CZYLI MONITOROWANIE JAKOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH I BENCHMARKING Z ZAKRESU NADZORU NAD FUNKCJONOWANIEM SZPITALI, DLA KTÓRYCH ORGANEM ZAŁOŻYCIELSKIM JEST JEDNOSTKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Benchmarking szpitali - metoda oceny efektywności
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Centra Organizacji Pozarządowych
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Jak robić to efektywnie?
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Panel dyskusyjny - nowoczesne zarządzanie urzędem – wprowadzenie Dariusz Woźniak.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Zapis prezentacji:

CZYLI MONITOROWANIE JAKOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH I BENCHMARKING Z ZAKRESU NADZORU NAD FUNKCJONOWANIEM SZPITALI, DLA KTÓRYCH ORGANEM ZAŁOŻYCIELSKIM JEST JEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (JST) Dariusz Wasilewski – Kierownik Projektu Warszawa, 19 czerwca 2013 r. „PORTRETY SZPITALI – MAPY MOŻLIWOŚCI”

Wydatki na ochronę zdrowia

Próba diagnozy obecnej sytuacji ograniczone zasoby finansowe szpitali problem ich efektywnego funkcjonowania

Próba diagnozy obecnej sytuacji brak kompleksowej, pogłębionej informacji dot. ochrony zdrowia na poszczególnych poziomach administracji brak możliwości racjonalnego wykorzystania zasobów

Próba diagnozy obecnej sytuacji brak odpowiedniego narzędzia diagnostyczno-analitycznego brak możliwości bieżącego monitorowania funkcjonowania szpitali

opieka zdrowotna jest jednym z istotnych kierunków wydatkowania środków publicznych w skali całego Państwa, efekty z nią związane stanowią ważny element funkcjonowania społeczności lokalnych, w tym jakości życia i poczucia bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców, jednym z zadań JST jest zapewnienie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, akceptacja odpowiedzialności za realizację potrzeb zdrowotnych obywateli znajduje swoje odzwierciedlenie w zapisach konstytucyjnych Skąd pomysł na projekt?

Stworzenie nowatorskiego systemu monitorowania funkcjonowania szpitali, który będzie wsparciem dla władz centralnych kraju w planowaniu polityk oraz działań, które wspierają samorządy terytorialne w wykonywaniu nałożonych na nie zadań publicznych. Główny cel projektu

weryfikacja dotychczas stosowanych narzędzi badawczych wykorzystywanych w procesie zarządzania szpitalami; opracowanie nowatorskiego narzędzia badawczego oraz założeń do platformy informatycznej; wykazanie praktycznej użyteczności przygotowanego narzędzia badawczego; dobranie wskaźników badania efektywności - BENCHMARKING - usług publicznych, pozwalających na zastosowanie odpowiednich metod w procesach zarządzania i pokażą nowe, dopasowane podejście do rozwiązywania procesów zarządczych; budowa sieci służącej stałej wymianie doświadczeń i dobrych praktyk - benchmarking, znalezienie innych partnerów społecznych, naukowych, eksperckich, środowiskowych Inne ważne cele

Powstałe narzędzie badawcze pozwoli na NARZĘDZIE BADAWCZE bieżąca identyfikacja zjawisk porównywanie się szpitali promocja i rekomendacja dobrych praktyk wspomaganie istniejących systemów

Grupa docelowa JST „właściciel” zarządzający szpitalami publicznymi - JST

. W nowoczesnym zarządzaniu informacja, obok zasobów ludzkich, materialnych i finansowych, traktowana jest jako czwarty zasób każdej organizacji. Dobra informacja musi posiadać trzy cechy: pełna, wiarygodna i terminowa. pozwala między innymi optymalnie wykorzystywać posiadane zasoby, obserwować zmiany i zjawiska oraz trendy tych zmian, a w konsekwencji wprowadzać udoskonalenia. Ilość informacji aktualnie znajdujących się w systemie opieki zdrowotnej jest bardzo duża. zjawisko „szumu informacyjnego”, zakłóca proces prawidłowego podejmowania decyzji i nie wpływa na lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów. uporządkowanie informacji = podwalinę podejmowanych decyzji Prawidłowo zidentyfikowana informacja, oparta o: - jednakowe źródła jej poboru, - identycznie zbudowaną metodologię, pozwala dodatkowo na sformułowanie elementów porównawczych tych podmiotów względem siebie i względem otoczenia, gdzie jesteśmy, jak daleko odbiegamy od najgorszych i ile brakuje nam do najlepszych. co robią inni, że są od nas lepsi?, dlaczego nam się jeszcze nie udało? co możemy jeszcze zrobić, aby zachować obecną najlepszą pozycję?

benchmarking szpitali jest pierwszym tego typu podejmowanym działaniem w Polsce - istnieją rozwiązania w skali mikro, koncentrujące się tylko na aspektach specjalistycznej analizy Zastosowanie metody benchmarkingu umożliwia: zidentyfikowanie dobrych i złych praktyk w wewnątrz każdego szpitala (benchmarking wewnętrzny), wykrycie najlepszych rozwiązań stosowanych w badanej populacji szpitali (benchmarking porównawczy) JST, jako organy tworzące publiczne szpitale, nie posiadają odpowiednich narzędzi diagnostyczno-analitycznych, które umożliwiłyby monitorowanie funkcjonowania podległych podmiotów dane statystyczne są ograniczone determinowane okresami sprawozdawczymi instrument oceny jakości pracy oraz efektywności funkcjonowania - ranking, - benchmarking

Innowacja narzędziowa – „cały szpital” I. sprawność organizacyjna i funkcjonalna II. zarządzanie strategiczne i operacyjne III. zarządzanie zasobami ludzkimi IV. restrukturyzacja i reorganizacja V. finanse, controlling, budżetowanie VI. farmakoekonomika VII. jakość usług medycznych VIII. przestrzeganie przepisów prawnych IX. kontrole zewnętrzne X. zarządzanie infrastruktura szpitala XI. zakażenia i bezpieczeństwo pacjentów XII. relacje właściciel- dyrekcja/zarząd szpitala XIII. e-zdrowie i informatyzacja szpitala

I. Wzmocnienie - formułowania efektywnej regionalnej polityki ochrony zdrowia, w oparciu o: - gromadzoną cyklicznie, - w sposób usystematyzowany i - kompletny - wiedzę o podległych szpitalach I. funkcja nadzorcza – świadoma, bardziej profesjonalna II. wiedza z zakresu zarządzania, ekonomiki III. zobiektywizowana i kompletna ocena pracy kierownika szpitala, poprzez możliwość monitorowania dokonujących się zmian w szpitalu Związek Powiatów Polskich / Związek Województw RP Korzyści dla JST

I. kompletna i systematyczna, powtarzalna diagnoza o stanie szpitala II. Poznanie swoich osiągnięć/efektów w kontekście stopnia zbliżenia się do stanu „wzorcowego szpitala” III. porównanie na tle efektów w grupie innych szpitali IV. zweryfikowany i praktyczny dostęp do nowoczesnej wiedzy z zakresu ekonomiki/zarządzania szpitalem / ….. V. stwarza łatwy dostęp do rekomendacji co do kierunku zmian i samodoskonalenia się podmiotu leczniczego Polska Federacja Szpitali / STOMOZ / Stow. Szpitalnictwa Polskiego Korzyści dla szpitali - BENCHAMRKING ZARZĄDZANIA SZPITALEM

Zintegrowane narzędzie badawcze: - metodologia zintegrowanego, wielowymiarowego badania banchmarkingowego, monitorowania działań szpitali i zarządzania, - zestaw ankiet (ankieta techniczna i benchmarkingowa), - platforma informatyczna - narzędzie wspierające proces badania szpitali i analizy uzyskanych wyników oraz automatycznego pokazywania benchmarków / generowania rekomendacji; - strona - instrukcja obsługi narzędzia informatycznego wspierającego system benchmarkingu szpitali Produkt finalny

Naprawcze - ocena i możliwość reakcji organów założycielskich, - zorientowanie się w sytuacji kryzysowej i podjęcie działań naprawczych, - pomoc w restrukturyzacji, oddziaływanie na najważniejsze elementy funkcjonowania szpitali Motywacyjny - do wartościowywanie pracy i wysiłku wkładanego przez najlepsze jednostki, promocja dobrych praktyk, - zwiększenie szans rozwojowych tym, którzy na to zasługują „Kompleksowe ujęcie wszystkich obszarów zarządzania i wyrażenie ich oceny w formie porównywalnych wyników pozwala na jęcie „naukowe” jakościowej części procesu zarządzania szpitalem. Jest to unikalne narzędzie do oceny zarządzania i pozwala na zobiektywizowanie tej właśnie jakościowej jej oceny” dr. Z. Orzeł, dyrektor Dep Zdrowia i Pol Społ. Woj. Lubelskiego; wyd. Beck rezultaty

uczelnia z wieloletnią tradycją badań naukowych w dziedzinie nauk ekonomicznych oraz nauk o zarządzaniu, należy do ścisłej czołówki uczelni ekonomicznych w kraju, stanowi znaczące centrum edukacyjne i naukowo-badawcze, realizuje od wielu lat z sukcesem projekty współfinansowane ze środków unijnych, w których zostały osiągnięte zakładane rezultaty, w bogatej ofercie edukacyjnej posiada m.in. studia podyplomowe, realizowane we współpracy z PCEiA „ORDO” sp. z o.o.: - „Zarządzanie i finanse w ochronie zdrowia”, (7 edycji w Białymstoku, 22 we Wrocławiu); - „Ubezpieczenia i prawo medyczne w ochronie zdrowia” (2 edycje w Białymstoku). Lider projektu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Lider projektu Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Lider projektu:Partnerzy:

Partnerzy Polskie Centrum Edukacji i Analiz „ORDO” sp. z o.o. Działa na polskim rynku od 1999r., swoja ofertę dydaktyczną, szkoleniową i doradczą buduje w oparciu o rzeczywiste potrzeby klienta oraz nowatorskie rozwiązania: doradztwo i szkolenia z zakresu: biznesu, finansów, prawa, negocjacji i rozwoju kompetencji pracowniczych, zarządzanie i controlling, ekonomiki ochrony zdrowia, HTA, EBM i wiele innych; studia podyplomowe: Zarządzanie i finanse w ochronie zdrowia, Ubezpieczenia i prawo medyczne w zarządzaniu ochroną zdrowia, Informatyzacja w systemie ochrony zdrowia, budżetowanie i controlling w służbie zdrowia; konferencje kierowane do sektora ochrony zdrowia. Lider projektu:Partnerzy:

stowarzyszenie zrzeszające 323 powiatów i miasta na prawach powiatów, organizator wielu konferencji szkoleniowo- promocyjnych, bierze udział w projektach badawczych, inicjuje, inspiruje i podejmuje działania wpływające na poprawę jakości usług publicznych w powiatach, przez co wspomaga upowszechnienie idei projektów. Partnerzy Związek Powiatów Polskich Lider projektu:Partnerzy:

Partnerzy Health Policy Institute – Partner Zagraniczny Health Policy Institute – Centralny Instytut Polityki Zdrowotnej - organizacja społeczna - niezależny think tank w obszarze polityki zdrowotnej i ekonomii Słowacji oraz krajów Europy Środkowo-Wschodniej. - Założycielem - były główny doradca Ministra Zdrowia Republiki Słowackiej – Peter Pazitny, - współzałożyciele – członkowie zespołu reform systemu ochrony zdrowia w Ministerstwie Zdrowia Republiki Czeskiej. Misja HPI: promocja wartości dążących do zrównoważonego finansowo systemu opieki zdrowotnej, który elastycznie reaguje na potrzeby ludności, promowanie innowacyjnych rozwiązań na poziomie systemu ochrony zdrowia, poziomie ubezpieczeń zdrowotnych i na poziomie wyższej efektywności świadczenia usług zdrowotnych, promowanie dostępu klienta do systemu ubezpieczeń medycznych Lider projektu:Partnerzy:

CZYLI MONITOROWANIE JAKOŚCI USŁUG PUBLICZNYCH I BENCHMARKING Z ZAKRESU NADZORU NAD FUNKCJONOWANIEM SZPITALI, DLA KTÓRYCH ORGANEM ZAŁOŻYCIELSKIM JEST JEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO (JST) „PORTRETY SZPITALI – MAPY MOŻLIWOŚCI”

Biuro projektu: ul. Jurowiecka 56, Białystok Raporty wojewódzkie Konferencja podsumowuj ą ca badanie pilota ż owe Krzysztof Nyczaj, ekspert kluczowy

Obszary badawcze I. Sprawno ść organizacyjna I funkcjonalna szpitala, II. Zarz ą dzanie strategiczne I operacyjne, III. Zarz ą dzanie zasobami ludzkimi, IV. Restrukturyzacja I reorganizacja szpitala, V. Finanse, controlling, bud ż etowanie, VI. Farma ekonomika, VII. Jako ść usługi medycznej, VIII. Przestrzeganie przepisów prawa, IX. Kontrole zewn ę trzne X. Zarz ą dzanie infrastruktur ą szpitala, XI. Zaka ż enia szpitalne I bezpiecze ń stwo pacjentów, XII. Relacje wła ś ciciel – zarz ą d szpitala, XIII. E-zdrowie I informatyzacja szpitala.

Sposób wyodrębnienia klas

OBSZAR I. SPRAWNOŚĆ ORGANIZACYJNA I FUNKCJONALNA SZPITALA MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR II: ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE I OPERACYJNE MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR III: ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI (ZZL) MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR IV: RESTRUKTURYZACJA I REORGANIZACJA SZPITALA MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR V: FINANSE, CONTROLLING, BUDŻETOWANIE MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR VI: FARMAEKONOMIKA MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR VII : JAKOŚC USŁUGI MEDYCZNEJ MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR VIII: PRZESTRZEGANIE PRZEPISÓW PRAWA MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR IX: KONTROLE ZEWNĘTRZNE MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR X: ZARZĄDZANIE INFRASTRUKTURĄ SZPITALA MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR XI: ZAKAŻENIA SZPITALNE I BEZPIECZEŃSTWO PACJENTÓW MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

OBSZAR XIII: E-ZDROWIE I INFORMATYZACJA SZPITALA MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie KRA J

Klasy rentowności i jakości szpitali podległych Urzędowi Marszałkowskiemu lub Ministerstwu na tle wszystkich szpitali branżowych i podległych Urzędom Marszałkowskim biorących udział w badaniu MazowieckiePodlaskieWarmińsko-Mazurskie

WNIOSKI Z BADANIA PILOTAŻOWEGO ISTOTNE DLA PODMIOTU TWORZĄCEGO

Wniosek 1 W ś ród szpitali z dodatni ą rentowno ś ci ą najbardziej ró ż nicuj ą ce s ą Obszary 1,2,9 i 10, I. Sprawność organizacyjna I funkcjonalna szpitala, II. Zarządzanie strategiczne I operacyjne, IX. Kontrole zewnętrzne X. Zarządzanie infrastrukturą szpitala,

Wniosek 2 W ś ród szpitali z ujemn ą rentowno ś ci ą najbardziej ró ż nicuj ą ce s ą Obszary 1,2,6 i 10, I. Sprawność organizacyjna I funkcjonalna szpitala, II. Zarządzanie strategiczne I operacyjne, VI. Farma ekonomika, X. Zarządzanie infrastrukturą szpitala,

Wniosek 3 W badaniu dotycz ą cym skupie ń najbardziej ró ż nicuj ą cymi skupienia s ą Obszary: 1,2,3 i 10. I. Sprawność organizacyjna I funkcjonalna szpitala, II. Zarządzanie strategiczne I operacyjne, III. Zarządzanie zasobami ludzkimi, X. Zarządzanie infrastrukturą szpitala,

Wniosek 4 Wszystkie szpitale z ujemn ą rentowno ś ci ą maj ą tku z całokształtu działalno ś ci maj ą równie ż ujemn ą warto ść wska ź nika rentowno ś ci operacyjnej. Natomiast w ś ród szpitali z dodatni ą rentowno ś ci ą z całokształtu działalno ś ci tylko 3 z nich maj ą rentowno ść operacyjn ą ujemn ą, przy czym (dla tych szpitali) ró ż nica mi ę dzy wska ź nikami nie przekracza 1%.

Wniosek 5 Podsumowuj ą c punktu widzenia przewidywania czy szpital znajdzie si ę w strefie rentowno ś ci pozytywnej (nieujemnej) czy negatywnej (ujemnej) rozstrzygaj ą ce okazały si ę trzy kryteria szczegółowe w przebadanych Obszarach. S ą to: 3.3. Metody i narz ę dzia zarz ą dzania zasobami ludzkimi 5.3. Zarz ą dzanie stabilno ś ci ą finansow ą 8.2. Przestrzeganie przepisów reguluj ą cych prawa pacjenta Na podstawie tych kryteriów mo ż na w bardzo wysokim stopniu, tj. w ponad 90 procentach, wyrokowa ć w jakiej strefie rentowno ś ci ekonomicznej, dobrej czy złej, znajdzie si ę szpital (bez wzgl ę du jego wielko ść czy profil działania). Dlatego zaleca si ę Podmiotom Tworz ą cym i Zarz ą dom Szpitali monitorowanie w pierwszej kolejno ś ci tych trzech kryteriów.

Wniosek 6 Ponadto ze wzgl ę du na stwierdzony statystycznie du ż y stopie ń istotno ś ci wpływu na rentowno ść zaleca si ę tak ż e zwrócenie du ż ej uwagi (monitorowanie post ę pów) w kilku poni ż szych kryteriach głównych: 4.4. Efekty restrukturyzacji/reorganizacji 5.1. Zarz ą dzanie maj ą tkiem obrotowym i płynno ś ci ą finansow ą 7.1. Zewn ę trzne certyfikaty jako ś ci posiadane przez szpital 8.1. Statut i regulamin organizacyjny 9.1. Wykonanie zalece ń pokontrolnych Zarz ą dzanie sprz ę tem i aparatur ą medyczn ą Post ę powanie zwi ą zane ze zdarzeniami niepo żą danymi w infrastrukturze

Dzi ę kuj ę za uwag ę