Janusz Korczak. Janusz Korczak właściwie Henryk Goldszmit ps. Stary Doktor.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Janusz Korczak, to tylko przydomek. Tak na prawdę jego pełne imię brzmi Hersz (zdrobniale Henryk) Goldszmit. Otrzymał je zgodnie z żydowską.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Historia pewnego domu Ćwiczenie 1 - QUIZ Polscy Sprawiedliwi – Przywracanie pamięci.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
KAZUSY – prawo spadkowe mgr M.Dziwoki. Ewa zmarła 12 grudnia 2012r. Nie pozostawiła testamentu. Jej rodzina to: a)Ojciec b)Matka (zmarła w 2008r.) c)Małoletnia.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Zapraszamy do naszego przedszkola. O PRZEDSZKOLU -NASZE PRZEDSZKOLE DZIAŁA OD PONAD 50 LAT -STARAMY SIĘ ABY NASZA PLACÓWKA BYŁA BEZPIECZNA I PRZYJAZNA.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Św. Maksymilian Maria Kolbe- patron naszych czasów.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 W RYBNIKU HISTORIA NASZEJ SZKOŁY… Pod koniec 1905 roku zamysłowskie dzieci doczekały się wreszcie własnej szkoły podstawowej.
Rok szkolny 2016/2017 w świetle nowych przepisów Referat Oświaty UMM.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Historia i tradycje Szkoła Podstawowa nr 40 w Lublinie pierwotnie mieściła się w budynku VI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja przy ul. Mickiewicza.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Historia to świadek czasu, światło prawdy, życie pamięci, nauczycielka życia, zwiastunka przyszłości...
REKOMENDACJA 39 jako antidotum na gimnazjalne nieczytanie mgr Jolanta Pytel mgr Jolanta Pytel.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Opracowali: Maciej Kukuł Kacper Pukmiel. Krzysztof Kamil Baczyński miał trudne życie jako jeden z kolumbów. Bardzo przysłużył się Polsce w czasie II wojny.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Jak sobie z nim radzić ?.
SPOTKANIE Z RODZICAMI DOTYCZĄCE NABORU DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. R. W. BERWIŃSKIEGO W ZANIEMYŚLU I PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO „KOLOROWY ŚWIAT” W ZANIEMYŚLU.
Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały?. 1. Jak zachęcić dziecko do współpracy? 2. Jak pomóc rodzicom, aby umieli radzić sobie ze swoimi negatywnymi uczuciami?
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Kalendarz na 2014 Rok Styczeń Święty Józef załamał ręce, denerwują się w niebie święci, teraz idą już nie Trzej Mędrcy, lecz uczeni, doktorzy, docenci.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Filozofia na lata jesieni
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Janusz Korczak nasz patron. „Mimio, że minęło kilkadziesiąt lat od jego śmierci, Korczak nadal wyprzedza swoją epokę”. Thomas Hammarberg, Komisarz Praw.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Historia Obrony cywilnej.
Nasz Patron – ks. Jan Twardowski ks. Jan Twardowski ( ) poeta, pisarz, kapłan… Kochają go wszyscy, wierzący i niewierzący, pobożniejsi i grzesznicy,
Patron Szkoły Jan Paweł II Karol Wojtyła urodził się w Wadowicach jako drugi syn Karola Wojtyły i Emilii z Kaczorowskich. Karol Wojtyła został ochrzczony.
Moja Patronka. J. Karpińska, P. Ratajczak, A. Zając DROGA DO PATRONA i PIEŚNI MOJEJ SZKOŁY! "...Jam jest Polska, Ojczyzna twoja, ziemia Ojców, z której.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
FIRMA OCZAMI UCZNIA Opracowanie: Krystian Kasprzyk, ucz. kl. II c Gimnazjum nr 7 im. K. I. Gałczyńskiego PROJEKT SZKOŁA – PRACA – PRZYSZŁOŚĆ II edycja.
„Syberyjskie przygody Chmurki’’. Życie Doroty Combrzyńskiej-Nogali Dorota Combrzyńska - Nogala absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Łódzkim.
Kary i nagrody w wychowaniu dziecka W dzisiejszych czasach, w których wszystko jest tak względne, trudne i skomplikowane, co może być oparciem dla dzieci?
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
„Ania z Zielonego Wzgórza”,
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących Akcji Burza 44. Poznali jej podstawowe założenia i przebieg.
Czyli OTWIERAMY PRZEDSZKOLA LATEM Przedszkola po nowemu Zmiana organizacji pracy przedszkoli miejskich.
MOJA ULUBIONA KSIĄŻKA KAMIENIE NA SZANIEC.
25 – lecie uchwalenia Konwencji Praw Dziecka
- Patron roku 2012, człowiek o wielkim sercu
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Janusz Korczak

Janusz Korczak właściwie Henryk Goldszmit ps. Stary Doktor

KIM BYŁ JANUSZ KORCZAK?

  prekursorem walki o prawa dziecka;   twórcą nowoczesnego systemu wychowania, opartego na różnych formach dziecięcego samorządu;   lekarzem z wykształcenia i zawodu;   pisarzem z talentu;   wychowawcą i pedagogiem z powołania i wyboru.

Biografia

Janusz Korczak urodził się 22 lipca 1878 lub 1879 roku w Warszawie w inteligenckiej rodzinie polsko-żydowskiej. Jego ojciec, Józef Goldszmit, był znanym warszawskim adwokatem. W ósmym roku życia rozpoczął naukę w szkole początkowej Augustyna Szmurły, gdzie panował surowy porządek. Tak głęboko przejął się stosowaną tam karą chłosty, że rodzice musieli zabrać go ze szkoły. Uczęszczał do Gimnazjum Praskiego, w którym nauka odbywała się w języku rosyjskim. Henryk nie lubił szkoły, uczył się raczej średnio, natomiast interesował się literaturą, napisał o sobie: Mając piętnaście lat, wpadłem w szaleństwo, furię czytania. Świat znikł sprzed oczu, tylko książka istniała…

Gdy Henryk miał 18 lat, wydarzyła się rodzinna tragedia. Śmierć ojca zrujnowała materialnie rodzinę. Ciężar jej utrzymania spadł na barki Henryka, wówczas studenta medycyny. Sytuacja ta zmusiła go do udzielania płatnych korepetycji. Już w tym czasie zaczął interesować się psychiką i warunkami życiowymi dzieci biednych. Był częstym gościem robotniczych dzielnic. Starał się pomagać najbiedniejszym. Chodził po domach, opowiadał baśnie, w wieczór wigilijny był św. Mikołajem roznoszącym groszowe podarki, pomagał też w nauce. Wkrótce podjął działalność społeczną w Warszawskim Towarzystwie Dobroczynności.

W 1903 roku Korczak, po skończeniu medycyny na Uniwersytecie Warszawskim, rozpoczął pracę jako lekarz-pediatra w szpitalu dziecięcym w Warszawie. Wkrótce zyskał rozgłos jako lekarz pomagający ubogim za darmo. Swą wiedzę pogłębiał w klinikach Berlina, Londynu i Paryża. Miał około 30 lat, gdy ostatecznie zrezygnował z założenia własnej rodziny, by całkowicie poświęcić się osieroconym dzieciom. Już jako bardzo młody człowiek doskonale wiedział, co pragnie robić w życiu.

„ Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał. Nie obowiązkiem otoczenia pomagać mnie, ale ja mam obowiązek troszczenia się o świat, o człowieka”.

W 1912 roku objął funkcję dyrektora Domu Sierot dla dzieci w Warszawie i stał się jego mieszkańcem, zajmując izbę na poddaszu nad dziecięcymi sypialniami. Miał wtedy 34 lata. Dom Sierot stał się warsztatem samodzielnej pracy i badań Korczaka. Tam wypracował swój system wychowawczy, a wieczorami i nocami pisał dzieła pedagogiczne i powieści.

I wojna światowa oderwała Korczaka od Domu Sierot na 4 lat ( ), ale nie oderwała go od dzieci. Przez około pół roku był lekarzem dzieci w trzech sierocińcach w Kijowie. W jednym z nich poznał Marię Falską, która podobnie jak on, poświęciła życie najbiedniejszym dzieciom. Od tamtej pory pracowali wspólnie. W 1919 roku założyli w Pruszkowie pod Warszawą sierociniec pod nazwą Nasz Dom.

Oba Domy, przeznaczone zasadniczo dla dzieci w wieku 7–14 lat (Dom Sierot – ok. 100 miejsc; Nasz Dom w Pruszkowie ok. 50 miejsc, na Bielanach ok. 100), realizowały nowatorską koncepcję samorządnej społeczności, z własnymi instytucjami – jak : sejm, s ą d, gazeta, system dy ż urów, opieka dzieci nad dzie ć mi, notariat, kasa po ż yczkowa, kluby sportowe, kółko organizacji „po ż ytecznych rozrywek”. Dom SierotNasz Dom

W okresie międzywojennym ( ) Korczak z zapałem oddał się sprawie wychowania, prowadził również rozległą działalność społeczno-dydaktyczną. Był wykładowcą w Instytucie Pedagogiki Specjalnej oraz Wolnej Wszechnicy Polskiej i Seminarium dla Ochroniarek. Głosił prelekcje na kursach dla nauczycieli. Był rzeczoznawcą w sprawach dla nieletnich w Sądzie Okręgowym. Opiekował się zakładem wychowawczym w Spale koło Warszawy.

W okresie międzywojennym współpracował z Polskim Radiem. Oryginalne audycje Korczaka, nazywane „gadaninkami radiowymi”, stały się z miejsca wielkim wydarzeniem radiowym i zostały zaliczane do klasyki literatury „słowa brzmiącego” Wygłaszał je jako „Stary Doktor”, nie podając swojego prawdziwego pseudonimu literackiego.

W 1926 r. zainicjował wydawanie tygodnika W 1926 r. zainicjował wydawanie tygodnika Mały Przegląd. Było to pismo praktycznie całkowicie tworzone przez dzieci. Korczak był jego redaktorem do 1930 r., później przekazał tę funkcję Igorowi Newerlemu. Ostatni numer czasopisma ukazał się w piątek, 1września 1939r. Mały Przegląd. Było to pismo praktycznie całkowicie tworzone przez dzieci. Korczak był jego redaktorem do 1930 r., później przekazał tę funkcję Igorowi Newerlemu. Ostatni numer czasopisma ukazał się w piątek, 1września 1939r.

W latach dwudziestych napisał szereg książek dla dzieci. Najbardziej znane to:

W czasie II wojny światowej z dużą ofiarnością włączył się do cywilnej obrony Warszawy. Opatrywał rannych, przygarniał zagubione w czasie działań wojennych dzieci, chronił Dom Sierot. Przemawiał do dzieci przez radio, udzielając rad i wskazówek, jak mają zachować się w tych trudnych dniach. kadr z filmu Korczak Andrzeja Wajdy/1990r./

W godzinie śmierci, Korczak nie opuścił dzieci. Razem z nimi podążył do wagonów, a następnie na śmierć. Umarł z dziećmi, mimo iż miał oferty ucieczki i tym samym uratowania swojego życia. Relacja z ostatniego marszu Wł. Szpilmana: Chyba 5 sierpnia… przypadkowo stałem się świadkiem wymarszu Janusza Korczaka i jego sierot z getta(…) Chciał im tę drogę ułatwić. Wytłumaczył sierotom, że mają powód do radości, bo jadą na wieś(…) Gdy spotkałem ich na Gęsiej, dzieci, idąc, śpiewały chórem, rozpromienione, mały muzyk im przygrywał, a Korczak niósł na rękach dwoje najmłodszych, także uśmiechniętych, i Janusz Korczak zginął wraz ze swymi wychowankami, wywieziony z Getta, w 1942 roku. W godzinie śmierci, Korczak nie opuścił dzieci. Razem z nimi podążył do wagonów, a następnie na śmierć. Umarł z dziećmi, mimo iż miał oferty ucieczki i tym samym uratowania swojego życia. Relacja z ostatniego marszu Wł. Szpilmana: Chyba 5 sierpnia… przypadkowo stałem się świadkiem wymarszu Janusza Korczaka i jego sierot z getta(…) Chciał im tę drogę ułatwić. Wytłumaczył sierotom, że mają powód do radości, bo jadą na wieś(…) Gdy spotkałem ich na Gęsiej, dzieci, idąc, śpiewały chórem, rozpromienione, mały muzyk im przygrywał, a Korczak niósł na rękach dwoje najmłodszych, także uśmiechniętych, i opowiadał im coś zabawnego opowiadał im coś zabawnego

„Tren ku czci Janusza Korczaka” „Dokąd z dziećmi odchodzisz współczesny Sokratesie? Któryś zmyślał baśnie, sam stałeś się legendą. Któryś oszukał dzieci, że śmierć je rychła nie czeka. Tobie dobroć i męstwo śmiertelną koszulę przędą. I pamięć o tobie wzbiera jak rozlewista rzeka."

Janusz Korczak walczył o dobro, sprawiedliwość i ochronę praw dziecka. Spośród wielu praw o których pisał za najważniejsze uważał prawo dzieci do: szacunku, wiedzy, upadku, własności, tajemnicy, radości, dnia dzisiejszego. Janusz Korczak mówił: Nie ma dziecka, jest człowiek

Prośba dziecka autor Janusz Korczak /wybrane/   Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.   Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.   Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.   Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.   Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

Korczak podkreślał również ważną rolę rodziców w wychowywaniu swoich dzieci. „Dobry ojciec i matka są podstawą naturalnej miłości i szacunku. Miłości i szacunku nie osiągniemy przemocą i nakazem.”

Myśli Janusza Korczaka zadziwiają nas swoją mądrością i ponadczasowością. Każdy z nas odnajdzie w nich jakąś prawdę bliską swemu sercu.

„Jeżeli chcesz zmieniać świat, zacznij od siebie.”

Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.

Dziecko chce być dobre, Jeżeli nie umie- naucz, Jeżeli nie wie- wytłumacz, Jeżeli nie może- pomóż.

„Pomóżmy dzieciom, by każde z nich stało się tym, kim stać się może.”

„Wychowanie dziecka to nie miła zabawa, a zadanie, w które trzeba włożyć wysiłek bezsennych nocy, kapitał ciężkich przeżyć i wiele myśli…”

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.”

Międzynarodowa literatura, poświęcona Januszowi Korczakowi, nadaje mu zaszczytne przydomki: Polski Pestalozzi Polski Pestalozzi Nauczyciel z powołania i miłości Nauczyciel z powołania i miłości Pedagog rzeczywistości i snu Pedagog rzeczywistości i snu Pionier idącego z duchem czasu wychowania Pionier idącego z duchem czasu wychowania Bohater rzeczywistości Bohater rzeczywistości Pierwszy prezydent republiki dziecięcej Pierwszy prezydent republiki dziecięcej

Wysiłki Korczaka zostały docenione przez ONZ w Deklaracji Praw Dziecka z 1959 roku. UNESCO rok 1979 uznała rokiem Korczaka. Jan Paweł II uznał go za symbol prawdziwej religii i prawdziwej moralności. Uchwałą Sejmu rok 2012 został ustanowiony Rokiem Korczaka.

Dlaczego Korczak jest nam tak bliski?  Uczył i wciąż uczy nas szacunku do dziecka, jego uczuć i przeżyć.  Doceniał ważność dzieciństwa dla całego życia człowieka.  Jako człowiek wszechstronny, ocalił najwyższe wartości moralne.  Był wspaniałym patriotą.  Zarówno swoim życiem, jak i śmiercią udowodnił, że kochał dzieci.

DZIĘKUJEMY!