1 Katarzyna M. Staszyńska Młody konsument: obszary bezradności w świecie konsumpcji marzec 2006.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Ul. Żeromskiego Szkoła przyjazna i otwarta dla każdego ucznia!
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nr 2 w Szczecinie jest placówką koedukacyjną - dla dziewcząt i chłopców - uczęszczających do Gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Prof. dr hab. Mariusz Jędrzejko Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Jak kształtować stosunek dziecka do multimediów MCPU Mazowieckie Centrum Profilaktyki.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO „PRZERWA NA SOK” z I Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Józefa Bema w Ostrołęce maj 2016r.
System edukacji w Polsce
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Rola książki w życiu człowieka
Bądź częścią rozwiązania
Moje szczęście.
Papierosom STOP.
Zapis prezentacji:

1 Katarzyna M. Staszyńska Młody konsument: obszary bezradności w świecie konsumpcji marzec 2006

2 Jak żyją młodzi: zamiast statystyki* W ponad połowie gospodarstw domowych dzieci w ogóle nie wyjeżdżają na wakacje (54%). Niecałe dwie piąte gospodarstw domowych zapewnia wszystkim dzieciom wakacyjny wypoczynek (38%). W niewielu rodzinach wyjeżdżają na wakacje tylko niektóre dzieci (8%). Zmniejsza się liczba dzieci wyjeżdżających na wakacje. *Źródło: CBOS, październik 2005

3 Kto nie wyjeżdża na wakacje Wyjazd dzieci na wakacje jest tym mniej prawdopodobny, im: –rodzina mieszka dalej od wielkiego miasta (ponad dwie trzecie rodzin ze wsi nie zapewnia wakacyjnego wypoczynku swoim dzieciom i tylko 19% rodzin wielkomiejskich); –gorsze warunki materialne: trzy piąte (69%) rodzin ubogich pozostawia dzieci na wakacje w domu i tylko co trzecia rodzina z dobrymi warunkami materialnymi; –gorzej wykształceni rodzice: dwie trzecie rodzin z wykształceniem podstawowym i zaledwie 20% z wyższym nie wysyła dzieci na wakacje.

4 Dlaczego zostają w domu Najważniejszą przyczyną jest brak pieniędzy na wakacje dzieci (prawie dwie piąte rodzin, które nie wysyłają dzieci na wakacje); Prawie jedna piąta tych dzieci zostaje w domu, gdyż są potrzebne do pomocy; W co czwartej rodzinie dzieci w czasie wakacji pracują zarobkowo.

5 Praca zarobkowa dzieci Im starsze dziecko, tym częściej pracuje zarobkowo: –w jednej trzeciej rodzin z dziećmi w wieku 16 – 19 lat; –w co dziesiątej rodzinie z dziećmi w wieku 13 – 15 lat; –w 4% rodzin z dziećmi w wieku 7 – 12 lat.

6 Młodzi entuzjaści konsumpcji* Lubią robić zakupy i mają dużą łatwość robienia ich korzystnie – wybierają sklepy, szukają promocji i wyprzedaży, dobrze orientują się w dostępnych możliwościach wyboru; Marka nie odgrywa dla nich większej roli, kupują produkt, a nie markę, za korzystną cenę; Względnie dobrze orientują się w swoich konsumenckich prawach; Lubią kupować w hipermarketach i w dużych centrach handlowych; Lubią reklamy i widzą w nich źródło informacji o produkcie. *Źródło: Reklama a konsument. Badanie przeprowadzone przez UOKiK w 2003 r. w CBOS

7 Kim są młodzi entuzjaści konsumpcji? Częściej dziewczęta niż chłopcy; Pochodzą z rodzin o średnich warunkach materialnych, ich rodzice nie mają wyższego wykształcenia; Jest wśród nich relatywnie mało uczniów liceów, uczą się w technikach i liceach profilowanych oraz zasadniczych szkołach zawodowych; Mają drobne kwoty na własne wydatki.

8 Młodzi kontestatorzy konsumpcji Mało interesują się zakupami, nie lubią hipermarketów i wielkich centrów handlowych; Kupują produkty znane od dawna i znanych powszechnie marek; Kupują ostrożnie, gdyż mało wiedzą o dostępnych produktach i markach; Są bardzo krytyczni wobec reklamy, stosowanych w niej uproszczeń i stereotypów. Sądzą, że reklama rozbudza niepotrzebne aspiracje konsumpcyjne, nakłaniając ludzi do kupowania tego, co nie jest im potrzebne.

9 Kim są młodzi kontestatorzy konsumpcji? Częściej chłopcy niż dziewczęta; Pochodzą z rodzin dobrze i średnio sytuowanych, ich rodzice mają średnie wykształcenie; Uczą się w liceach ogólnokształcących i technikach, jest wśród nich relatywnie mało uczniów liceów profilowanych i zasadniczych szkół zawodowych; Wśród wszystkich młodych mają największe kwoty na swoje wydatki.

10 Młodzi beneficjenci konsumpcji Zakupy nie są ich pasją, nie lubią hipermarketów, ani wielkich centrów handlowych; Kupują to, co chcą mieć, nie zwracając uwagi na cenę; Mają krytyczny stosunek do reklam, w których nie widzą źródła informacji o produktach.

11 Kim są młodzi beneficjenci konsumpcji? Równie często chłopcy i dziewczęta, Pochodzą z rodzin o niezłej sytuacji materialnej, ich rodzice mają wykształcenie średnie i wyższe; Uczą się w liceach ogólnokształcących; jest wśród nich bardzo niewielu uczniów liceów profilowanych i zasadniczych szkół zawodowych; Spośród wszystkich młodych dysponują najmniejszym kieszonkowym na własne wydatki.

12 Perspektywa dorastania Cztery wzory życia i style konsumpcji: –młodzi dorośli: replikacja wzorów życia i konsumpcji rodziny pochodzenia; –w poszukiwaniu szans awansu: praca poza miejscem zamieszkania i płatne studia; –czerpanie z zasobów rodziny: przedłużona młodość w poszukiwaniu nowych wzorów; –wykluczeni: nie uczą się, nie pracują.* *Brak danych empirycznych nie pozwolił na szersze omówienie tego segmentu młodego pokolenia.

13 Wzory życia i konsumpcji: młody dorosły 1/2 Wczesna samodzielność: –są młodzi, ale już dorośli; –wcześnie kończą naukę; –młodo podejmują pracę zarobkową; –nie mają potrzeby zaznaczenia własnej odrębności pokoleniowej; –orientują się na wartości dorosłych; –przejawiają silny konformizm wobec zastanych norm; –są tacy sami, jak wszyscy, nie przejawiają skłonności do ekstrawagancji i indywidualizmu; –nastawieni są na tworzenie rodziny i poprawę własnego bytu; –powtarzają ścieżkę życiową rodziców. Osoby, które założyły własne rodziny, zakończyły edukację przed maturą, mieszkańcy wsi i małych miast, osoby religijne, związane z Kościołem.

14 Wzory życia i konsumpcji: młody dorosły 2/2 Wczesna samodzielność : –wczesne podjęcie pracy zawodowej i założenie rodziny wymusza doroślejsze wzory konsumpcji; –pieniądz nabiera społecznego znaczenia; cena staje się istotnym kryterium wyboru marki i miejsca jej zakupu; –konsumpcja zależy od poziomu własnych dochodów; –znacznie redukuje się liczba wyborów kierowanych przynależnością do rówieśniczej grupy społecznej; maleje liczba wyborów impulsowych; –wczesną utratę młodości kompensują takie produkty/marki, które w swoim wizerunku wyrażają afirmacje młodości, spontaniczność, na przykład sportowe obuwie, ubiór; –nadal konsumują z entuzjazmem. Im są ubożsi, tym częściej to nie marka, a kategoria produktu jest przedmiotem aspiracji; na niektóre kategorie po prostu nie mogą sobie pozwolić.

15 Wzory życia i konsumpcji: szansa awansu 1/2 Szansa awansu: –wola zdobycia wykształcenia; –wczesne podjęcie pracy zawodowej, zwykle poza miejscem zamieszkania (w wielkim mieście); –płatne studia w trybie zaocznym; –praca zawodowa przynosi dochód pozwalający wynająć mieszkanie i opłacić czesne; –rzadko uzyskują pomoc finansową od rodziców; –są przepracowani i zmęczeni. Pochodzą z mniejszych miast, ich rodzice mają średnie wykształcenie, pracują jako urzędnicy, są średnio zamożni.

16 Wzory życia i konsumpcji: szansa awansu 2/2 Szansa awansu: –żyją bardzo oszczędnie; –cena jest dla nich kryterium wyboru marki i miejsca zakupu; –kupują rozważnie wybierając, szukają wyprzedaży i promocji; –pieniądz jest środkiem do celu; –marka nie jest dla nich znakiem identyfikacyjnym; –rezygnują z konsumpcji w imię ważnych celów i nie jest to źródłem frustracji; –często izolują się od grup rówieśniczych, chociaż do nich aspirują; –są zawieszeni między światem dorosłych i rówieśnikami.

17 Wzory życia i konsumpcji: dłuższe dzieciństwo 1/3 Czerpanie z zasobów rodziny: –kontynuują naukę po ukończeniu szkoły średniej; –pełna niezależność finansowa zostaje odroczona, choć często pracują; –młodzież jest dla nich społeczną grupą odniesienia; –kontestują świat dorosłych; –poszukują własnej tożsamości i dróg ekspresji własnych ideałów, własnych kodów kulturowych; –przejawiają skłonność do identyfikacji społecznej i kulturowej poprzez negację; –ich konsumpcja limitowana jest zasobnością portfela rodziców, –wybierają marki, które są ich znakiem identyfikacyjnym. Osoby pochodzące z lepiej wykształconych i silniejszych ekonomicznie rodzin, mieszkańcy wielkich miast, słabiej związani z Kościołem.

18 Wzory życia i konsumpcji: dłuższe dzieciństwo 2/3 Czerpanie z zasobów rodziny: –samodzielnie kupują tylko niektóre kategorie produktów: słodycze, jogurty, napoje, produkty higieniczno-kosmetyczne, ubrania, obuwie, używki, artykuły muzyczne i komputerowe, prasę; –większość drobnych zakupów robią w pobliżu miejsca zamieszkania i szkoły; –znaczna część tych zakupów ma charakter impulsowy (np.: słodycze, napoje); –niska elastyczność cenowa – środki na zakupy pochodzą głównie z kieszeni rodziców i, w znacznym większym zakresie, z własnej pracy dorywczej; –nie mają właściwego poczucia wartości pieniądza. Cena nie stanowi zatem istotnego czynnika wyboru marki; –podlegając modzie i wzorcom zachowań rówieśniczej grupy pochodzenia, są stosunkowo łatwo gotowi zapłacić wyższą cenę, niż pozwalałaby na to sytuacja materialna rodziny pochodzenia.

19 Wzory życia i konsumpcji: dłuższe dzieciństwo 3/3 Czerpanie z zasobów rodziny: –pozostają we wczesnej fazie kształtowania osobowości, postawy wobec produktów mają nieugruntowane, są podatni na wpływy grup rówieśniczych, mody, subkultury, wrażliwi na bodźce emocjonalne; –relatywnie łatwo zmieniają postawy, są podatni na reklamę; –marki w dużo większym stopniu, niż u dorosłego konsumenta, stanowią rodzaj pomocy identyfikacyjnych. Wybór marki jest wynikiem poszukiwania własnej tożsamości lub zaznaczeniem przynależności do grupy; –czynnikiem społecznym, który w największym stopniu kształtuje zachowania zakupowe, jest grupa towarzyska, najczęściej rówieśnicza (także subkultura), z którą się identyfikuje. Normy i wzory postępowania konsumpcyjnego grupy rówieśniczej są często kryterium wyboru marek.

20 Konkluzje 1/4 Podstawowe wyznaczniki stylów konsumpcji to: –poziom dochodu rodziny pochodzenia; –wykształcenie rodziców. Własne cele i dążenia życiowe w znacznej mierze są pochodną afirmacji lub odrzucenia stylu życia i konsumpcji rodziny pochodzenia.

21 Konkluzje 2/4 Młodzi dorośli, pozornie entuzjastyczni konsumenci, są najlepiej „wyćwiczoną” kategorią konsumentów, mają nie tylko dobrą wiedzę o ofercie rynkowej, ale także względnie dobrze znają swoje prawa. Młodzi dorośli jednak nie spełniają się w konsumpcji w pełni, ich wybory zdeterminowane są ograniczeniami finansowymi. Często nie marki, a całe kategorie produktu są dla nich niedostępne i stają się przedmiotem aspiracji.

22 Konkluzje 3/4 Ci, którzy pracują i uczą się jednocześnie, uczestniczą w konsumpcji w nader ograniczonym zakresie. Inwestując w przyszłość, odraczają konsumpcję. Odroczenie konsumpcji nie jest źródłem braku satysfakcji na poziomie racjonalnym, ale może być w wymiarze emocjonalnym. Ich kompetencje konsumenckie są bardzo ograniczone z powodu braku doświadczenia.

23 Konkluzje 4/4 Ci, którzy korzystają z zasobów rodziców, traktują konsumpcję jako składową stylu życia. Marki są dla nich często symbolem identyfikacji z wartościami grupy rówieśniczej lub tej, do której aspirują. Nie mają jednak dobrze wyrobionej kompetencji konsumenckiej. Barierą w konsumpcji są dla nich ograniczone zasoby finansowe.

24 Dziękujemy za uwagę