Popyt na zawody i kompetencje na podlaskim rynku pracy a potrzeby pracodawców w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników w wieku 45 lat i więcej WOJEWÓDZKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Advertisements

Prognoza zatrudnienia na lubuskim rynku pracy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
Kogo szukają pracodawcy?
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Edukacja a rynek pracy Możliwości powiązań, potrzeba działań długofalowych Mielec, 20 stycznia 2006 r.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka rozwija się dzięki wykształconym i otwartym na zmiany ludziom 25 kwietnia 2007 r.
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podjęcia pracy przez osoby wyrejestrowane z ewidencji Powiatowego Urzędu Pracy w Radziejowie raport za I półrocze 2011 roku.
Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
CELE PROWADZENIA BADAŃ
Praca Tymczasowa w Polsce Dynamika branży
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Podjęcia pracy przez osoby wyrejestrowane z ewidencji Powiatowego Urzędu Pracy w Radziejowie raport za rok 2010.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Regionalny monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Każdy pracownik jest ważny – podniesienie kompetencji pracowników o niskich kwalifikacjach” „Firmy rodzinne” Chciałabym zaprezentować Państwu dwa projekty.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Dostosowanie oferty usług Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach do potrzeb partnerów biznesowych.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
REJESTR AGENCJI ZATRUDNIENIA ANALIZA PORÓWNAWCZA ROCZNYCH RAPORTÓW Z DZIAŁALNOŚCI AGENCJI ZATRUDNIENIA Z WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO ZA LATA 2005 i 2006 OPRAC.
Działania podjęte przez Powiat Ostrołęcki na rzecz aktywizacji rynku pracy po pożarze Zakładu Przetwórstwa Mięsnego JBB w Łysych Łyse 26 marca 2011 r.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
RYNEK PRACY W POWIECIE NOWOTOMYSKIM W 2013 r. Nowy Tomyśl 2014.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Rynek Pracy Województwa Lubelskiego Urszula Żolińska Kierownik Wydziału Badań i Analiz WUP w Lublinie Lublin, grudzień 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w.
Aktywne formy przeciwdziałania negatywnym skutkom bezrobocia realizowane przez PUP Świdniku ROK 2009.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
INFORMACJA O SYTUACJI NA RYNKU PRACY w 2008r. Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku.
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zarządzanie międzynarodowe
Dualne kształcenie zawodowe
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Klasyfikacja zawodów i specjalności
Zapis prezentacji:

Popyt na zawody i kompetencje na podlaskim rynku pracy a potrzeby pracodawców w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników w wieku 45 lat i więcej WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W BIAŁYMSTOKU BIAŁYSTOK 2015 Badanie zostało zrealizowane ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Głównym celem badania było określenie zapotrzebowania na zawody i kompetencje na podlaskim rynku pracy w kontekście potrzeb pracodawców, w zakresie zatrudnienia i wsparcia kształcenia ustawicznego pracowników w wieku 45 lat i więcej. Cele szczegółowe badania zmierzały w kierunku ustalenia: zapotrzebowania podlaskich pracodawców na określone zawody i kompetencje (zwłaszcza w odniesieniu do pracowników w wieku 45 lat i więcej); stopnia dopasowania wykształcenia, wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji (zwłaszcza w zakresie nowych technologii) podlaskich pracowników do potrzeb pracodawców (zwłaszcza w odniesieniu do pracowników w wieku 45 lat i więcej); luk kompetencyjnych podlaskich pracowników (zwłaszcza pracowników w wieku 45 lat i więcej); potrzeb pracodawców w zakresie wsparcia kształcenia ustawicznego pracowników (w tym pracowników w wieku 45 lat i więcej); możliwości i wykorzystania wsparcia (instytucji i organizacji) udzielanego pracodawcom w zakresie kształcenia ustawicznego pracowników; dotychczasowej i planowanej polityki szkoleniowej podlaskich przedsiębiorstw (zwłaszcza elementów skierowanych do pracowników wieku 45 lat i więcej); rekomendacji i wniosków w zakresie skutecznych narzędzi wspierania zatrudnienia i kształcenia ustawicznego osób w wieku 45 lat i więcej.

Metodologia badania analiza danych zastanych (ang. Desk Research); wywiady kwestionariuszowe CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) - na próbie 400 podlaskich przedsiębiorców; indywidualne wywiady pogłębione (ang. In-Depth Interview) – z pracodawcami z województwa podlaskiego, reprezentującymi kluczowe branże województwa; szeroko rozumianymi instytucjami otoczenia biznesu, Wojewódzkim Urzędem Pracy w Białymstoku i Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku oraz Powiatowym Urzędem Pracy w Bielsku Podlaskim zogniskowany wywiad grupowy FGI (ang. Focus Group Interview)- z pracodawcami, którzy w 2014 roku skorzystali z dofinansowania działań szkoleniowych ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego. analiza ofert pracy (analiza treści, ang. Content Analisys) - monitoring ofert pracy publikowanych na stronie internetowej i na portalu mixed mode z powiatowych urzędów pracy.

Charakterystyka firm biorących udział w badaniu ilościowym Struktura badanych firm według liczby zatrudnionych pracowników

Struktura badanych przedsiębiorstw według rodzaju działalności Charakterystyka firm biorących udział w badaniu ilościowym

Stan rozwoju badanych firm Typ własności badanych przedsiębiorstw/instytucji Charakterystyka firm biorących udział w badaniu ilościowym

Odsetek firm zatrudniających pracowników po 45. roku życia a wielkość przedsiębiorstwa Wyszczególnienie Liczba zatrudnionych i więcej Tak53,0%92,5%100,0% Nie47,0%7,5%0,0% Występuje niewiele firm, które w swoich zasobach kadrowych nie posiadają osób po 45. roku życia. Najczęściej są to firmy mikro bądź małe. Zatrudnienie pracowników 45+ w badanych firmach

WyszczególnienieLiczbaOdsetek poniżej 30 lat429623,0% 30 – 44 lata728239,0% 45 lat i więcej708738,0% Liczba pracujących ogółem ,0% Struktura pracowników przedsiębiorstwa według wieku

Zarządzanie wiekiem to element zarządzania zasobami ludzkimi, a dokładniej: element zarządzania różnorodnością. Polega ono na realizacji różnorodnych działań, które pozwalają na bardziej racjonalne i efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich przedsiębiorstwa dzięki uwzględnianiu potrzeb i możliwości pracowników w różnym wieku. Podlaskie firmy nie mają wiedzy na temat zarządzania wiekiem, a tym bardziej nie mają wdrożonych procedur zarządzania różnorodnością. Odsetek przedsiębiorstw, w których wdrożono procedury zarządzania wiekiem Polityka kadrowa podlaskich firm wobec pracowników w wieku 45 lat i więcej

WyszczególnienieLiczbaOdsetek Nie planuje się przyjąć nowych pracowników 26566,6% Planuje się przyjąć pracowników13333,4% Zapotrzebowanie kadrowe przedsiębiorstw

Zapotrzebowanie kadrowe przedsiębiorstw według wielkich grup zawodów [N=133] WyszczególnienieLiczba firm Liczba osób do zatru- dnienia Odsetek firm Odsetek osób do zatru- dnienia 1 KIEROWNICY10127,5%2,6% 2 SPECJALIŚCI314423,3%9,5% 3 TECHNICY I INNY ŚREDNI PERSONEL ,1%9,5% 4 PRACOWNICY BIUROWI12299,0%6,3% 5 PRACOWNICY USŁUG I SPRZEDAWCY ,0%11,9% 6 ROLNICY, OGRODNICY, LEŚNICY I RYBACY 120,8%0,4% 7 ROBOTNICY PRZEMYSŁOWI I RZEMIEŚLNICY ,8%26,3% 8 OPERATORZY I MONTERZY MASZYN I URZĄDZEŃ ,5%26,8% 9 PRACOWNICY WYKONUJĄCY PRACE PROSTE 7315,3%6,7%

Zapotrzebowanie kadrowe przedsiębiorstw według zawodów  operatorów obrabiarek sterowanych numerycznie,  monterów elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego,  kierowców autobusu,  pomocniczych robotników budowlanych,  przedstawicieli handlowych,  lakierników,  monterów mebli,  magazynierów,  kierowców samochodów ciężarowych,  sprzedawców,  sprzedawców w branży spożywczej,  księgowych,  monterów osprzętu elektrotechnicznego.

Trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników Połowa firm poszukująca pracowników odczuwa trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Największe trudności ze znalezieniem właściwie przygotowanych kadr występują wśród firm działających w przemyśle, ochronie zdrowia i pomocy społecznej, budownictwie oraz w handlu i naprawach.

Powody występowania trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników

Kompetencje oczekiwane przez pracodawców Nazwa kompetencjiCzęstość występowania% występowania kognitywne (wyszukiwanie i analiza informacji)78,75% językowe33,75% języki obce56,25% techniczne2328,75% komputerowe2126,25% artystyczne11,25% fizyczne22,50% samoorganizacyjne*3138,75% interpersonalne **3341,25% biurowe22,50% kierownicze11,25% dyspozycyjne1620,00% matematyczne22,50% doświadczenie na identycznym/podobnym stanowisku lub w określonej branży 5872,50% *Samoorganizacja pracy i przejmowanie inicjatywy(rozplanowanie i terminowa realizacja działań w pracy, skuteczność w dążeniu do celu) **Kontakty z innymi ludźmi, zarówno ze współpracownikami, jak i klientami czy podopiecznymi

Zestawienie średnich ocen posiadanych kompetencji przez pracowników w wieku poniżej 45 roku życia oraz pracowników w wieku 45 lat i więcej

Zalety pracowników w wieku 45 lat i więcej w stosunku do młodszych pracowników

Wady pracowników w wieku 45 lat i więcej w stosunku do młodszych pracowników

Nieco ponad połowa badanych przedsiębiorstw w ciągu ostatniego roku organizowała szkolenia dla pracowników, w których brali udział pracownicy 45+. Zauważyć można zależność, że wraz ze wzrostem liczby pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie, rośnie odsetek firm kształcących pracowników. Wyszczególnienie Liczba zatrudnionych i więcej Tak32,6%53,9%69,2%85,0% Nie67,4%46,1%30,8%15,0% Polityka szkoleniowa przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem pracowników w wieku 45 lat i więcej

Powody, dla których w badanych przedsiębiorstwach nie organizowano szkoleń pracownikom w wieku 45+

Potrzeby szkoleniowe pracowników, w tym pracowników w wieku 45 lat i więcej

Znajomość oferty wsparcia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Wykorzystanie wsparcia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego Zaledwie jedna czwarta firm znających ofertę Krajowego Funduszu Szkoleniowego korzystała z oferowanego wsparcia. Im większe przedsiębiorstwo, tym większy odsetek firm korzystających z dofinansowania kształcenia ustawicznego.

Formy wsparcia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, z których korzystały badane firmy

Doświadczenia w kształceniu ustawicznym 45+ Z przeprowadzonej analizy desk research wynika, iż w ramach realizacji założeń koncepcji 3L, w wielu krajach, w tym w Polsce, wdrażane są różnorodne inicjatywy, mające na celu zwiększenie poziomu wykształcenia wśród osób starszych, co wpływa na zwiększenie ich atrakcyjności na rynku pracy oraz – w efekcie – na minimalizowanie dyskryminacji ze względu na wiek w procesach rekrutacyjnych. Intensywność oddziaływania zdeterminowana jest starzeniem się ludności, w tym zasobów pracy, które w sposób szczególny dotkliwie oddziałują na przyszłość państw europejskich. Dlatego szczególnie ważne staje się kształcenie ustawiczne, mające na celu podtrzymanie zatrudnienia osób w wieku 45 lat i więcej. Podstawą działań podejmowanych na różnych poziomach w tym zakresie jest wysoka świadomość decydentów oraz pracodawców odnośnie do zachodzących procesów demograficznych i ich konsekwencji.

Działania kampania informacyjna, medialna – promująca istotę i znaczenie kształcenia ustawicznego, co mogłoby wytworzyć „kulturę” kształcenia ustawicznego osób dorosłych, w tym osób 45 lat i więcej; dostarczenie wiedzy i umiejętności podlaskim pracodawcom odnośnie do istoty, znaczenia i procedur wdrażenia zarządzania wiekiem w firmie, ze względu na fakt, iż kształcenie ustawiczne jest jednym z elementów procesu ZZL; dofinansowanie szkolenia zawodowego pracowników, w konsultacji z pracodawcami ze środków publicznych, w tym EFS (w takich krajach, jak np. Finlandia, Austria, w których nastąpił istotny wzrost odsetka osób starszych, objętych kształceniem ustawicznym, nie byłoby to możliwe bez wsparcia finansowego); bezpłatne doradztwo kierowane do firm, zwłaszcza w zakresie analizy potrzeb szkoleniowych pracowników (wzorem Austrii); kształcenie osób pracujących w wieku 45 lat i więcej w innych formach, poza zakładem pracy. Interesującym rozwiązaniem jest utworzenie Uniwersytetu Drugiego Wieku (np. w Białymstoku). Ważne jest tutaj współdziałanie władz samorządowych oraz organizacji pozarządowych oraz instytucji rynku pracy.