramach SzOK

20 koordynacja działań dotyczących opracowania: bazy informacyjnej
ZADANIA LIDERA/ KOORDYNATOR WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO - SZKOLNEGO OŚRODKA KARIERY C.D. koordynacja działań dotyczących opracowania: bazy informacyjnej o kierunkach kształcenia, narzędzi wspierających proces decyzyjny, scenariuszy zajęć aktualizacja informacji w gablotach dotyczących doradztwa zawodowego współpraca z instytucjami wspierającymi szkolny system doradztwa zawodowego

21 ZADANIA LIDERA /KOORDYNATORA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU ORIENTACJI I PORADNICTWA ZAWODOWEGO - SZKOLNEGO OŚRODKA KARIERY współtworzenie bazy informacyjnej w zakresie orientacji i poradnictwa zawodowego

22 wspieranie dziecka w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru dalszej ścieżki
kształcenia pomoc dziecku w diagnozowaniu predyspozycji i umiejętności udział w spotkaniach na terenie szkół ponadgimnazjalnych – „drzwi otwarte” ZADANIA RODZICÓW

23 ZADANIA RODZICÓW rozpoznanie aktualnej oferty edukacyjnej
znajomość prognoz lokalnego rynku pracy identyfikowanie mocnych stron dziecka ZADANIA RODZICÓW

24 Formy pracy z uczniem – pomoc w procesie podejmowania decyzji edukacyjno - zawodowych
konsultacje indywidualne konsultacje grupowe konkur-sy spotkania z praco-dawcami spotkania z przedsta-wicielami zawodów spotkania z przedsta-wicielami szkół ponadgimnazjal-nych wycieczki do szkół ponad-gimna-zjalnych wycieczki do zakładów pracy

25 Poradnictwo indywidualne
proces podczas którego doradca zawodowy w sposób świadomy i celowy wykorzystuje procedury i techniki rozmowy doradczej motywując klienta do swobodnego wypowiadania się oraz aktywnego współdziałania w rozwiązaniu jego problemów. (Standard usługi - Poradnictwo Zawodowe, MGPiPS, 2003)

26 metody pracy z indywidualnym klientem
– rozmowa doradcza – indywidualne poradnictwo zawodowe – testy psychologiczne (stosowane przez doradców – psychologów) – indywidualny plan działania

27 Poradnictwo grupowe sposób pracy z ludźmi, którzy jako członkowie grupy, w atmosferze akceptacji i otwartości, mają możliwość zbadania i zdefiniowania własnego problemu zawodowego, dokonania adekwatnej oceny siebie oraz rozwijania umiejętności podejmowania decyzji dotyczących planowania własnej kariery zawodowej (Standard usługi - Poradnictwo Zawodowe, MGPiPS, 2003)

28 metody aktywizujące w pracy z grupą
– burza mózgów – dyskusja dydaktyczna: związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna, panelowa – gry dydaktyczne: symulacyjne, decyzyjne – inscenizacja – metoda przypadków – metoda sytuacyjna – metaplan – metoda projektów

29 Konkursy organizacja konkursów szkolnych i pozaszkolnych, rozwijających zainteresowania uczniów zawodami udział w zewnętrznych konkursach zawodoznawczych np. Zawody przyszłości – ŁCDNiKP, O przyszłości marzę teraz - ŁCDNiKP

30 spotkania z pracodawcami
Spotkania organizowane na terenie szkół, podczas których: uczniowie uzyskują informacje o środowisku pracy, ofertach pracy, bezpośrednio od pracodawców, mają możliwość zadawania pytań, zyskują możliwość prowadzenia bezpośredniej konwersacji

31 spotkania z przedstawicie-lami zawodów
Spotkania organizowane na terenie szkół, podczas których: uczniowie uzyskują informacje o specyfice pracy w danym zawodzie, bezpośrednio od przedstawiciela tego zawodu, mają możliwość zadawania pytań, zyskują możliwość prowadzenia bezpośredniej konwersacji, ewentualnie (w zależności od charakteru spotkania) podjąć próbę wykonania określonych czynności zawodowych np. wizażystka, fryzjer

32 spotkania z przedsta-wicielami szkół ponadgimna-zjalnych
Spotkania organizowane na terenie gimnazjów, podczas których uczniowie zapoznają się z ofertą kształcenia szkoły, uzyskują informacje (m.in. o możliwościach kształcenia w określonych zawodach - szkoły zawodowe), bezpośrednio od przedstawicieli szkół (uczniów, nauczycieli), mają możliwość zadawania pytań, zyskują możliwość prowadzenia bezpośredniej konwersacji spotkania podczas mini – targów organizowanych w gimnazjach

33 wycieczki do szkół ponad-gimnazjalnych
Spotkania organizowane na terenie szkół zawodowych - uczniowie uczestniczą w lekcjach, warsztatach, pokazach, konkursach rozwijających zainteresowanie zawodem, akcjach Dni Otwarte Szkoły mają możliwość zadawania pytań, zyskują możliwość prowadzenia bezpośredniej konwersacji ogólnokształcących - uczniowie uczestniczą w lekcjach, pokazach, konkursach, akcjach Dni Otwarte Szkoły mają możliwość zadawania pytań, zyskują możliwość prowadzenia bezpośredniej konwersacji; Spotkania z absolwentami tych szkół

34 wycieczki do zakładów pracy
Uczniowie poznają środowisko pracy, mają możliwość zadawania pytań

35 INFORMACJA EDUKACYJNO - ZAWODOWA
Informacja edukacyjna - zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem (opr. G.Sołtysińska) Informacja zawodowa - zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji (K.Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych, 1985, WSiP, s.35)

36 FORMY PRACY Z UCZNIEM propozycje tematów zajęć warsztatowych z zakresu zawodoznawstwa

37 Świadomy wybór szkoły i zawodu
zewnętrzne czynniki wyboru zawodu: poznanie zawodów poznanie ścieżek kształcenia poznanie tendencji na rynku pracy wewnętrzne czynniki wyboru zawodu: zainteresowania, uzdolnienia, temperament, cechy charakteru, system wartości, stan zdrowia predyspozycje zawodowe predyspozycja - wrodzona skłonność lub zdolność do czegoś Uniwersalny słownik języka polskiego

38 zewnętrzne czynniki wyboru zawodu - znajdujące się poza człowiekiem, czynniki sytuacyjne, wpływające na niego w mniejszym bądź większym stopniu, ale które należy brać pod uwagę wewnętrzne czynniki wyboru zawodu - związane bezpośrednio z człowiekiem, z jego indywidualnymi cechami, rozwojem, z tym, jaki on jest predyspozycje zawodowe - wrodzone cechy psychiczne i fizyczne człowieka, powodujące u niego naturalną skłonność do pewnych zachowań, zdolności do wykonywania określonych czynności i prac; wrodzone skłonności do wykonywania danego zawodu

39 Planowanie kariery ustalenie celów oraz wybór najodpowiedniejszej dla nas ścieżki zawodowej w celu osiągnięcia sukcesu zawodowego.

40 PLANOWANIE WŁASNEJ KARIERY ZAWODOWEJ
ETAP I - Poznanie siebie - czynniki wewnętrzne ETAP II - Poznanie zawodów, rynku pracy - czynniki zewnętrzne ETAP III - Konfrontacja obu ww. czynników ETAP IV - Właściwe zaplanowanie kariery - określenie drogi rozwoju zawodowego, w tym znalezienie ścieżek kształcenia prowadzących do wybranego zawodu lub grupy zawodów

41 PLANOWANIE WŁASNEJ KARIERY ZAWODOWEJ
1. POZNAJĘ SIEBIE poprzez poznanie swoich: cech charakteru, zainteresowań, umiejętności, zdolności, temperamentu, mocnych i słabych strony, preferencji zawodowych, przeciwwskazań zdrowotnych 2. POZNAJĘ MOŻLIWOŚCI KSZTAŁCENIA: strukturę systemu oświaty, zasady rekrutacji, możliwości zdobycia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, możliwości przekwalifikowania 3. POZNAJĘ ZAWODY: wymagania w danym zawodzie, zakresy zadań i czynności wykonywanych w danym zawodzie, specjalizacje w zawodzie, środowisko pracy, możliwości podnoszenia kwalifikacji. 4. POZYSKUJĘ INFORMACJE O RYNKU PRACY

42 PLANOWANIE WŁASNEJ KARIERY ZAWODOWEJ
5. ROZPOCZYNAM PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI Krok 1 Jaki zawód wybrać? Krok 2 Wybieram równolegle jeszcze dwa, trzy zawody, w których mogę w przyszłości pracować Krok 3 Dokonuję analizy SWOT, analizuję: mocne strony Strengths (zalety danego zawodu), słabe strony Weaknesses (słabości, bariery, wady decyzji), możliwości Opportunities (to, co stanowi perspektywę korzystnej zmiany), zagrożenia Threats (niebezpieczeństwo zmiany na niekorzyść) Krok 4 - Podejmuję decyzję, w przypadku zmiany tej decyzji, planuję od początku kolejne kroki.

43 Wybór zawodu (cel główny):……………………………..……………………………………….
Dokonanie samooceny (przydatność do wybranego zawodu pod względem zainteresowań, uzdolnień, stanu zdrowia, temperamentu, charakteru itd.): ……………………………………………………………………………………………………… Informacje (Twoje oczekiwania) dotyczące tego zawodu: zadania i czynności jakie będziesz wykonywał w tym zawodzie: ……………………………………………………………..…………………………………..…… warunki pracy, płace, czas pracy …………………………………………………………………..…………………………………. Drogi zdobycia kwalifikacji: pozyskanie środków finansowych na kształcenie (sposoby i termin) ……………………………………………………………………………………………………... wybór dalszej ścieżki kształcenia - szkoły ( typ szkoły, warunki przyjęć i termin) …………………………………………………………………………………………… dokształcanie - np. kursy (rodzaj kursu, warunki przyjęć i termin) ……………………………………………………………………………………………………... Sposoby poszukiwania pracy ……………………………………………………………………………………………...……… Osoby i instytucje wspierające Cię w realizacji kolejnych celów: ………………………………………………………………………………………………..……. Ułatwienia w realizacji celów: ………………………………………..……………………………………………………….……. Stopień realizacji celów:

44 Indywidualny Plan Działania/ Planer Kariery
Tworzenie osobistej, indywidualnej wizji kariery Nowa wizja kariery POWTÓRNA OCENA Poszukiwanie pracy, podjęcie nowej pracy REALIZACJA DECYZJI Ogólny plan działania, szczegółowe cele, plan rozwoju kwalifikacji PODJĘCIE DECYZJI Trendy na rynku pracy, informacje o zawodach, informacje o kształceniu, warunki indywidualne POSZUKIWANIE INFORMACJI Zainteresowania, zdolności, cechy, wartości i oczekiwania, wiedza SAMOOCENA

45


Pobierz ppt "Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google