Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Przygotowanie dziecka do szkoły
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
KLOCKOMANIA.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Arteterapia – leczenie przez sztukę
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Program wychowania przedszkolnego. Motto „Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz, jeśli nie wie - wytłumacz, jeśli nie może – pomóż! Jeśli przy.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty

Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Integracja (łac. integratio): to zespolenie się, scalenie, tworzenie całości z części. W przypadku edukacji - to taka forma nauczania której celem jest pokazywanie związków między wszystkimi przedmiotami oraz ukazywanie nauki jako całości. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Założeniem integracji: jest stymulowanie rozwoju uczniów i inicjowanie ich działań, zaspokajanie ich potrzeb, wspieranie dążeń i aspiracji. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Należy postrzegać dziecko jako niepowtarzalną całość, respektować różnice wynikające z jego indywidualnego rozwoju, uwzględniać jego wewnętrzny potencjał. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Nauczanie integralne: taka organizacja procesów edukacyjnych, która polega na stwarzaniu warunków do wszechstronnej działalności, podporządkowanej określonym zadaniom integrującym w sobie różne treści skupione we wspólnym bloku tematycznym. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Dojrzałość szkolna: rozumiana jest jako osiągnięcie przez dziecko odpowiedniego stopnia rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, który umożliwia mu adaptację do warunków życia szkolnego oraz opanowanie treści programowych klasy pierwszej. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Dojrzałość fizyczna: to ogólna sprawność organizmu i zdrowi a dziecka. Dziecko powinno dysponować odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na wysiłek. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Dojrzałość umysłowa: dziecka przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu. Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skoncentrować uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, potrafi śledzić treść opowiadanej lub czytanej bajki. Samo przewiduje zakończenie niektórych bajek, opowiadań. Jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo bogate. Dziecko dojrzałe do szkoły potrafi doprowadzić rozpoczętą pracę do końca, bo ciekawi go wynik swojej pracy. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane O dojrzałości społecznej: mówimy wtedy, gdy dziecko prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, respektuje podstawowe zasady współżycia w zespole, przestrzega reguł życia w zbiorowości, dotrzymuje umów krótkoterminowych, podejmuje samodzielne działania. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Dojrzałość emocjonalna: to zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, to odpowiednia do wieku umiejętność wyrażania swoich emocji. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Zasadę integracji na szczeblu nauczania wczesnoszkolnego skutecznie wspierają zasady (Duraj- Nowakowa): poglądowości, czyli respektowania drogi między konkretem, a abstrakcją; efektywności, czyli związku między celami, a wynikami kształcenia; przystępności, czyli pokonywania trudności uczniów w poznawaniu i przekształcaniu rzeczywistości; Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Zasadę integracji na szczeblu nauczania wczesnoszkolnego skutecznie wspierają zasady (Duraj- Nowakowa): indywidualizacji i uspołecznienia, czyli związku interesów ucznia jako jednostki i grupy klasowej, jako zbiorowości; systemowości, czyli porządkowania wiedzy uczniów; związku teorii z praktyką, czyli harmonijnego wiązania wiedzy z praktyką życia codziennego. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Założenia i cele edukacji zintegrowanej wg J. Hanisz: kształtowanie kompetencji komunikowania się z ludźmi, kształtowanie kompetencji współdziałania i współżycia z ludźmi, kształtowanie kompetencji posługiwania się metodami poznawania rzeczywistości, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Założenia i cele edukacji zintegrowanej wg J. Hanisz: kształtowanie kompetencji wyodrębniania, opisywania i wyjaśniania związku między naturalnymi składnikami środowiska przyrodniczego a życiem i działalnością człowieka, kształtowanie kompetencji odbiorcy wytworów sztuki i przyszłego ich twórcy, kształtowanie kompetencji użytkownika wytworów techniki i przyszłego wynalazcy. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Płaszczyzny integracji; a) integracja treści – scalenie, łączenie treści należących do programów różnych przedmiotów w logicznie powiązane struktury; b) integracja celów – łączne realizowanie celów poznawczych, kształcących i wychowawczych oraz przenikanie się procesu nauczania i wychowania; Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Płaszczyzny integracji; c) integracja metodyczna - stosowanie różnorodnych, wzajemnie uzupełniających się metod i form edukacyjnej pracy uczniów w celu harmonijnego rozwijania uczniów w trakcie podejmowania wielokierunkowej aktywności; d) integracja w aspekcie organizacyjnym – naprzemienne stosowanie różnych rodzajów aktywności uczniów w odcinkach czasowych regulowanych możliwościami, potrzebami, rytmem biologicznej sprawności uczniów (za podstawową jednostkę uznaje się dzień zintegrowanych zajęć). Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Trudności uczniów w edukacji zintegrowanej: nierównomierny rozwój psychofizyczny, obniżenie pobudliwości psychoruchowej, obniżenie sprawności ruchowej, nieprawidłowa lateralizacja, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Trudności uczniów w edukacji zintegrowanej: kłopoty z opanowaniem techniki czytania i pisania, zaburzenia w rozwoju mowy dziecka, niesystematyczna praca i nieodpowiednia technika uczenia się. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy wymagań: umiejętności służące zdobywania wiedzy (czytania, pisania i rachowania), umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi itd., Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy wymagań: poczucie przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu, kraju, umiejętności działania w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: wypowiada się jasno wyraźnie, poprawnie w rozwiniętej uporządkowanej logicznie kilkuzdaniowej formie, uważnie słucha swojego rozmówcy, czyta głośno, płynnie, wyraziście, respektując znaki przystankowe, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: czyta cicho ze zrozumieniem, pisze poprawnie pod względem gramatycznym i ortograficznym krótkie, opowiadania, list, życzenia, ogłoszenie, zawiadomienie itp., określa kierunki przestrzeni oraz położenie wskazanego przedmiotu, klasyfikuje przedmioty wg obranej cechy, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: rozpoznaje, nazywa i wymienia istotne cechy prostych figur geometrycznych, posługuje się liczbą w jej aspektach, wykonuje w pamięci i pisemnie cztery podstawowe działania na liczbach, określa czas za pomocą kalendarza i zegara, mierzy długość, pojemność masę, rozwiązuje proste zadania tekstowe, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: identyfikuje się z rodziną, jej tradycjami i preferowanymi wartościami, jest koleżeński wobec rówieśników, potrafi rozwiązać konflikty bez stosowania agresji, zna tradycje i ważniejsze elementy kultury regionu, w którym mieszka, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: zna nazwę kraju, jego symbole, barwy narodowe,itd., odczytuje z ruchu, gestu, mimiki stany potrzeby i przeżycia drugiego człowieka, zna i respektuje umowne znaki drogowe, znaki ostrzegawcze na urządzeniach technicznych itp., Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: prowadzi proste obserwacje, doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze, przewiduje i ocenia skutki działań, korzysta umiejętnie z różnych źródeł informacji; posługuje się podręcznikiem, słownikami, encyklopedia, korzysta z dostępnych nowych technologii informacyjnych, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: zna swoje ciało i jego potrzeby, rozumie znaczenie dla zdrowia racjonalnego odżywiania, uprawiania sportów, przestrzega zasad higieny osobistej, zna nazwy roślin i zwierząt typowych dla ekosystemów naturalnych i tworzonych przez człowieka, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: dostrzega cykliczność życia na Ziemi, wskazuje znaczenie powietrza i wody dla życia w przyrodzie, dostrzega problemy ekologiczne, wyraża swoje odczucia wywołane kontaktem z utworem literackim, plastycznym, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Standardy osiągnięć: stosuje podstawowe techniki i środki artystyczne, lubi rysować, śpiewać, tańczyć, inscenizować, bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami, wykazuje pomysłowość w procesie wytworów. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Znaczenie kształcenia językowego i literackiego żywe słowo wywołuje przeżycia emocjonalne, kształci czynności umysłowe jest jednym ze sposobów zdobywania wiedzy i kształcenia umiejętności językowych, kształtowanie społecznie wartościowych postaw, kształtowanie umiejętności właściwego porozumiewania się w stosunkach międzyludzkich, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Znaczenie kształcenia językowego i literackiego: kształtowanie właściwego stosunku do ludzi pracy, rozwijanie zainteresowań zawodowych, uwrażliwienie na piękno, treści i formy utworów literackich, wykazywanie piękna literatury we wszystkich przejawach oraz kształtowanie umiejętności jego dostrzegania, podnoszenie sprawności językowych, wyrabianie wrażliwości estetycznej, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Znaczenie kształcenia językowego i literackiego bogacenie czynnego i biernego języka, wyposażenie dziecka w umiejętności językowe, wyposażenie dziecka w umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnej, wyposażenie dziecka w umiejętności komunikacyjne, uświadomienie, że język to narzędzie zdobywania wiedzy. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Rola kształcenia matematycznego Cele kształcenia: rozwijanie ogólnych zdolności poznawczych, rozwijanie samodzielnego, logicznego myślenia, rozwijanie aktywności twórczej, wstępne ukształtowanie określonych programem pojęć matematycznych, opanowanie programem określonych umiejętności matematycznych, Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Rola kształcenia matematycznego. Cele kształcenia: rozwijanie umiejętności posługiwanie się metodami matematycznymi w życiu, umiejętność schematyzacji i wstępnej matematyzacji konkretnych sytuacji, rozwijanie wyobraźni geometrycznej, rozwijanie zainteresowań matematycznych, przygotowanie do zdobycia umiejętności czytania i rozumienie tekstów matematycznych. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Rola kształcenia przyrodniczego. Cele kształcenia środowiskowego można podzielić na kilka grup: I.dotyczące rozwoju osobowości dziecka pod względem moralno- społecznym, II.związane z poznawaniem środowiska przyrodniczego i geograficznego oraz ich ochroną, III.dotyczące higieny i ochrony zdrowia i bezpieczeństwa dziecka, IV.związane z rozwojem zdolności poznawczych ucznia i jego umiejętność uczenia się. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Istota i znaczenie wstępnej diagnozy rozwoju ucznia Znając wyjściowy, początkowy stan rozwoju ucznia można: ocenić jego postępy w rozwoju nawet wtedy, gdy są one niewielkie i nie odpowiadają wymaganiom programowym, lepiej ocenić wysiłek, który dziecko wkłada w zdobywanie wiadomości, umiejętności i sprawności, lepiej zrozumieć jego uzdolnienia bądź trudności, nawiązać z dzieckiem głębsze więzi emocjonalne. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Diagnoza opiera się na: rozpoznawaniu zdolności i odchyleń w rozwoju na podstawie obserwowanych objawów, ustaleniu przyczyn mechanizmów i skutków nieprawidłowości rozwojowych i trudności w opanowaniu wiedzy i umiejętności. Opracowała Urszula Sierżant

Nauczanie zintegrowane Podstawą diagnozowania jest: obserwacja różnych zachowań dzieci w różnych sytuacjach zadaniowych i społecznych, rozmowa z dzieckiem, wywiad z rodzicami, analiza wszelkich wytworów ucznia. Opracowała Urszula Sierżant

Planowanie pracy Opracowała Urszula Sierżant Blok tematyczny Zadania związane z kształceniem językowym dotyczące życia społeczno – przyrodnicz ego matematyczne plastyczne i techniczne muzyczne rucho we wychowa wcze

Planowanie pracy W pierwszej części scenariusza umieszczamy: Temat bloku Temat dnia Cele edukacyjne Forma zapisu w dzienniku Metody Formy Środki dydaktyczne Opracowała Urszula Sierżant

Planowanie pracy Druga część scenariusza ukazuje przebieg dnia, który przedstawia zamieszczona niżej tabela. Opracowała Urszula Sierżant Cele (zakładane efekty) Warunki pobudzające do aktywności Zadania dla uczniów Czynności uczniów Obszar aktywności l 2345

Dziękuję za uwagę Opracowała Urszula Sierżant

BIURO PROJEKTU Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p Szczecin tel.: 091/