Integracja planowania strategicznego i przestrzennego drogą do efektywnej polityki rozwoju regionalnego dr hab. Aleksander Noworól, prof. UJ i UEk w Krakowie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Advertisements

Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Strategia rozwoju kraju do roku wizja Polski do roku 2020 sprawne państwo aktywne społeczeństwo konkurencyjna gospodarka.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Województwa Podlaskiego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Integracja planowania strategicznego i przestrzennego drogą do efektywnej polityki rozwoju regionalnego dr hab. Aleksander Noworól, prof. UJ i UEk w Krakowie II Konwent Marszałków Województw RP Dolny Śląsk listopada 2015 r.

Zwiększenie efektywności polityki rozwoju regionalnego Wyznaczniki: wpływ nowej generacji regulacji prawnych i dokumentów strategicznych przygotowywanych na potrzeby programowania aktualnej perspektywy finansowej UE (cele tematyczne), zasada integracji interwencji sektorowych w podsystemie programowania polityki rozwoju (odejście od podejścia „silosowego” w kierunku „terytorializacji”), zmiany zachodzące w infrastrukturze instytucjonalnej zarządzania rozwojem, związane z tym, że obserwujemy wzrost społecznego zrozumienia dla aktywnego uczestnictwa w kreowaniu polityki rozwoju (nowe instrumenty: RKLS/lokalne grupy działania LGD, ZIT/ związki ZIT). 2

Gospodarka ICT / Ekonomia przepływów [Dawson] 3 * Ekonomia przepływów dotyczy rzeczywistości, w której niemal wszystkie wartości bazują na przepływach informacji i idei * Związki oparte są na zaufaniu, które umożliwia odnalezienie się w warunkach funkcjonowania w splątanej sieci Internetu. * Kontrola związków umożliwia kontrolę wartości.

Ewolucja zarządzania w administracji publicznej Prawo Biurokracja Maxa Webera Wysoka jako administracji publicznej Nauki ekonomiczne Nowe Zarządzanie Publiczne Obywatel jako klient Nauki o polityce Współzarządzanie Element demokracji uczestniczącej 4

Zarządzanie wielopasmowe: wielopoziomowe i wielopodmiotowe opisuje zmieniające się relacje między aktorami określonego systemu politycznego, usytuowanymi na różnych poziomach i w różnych sektorach – publicznym, społecznym i prywatnym 5

Rządzenie poprzez samoorganizujące się międzyorganizacyjne sieci [Rhodes] 6  uwzględnianie w procesie rządzenia podmiotów spoza sektora publicznego i przełamanie „granic” pomiędzy sferami: publiczną, prywatną i społeczną;  Interakcje pomiędzy uczestnikami sieci, spowodowane potrzebą wymiany zasobów i negocjowania celów;  Interakcje o charakterze gry, oparte na zaufaniu i regulowane przez zasady, wynegocjowane i uzgodnione przez uczestników sieci  znaczny poziom niezależności od państwa, wynikającej z tego, że sieci nie są odpowiedzialne przed państwem

Nowe role administracji publicznej w infrastrukturze instytucjonalnej Główną funkcją władz publicznych w rodzącej się rzeczywistości jest myślenie strategiczne zapewnienie spójności działań systemu otwartego, tworzonego przez – funkcjonujące w sieciach – partnerstwa hybrydowe selektywne wspieranie tych – rozproszonych – strategii, programów operacyjnych i projektów inwestycyjnych, które realizują zasady i cele, tworzone w interesie wspólnotowym, krajowym i regionalnym Zachowanie „rdzenia myśli strategicznej”, realizującego interes publiczny 7

DIAGNOZA ISTNIEJĄCEGO SYSTEMU 8

Analiza obligatoryjnego systemu planowania w skali regionalnej 40 obligatoryjnych dokumentów planistycznych, wśród których: 26 – dla obszaru województwa Tylko 9 dokumentów strategicznych 26 dokumentów bezpośrednio odnoszących się do problematyki przestrzennej W ujęciu branżowym opracowuje się: 5 dokumentów odnoszących się do rozwoju regionalnego i przestrzennego, 2 dokumenty związane z zarządzaniem finansowym JST, 11 dokumentów odnoszących się do polityki społecznej, 2 dokumenty związane z polityką oświatową, 10 planów i programów związanych z ochroną środowiska przyrodniczego i ochroną przyrody, 4 dokumenty odnoszące się do gospodarki wodnej, 2 plany / programy dotyczące ochrony zdrowia, 1 plan w zakresie zaspokojenia zapotrzebowania na paliwa gazowe, 1 plan operacyjno-ratowniczy (na wypadek awarii przemysłowej), 1 plan rozwoju sieci drogowej, 1 program opieki nad zabytkami. 9

Analiza obligatoryjnego systemu planowania w skali regionalnej cd. Horyzont czasowy: 15 planów średniookresowych (większość) 3 plany długookresowe 7 dokumentów krótkookresowych 15 planów nie ma ustalonego horyzontu czasowego Aspekt podmiotowy: 27 planów/programów uchwala i wdraża samorząd wojewódzki w przypadku 14 – sejmik i zarząd województwa uwzględniają przy tym inne organy na różnych etapach opracowania, uchwalania, wdrażania i monitorowania realizacji dokumentów: wojewoda, Powiatowy Urząd Pracy (PUP), Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO), Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, wojewódzka społeczna rada ds. osób niepełnosprawnych / Pełnomocnik Rządu ds. osób niepełnosprawnych, organizacje sportowe, Minister Sportu i Turystyki, Minister Środowiska i wojewódzki inspektor ochrony środowiska 10

Inne (poza samorządem woj.) podmioty programujące rozwój w skali regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (2 dokumenty) przedsiębiorstwo energetyczne (1 dokument) organy i urzędy administracji rządowej / państwowej (ogółem 10 dokumentów), a w tym: kurator oświaty wojewoda, dyrekcja parku krajobrazowego Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej zarządzający rezerwatem albo sprawujący nadzór nad rezerwatem przyrody sprawujący nadzór nad obszarem Natura 2000 Minister Zdrowia Komendant Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. Powiązanie tych dokumentów z planami / programami, za które odpowiada samorząd wojewódzki, jest zróżnicowane 11

Spójność systemu planistycznego Poziom integracji poszczególnych dokumentów uzależniony od modelu zarządzania w województwie i systemowo słabo powiązany „Planowanie przestrzenne na poziomie regionalnym znalazło się w głębokim kryzysie koncepcyjnym, obejmującym przedmiot, cele i instrumenty planowania. Plan regionalny nie spełnia roli koordynacyjnej, gdyż nie może zawierać żadnych wiążących ustaleń w stosunku do planów miejscowych ( nawet lokalizacja wielkiej infrastruktury dokonywana jest w Polsce na podstawie tzw. specustaw, działających „ponad” systemem planowania przestrzennego” [Raport PżP, 2014, s. 166]. Zmiany z 2014 r., dotyczące wpływu poziomu krajowego na planowanie obszarów funkcjonalnych – zwiększają koherentność systemu 12

REKOMENDACJE ZINTEGROWANY SYSTEM REGIONALNY 13

Założenia zmian systemu regionalnego zwiększenie spójności systemu planowania na poziomie regionalnym, w oparciu o myślenie strategiczne, zintegrowane z planowaniem zagospodarowania przestrzennego wzmocnienie hierarchiczności systemu planowania, co odnosi się m.in. do oddziaływania polityki przestrzennej krajowej i wojewódzkiej na procesy subregionalne i lokalne w skali zagospodarowanie obszarów funkcjonalnych (OF) ujednolicenie ram tematycznych dokumentów planistycznych (w tym – także strategicznych), co sprzyja sprawności monitorowania procesów rozwojowych w skali jednostek terytorialnych i kraju 14

Koordynacja regionalnego, subregionalnego i lokalnego systemu programowania 15

Zintegrowany Plan Rozwoju Województwa (ZPRW) Strategiczny dokument obligatoryjny 10-letni horyzont czasowy 3-wymiarowy charakter odnoszący się do celów KSRR ZPRW obejmuje politykę przestrzenną w zakresie (aktualnego) planu zagospodarowania przestrzennego województwa ZPRW zawiera wiążące ustalenia dotyczące zagospodarowania terenów, a szczególnie identyfikację i zagospodarowanie obszarów funkcjonalnych ujednolicona w skali kraju, ramowa struktura tematyczna ZPRW kroczący system opracowania ZPRW w cyklu 2 lub 3 letnim i co najmniej 1 aktualizacja dokumentu w oparciu o ewaluację mid-term 16

17

Zintegrowany Regionalny Programu Rozwoju (ZRPR) wraz z Regionalnym Programem Operacyjnym (RPO), będącym częścią ZRPR Dokument obligatoryjny RPO zdefiniowany w Rozporządzeniach UE oraz Ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności dokument operacyjny, integrujący obecne, obligatoryjne programy 3-wymiarowy charakter odnoszący się do celów KSRR ujednolicona w skali kraju, ramowa struktura tematyczna ZRPR kroczący system opracowania ZRPR rozwiązanie alternatywne - ZRPR ma kształt procedury integrującej obecnie obowiązujące programy operacyjne 18

Ramowa struktura tematyczna ZRPR 19 Polityka strategiczna ZSRW Podprogram operacyjny jako element ZRPR Zakres tematyczny podprogramów ZRPR PODROGRAMY REALIZUJĄCE MISJE STRATEGICZNE ZWIĄZANE Z CELEM 1. KSRR „KONKURENCYJNOŚĆ” Polityka innowacyjności i efektywności gospodarki Podprogram zwiększenia innowacyjności gospodarki gospodarka oparta na wiedzy i jej infrastruktura (ICT) Podprogram wzmocnienia lokalnego potencjału gospodarczego i przedsiębiorczości pośrednie i bezpośrednie inwestycje publiczne i prywatne konkurencyjność jednostki terytorialnej rozwój małych i średnich przedsiębiorstw Podprogram rozwoju turystyki i przemysłów czasu wolnego turystyka, przemysły czasu wolnego Polityka rozwoju transportu Podprogram rozwoju infrastruktury dla dostępności komunikacyjnej drogi publiczne transportowe węzły intermodalne transport zbiorowy Polityka zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa Podprogram modernizacji terenów wiejskich modernizacja terenów wiejskich

Ramowa struktura tematyczna ZRPR cd. Polityka strategiczna ZSRW Podprogram operacyjny jako element ZRPR Zakres tematyczny podprogramów ZRPR PODROGRAMY REALIZUJĄCE MISJE STRATEGICZNE ZWIĄZANE Z CELEM 2. KSRR „SPÓJNOŚĆ” Polityka rozwoju kapitału ludzkiego Podprogram rozwoju edukacji i kapitału intelektualnego edukacja publiczna, w tym szkolnictwo wyższe Podprogram upowszechniania i rozwoju kultury fizycznej kultura fizyczna Podprogram ochrony zdrowia o organizacji ratownictwa medycznego promocja i ochrona zdrowia Podprogram poprawy bezpieczeństwa publicznego bezpieczeństwo publiczne profilaktyka wobec klęsk żywiołowych Podprogram ograniczania zjawisk wykluczenia społecznego pomoc społeczna, eliminacja nierówności i zjawisk wykluczenia społ. Podprogram wsparcia krajowej polityki prorodzinnej polityka prorodzinna Podprogram aktywizacji rynku pracy przeciwdziałanie bezrobociu i aktywizacja rynku pracy 20

Ramowa struktura tematyczna ZRPR cd. Polityka strategiczna ZSRW Podprogram operacyjny jako element ZRPR Zakres tematyczny podprogramów ZRPR PODROGRAMY REALIZUJĄCE MISJE STRATEGICZNE ZWIĄZANE Z CELEM 2. KSRR „SPÓJNOŚĆ” Polityka rozwoju kapitału społecznego Podprogram rozwoju kapitału społecznego w regionie kształt. tożsamości regionalnej, aktywności obywatelskiej oraz partycypacji publicznej, budowanie regionalnych sieci współpracy Podprogram współpracy z NGO i działalności pożytku publicznego rozwój i kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego Podprogram upowszechnienia i rozwoju kultury kultura i ochrona zabytków Polityka w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i środowiskowego Podprogramy ochrony środowiska i przyrody ochrona przyrody i środowiska, w tym – gospodarka odpadami Podprogramy gospodarki wodnej w regionie gospodarka wodna, w tym ochrona przeciwpowodziowa Podprogram zapotrzebowania energię Zapotrzebowanie na gaz i energię 21

Ramowa struktura tematyczna ZRPR cd. 22 Polityka strategiczna ZSRW Podprogram operacyjny jako element ZRPR Zakres tematyczny podprogramów ZRPR PODROGRAMY REALIZUJĄCE MISJE STRATEGICZNE ZWIĄZANE Z CELEM 3. KSRR „SPRAWNOŚĆ” Polityka poprawy jakości zarządzania województwem Podprogram zarządzania rozwojem i funkcjonowaniem województwa zorganizowanie i kierowanie strukturami samorządu województwa komunikacja społeczna, marketing terytorialny gospodarka majątkiem województwa ochrona praw konsumentów obronność Polityka przestrzenna Podprogram koordynacyjny dla regionalnych i subregionalnych obszarów funkcjonalnych - zagospodarowanie przestrzenne - terytorializacja polityki regionalnej - rewitalizacja obszarów zdegradowanych Polityka finansowa Podprogram finansowo- inwestycyjny pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej

Integracja obowiązujących aktualnie planów/programów Rekomendowany system obejmuje integrację dokumentów programowych na wszystkich szczeblach samorządowych Najważniejsze zmiany w ZPRW zamieszcza się – jako element wewnętrzny – politykę przestrzenną, stanowiącą dziś plan zagospodarowania przestrzennego województwa – integracja aktualnych strategii i PZP województwa w ZPRW, identyfikuje się, delimituje i opracowuje plany zagospodarowania OF – integracja: PZP województwa i subregionalnych planów zagospodarowania OF 23

Główne podmioty zarządzające procesami rozwojowymi Organy wojewódzkich, powiatowych i gminnych jednostek samorządu terytorialnego Nowy typ instytucji – Partnerstwa Terytorialne, działające w postaciach: podmiotu organizującego i zarządzającego procesami stymulowania rozwoju w obszarach funkcjonalnych (np. lokalne grupy działania, związki ZIT) nieformalnych koalicji / sieci / zrzeszeń, tworzących infrastrukturę organizacyjną dialogu publicznego, uczestniczących w opracowaniu, konsultowaniu, uzgadnianiu i monitorowaniu rozwiązań, wdrażanych przez podmioty formalnie umocowane do zarządzania rozwojem Struktura prawna i organizacyjna lokalnych grup działania (stowarzyszeń specjalnych) – jako model pożądanej instytucji partnerskiej 24

WNIOSKI 25

Rekomendowany model 1.respektuje zasady nowego paradygmatu polityki regionalnej, a w tym – terytorializacji polityki rozwoju 2.jest zgodny z wytycznymi krajowych dokumentów strategicznych, przyjmując i uściślając zasadę hierarchizacji, przez co zapewnia jedność myślenia strategicznego na wszystkich poziomach zarządzania rozwojem 3.wykorzystuje instrumenty polityki spójności dla zwiększenia potencjału polityki rozwoju 4.eliminuje rozdrobnienie podsystemu programowania i wprowadza krótką listę dokumentów o przejrzystej strukturze, dostosowanych do filozofii rozwoju strategii krajowych, ułatwiając przy tym wdrażanie, monitoring i ewaluację polityki w skali krajowej 26

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ 27