Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Urząd Miasta i Gminy Olkusz KONSULTACJE SPOŁECZNE W SPRAWIE ZAMIARU LIKWIDACJI GIMNAZJUM NR 2 IM. ŚWIĘTEJ KRÓLOWEJ JADWIGI W OLKUSZU Olkusz, dnia 14 marca.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
Zagospodarowanie wysłodków problem czy szansa?. W warunkach polskiego rolnictwa rośliną z której można uzyskać duże plony biomasy są buraki cukrowe. Przez.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Awans zawodowy nauczycieli.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Przekonujemy się.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Ideą projektu jest polepszanie jakości życia osób niepełnosprawnych oraz wyrównywanie szans w dostępie do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym jak.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Prezentację przygotował:
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
Program eTwinning Planowanie projektów
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Przedszkole Promujące Zdrowie
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Podsumowanie wyników badania rezultatów Programów
Zapis prezentacji:

Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”

Niniejszy raport prezentuje wyniki ewaluacji Programów „Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”, prowadzonych przez Fundację ABCXXI - Cała Polska Czyta Dzieciom Badanie przeprowadził Ośrodek Ewaluacji we współpracy z lokalnymi koordynatorkami Programu. Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Celem badania ewaluacyjnego było: - wskazanie, jakie osiągnięcia uczniów (zwłaszcza w obszarze kompetencji językowych) są wynikiem realizacji Programu, - określenie czynników, wpływających na efekty Programu, - sformułowanie wniosków i rekomendacji, służących podnoszeniu jakości Programu.

Metody badawcze

- obserwacja zajęć (w tym głośnego czytania dzieciom przez koordynatora- badacza);  - analiza prac pisemnych uczniów powyżej 10. roku życia na zadany  temat związany z przeczytanym przez nich samodzielnie tekstem;  - analiza rysunków dzieci poniżej 10. roku życia na zadany temat  związany z przeczytanym tekstem  - wywiady indywidualne z nauczycielami;  - wywiady indywidualne z osobami czytającymi na głos;  - wywiady z bibliotekarzami szkolnymi;  - dyskusja moderowana z uczniami i przedszkolakami, prowadzona  podczas lekcji, na której uczniowie wysłuchali fragmentu tekstu.

Badaniem zostały objęte 22 klasy i grupy przedszkolne: uczestniczące w programie, nie uczestniczące (jako grupa kontrolna).

Przedszkole – 8 grup

Szkoła Podstawowa klasy III – 4 grupy klasy IV – 4 grupy

Gimnazjum klasa II – 6 grup

Zebrany materiał z badań - Zapis video z zajęć przeprowadzonych w klasach i oddziałach – 22 dokumenty (blisko 30 godzin nagrań); - Zapis audio z wywiadów z nauczycielami i bibliotekarzami – 37 rozmów (blisko 16 godzin nagrań); - Prace pisemne uczniów – 204 dokumenty; - Rysunki uczniów – 263 dokumenty; - Notatki z obserwacji sporządzone przez koordynatorki – 22 dokumenty; - Notatki z realizacji badania również napisane przez koordynatorki – 18 dokumentów.

Streszczenie wyników

Programy „Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola” sprzyjają osiąganiu następujących rezultatów:

Podniesieniu poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów. Świadczą o tym: - większa swoboda dzieci i młodzieży z grup czytających w formułowaniu myśli, - lepsze radzenie sobie z dłuższymi formami wypowiedzi ustnych i pisemnych, - większa umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami, - większa umiejętność argumentowania swoich opinii, - większa płynność wypowiedzi, - popełnianie mniejszej liczby błędów językowych, - bogatsze słownictwo czynne i bierne. Ponadto kontakt z żywym słowem znakomicie uczy dzieci (zwłaszcza młodsze) prawidłowej wymowy i akcentowania.

Wzrostowi zrozumienia tekstów i poleceń o czym świadczy fakt, że podczas badania większa część uczniów grup i klas uczestniczących w Programie nie popełniała błędów w odpowiedziach na pytania dotyczące wysłuchanego lub samodzielnie przeczytanego fragmentu książki, potrafiła wymienić więcej szczegółów z treści opowiadań niż dzieci z grup „nie czytających”.

Poprawie koncentracji, wydłużeniu się przedziału uwagi, poprawie pamięci Dzieci i uczniowie z grup i klas uczestniczących w Programie rzadziej wykazywali znużenie i brak zainteresowania długim słuchaniem głośnego czytania; ich poziom koncentracji utrzymywał się na stałym, wysokim, poziomie przez niemal cały czas zajęć z głośnego czytania i podczas dyskusji nad wysłuchanym fragmentem książki. O lepszej umiejętności koncentracji dzieci i młodzieży z tych klas i grup świadczy także to, że podczas dyskusji potrafili przytoczyć więcej przykładów z wysłuchanego opowiadania. Dowodzi to także ich lepszej pamięci.

Zwiększeniu skłonności przedszkolaków i uczniów do refleksji oraz krytycznego myślenia, co podczas badania przejawiało się: - większym zaangażowaniem w dyskusji nad wysłuchanym fragmentem, - częstszym wykraczaniem w dyskusji poza tekst opowiadania, - poszukiwaniem odniesień do szerszego kontekstu, - częstszych polemikach z kolegami i koleżankami.

Rysunek Karoliny lat 6, z przedszkola „czytającego” na temat „Historii Calineczki”

Rysunek Emilki lat 6, z przedszkola „nieczytającego” na temat „Historii Calineczki”

Zwiększeniu umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego, o czym świadczy treść wypowiedzi ustnych i pisemnych, a także rysunki dzieci przedszkolnych.

Nabywaniu umiejętności rozwiązywania problemów emocjonalnych poprzez analizę problemów bohaterów literackich. Jest to także efekt umiejętnego wykorzystywania przez nauczycieli przykładów z literatury, znanych dzieciom i młodzieży, do omawiania sytuacji, których znajdują się przedszkolaki i uczniowie.

Zwiększeniu ambicji i motywacji dzieci do działania, czego przykładem jest ich większa chęć do aktywnego uczestniczenia w lekcji badawczej, wyższy poziom zaangażowania, większy wysiłek włożony w napisanie prac pisemnych (np. prace dłuższe od prac uczniów nie uczestniczących w Programie). Dzieci młodsze są bardziej zmotywowane do nauki czytania, ponieważ w grupie słuchającej głośnego czytania wytwarza się przyjazna atmosfera dla nauki, nobilitująca tę umiejętność.

Poprawie wzajemnych relacji pomiędzy uczniami. Dzieci uczą się komunikować miedzy sobą, co podczas badania można było zaobserwować poprzez rzadsze przeszkadzanie innym podczas dyskusji. Nauczyciele odnotowali także spadek agresji wśród dzieci i mniej zachowań aspołecznych.

Powstawaniu bliskich relacji i więzi emocjonalnych między czytającymi nauczycielami i słuchającymi uczniami.

Większej otwartości dzieci na nowe sytuacje i nowe osoby, o czym świadczy to, iż uczniowie z klas uczestniczących w programie podchodzili z mniejszą rezerwą do badania, chętniej brali udział w lekcji, szybciej nawiązywali kontakt z badaczami.

- Wyrobieniu nawyków i gustu czytelniczego, - Wzrostowi czytelnictwa, - Zmianie stosunku dzieci i młodzieży do książki, podniesieniu jej rangi. Regularne głośne czytanie spowodowało z jednej strony wzrost zainteresowania treścią książek, a z drugiej większą o nie dbałość.

Wzrostowi zaangażowania rodziców do czytania młodszym dzieciom w domu, co poświadczają relacje dzieci i rodziców.

Czynniki wpływające na efekty Programu:

· - rozpoczęcie czytania dzieciom na wczesnym etapie ich rozwoju; · - systematyczność czytania; - dobór literatury; · - prowadzenie dyskusji na temat przeczytanego tekstu; - postawa i zaangażowanie nauczyciela, jego osobowość; · - dobre samopoczucie dziecka; - warunki do czytania, nastrój; - dostępność książek.

Rekomendacje

- Objęcie Programem wszystkich przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych i gimnazjów; - Objęcie systematycznym głośnym czytaniem jak najmłodszych dzieci; · - Kontynuowanie realizacji Programu na kolejnych etapach edukacji; - Stopniowe wprowadzanie zajęć z głośnego czytania do wszystkich szkół i przedszkoli.

· - Regularne prowadzenie zajęć z głośnego czytania, najlepiej o stałych porach; · - Oddzielenie zajęć głośnego czytania od tej części lekcji, podczas której uczniowie są oceniani; - Prowadzenie dyskusji na temat wysłuchanego fragmentu książki; · - Stworzenie dzieciom przedszkolnym i uczniom młodszych klas szkoły podstawowej możliwości ekspresji rysunkowej; - Zapewnienie uczniom wszystkich szkół dostępu do książek z możliwością ich wypożyczenia.

 - Nawiązanie współpracy z dyrektorami szkół w celu uświadomienia im korzyści, jakie daje realizacja Programu i pokazania sposobów jego realizacji; Wprowadzenie zajęć na temat głośnego czytania do programów studiów pedagogicznych,

Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!