PRZYKŁADY WEBQUESTÓW DLA KLAS I – III SZKOŁY PODSTAWOWEJ „Cztery pory roku” Projekt „Razem i osobno” Stowarzyszenie Nauczycieli Edukacji Początkowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WEBQUEST DLA KLASY III: W ZDROWYM CIELE – SPORTY ZIMOWE
SPIS TREŚCI: POLECENIA WPROWADZENIE ZADANIA KOMENTATORZY SPORTOWI MATEMATYCY SPORTOWCY KUCHARZE LINGWIŚCI RATOWNICY MEDYCZNI SKORZYSTAJ OCENA PRACY GRUPY ZAKOŃCZENIE
POLECENIA podzielcie się na grupy: komentatorów sportowych, matematyków, sportowców, kucharzy, lingwistów oraz ratowników medycznych; każda grupa otrzyma do wykonania konkretne zadanie lub zadania; każdy uczeń w grupie będzie odpowiedzialny za określone zadanie lub jego część; czas wykonania pracy określi nauczyciel; w czasie swoich poszukiwań potrzebnych materiałów korzystać możecie z zaproponowanych źródeł; na koniec przedstawcie i zaprezentujcie wyniki swojej pracy; dokonajcie oceny wyników pracy pozostałych grup według określonych kryteriów.
ZIMA kalendarzowa zima rozpoczyna się 22 grudnia; zimą dni są krótkie a noce długie; temperatury powietrza są ujemne; pada śnieg oraz wieją chłodne i silne wiatry; wiele zwierząt śpi, sarny, jelenie, wróble z trudem znajdują pożywienie, Twój pies, kot potrzebuje ciepłego kąta do spania; rośliny „śpią”; na polach i w ogrodach leży śnieg; lubimy jeździć na sankach, nartach i łyżwach – pamiętajmy o bezpieczeństwie podczas zabaw na otwartych zbiornikach wodnych.
Na zdrowie – Jan Kochanowski „Ślachetne zdrowie, Nikt się nie dowie, Jako smakujesz, Aż się zepsujesz. Tam człowiek prawie Widzi na jawie I sam to powie, Że nic nad zdrowie Ani lepszego, Ani droższego” Grypa, katar, angina, zapalenie oskrzeli to „zimowe” choroby. Biała pora roku ma też inne, zdrowe oblicze. Odkryjcie je mierząc się z przedstawionymi zadaniami.
ZADANIA KOMENTATORZY SPORTOWI Wyszukajcie informacji na temat słynnych polskich, zimowych sportowców. Napiszcie je lub wydrukujcie. Przygotujcie gazetkę klasową z zebranych wiadomości. Możecie skorzystać z: Justyna Kowalczyk Adam Małysz Kamil Stoch Zbigniew Bródka
ZADANIA MATEMATYCY Przygotujcie „ściągę matematyczną”, dotyczącą jednostek miar długości i czasu. Przygotujcie zadania matematyczne. Wykorzystajcie w nich wyniki skoków Adama Małysza i jego konkurentów oraz osiągnięte czasy biegów Justyny Kowalczyk i innych biegaczek narciarskich. Zadania zawieście na gazetce. Możecie skorzystać z: Jednostki miar długości i czasu 1 Jednostki miar długości i czasu 2 Wyniki Turnieju Czterech Skoczni Wyniki Tour de Ski
ZADANIA SPORTOWCY Zorganizujcie na boisku szkolnym zimowy tor przeszkód. Przeprowadźcie zawody. Zróbcie zdjęcia startującym, a powstały w ten sposób reportaż zaprezentujcie na forum klasy, szkoły.
ZADANIA KUCHARZE Zbierzcie przepisy na zdrowe drugie śniadanie. Przygotujcie kilka z nich, poczęstujcie nimi koleżanki i kolegów. Możecie skorzystać z: książek kucharskich, poradników kulinarnych Zdrowe drugie śniadanie
ZADANIA LINGWIŚCI Stwórzcie tematyczny słownik polsko-angielski – Sporty zimowe. Możecie skorzystać z: słownika polsko-angielskiego Angielskie słownictwo zimowe Tłumacz
ZADANIA RATOWNICY MEDYCZNI Zbierzcie zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas jazdy na nartach lub jazdy na łyżwach. Przygotujcie plakat, który będzie je promował. Możecie skorzystać z: Bezpieczeństwo w zimie
SKORZYSTAJ Strony internetowe, na które warto zajrzeć: Jednostki miar długości i czasu 1 Jednostki miar długości i czasu 1 Jednostki miar długości i czasu 2 Jednostki miar długości i czasu 2 Justyna Kowalczyk Justyna Kowalczyk Adam Małysz Adam Małysz Kamil Stoch Kamil Stoch Zbigniew Bródka Zbigniew Bródka Wyniki Turnieju Czterech Skoczni Wyniki Turnieju Czterech Skoczni Wyniki Tour de Ski Wyniki Tour de Ski Angielskie słownictwo zimowe Angielskie słownictwo zimowe Bezpieczeństwo w zimie Bezpieczeństwo w zimie Zdrowe drugie śniadanie Zdrowe drugie śniadanie Tłumacz
SKORZYSTAJ Książki, do których warto zajrzeć: książki kucharskie, poradniki kulinarne słownik polsko-angielski
OCENA PRACY GRUPY 1pkt2 pkt3 pkt4 pkt Opracowanie zadaniaNie zebraliście podstawowych informacji, pobieżnie opracowaliście temat zadania W Waszej pracy pojawiły się drobne błędy, ale zadanie wykonaliście dobrze Zadanie wykonaliście bezbłędnie, zebraliście potrzebne do wykonania zadania informacje Zebraliście znacznie więcej informacji na temat zadania, niż było to wymagane, rozszerzyliście zadanie Prezentacja i estetyka wykonania Nieciekawie i niestarannie wykonaliście swoje prace Ciekawie, ale mało starannie wykonaliście swoje prace Starannie, estetycznie i ciekawie wykonaliście swoje prace Zastosowaliście różne i oryginalne techniki wykonania swoich prac Zaangażowanie i współpraca w grupie Każdy w grupie pracował osobno, nie pracowaliście razem, kłóciliście się Nie wszyscy w grupie przykładali się do wykonania zadania, były między Wami drobne nieporozumienia Dobrze zorganizowaliście pracę w grupie Wszyscy członkowie grupy chętnie i ochoczo pracowali nad wykonaniem zadania Przedstawienie wyników pracy Nie zaciekawiliście słuchających, nie przygotowaliście się do przedstawienia swojej pracy Zaciekawiliście słuchających, ale nie wszyscy przedstawiający byli przygotowani do przedstawienia wyników Przygotowaliście się do prezentacji i zainteresowaliście nią słuchaczy Byliście bardzo dobrze przygotowani i Wasza prezentacja zainteresowała innych Ocena końcowa: 12 pkt – wspaniale, 11-9 pkt – bardzo dobrze, 8-6 pkt – dobrze, 5-0 pkt – możecie lepiej
ZAKOŃCZENIE Znacie i umiecie wykorzystać jednostki czasu i długości. Potraficie przygotować zdrowe drugie śniadanie. Potraficie zadbać o własne bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo koleżanek i kolegów. Wiecie, że sport to zdrowie i staracie się to zalecenie stosować w swoim życiu Potraficie korzystać z komputera i Internetu w celu zdobycia określonych informacji. Brawo, byliście wspaniali!